تاریخ : Wed 02 Sep 2020 - 09:21
کد خبر : 45282
سرویس خبری : ورزش

قلعه‌نویی مقصر نبود، کار خوبی کرد که رفت

ترکمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

قلعه‌نویی مقصر نبود، کار خوبی کرد که رفت

امیرخان واقعا تحت فشار بود و کارش به بیمارستان کشید. او مقصر نتایج تیم ما نبود چون فقط توپ‌هایمان گل نمی‌شد و ما از نظر فنی سوار بر بازی بودیم. با توجه به مشکلات قلبی واقعا نمی‌توانست ادامه دهد به نظر من کار خوبی کرد از تیم جدا شد و بهتر بود کمی به فکر سلامتی خود باشد.

به خاطر سقوط پارس‌جنوبی عذاب وجدان ندارم/ سپاهان افت نکرد ولی نتایج برای خودمان هم عجیب بود

به گزارش «فرهیختگان»، در نیم‌فصل مسابقات لیگ برتر به دلیل بندی که در قراردادش وجود داشت موفق شد به‌راحتی از تیم پارس‌جنوبی جدا شده و به تیم سپاهان بپیوندد. این بازیکن در همان زمان بارها با تهدید‌های مراد مرادی، مدیرعامل وقت باشگاه پارس‌جنوبی روبه‌رو شد و حتی وی را پای میز مذاکره فراخواند ولی این مدافع که خیالش از قراردادش راحت بود بدون توجه به اظهارات پارسی‌ها به کارش ادامه داد و نیم‌فصل موفقی را در تیم سپاهان سپری کرد. بعد از سقوط پارس‌جنوبی به لیگ دسته اول و ناکامی تیم سپاهان در کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا بهانه خوبی دست داد تا با این بازیکن صحبت کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مهدی ترکمان را در ادامه می‌خوانید.

به نظر خودت به خاطر آن جدایی پر سروصدا از تیم پارس‌جنوبی جزء بازیکنان جنجالی لیگ به حساب می‌آیی؟

آن سروصدا‌ها الکی بود و به نظر خودم هیچ سروصدایی نبود و من خیلی طبیعی با توجه به بندهای موجود موفق شدم قراردادم را فسخ کنم و به سپاهان بروم. اگر می‌ماندم با توجه به شرایطی که برای تیم پارس‌جنوبی به‌وجود آمد ضرر می‌کردم. مسئولان باشگاه اصلا به فکر نبودند و خدا را شکر همان موقع توانستم از آن تیم جدا شوم. می‌دانم آن بازیکنانی که در تیم پارس‌جنوبی بودند همه توان‌شان را گذاشتند تا تیم را در لیگ برتر حفظ کنند ولی کسی نبود تا صدایشان را بشنود و به دادشان برسد. مردم جم هیچ تفریحی ندارند و همه دلخوشی‌شان همین تیم بود. واقعا آنها لیاقت بیش از اینها را دارند ولی متاسفانه آخرش خیلی بد تمام شد.

 حالا که پارس‌جنوبی سقوط کرده به خاطر جدایی از این تیم و تنها گذاشتن همبازیانت عذاب وجدان نداری؟

چرا باید عذاب وجدان بگیرم؟ یک بازیکن حرفه‌ای هستم و براساس بندی که در قراردادم بود از این تیم جدا شدم. آنهایی باید عذاب وجدان بگیرند که باعث سقوط این تیم شدند. من تا زمانی که در تیم پارس‌جنوبی بودم هر چه در توان داشتم گذاشتم تا تیمم به نتیجه برسد. دیدید که چه آماری در بازی‌های پارس‌جنوبی داشتم. شاید دیگران هم اگر امکانش را داشتند مثل من تصمیم می‌گرفتند. خیلی‌ها می‌خواستند مثل من جدا شوند ولی امکانش را نداشتند. همان موقع که با پارس‌جنوبی قرارداد بستم با توجه به اینکه اوضاع تیم مشخص بود چنین بندی در قراردادم گذاشتم و فکر می‌کنم خیلی از بازیکنان چنین بندی را داشتند.

 خیلی زود در ترکیب سپاهان جا افتادی. فکر می‌کردی این‌گونه شود؟

سپاهان یک باشگاه کاملا حرفه‌ای است. بازیکنان حرفه‌ای و کادر فنی مجربی داشت. وقتی روز اول به این تیم پیوستم مثل این بود که 10 سال است عضو باشگاه سپاهان هستم. خیلی گرم و خوب و حرفه‌ای با من برخورد کردند و همین حرفه‌ای‌ها مرا خیلی زود راه انداختند.

فکر می‌کنی چرا تیم شما نتوانست سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند؟

همه تلاش‌مان را کردیم تا برای تیم سپاهان سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنیم ولی برخی اتفاقات فوتبالی اجازه نداد و مانع ما شد. بعضی وقت‌ها هرچه تلاش کنی آنچه می‌خواهی نمی‌شود.

 به هر حال سپاهانی که در کورس بود افت کرد.

نمی‌توانیم بگوییم سپاهان افت کرد. البته از نظر نتیجه افت کردیم ولی از نظر تاکتیکی همان تیم قدرتمند سابق بودیم. در همه بازی‌ها 80 درصد سوار بازی بودیم. اصلا از نظر فنی مشکلی نداشتیم. قبول دارم اشتباهاتی وجود داشت ولی در برخی بازی‌ها بدون حتی یک موقعیت روی دروازه‌مان بازی با نتیجه یک‌-یک مساوی به پایان می‌رسید یا با یک گل می‌باختیم. این نتایج برای خودمان هم عجیب بود. نمی‌دانستیم وقتی تا این حد سوار بر بازی هستیم چرا نتیجه نمی‌گیریم؟

 فکر می‌کنی دلیلش چه بود؟

اگر شما دلیلش را فهمیدید به ما هم بگویید. من فکر می‌کنم فوتبال روی بد خود را به ما نشان داد و بدشانس بودیم که نمی‌توانستیم باوجود برتر بودن برنده شویم. ما در همه بازی‌ها با امید برنده شدن به میدان می‌رفتیم ولی باز هم بدشانسی تا روز آخر ولمان نکرد. واقعا وضعیت ما عجیب بود و روزهای بد فوتبالی برای سپاهان رقم خورد. اگر یک نفر دلیل این بدشانسی را فهمید به ما هم بگوید.

 بعد از بازی با استقلال و آن پنالتی که داور روی قایدی گرفت برخی اعتراض‌ها شد و گفتند شاید این لیگ مهندسی شده است. خودت چه اعتقادی داری؟

من هیچ اعتقادی به این حرف‌ها ندارم. فکر نمی‌کنم دستی در کار بوده است. اگر داور بازی اشتباه کرد بعید است عمدی باشد. شاید اشتباهی ناخواسته بوده است. البته چون این اشتباهات تکرار شد برخی مشکوک شدند ولی خودمان هیچ وقت نگفتیم عمدی در کار بوده است. قاطعانه اعتقاد دارم دستی در کار نبوده و هیچ قضاوتی نمی‌کنم چون واقعا در این مورد چیزی نمی‌دانم.

 لیگ وقتی برایتان دراماتیک‌تر شد که قلعه‌نویی از سپاهان جدا شد!

واقعا سخت بود. البته امیرخان واقعا تحت فشار بود و کارش به بیمارستان کشید. او مقصر نتایج تیم ما نبود چون فقط توپ‌هایمان گل نمی‌شد و ما از نظر فنی سوار بر بازی بودیم. با توجه به مشکلات قلبی واقعا نمی‌توانست ادامه دهد به نظر من کار خوبی کرد از تیم جدا شد و بهتر بود کمی به فکر سلامتی خود باشد. با این حال غیبتش به‌چشم آمد و حضورش در ادامه مسابقات می‌توانست کمک کند ولی با توجه به شرایطی که داشت نمی‌دانم چه باید بگویم.

 فکر نمی‌کنی مسئولان سپاهان در هفته‌های پایانی نباید با جدایی او موافقت می‌کردند؟

من جای مسئولان این باشگاه نیستم و نمی‌دانم چه چیزهایی بین‌شان بوده و به چه چیزهایی فکر کردند ولی قطعا آنها هم به سلامتی قلعه‌نویی و هم به موفقیت تیم‌شان فکر می‌کردند. مسئولان و مدیران تیم خودشان بهتر می‌دانند باید سریع‌تر سرمربی بعدی را مشخص کنند و با یک تصمیم خوب مقدمات موفقیت تیم سپاهان و بازیکنان در لیگ قهرمانان آسیا را فراهم کنند.

 با توجه به اینکه هنوز با سپاهان قرارداد داری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را چطور می‌بینی؟

باید ببینیم چه کسی می‌آید. قطعا نظر مربی جدید مهم است. باید دید مرا می‌خواهد یا نه. فعلا که بعد از یک فصل سخت درحال استراحت هستیم. چند روزی را استراحت می‌کنیم تا به لحاظ روحی و بدنی ریکاوری کنیم و پس از آن تمرینات را برای مسابقات لیگ قهرمانان آسیا آغاز خواهیم کرد. می‌خواهیم در لیگ قهرمانان آسیا از اسم ایران و سپاهان دفاع کنیم.

 برای لیگ قهرمانان آماده‌اید؟

لیگ قهرمانان هم شروع شود باز هم استرس دیگری آغاز می‌شود. مصدومیت‌ها، سفرها و همه این مسائل دردسرساز است. باید دید مربیان برای این مسابقات چه برنامه‌ای دارند چون باید از لیگ آسیایی امسال نهایت استفاده را ببریم و از گروه خود صعود کرده و مقام بیاوریم. نمی‌دانم سال آینده از چه زمانی شروع می‌شود ولی قطعا برای تیم‌هایی مثل ما که رقابت‌های آسیایی را پیش رو داریم فرصت چندانی برای استراحت نیست و هنوز از آسیا برنگشته باید آماده فصل بعد شویم. آن مسابقات هم یک پیش‌فصل خوب و تمرینات آماده‌سازی خاص خود را می‌خواهد. این دو فصل به‌هم چسبیده است و امیدوارم کرونا زودتر برود و همه راحت شویم.

 با توجه به فصل سختی که پشت سرگذاشتید برای لیگ قهرمانان آسیا روحیه دارید؟

بلاتکلیفی در فصلی که گذشت از همه چیز عذاب‌آور‌تر بود. طولانی بود و استرس‌هایی که وجود داشت ذهن بازیکنان را به‌هم ریخته بود. تعطیلی کرونا همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داد. دو روز تمرین می‌کردیم و می‌گفتند لیگ برگزار نمی‌شود. دوباره می‌گفتند به تمرینات برگردید لیگ شروع می‌شود. خلاصه اینکه روزهای پراسترسی بود. بدن‌ها مدام در نوسان بود و همه چیز به‌هم ریخت. بازی‌ها هم که شروع شد همه بازیکنان استرس عجیبی داشتند. امیدوارم فصل بعد تا این حد پراسترس نباشد.

  * نویسنده: نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار