تاریخ : Thu 17 Sep 2020 - 06:55
کد خبر : 45895
سرویس خبری : ورزش

پنجره نقل‌و‌انتقالات‌مان باز و نصف تیم در تهران است

محمد نوازی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

پنجره نقل‌و‌انتقالات‌مان باز و نصف تیم در تهران است

پنجره نقل‌وانتقالات باز شده است. چون ما فقط یک بدهی داشتیم و آن را مالک باشگاه پرداخت کرد. از این جهت دیگر مشکلی وجود ندارد. موضوع این است که پول دیر پرداخت شد. از این رو تا مراحل اداری و کاغذبازی‌ها را طی کند زمان را از دست دادیم و موفق نشدیم قرارداد نفرات جدید را رسمی کرده و با خود به این بازی‌ها بیاوریم.

با دست خالی به مصاف الاهلی رفتیم ولی بد بازی نکردیم/ نسل مربیان عوض شده، بهتر است قدیمی‌ها بازنشسته شوند

به گزارش «فرهیختگان»، تیم شهرخودروی مشهد با کادری جدید شروعی ناموفق در لیگ قهرمانان آسیا داشت با این حال دوستداران این تیم امیدوارند مربیان جوان تیم‌شان بتوانند در ادامه راه آبروداری کرده و لیگ بهتری را استارت بزنند. به‌نظر می‌رسد فصل پرفرازونشیب قبل که با جدایی یحیی گل‌محمدی به اوج خود رسید و به مهدی رحمتی ختم شد تمام شده و این تیم قرار است با این مربی و همکاران استقلالی‌اش به ساحل آرامش برسد. این بار برای اطلاع از وضعیت تیم فوتبال شهرخودرو و حواشی مربوط به آن با یکی از مربیان این تیم مشهدی در قطر صحبت کردیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با  محمد نوازی را در ادامه می‌خوانید.

وضعیت تیم پس از بازی با الاهلی چطور است؟

اوضاع خوب نیست چون فاصله بین بازی‌ها بسیار کم است. از طرفی شرایط برای تمرین مناسب نیست. فاصله هتل تا محل تمرین زیاد است و اغلب تیم‌ها ترجیح می‌دهند برای تمرین این فاصله را طی نکنند. از این رو برای بازی مجدد با الاهلی در یک سالن کوچک ریکاوری کردیم و راهی استخر شدیم. از طرفی فرصتی که برای استفاده از این سالن کوچک به ما می‌دهند محدود است و اگر لازم باشد بازیکنی بیشتر تمرین کند و یا برنامه تمرینی خاصی برای یک بازیکن و حتی مصدومان داشته باشیم امکان استفاده از سالن وجود ندارد.

توقع عملکرد بهتری داشتیم ولی شکست خوردید. دلیلش چه بود؟

به‌خاطر برخی مشکلات پنجره نقل‌وانتقالات تیم ما بسته بود. از این رو موفق نشدیم با بازیکنان مورد نظر قرارداد ببندیم. چند نفری هم از تیم جدا شدند و دستمان خالی شد. با این شرایط کار برای مربی سخت است. فاصله کم بین بازی‌ها و عدم شناخت از حریفان نیز مزید برعلت می‌شود و قدرت خود را از دست می‌دهیم. با این حال معتقدم بد بازی نکردیم و بازیکنان همه توان خود را گذاشتند. با وجود همه تلاش‌ها با یک گل شکست خوردیم و این ناراحت کننده است. ما حتی می‌توانستیم در این بازی به حریف گل بزنیم و همان‌طور که در مصاحبه‌های قبلی گفتم داور یک پنالتی برای ما نگرفت. بد شانس بودیم که بازنده این بازی شدیم. باید اعتراف کنم بازی راحتی نبود و با توجه به مشکلات برای ما سخت‌تر هم شد.

برای بازی دوم هم همین شرایط را دارید؟

الاهلی تیم ضعیفی نیست از این رو کار برای ما سخت است. همه تیم‌ها از نفرات جدید استفاده می‌کنند و فکر می‌کنم به‌جز تیم ما تیم استقلال نتوانست از بازیکنان جدیدش به‌دلیل بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالات استفاده کند. با این حال ما تلاش می‌کنیم تا نتیجه بهتری رقم بخورد ولی وقتی نصف تیم‌مان در تهران است چطور می‌توانیم با تیمی که همه توانش را به کار می‌گیرد رقابت کنیم. با این حال همه توان‌مان را برای کسب پیروزی به‌کار می‌گیریم چون از این جا به بعد دست خداست.

کی قرار است این مشکل برطرف شود و پنجره نقل‌وانتقالات‌تان باز شود؟

پنجره نقل‌وانتقالات باز شده است. چون ما فقط یک بدهی داشتیم و آن را مالک باشگاه پرداخت کرد. از این جهت دیگر مشکلی وجود ندارد. موضوع این است که پول دیر پرداخت شد. از این رو تا مراحل اداری و کاغذبازی‌ها را طی کند زمان را از دست دادیم و موفق نشدیم قرارداد نفرات جدید را رسمی کرده و با خود به این بازی‌ها بیاوریم.

رحمتی روی سکوها بود و شما کنار خط. مسئول فنی اول تیم محمد نوازی است یا مهدی رحمتی؟

مسئول اصلی و سرمربی تیم مهدی رحمتی است و ما کمک‌های او هستیم. اما رحمتی مدرک لازم برای حضور روی نیمکت به‌عنوان سرمربی را ندارد از این رو به‌عنوان بازیکن روی سکوها رفت و چون مصدوم بود بازی نکرد. ابتدا قرار بود خود رحمتی درون دروازه بایستد ولی مصدومیت به او اجازه نداد. از طرفی همه بازیکنان ذخیره در همه تیم‌ها باید روی سکوها مستقر شوند و اجازه ندارند کنار زمین قرار بگیرند به این ترتیب او هم روی سکوها بود.

با وجود اینکه تیمی خصوصی هستید موفق شدید در بازار نقل‌وانتقالات نفرات مورد نظر خود را جذب کنید؟

متاسفانه از نظر من دلال‌ها در قیمت بازیکنان بسیار تعیین کننده هستند. آنها رقم‌ها را بالا می‌برند و بازارگرمی می‌کنند. بازیکن دویست، سیصد میلیونی فصل قبل، حالا سه چهار میلیارد پول می‌خواهد. مگر چنین چیزی می‌شود؟ این اتفاقات در فوتبال ما قشنگ نیست. هرکس اندازه توانش پول خرج می‌کند و هر بازیکنی مبلغی دارد، نمی‌دانم این مبالغ از کجا آمده است! به نظر من بیشتر این بازیکنان به جای اینکه به فکر فوتبال بازی کردن و لذت بردن از فوتبال و استفاده از توانایی‌هایشان باشند به فکر پول درآوردن هستند. برای همین بازار گرمی می‌کنند و برایشان مهم نیست با چه تیمی و در چه شرایطی قرارداد می‌بندند.

در لیست‌تان بازیکنی وجود داشت که به‌خاطر همین قیمت‌های بالا از خریدش منصرف شده باشید؟

قطعا وجود داشت. ما دفاع جلو، گلر و مهاجم می‌خواستیم و نتوانستیم به خواسته اولیه خود برسیم. متاسفانه در این بازار آشفته و عجیب، توان خرید بازیکن نداشتیم.

تیم‌های لیگ برتری پر شده از مربیان جوان مثل شما به‌نظر می‌رسد نسل مربیان درحال عوض شدن است!

کاملا همین‌طور است. من فکر می‌کنم با توجه به نیروی جوانی که وجود دارد مربیانی که قبلا کار می‌کردند بهتر است بازنشسته شوند. جوان‌هایی با مدرک معتبر، انگیزه و پتانسیل زیاد آمده‌اند که بسیار توانا هستند. هم سابقه خوب دارند و هم می‌خواهند خودی نشان دهند. به‌نظر من اتفاق خوبی است و مدیران و مالکان برای پیشرفت این نسل باید حوصله کنند. صبور بودن فاکتور اصلی کمک به این روند است.

فکر می‌کنی دلیل این تغییر چیست؟

مربیان جوان ریسک‌پذیر‌تر هستند. حوصله و توان و جرات استفاده از بازیکنان جوان را دارند. همین اتفاق در تیم ما رخ داد. ما بازیکنان جوان را به خدمت گرفتیم و چند باتجربه را در کنارشان قراردادیم. هم از نیروی جوان استفاده می‌کنیم و هم از تجربه باتجربه‌ها بهره می‌بریم. این اتفاق برای آینده فوتبال ما و حتی تیم ملی خوب است. بالاخره باید از یک جایی شروع کرد و فکر می‌کنم اینجا همان‌جاست.

با توجه به اینکه در قطر با رقبای آسیایی هم‌جوار هستید و آنها به خوبی از مربیان و بازیکنان خارجی استفاده می‌کنند نظرت در مورد قانون منع استفاده از مربی و بازیکن خارجی در ایران چیست؟

حضور خارجی‌ها در این تیم‌ها بسیار تاثیرگذار است. این روند را می‌تواند در مقایسه با تیم‌های حوزه خلیج فارس از سال‌ها قبل تا کنون به‌خوبی حس کرد. تاثیر حضور بازیکنان و مربیان باکیفیت در تیم‌های باشگاهی آنها واقعا مشهود است و می‌توان دید که در تیم ملی این کشورها هم اثر خود را گذاشته است. آن تیم‌ها در کنار 4 نماینده ایرانی قرار گرفتند و می‌توان به‌راحتی تفاوت استفاده از بازیکنان خارجی باکیفیت و بی‌کیفیت را در عملکرد تیم‌ها مشاهده کرد. متاسفانه شرایط در کشور ما به‌گونه‌ای است که دلال‌ها بازیکن می‌آورند و قرارداد‌ها چیزی جز آن است که به‌نظر می‌رسد از این رو فکر می‌کنم دلیل وضع این قانون همین موضوع باشد.

یعنی موافق این تصمیم هستید؟

اگر بخواهیم کار فنی و تخصصی انجام دهیم باید فنی به موضوع نگاه کنیم و افراد صاحب تخصص در این مورد تصمیم بگیرند و بر آن نظارت داشته باشند. باید بازیکنانی و یا مربیانی بیایند که بر بار فنی ما بیفزایند و فوتبال روز را به کشور ما وارد کنند. از آنها چیزی یاد بگیریم و در ازای هزینه‌ای که برایشان می‌شود به فوتبال ما خدمت کنند. اگر به این شکل باشد نه تنها روی باشگاه‌ها بلکه در تیم ملی هم تاثیر خود را خواهد گذاشت. آدم‌ها باید پایبند باشند و این شرایط را باید برای پایبندی فراهم کرد.

وضعیت استقلال هم خیلی آشفته است. به‌عنوان بازیکن سابق این تیم شرایط را چطور می‌بینید؟

من مربی تیم دیگری هستم و با وجود همه علاقه‌ای که به این تیم دارم فعلا درست نیست در مورد آنها صحبت کنم. در واقع نمی‌خواهم در مورد استقلال حرف بزنم. ممکن است این شرایط برای هرکدام از ما پیش بیاید و بهتر است فعلا چیزی نگویم. من مربی شهرخودرو هستم و امیدوارم با کمک حمیداوی، مالک این باشگاه اتفاقات خوبی برای مردم مشهد و تیم شهرخودرو رخ دهد و ما نیز بتوانیم با حمایت او و هواداران مشهدی روزهای خوبی را رقم بزنیم.

* نویسنده: نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار