تاریخ : Wed 02 Sep 2020 - 10:15
کد خبر : 45283
سرویس خبری : ورزش

از شاهین تا اژد‌هــا

ستاره ایرانی ریوآوه رسما به تیم قهرمان پرتغال پیوست

از شاهین تا اژد‌هــا

شاهین بوشهر نخستین تیمی بود که طارمی در رده بزرگسالان در آن بازی کرد و توانست توانایی‌هایش را نشان دهد. او حالا به جمع اژدها‌یان (لقب تیم پورتو) پیوسته است و می‌تواند به یکی از مهم‌ترین لژیونر‌های تاریخ فوتبال ایران تبدیل شود.

به گزارش «فرهیختگان»، انتقال مهدی طارمی به تیم سرشناس پورتو سرانجام عصر دوشنبه نهایی شد و این مهاجم ایرانی با قراردادی چهارساله به مدافع عنوان قهرمانی لیگ پرتغال پیوست. طارمی حالا برای نخستین‌بار این شانس را خواهد داشت تا حضور در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کند. او پس از امضای قرارداد با این باشگاه پرافتخار پرتغالی گفت که حضور در این تورنمنت مهم فوتبالی یکی از مهم‌ترین انگیزه‌‌های او برای پیوستن به پورتو بوده است. طارمی جانشین مهاجمان بزرگی چون رادامل فالکائو، هالک، ماریو ژاردل و هلدر پوستیگا در این باشگاه می‌شود و حالا یکی از دشوارترین چالش‌‌های زندگی فوتبالی‌اش را پیش‌رو دارد.

از شاهین تا اژد‌ها

شاهین بوشهر نخستین تیمی بود که طارمی در رده بزرگسالان در آن بازی کرد و توانست توانایی‌هایش را نشان دهد. او حالا به جمع اژدها‌یان (لقب تیم پورتو) پیوسته است و می‌تواند به یکی از مهم‌ترین لژیونر‌های تاریخ فوتبال ایران تبدیل شود. روزنامه لیبره پرتغال در گزارشی از این انتقال می‌نویسد: «مهاجم تیم ملی ایران که در ابتدای فصل گذشته به لیگ پرتغال آمده بود حالا به پورتو پیوسته است. این تیم خبر خرید طارمی را رسما اعلام کرد تا این مهاجم که فصل پیش با پیراهن ریوآوه توانست عنوان آقای گلی مشترک را در کنار پیتزی و وینیسیوس، دو بازیکن بنفیکا با 18 گل کسب کند از فصل آینده با پیراهن پورتو به میدان برود. طارمی با توصیه کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی ایران راهی لیگ پرتغال و ریوآوه شد. او با ماندن در تیم سابق خود، الغرافه قطر می‌توانست درآمد بیشتری داشته باشد اما ترجیح داد برای پیشرفت فوتبالش به ریوآوه برود. حالا طارمی مزد زحماتش را گرفته و فرصت درخشش در لیگ پرتغال و همچنین لیگ قهرمانان اروپا را دارد. پورتو که فصل گذشته عنوان قهرمانی لیگ را کسب کرد فصل آینده در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حاضر خواهد بود و می‌تواند روی درخشش مهاجم جدیدش حساب کند. طارمی که در 45 بازی ملی خود 21 گل به ثمر رسانده است تا سال 2024 با پورتو قرارداد دارد.»

رویایی که محقق شد

روزنامه آبزرویدور این کشور نیز به‌صورت مفصل به این انتقال پرداخته و در گزارش خود آورده است: سرانجام خبر انتقال طارمی به پورتو رسمی شد و این مهاجم ایرانی پس از اخباری که در روز‌های اخیر منتشر می‌شد، قراردادش را با این باشگا امضا کرد. او حالا پس از کلودیو راموس، کارکا و زایدو، چهارمین خرید پورتو در تابستان جاری محسوب می‌شود. این بازیکن روز یکشنبه از تهران راهی لیسبون شد و از آنجا به‌همراه یکی از دوستانش یک اتومبیل کرایه کرد تا به شهر ویلا دوکنده برود. دو باشگاه پیش از این بر سر انتقال او به توافق رسیده بودند و تنها تست‌‌های پزشکی برای نهایی کردن این جابه‌جایی لازم بود. پورتو برای خرید طارمی 5/4 میلیون یورو به ریوآوه پرداخت و همچنین در ازای این انتقال آندره پریرا، مهاجم خود را نیز به این باشگاه واگذار کرد. خود این بازیکن نیز قرار است سالیانه حدود یک میلیون یورو دستمزد دریافت کند. او پس از رسمی شدن حضورش در پورتو در مصاحبه‌ای گفت: «همیشه رویای بازی کردن در لیگ قهرمانان و تیم‌‌های بزرگی اروپایی را داشتم. خوشحالم به‌عنوان نخستین بازیکن ایرانی راهی این باشگاه شدم و در یکی از بزرگ‌ترین تیم‌‌های پرتغالی بازی خواهم کرد. من پیش از این در باشگاهی بازی کرده‌ام که 30 میلیون هوادار داشته است و فکر نمی‌کنم برای جا افتادن در اینجا مشکل خاصی داشته باشم. پورتو هم تیم پرطرفداری است و بازیکنان در اینجا برای آنها بازی می‌کنند و هر کاری برای خوشحالی آنها انجام می‌دهند. هدفم این است که بیش از فصل قبل گلزنی کنم. این برای خودم و پورتو خیلی مهم است، چراکه برای کسب قهرمانی به این تیم آمده‌ام.»

تلاش بی‌نتیجه بنفیکا

این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «طارمی پس از بازی در شاهین بوشهر و ایران‌جوان به‌عنوان آقای گل دسته دو ایران راهی پرسپولیس شد. در آنجا او تبدیل به یکی از بهترین مهاجمان فوتبال ایران شد و در سال 2017 الغرافه قطر او را به خدمت گرفت. بااین‌حال در ابتدای فصل پیش با چشم‌پوشی از‌ بخشی از دستمزدش راهی ریوآوه شد تا بازی در فوتبال اروپا را تجربه کند. طارمی شروع خوبی در لیگ پرتغال داشت و حتی در همان نیم‌فصل نخست با پیشنهاد اسپورتینگ لیسبون مواجه شد و به نظر می‌رسید در ژانویه راهی این باشگاه شود. درنهایت این انتقال صورت نگرفت و همه‌چیز به پایان فصل موکول شد. در هفته‌‌های اخیر بنفیکا نیز یکی از مشتریان جدی این مهاجم ایرانی بود و تلاش زیادی داشت تا او را به خدمت بگیرد. بااین‌حال طارمی پیش از آنها با پورتو به توافق رسیده بود و بنفیکا با وجود تلاش‌‌هایی که داشت درنهایت در جذب او ناکام ماند.»

به‌دنبال صعود در اروپا و تکرار قهرمانی

پورتو دومین تیم پرافتخار در لیگ پرتغال پس از بنفیکاست که تاکنون 29 بار قهرمان این مسابقات شده است. این دو تیم به‌همراه اسپورتینگ لیسبون که مثلث قدرت فوتبال این کشور محسوب می‌شوند تنها تیم‌‌هایی هستند که در تاریخ این رقابت‌‌ها به دسته پایین‌تر سقوط نکرده‌اند و تنها دو بار در طول برگزاری این رقابت‌‌ها عنوان قهرمانی به یکی از این سه تیم نرسیده است.
پورتو در سال‌ 2004 به‌همراه ژوزه مورینیو دومین قهرمانی خود در اروپا را جشن گرفت. پس از قهرمانی در سال 2013 دچار افت شد و برای 4 فصل پیاپی جام قهرمانی به بنفیکا رسید. در یک دهه گذشته این دو تیم تنها قهرمانان لیگ پرتغال بوده‌اند و در سه فصل گذشته نیز پورتو توانسته دو بار فاتح این مسابقات شود. سرجیو کونسیسائو، سرمربی پرتغالی این تیم سرانجام توانست پورتو را از زیر سایه بنفیکا خارج کند و با کسب دو عنوان قهرمانی محبوبیت زیادی را بین هواداران کسب کرده است.
کونسیسائو که در دوران فوتبالش در تیم‌‌هایی چون پورتو، اینترمیلان، لاتزیو و همچنین تیم ملی پرتغال در پست وینگر راست بازی کرده است از سال 2010 وارد دنیای مربیگری شد و پس از یک فصل حضور به‌عنوان کمک‌مربی در استاندارد لیژ، هدایت تیم اولهاننزه کشورش را برعهده گرفت. آکادمیا، براگا، ویتوریو گیمارش و نانت فرانسه تیم‌‌های بعدی بودند که کونسیسائو روی نیمکت آنها نشست اما هرکدام بیش از یک فصل دوام نداشت و درنهایت در سال 2017 به‌عنوان سرمربی پورتو منصوب شد. در همان فصل نخست او توانست به انتظار 5 ساله پورتو برای قهرمانی پایان دهد و تیمش را فاتح لیگ کند. در فصل گذشته او دوباره توانست این موفقیت را به‌همراه تیمش تکرار کند و به لطف افت بنفیکا پس از وقفه مسابقات به‌دلیل کرونا توانست در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات عنوان قهرمانی را کسب کند.
پورتو با حضور او همواره به‌دنبال ارائه فوتبالی تهاجمی و روبه‌جلو است. در طول سه فصلی که کونسیسائو هدایت تیم را عهده داشته پورتو هر سال بیش از 100 گل در تمامی رقابت‌‌ها به ثمر رسانده است و این می‌تواند برای طارمی یک مزیت باشد تا بتواند نقشی در موفقیت‌‌های تیمش در آینده داشته باشد.
عملکرد این مربی در طول سه سال حضورش در پورتو به‌قدری خوب بود که از او به‌‏عنوان یکی از کاندیدا‌های مربیگری در اینترمیلان درصورت جدایی آنتونیو کونته نام برده می‌شد. بااین‌حال او فصل سختی را پیش‌رو دارد و درصورت جدایی الکس تیس و خسوس کرونا کار دشواری برای پیدا کردن جانشینانی مناسب برای این دو بازیکن خواهد داشت. ایکر کاسیاس، گلر مشهور و اسپانیایی این تیم نیز پس از مشکلات قلبی که در فصل گذشته دچار آن شد سرانجام از فوتبال خداحافظی کرد. در چنین شرایطی صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان می‌تواند دستاوردی مهم برای کونسیسائو و شاگردانش باشد و پس از آن مهم‌ترین ماموریت آنها دفاع از عنوان قهرمانی خود در لیگ خواهد بود. اتفاقی که با وجود بازیکنی مثل مهدی طارمی با توجه به تجربه و مهارتش در گلزنی و البته گرفتن پنالتی می‌تواند محقق شود.

 * نویسنده :  سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار