تاریخ : Tue 08 Sep 2020 - 09:52
کد خبر : 45554
سرویس خبری : سیاست

دولت؛ گریزان از نظارت میدانی

جزئیات سفر نظارتی نمایندگان مجلس به سیستان‌وبلوچستان و خوزستان و مواجهه دولت با آن

دولت؛ گریزان از نظارت میدانی

دو استانی که هفته گذشته نمایندگان راهی آنها شدند از محروم‌ترین استان‌های کشور بودند. دو استانی که حتما از ثروتمندترین استان‌ها هستند ولی با سوءتدبیری که البته در این سال‌ها تشدید هم شده، مردم شان وضعیتی بغرنج‌تر از گذشته یافته‌اند.

به گزارش «فرهیختگان»، نمایندگان مجلس مدتی است سفر‌هایی را به مناطق کمتربرخوردار کشور آغاز کرده‌اند، بعضی در جمع کارگران بیکارشده چند صنعت بزرگ ولی ورشکسته مانند هفت ‏تپه حاضر شدند، برخی به دیدار حاشیه‏ نشین‌‌های چابهار شتافتند و برخی دیگر هم به‌همراه رئیس مجلس در سفری چهارروزه بالا و پایین استان خوزستان را بررسی کردند. مهم‌ترین مساله در جریان این سفر‌ها حضور مسئولانی از مجلس در میان مردم حاشیه‏ نشین، استان‌های مرزی و کسانی بود که به دلایل مختلف شرایط معمول زندگی را از دست داده و در سختی به سر می‌بردند.

دو استانی که هفته گذشته نمایندگان راهی آنها شدند از محروم‌ترین استان‌های کشور بودند. دو استانی که حتما از ثروتمندترین استان‌ها هستند ولی با سوءتدبیری که البته در این سال‌ها تشدید هم شده، مردم‌شان وضعیتی بغرنج‌تر از گذشته یافته‌اند. این دو استان هم آب دارند، هم از منابع طبیعی بهره‌مندند و هم به‏ لحاظ داشتن مرز مشترک با کشور‌های همسایه می‌توانند نقش ترانزیتی ایفا کنند. علاوه ‏بر اینها هر دوی این استان‌‌ها با دسترسی به آب‌های آزاد ظرفیت بسیار بزرگی برای کشور و البته توسعه خودشان در اختیار دارند.

در این میان، با وجود اینکه مردم و افکار عمومی به‌ویژه اقشار کمتربرخوردار کشور از این اقدامات استقبال کردند، برخی به نقد این سفر‌ها روی آوردند، نقد‌هایی که بیشتر از جانب حامیان دولتی مطرح شد. قاطبه این نقد‌ها بیشتر به دو مساله معطوف بود، اول اینکه می‌گفتند این رفتار‌ها سیاسی است و اصالت ندارد و دوم اینکه بیان می‌کردند این‏دست سفر‌ها در حوزه کاری نمایندگان نیست و آنها باید در تهران بنشینند و به تقنین بپردازند. در این میان، البته برخی رسانه‌‌های اصلاح‌طلب هم تلاش کردند با طرح موضوعاتی حاشیه‌ای و فاصله‌دار با فضای امروز کشور، تلاش کنند این عملکرد نمایندگان را به حاشیه ببرند. البته برخی کارشناسان و حتی فعالان رسانه‌ای پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که ممکن است این‌دست واکنش‌‌ها در میان رسانه‌‌های حامی دولت غالب شود، چراکه اولا نمایندگان این روز‌ها اقداماتی را انجام داده‌اند که در دولت حسن روحانی مغفول مانده است، بدین معنا که او و کابینه‌اش اساسا عقید‌ه‌ای به حضور در جمع‌‌های عمومی و مردمی آن هم با این نحو و روش نداشته‌اند و ثانیا حامیان دولت چون گمان می‌کنند ممکن است اقبال عمومی به رقبایشان ایجاد شود با چنین نقد‌هایی سعی کردند این سفر‌ها را تخریب کنند. درمقابل اما نمایندگان برای توضیح دلایل سفر‌های خود و دیدارشان با کارگران و کشاورزان و... ادله‌ای داشتند که کمتر سیاسی است و سعی نمی‌کند در مقام مناظره از راه دور توجیه‌کننده باشد، بلکه پاسخ‌‌ها بیشتر مبتنی‌بر بند‌های قانونی درخصوص وظایف نمایندگان است و علاج‌جویانه تلاش می‌کند اولویت‌‌های امروز کشور را بررسی و مشکلات اولویت‌دار را شناسایی و حل کند.

در این خصوص «فرهیختگان» در شماره امروز خود سراغ دو تن از این نمایندگان رفت و دلایل آنها درباره سفر‌های نمایندگان به استان‌های محروم کشور را بررسی کرد.

 

سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دولت به‌جای انتقاد کند، پرچم را به‌دست آنها می‌دهیم

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس یادآور شد: «ما برای اینکه به دولتی‌ها نشان دهیم دوست داریم که در کنار و همراه آنها کار را جلو ببریم از آنها دعوت خواهیم کرد و اگر در کنار ما باشند که دست آنها را نیز می‌بوسیم و قبول‌شان داریم و حتی پرچم را هم به آنها می‌دهیم که جلودار باشند، اما اگر هم نیایند نیز خللی در کار ما ایجاد نمی‌شود و کار خود را پیش خواهیم برد.» (لینک)

 

روح‌الله ایزدخواه نماینده مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» سفر نمایندگان به جنوب‌شرق کشور را روایت کرد

نظارت میدانی عالی‌ترین نوع نظارت است

وظایف کاری نمایندگان سه جنبه دارد، یکی جنبه قانونگذاری و تقنین است، دوم نظارت و سوم رسیدگی به مسائل حوزه انتخابیه، این سفر ما با هر سه بعد کار نمایندگی مرتبط است. در بعد نظارت که از همه مشخص‌تر است، یعنی ما معتقدیم نظارت با نشستن روی کرسی مجلس رخ نمی‌دهد و یک نماینده برای انجام وظیفه درست در این حوزه باید با حضور میدانی بر عملکردها و اجرای کامل قوانین نظارت کند و مشکلات و موانع را بیابد، نظارت میدانی عالی‌ترین نوع نظارت است و بسیار موثر‌تر از نظارت ابلاغی و مکاتبه‌ای است.  (لینک)