تاریخ : Sat 05 Sep 2020 - 10:10
کد خبر : 45420
سرویس خبری : جامعه

من هم به بازگشایی حضوری به‌نفع مدارس غیردولتی مشکوکم/ هم شرایط بهداشتی و هم شرایط آموزشی رعایت نشده‌اند/  تاکنون نابرابری آموزشی بود، الان نابرابری سلامتی

عادل برکم، کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

من هم به بازگشایی حضوری به‌نفع مدارس غیردولتی مشکوکم/ هم شرایط بهداشتی و هم شرایط آموزشی رعایت نشده‌اند/ تاکنون نابرابری آموزشی بود، الان نابرابری سلامتی

کارشناس آموزشی گفت: در این شیوه بازگشایی که الان می‌بینیم هیچ شرایط کرونایی را لحاظ نکردند و به این مسائل توجه نکردند، من هم می‌گویم نکند به‌خاطر همین مدارس غیردولتی باشد.

به گزارش «فرهیختگان»، با عادل برکم کارشناس آموزشی گفت‌وگویی انجام دادیم تا بیشتر به زوایای تصمیم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس پی ببریم.

 هم شرایط بهداشتی و هم شرایط آموزشی رعایت نشده‌اند

برکم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خاطرنشان کرد: «مساله مهم این است که بخشی از بحث تخصص وزارت بهداشت است که باید در اولویت قرار گیرد ولی ضرورتی هم وجود دارد که کارشناسان بهداشتی هم باید بدان توجه کنند و آن هم آموزش مجازی است که به‌دلایل مختلف اعم از کمبود امکانات، کمبود دانش فنی بین مسئولان و معلمان، زیرساخت جانبی کماکان مناسب نیست.

وی ادامه داد: زیرساخت شاد هنوز مناسب نیست و امکانات لازم برای تدریس را ندارد. این مسائل غیر از شکافی است که از نظر دیجیتالی وجود دارد. این مسائل آموزش مجازی را ناکارآمد می‌کند. اگر همه شرایط را ندید بگیریم در برخی دروس آموزش مجازی موثر نیست و باید آموزش حضوری باشد. مثلا دوره ابتدایی مثل خواندن و نوشتن و ریاضی درس‌هایی هستند که هر طور حساب کنید به صورت غیرحضوری و مجازی امکان تدریس ندارد. در مقاطع بالاتر برخی دروس را نمی‌توان تماما به‌صورت مجازی دنبال کنیم. به نظر من آموزش‌وپرورش می‌توانست بهتر کار کند. این روش فعلی آموزش‌وپرورش نه شرایط کارشناسان وزارت بهداشت‌ودرمان را تامین می‌کند و نه شرایط کارشناسان آموزشی را لحاظ می‌کند. آموزش‌وپرورش می‌توانست با روش بهتری این راه را دنبال کند. همه دروس اهمیت دارد ولی چون الان در محدودیت قرار داریم باید یک‌سری از دروس را در اولویت قرار دهیم که از طریق آموزش حضوری دنبال شوند یا برخی دروس حذف شوند و محتوا حذف شود یا کمتر شود و نخواهیم مثل گذشته کار کنیم.

 من هم به بازگشایی حضوری به‌نفع مدارس غیردولتی مشکوکم

برکم در واکنش به این مساله که این ماجرای حضوری کردن مدرسه چقدر می‌تواند به‌دلیل جبران مالی مدارس پولی و حفظ حیات آنها باشد، گفت: «می‌شد این مساله طوری حضوری شود یعنی ساعت درسی کاهش یابد و مدرسه بتواند با ظرفیت بیشتری دانش‌آموز را پوشش دهد، چراکه ساعت مدارس کم می‌شود و می‌توانست چهار، پنج گروه در کلاس‌هایی با ظرفیت کمتر باشد. می‌شد همین شرایط را انجام داد،

وی ادامه داد: من نمی‌گویم آموزش‌و‌پرورش حضوری کردن را برای حمایت مدارس غیردولتی انجام داده است اما شیوه حضوری کردن این شک را قوی‌تر می‌کند که دلیل همین بوده است. روش پیشنهادی من این بود که معلمی که قرار بود چهار روز بیاید و چهار درس بدهد سه روز دو درس بدهد. دروسی را که می‌ماند از طریق آموزش تلویزیونی کار کنند نه به معلم فشار بیاید که معلم این احساس را داشته باشد که مجازی انجام دهد و اگر دانش‌آموزان به مدرسه بروند و مابقی دروس از طریق آموزش مجازی، تلویزیون و مکتوب باشد حتی می‌توان این دروس را موکول کرد و محتوا را کاهش داد.

کارشناس آموزشی گفت: در این شیوه بازگشایی که الان می‌بینیم هیچ شرایط کرونایی را لحاظ نکردند و به این مسائل توجه نکردند، من هم می‌گویم نکند به‌خاطر همین مدارس غیردولتی باشد. هرچند اینجا یک مساله وجود دارد که اگر می‌خواستند این کار را کنند چرا زودتر نکردند. الان خیلی‌ها ثبت‌نام نکرده‌اند و این مساله پیش می‌آید که مدارس دولتی با جمعیت بیشتری مواجه شده‌اند و اگر قرار باشد حضوری آموزش‌ها دنبال شود این مساله پیش می‌آید که تاکنون نابرابری آموزشی بود و الان نابرابری سلامتی است. الان بیشتر مدارس دولتی در معرض کرونا قرار می‌گیرند، به‌خاطر اینکه ظرفیت آنها بالاتر است و امکانات کمتر و فضای کوچک‌تری به نسبت جمعیت دانش‌آموزان دارند. باید برای این فکری شود. بعید نیست که اینها به این دلیل این کار را کرده باشند.

خبر مرتبط:

«فرهیختگان» بررسی کرد
پرسش بزرگ مهر: مجازی یا حضوری؟