تاریخ : Fri 04 Sep 2020 - 19:19
کد خبر : 45385
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

بابائیان: بخاطر مصاحبه‌ام با «فرهیختگان» برایم حاشیه درست کردند/ نوروزبیگی: اصلا آن گفت‌وگو را نخواندم

جنجال قاچاق خرس در سینمامعیار

بابائیان: بخاطر مصاحبه‌ام با «فرهیختگان» برایم حاشیه درست کردند/ نوروزبیگی: اصلا آن گفت‌وگو را نخواندم

داریوش باباییان و جواد نوروز بیگی در برنامه این هفته سینما معیار در خصوص حواشی بوجود آمده بعد از قاچاق فیلم خرس ساخته خسرو معصومی در گفتگو با امیرعباس صباغ به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

به گزارش «فرهیختگان»، یکی از حواشی اخیر سینمای ایران، پخش غیرقانونی فیلم خرس در یوتیوب، پس از گذشت ۹ سال از زمان توقیف آن بود. این اتفاق در حالی افتاده که تهیه و پخش این فیلم، خود مسئله پیچیده‌ای است. این فیلم به کارگردانی خسرو معصومی و تحت مالکیت بنیاد سینمایی فارابی با تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی است. با این حال، وظیفه پخش این فیلم را شکوفا فیلم بر عهده داشته است. پخش غیرقانونی فیلم خرس در یوتیوب در ابتدا باعث ایجاد هجمه‌های زیادی علیه شرکت شکوفا فیلم و به خصوص مدیر آن یعنی داریوش بابائیان شد و جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم، بابائیان را عامل انتشار غیرقانونی «خرس» معرفی کرد.

روز گذشته داریوش باباییان و جواد نوروز بیگی در برنامه این هفته سینما معیار در خصوص حواشی بوجود آمده بعد از قاچاق فیلم خرس ساخته خسرو معصومی در گفتگو با امیرعباس صباغ به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

در ابتدای برنامه باباییان گفت: این فیلم از طریق تلگرام به خارج از کشور ارسال شده است و آقایان برنامه ریزی دقیقی انجام دادند که برای من حاشیه سازی کنند و شک نکنید که این اقدامات در پاسخ به گفتگوی چند هفته قبل من با روزنامه فرهیختگان (اینجا) بود. کسی که برای یک مجرم زندانی امضا جمع می کند که وی را ازاد کنند معلوم است که برای یک ادم کهنه کار و قدیمی پاپوش درست می کند و شکوفا فیلم اگر می خواست این کار را انجام دهد فیلم را روی کانال خودش نمی گذاشت. آنها فیلمشان را به سازمان سینمایی فروخته بودند و می خواستند فیلمشان دیده هم بشود که این کار را کردند. من قصد شکایت ندارم اما اگر شکایت کنند مدارک مستندی دارم که مسایل بیشتری را باز می کنم.

باباییان در خصوص نکات مطرح شده در گفتگویش با روزنامه «فرهیختگان» گفت من در آنجا حرف دلم را زدم من از سینما گله دارم، سینما را به نابودی کشاندند، پولشویی پدر سینما را درآورد، چرا تهیه کنندگان قدیمی و حرفه ای در خانه هایشان گشنگی می خورند و دفاتر آنها ورشکسته شده آن وقت پول های بادآورده دستمزدهای افراد را به قدری بالا برده که دیگر نمی توانی آنها را از عرش به فرش بیاوری.

در ادامه برنامه جواد نوروز بیگی تهیه کننده خرس در پاسخ به این اظهارات گفت: من مصاحبه ایشان با «فرهیختگان» را نخوانده ام و برای آن وقت هم نمی گذارم چون بحث پولشویی و پول کثیف اینقدر در سینما دستمالی شده و حتی یک مورد هم پیدا نشد! من تنها از فیلمم دفاع کردم و خرس چون از کانال شکوفا فیلم بیرون آمده، آقای باباییان به عنوان مالک آن باید پاسخگو باشد و نکته ناراحت کننده این موضوع این است که ایشان به عنوان تهیه کننده ای که باید مساله قاچاق فیلم را بهتر درک کند نه تنها مخالفت نمی کنند که در کانال خودشان فیلم قاچاق می گذارند.

وی همچنین با انتقاد از توقیف فیلم در دوره شمقدری گفت: سینما در این دوران خط و خطوط مختلفی به خود گرفت خیلی جدایی ها صورت گرفت و فیلم از مساله ضربه خورد و متاسفانه در زمانی که باید دیده میشد، دیده نشد و علی رقم جلسات مختلفی که داشتیم (از جمله با نماینده دادستان و نماینده حوزه علمیه قم )  هیچ کس مشکلی با فیلم نداشت، ما حتی طبق گفته آقای سجادپور که می گفت برای جلوگیری از راهپیمایی بچه های انصار حزب الله از نماز جمعه به سمت وزارت ارشاد فیلم را به آنها هم نمایش دهیم ، یک نمایش هم برای روزنامه نگاران مسلمان داشتیم که آنها هم مشکلی با فیلم نداشتند اما در آخر نفهمیدیم که فیلم چه مشکلی داشت که در توقیف ماند و حالا هم همه این مسایل را به آقای انتظامی گفته ایم و برای نمایش قانونی فیلم درخواست داده ایم و منتظر پاسخ آن هستیم. هر چند که با توجه به پخش فیلم از شبکه های ماهواره ای عملا کار از کار گذشته است.