تاریخ : Tue 15 Sep 2020 - 14:20
کد خبر : 45830
سرویس خبری : جامعه

شمال رفتن و بازگشایی مدارس در مناطق قرمز راه مقابله با کرونا نیست/ برای بروز بیماری جدید آماده باشیم

علی دباغ در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شمال رفتن و بازگشایی مدارس در مناطق قرمز راه مقابله با کرونا نیست/ برای بروز بیماری جدید آماده باشیم

عضو هیات‏ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ارتباط با امکان ظهور بیماری جدید در پاییز و زمستان پیش‏رو هم گفت: «این احتمال خیلی زیاد است. تهدید بیوتروریستی تهدیدهای ناجوانمردانه‌ای هستند که قدرت‌های زورمدار دنیا سال‌های سال است این تهدیدات را شروع کرده اند.

سیاست‏ زدگی آمار ما را در کرونا افزایش داده است

به گزارش «فرهیختگان»، علی دباغ عضو هیات‏ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در خصوص نحوه مواجهه با کرونا با «فرهیختگان» به گفت ‏وگو پرداخت و ضمن اشاره به اینکه ما در مقابله با کرونا تابه‏ حال ناتوان بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: «شعر معروفی هست از سعدی که می‌گوید «به کین آوری با کسی بر ستیز که از وی گزیرت بود یا گریز» یعنی با کسی درافتید که یا بتوانید او را مغلوب کنید یا از دست او فرار کنید.

در مواجهه با کرونا ما راه گزیر نداریم، راه گریز را باید انتخاب کنیم

وی ادامه داد: ما الان در شرایطی گرفتار شده‌ایم که نه گزیر داریم، نه گریز! نه می‌توانیم از دست آن فرار کنیم و نه از پس آن برمی‌آییم. نه فقط ما که دنیا این چنین است. هفت ماه روی یک دارویی مانور دادند. یک روز کلروکین، یک روز آزیترومایسین، یک روز رمدسیویر و... بود و هیچ یک قطعی نبود. اصلا بیماری دو فاز ویروسی و التهابی دارد. این دو با هم در تضاد هستند. اما آیا ما از پس این بیماری برمی‌آییم؟

شمال رفتن، به مدرسه رفتن در مناطق قرمز و شلوغی مراکز خرید راه مقابله با کرونا نیست

عضو هیات‏ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: اینکه چاره‌ای در این زمینه نداریم، قدری واضح است پس باید سراغ گریز برویم. یا باید از پس این بربیاییم یا باید از دست آن فرار کنیم. فرار این نیست که من بگویم زندگی خود را می‌کنم و دولت باید مسئول فرار من هم باشد. این درست نیست. دولت نمی‌تواند شما را از همه مسئولیت‌ها کنار بگذارد. درنهایت کرونا بر ما برتری می‌یابد. گریز این نیست من برای مسافرت به شمال بروم، گریز این نیست که در مناطق قرمز در مدارس حضور داشته باشم. در بازارهای روز خرید شلوغی‌ها را ببینید! افراد جوان و مسن را ببینید، در مدارس مناطق قرمز بچه‌ها نمی‌دانند باید رعایت کنند. در هر جایی که بگویید مردم ما رعایت می‌کنند؟ خیر! کشورهای درحال توسعه با این مسائل روبه‌رو هستند. وقتی می‌خواهند قرنطینه کنند آسیب می‌بینند، چون مردم از نظر اقتصادی دچار مشکل می‌شوند.

سیاست‏ زدگی آمار ما را در کرونا افزایش داده است

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته به‏ شدت قرنطینه کردند و موج دوم خیلی نتوانست تحت شعاع قرار دهد و آمارها کاهش یافت. من به هیچ‌یک از جناح‌های سیاسی کار ندارم، این مساله سیاست‌بردار نیست. سیاست ‏زدگی آمار ما را در کرونا افزایش داده است. راه‌حل این مساله علمی است و تیم علمی فارغ از دغدغه‌های اجرایی و سیاستی باید فکر کند و اتاق فکری وجود داشته باشد که این اتاق فکر پیش‌بینی کند. در اوایل بسیاری از همکاران ما بیان کردند تابستان کرونا تمام می‌شود. اگر آن زمان تمرکز می‌کردند در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که هوا گرم است، چرا کرونا از بین نرفت؟ در برخی کشورهای استوایی همان اوایل کرونا وجود داشت و باید می‌فهمیدیم کرونا در تابستان از بین نمی‌رود. باید سیاست‌های مدبرانه و پیشگیرانه و توام با پشتوانه‌ قوی علمی و بررسی مدل‌های یک‌سری از کشورها را داشته باشیم.»

 احتمال افزایش مرگ‏ ومیر ناشی از بیماری‌های تنفسی

دباغ در رابطه با شیوع آنفلوآنزا در فصول سرد هم گفت: «در مورد آنفلوآنزا سال‌ها این بحث وجود دارد. متاسفانه امسال با همپوشانی با کرونا ممکن است مرگ‏ومیر را خیلی افزایش دهد. هر سال آنفلوآنزا یک مرگ‏ ومیری داشت ولی امسال ممکن است این مرگ‏ ومیر را خیلی تشدید کند و اثر آن تقویت‏ کننده باشد. ممکن است به‏ خاطر اینکه مردم قدری بابت کرونا هوشیار شدند و مراعات بیشتری می‌کنند، مرگ ‏ومیر صرفا ناشی از آنفلوآنزا قدری افت کند ولی روی کرونا تاثیر نداشته باشد و احتمالا امسال مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های تنفسی بیشتر خواهد شد چون غیر از آنفلوآنزا، کرونا را هم داریم.»

 برای بروز بیماری جدید آماده باشیم

عضو هیات‏ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ارتباط با امکان ظهور بیماری جدید در پاییز و زمستان پیش‏رو هم گفت: «این احتمال خیلی زیاد است. تهدید بیوتروریستی تهدیدهای ناجوانمردانه‌ای هستند که قدرت‌های زورمدار دنیا سال‌های سال است این تهدیدات را شروع کرده‌اند. ویروسHIV، سیاه‏زخم، شاید سارس و کرونا احتمالا از این نوع تهدیدات هستند. راه عقلی این است که حتی اگر فکر کنیم این چنین نیست اما باید درباره آن آمادگی داشته باشیم و بدانیم ممکن است واقعیت داشته باشد. قاعدتا تجربه کرونا نشان داد آمادگی‌های ما در حد متعالی هنوز نیست. خیلی شفاف و رک بگوییم این‌چنین است. البته درعین‌حال تجربه کرونا این را هم نشان داد که می‌توانیم خیلی راحت این آمادگی‌ها را با قدری تفکر و کار منظم ایجاد کنیم.

 

اخبار مرتبط:

با آغاز فصل پاییز و تلاقی آنفلوآنزا و کرونا نیازمند تمهیدات جدی‌تری هستیم
ایمان بیاوریم به فصل جولان کرونا
 
علیرضا ناجی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: