تاریخ : Sun 13 Sep 2020 - 10:40
کد خبر : 45703
سرویس خبری : ورزش

کراویرو: طارمی برای پورتو یک الماس است

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مسئول وب‌سایت فدراسیون فوتبال پرتغال

کراویرو: طارمی برای پورتو یک الماس است

همیشه براین باور بوده‌ام که یک ابرستاره مشهور برای یک تیم نه‌چندان جهانی سم است اما بازیکن خوب و با استعداد و خوش‌آینده مثل طارمی برای پورتو یک الماس است،

عابدزاده یک گلر معمولی نیست، انتقال علیپور ظاهرا قطعی شده

به گزارش «فرهیختگان»، یکی از بهترین منابع خبری برای مطمئن شدن از برخی شایعات و اخبار ضد‌ونقیض هم‌صحبت شدن با کسی است که پشت‌پرده اخبار را می‌داند و برای انتشار خبر یا ایجاد موج رسانه‌ای تصمیم می‌گیرد، مثلا مسئول وب‌سایت فدراسیون فوتبال پرتغال، کسی که مشاور امین ریاست فدراسیون فوتبال است و حتی درباره پوشش و نوع لباس بازیکنان فوتبال یا مقاماتی که در استادیوم حضور دارند، نظر می‌دهد. توئیتر، اینستاگرام و چند فضای رسمی و غیررسمی مجازی مربوط به فوتبال ملی و باشگاهی پرتغال زیرنظر او اداره می‌شود و تا حدود قابل‌توجهی در جریان ریز اخبار مربوط به فوتبال پرتغال است. تیاگو کراویرو مسئول وب‌سایت فدراسیون فوتبال پرتغال و هویت‌سازی تیم ملی به سوالات خبرنگار «فرهیختگان» درباره حضور بازیکنان ایرانی و رابطه فوتبال دو کشور ایران و پرتغال پاسخ داد که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

به‌عنوان اولین سوال می‌خواهیم به سراغ پست سازمانی شما برویم، چنین شغلی در ایران تعریف نشده است، شما چقدر در فوتبال پرتغال تاثیرگذار هستید؟

خوشحالم که کسی این سوال را می‌پرسد، همین که پرسش یک خبرنگار ایرانی این است یعنی کشور شما هم به‌زودی به این شغل نیاز پیدا می‌کند، مسئول «سئو» و فردی که کارشناس تولید محتوا و هویت‌سازی سمعی و بصری برای فدراسیون فوتبال کشورش باشد، این اهمیت دارد، مورینیو را فقط به خاطر قهرمانی او با پورتو نشناختند، البته درنهایت به نام پورتو و مدیربرنامه‌های او تمام شد، من هم پول خودم را گرفتم اما آنها و همه کسانی مثل مورینیو به کسی نیاز دارند که برایشان تولید محتوا کند، برایشان هویت‌سازی کند، به آنها آموزش بدهد که چگونه در فضای مجازی آن‌طور که خودشان می‌خواهند، رشد کنند و محبوب یا مشهور شوند. اکنون در فدراسیون فوتبال پرتغال همین کار را برای فوتبال ملی کشورم انجام می‌دهم.

هویت فوتبال پرتغال به غیرپرتغالی‌ها هم ربط دارد؟ مثلا اینکه طارمی از فوتبال ایران عضو خانواده بزرگ پورتو شده، برای شما اهمیت دارد؟

قطعا همین‌طور است، خیلی اهمیت دارد، بازیکنی که هوادار زیادی دارد برای من و کار من یک نعمت است، فقط یک پست ساده از او در صفحه اینستاگرامی برای من یک فرصت جدی است، برای بهتر دیده شدن فوتبال پرتغال. اکنون دنیای اطلاعات است و فوتبال هم در همین دنیا درحال رشد است، باید مدام به‌روز شویم و بدانیم که مثلا چه کنیم، ایرانیان به خاطر طارمی بیشتر به فوتبال پرتغال سر بزنند. سال گذشته 14 درصد از درآمد فدراسیون فوتبال پرتغال از محل فضای مجازی، دانلود اپلیکیشن فوتبال و چند بازی فوتبال رایانه‌ای بود.

ورود طارمی به فوتبال پرتغال برای هواداران او یک خبر خوش بود که البته به کلکسیون اخبار خوب او اضافه می‌شد، نظر شما درباره درخشش طارمی در پورتو چیست؟

این یک رابطه دوطرفه است، یک بازیکن فوتبال که روی یک سکوی پرتاب قرار می‌گیرد. برای او آرزوی موفقیت می‌کنم و شک ندارم که پورتو از داشتن این ستاره با ‌انگیزه و با اخلاق سود خواهد کرد. همیشه براین باور بوده‌ام که یک ابرستاره مشهور برای یک تیم نه‌چندان جهانی سم است اما بازیکن خوب و با استعداد و خوش‌آینده مثل طارمی برای پورتو یک الماس است، این الماس خود را به آب و آتش می‌زند و در اوج می‌دود و هر مربی آرزو دارد چنین بمب روحیه‌ای در تیمش داشته باشد. در تمرین‌ها فیلم‌های ضبط‌شده‌ای از او دیده‌ام و واقعا خوب بازی می‌کند، فقط یک تمام‌کننده خوب نیست و باید به او یک بازیکن چندبعدی و کامل لقب داد نه یک بازیکنی که در پست خودش خوب است.

با این توصیف‌ها امیر عابدزاده هم بخشی از پروژه بزرگ هویت‌سازی و برندینگ فوتبال باشگاهی پرتغال است؟

بله قطعا همین‌طور است، هر بازیکنی که در فوتبال باشگاهی و ملی پرتغال حضور دارد بخشی از هویت فوتبال پرتغال است، من موظف هستم با تیمی که در اختیار دارم لحظه به لحظه پست‌های این بازیکنان را تعقیب کنم. اگر مشکلی در کشور خود داشته باشند باید نگران باشیم و با خوشحالی آنها خوشحال شویم. عابدزاده یک دروازه‌بان معمولی نیست، می‌دانم که پدر او برای ایرانیان یک ستاره دوست‌داشتنی است که همه با او خاطره دارند و این برای من مهم است که روی همین موضوع تولید محتوا داشته باشیم. به مسئول این کار در ماریتیمو چندبار مشورت داده‌ام.

نگاه شما در این خصوص بسیار ارزشمند و جالب است، در باشگاه‌های ایرانی هم باید همین رویه در پیش گرفته شود و باید نگران محتوایی باشیم که تولید می‌شود.

دقیقا همین‌طور است، کلمه اهمیت دارد، اگر یک بازیکن به یک موضوع خاص مشهور می‌شود این شهرت می‌تواند باعث فرهنگ‌سازی شود، باید از او خواهش کرد تا پست‌های خوب ارسال کند. در صحبت‌هایش مراقب باشد و دچار حاشیه و بی‌اخلاقی نشود. ستاره مهم است چه در فوتبال چه در سینما، باید نگران رفتارش باشد.

آیا می‌شود انتظار داشت که بازیکنان ایرانی بیشتری راهی فوتبال پرتغال شوند؟

احتمالش کم نیست، البته نقش دلالان در این میان مهم است و متاسفانه آنها هستند که تصمیم می‌گیرند نه مربیان و مدیران، در هر حال وقتی برای فوتبال باشگاهی پرتغال سودآور است چراکه نه؟

مثال دیگر محمدی است، او راهی قطر شده، آیا چیزی از دست داده است؟

خب کشورهای عربی معروفند به هزینه‌های زیاد و حقوق بالا، شاید از لحاظ مالی سود کرده باشد و حقوق بهتری دریافت کند اما حضور او در فوتبال پرتغال بیشتر به سودش بود، همه چیز که اسکناس نیست، البته من جای او نیستم و شاید هم تصمیم درستی گرفته باشد.

به احتمال زیاد، ماریتیمو موفق به خرید علی علیپور شده است، این خبر قطعی است؟

به‌صورت رسمی منتشر نشده است اما احتمالا تمام شده و او هم به خانواده فوتبال پرتغال ملحق شده است. می‌بینید، همان‌طور شد که می‌خواستید، ایرانیان به سمت فوتبال پرتغال می‌آیند، فوتبال این دو کشور با هم بیگانه نیستند، شما مربی پرتغالی در تیم ملی خود داشته‌اید و نام کی‌روش برای شما به‌عنوان یک مربی محبوب مطرح شده است، کی‌روش همیشه به‌عنوان کسی که ارزش خبر را می‌داند برای من مطرح بوده است، او تیم خبری دارد هر جای دنیا که برود سریعا برای خودش یک تیم خبری درست می‌کند و این یعنی حرفه‌ای بودن، او همه اخبار را به دقت بررسی می‌کند و قبل از هر بازی برای اینکه در کنفرانس خبری بعد از پیروزی یا شکست چه بگوید در خلوت خود ساعت‌ها فکر می‌کند، این بد نیست و اتفاقا خیلی هم خوب است.

شما در مقطعی از فعالیت رسانه‌ای خود مسئول تولید محتوای تیم خبری مورینیو بوده‌اید، درست است؟

مورینیو تجربه تلخ من بود، یک مربی غیرقابل پیش‌بینی و بدقول که هرگز به تعهداتش عمل نکرد، منظورم فقط پول نیست، طرف قرارداد نباید دروغ بگوید، او ادعاهایی داشت اما در عمل کارهای دیگری می‌کرد. در لحظه تصمیمش عوض می‌شد و این کار را برای ما بسیار سخت می‌کرد، وقتی اعصابش به هم می‌ریخت ما مقصر بودیم و وقتی خوشحال بود، این را هنر رفتاری خودش می‌دانست.

 *  مترجم: بابک سرانی‌آذر