تاریخ : Mon 14 Sep 2020 - 11:04
کد خبر : 45754
سرویس خبری : ورزش

زیرساخت‌های دانشگاه آزاد برای برگزاری اردوی المپیکی‌ها استاندارد است

دبیرکل کمیته ملی المپیک در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

زیرساخت‌های دانشگاه آزاد برای برگزاری اردوی المپیکی‌ها استاندارد است

به‌نظر می‌رسد ما می‌توانیم برای فدراسیون‌ها و رشته‌های المپیکی برنامه تمرینی و اردو در بوشهر داشته باشیم. زیرساخت‌های دانشگاه آزاد بوشهر استاندارد بود و از نظر شرایط تمرینی، رفاهی و اقامتی زمینه همکاری بین کمیته و دانشگاه آزاد وجود دارد.

فقط هزینه درمان عباسعلی را می‌دهیم

به گزارش «فرهیختگان»،روز گذشته کیکاووس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک به‌همراه امیرعباس لشگری، رئیس مرکز تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی از امکانات ورزشی و اقامتی واحد دانشگاهی بوشهر دیدن کردند. با توجه به نزدیکی شرایط آب‌وهوایی بوشهر با توکیو به‌عنوان میزبان بازی‌های المپیک و پارالمپیک، کمیته ملی المپیک با همکاری دانشگاه آزاد زمینه برگزاری اردو و تمرین را برای تیم‌های المپیکی در بوشهر فراهم خواهند کرد. قرار است با ارائه گزارش دبیرکل کمیته ملی المپیک در هیات اجرایی و تصویب ستاد عالی بازی‌های المپیک، زمینه امضای تفاهمنامه ایجاد شود. در همین خصوص و البته سایر مسائل مرتبط با المپیک و رشته‌های مختلف ورزشی با دبیرکل کمیته ملی المپیک هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با کیکاووس سعیدی را در ادامه می‌خوانید.

شما بازدیدی از امکانات دانشگاه آزاد در بوشهر داشتید. به چه منظور این بازدید صورت گرفت؟

بله، من به‌همراه آقای امیرعباس لشگری بازدیدی از امکانات دانشگاه آزاد در بوشهر داشتیم. با توجه به اینکه بازی‌های المپیک تابستان سال آینده برگزار می‌شود به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی توکیو، به‌نظر می‌رسد ما می‌توانیم برای فدراسیون‌ها و رشته‌های المپیکی برنامه تمرینی و اردو در بوشهر داشته باشیم. زیرساخت‌های این دانشگاه استاندارد بود و از نظر شرایط تمرینی، رفاهی و اقامتی زمینه همکاری بین کمیته و دانشگاه آزاد وجود دارد.

هنوز تفاهمنامه به امضا نرسیده است؟

فعلا فقط بازدید صورت‌گرفته و قرار است در این خصوص به هیات اجرایی گزارش داده شود.

هزینه اردوها را کدام نهاد متقبل می‌کند؟

این موضوع مربوط به مرحله بعد است که باید مورد مذاکره و توافق قرار بگیرد. اصل این است که دانشگاه آزاد زیرساخت‌ها را برای برگزاری اردو دارد و ما می‌توانیم با ادامه همکاری این موضوع را به فدراسیون‌ها اعلام کنیم تا در بوشهر اردو داشته باشند. دانشگاه آزاد امکاناتی دارد که می‌تواند مورد استفاده همه رشته‌های ورزشی قرار بگیرد.

شما روز دوشنبه میزبان نشست ستاد مبارزه با کرونا هستید. محور مباحث چیست؟

ما در این جلسه فقط میزبان هستیم. فدراسیون پزشکی مجری و برگزارکننده این نشست درخصوص وضعیت کرونا در ورزش قهرمانی است.

کمیته ملی المپیک در این مدت مبلغی از بودجه را به فدراسیون‌ها اختصاص داده است. بودجه دریافتی به چند درصد رسیده است؟

ما به 46 فدراسیون پرداختی داشتیم و بودجه 3ماهه دوم را واریز کردیم تا پرداختی‌ها به سقف 50 درصد برسد. از طرفی برای رشته‌هایی که سهمیه المپیک گرفته‌اند تدابیری پیش‌بینی شده است. هروقت ستاد مبارزه با کرونا مجوز بدهد ما هم حمایت مالی را از این فدراسیون‌ها خواهیم داشت. صالحی‌امیری در تلاش است تخصیص دیگری را از سازمان برنامه‌وبودجه بگیرد.

وزارت ورزش فقط 6 ماه اول حقوق المپیکی‌ها را پرداخت کرد، چطور شد که کمیته به سرمربیان و مربیان هم حقوق داد؟

ما به میزان منابعی که می‌گیریم سعی می‌کنیم حمایت‌ها را هم داشته باشیم تا همه قهرمانان باعث سربلندی کشورمان شوند. ما همچنین تصمیم گرفتیم به ورزشکارانی که می‌دانیم شانس کسب سهمیه دارند حقوق بدهیم.

صحبت‌هایی هم مبنی‌بر اینکه کمیته ملی المپیک هزینه درمانی حمیده عباسعلی در خارج از کشور را تقبل کرده شنیده شده است.

بله، این درخواست از سمت فدراسیون کاراته بود. البته زمانی که آقای صالحی‌امیری از آکادمی بازدید کرد همان‌جا صحبت‌هایی هم با عباسعلی داشت که او مشکلات خود را مطرح کرد. با نگاه حمایتی رئیس کمیته قرار شد تصمیماتی اتخاذ شود تا هزینه اعزام این بانوی ورزشکار را کمیته پرداخت کند. در این صورت عباسعلی می‌تواند روند معالجه خود را کامل کند.

ورزشکار دیگری هم هست که این شرایط را داشته باشد؟

خیر، شرایط عباسعلی خاص بود.

مدت‌ها از رفتن رنگرز به‌عنوان مدیر موزه می‌گذرد. فعلا تصمیمی برای شخص جایگزین صورت نگرفته است؟

با توجه به بحران کرونا بازدید از موزه به‌صورت مجازی صورت می‌گیرد. بعد از فراهم‌شدن شرایط فعالیت موزه هم ادامه پیدا می‌کند. البته بخش‌های مختلف موزه کار خود را انجام می‌دهند.

خبر جدیدی از اساسنامه کمیته ملی المپیک نشده است؟

این موضوع نیز در دولت درحال پیگیری است. کمیته ملی المپیک ابهامات را به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ارائه داده و موضوع درحال بررسی است.

هفته آینده هم نشست هیات اجرایی برگزار خواهد شد. محور جلسه مشخص شده است؟

قرار است در این نشست که روز یکشنبه برگزار می‌شود بررسی برنامه راهبردی 10ساله آکادمی مورد بررسی قرار گیرد. در جلسه قبلی هم با حضور 3 معاون وزیر و تعدادی از روسای فدراسیون‌ها در این خصوص صحبت شد. منتظر هستیم با تبادل‌نظر این برنامه به تصویب برسد تا آکادمی مسیر توسعه ورزش قهرمانی را طی کند.

 * نویسنده: بهاره محمدی، روزنامه‌نگار