تاریخ : Thu 27 Aug 2020 - 05:31
کد خبر : 45111
سرویس خبری : ورزش

شــوک لئــو

مسی رسما خواستار جدایی شد تا دوباره شاگرد پپ شود!

شــوک لئــو

دیروز اکانت رسمی باشگاه منچسترسیتی با قرار دادن عکسی از یک آدم فضایی خبر از خرید یک بازیکن فرازمینی داد. لقبی که خیلی‌ها در این سال‌ها به مسی داده‌اند! رسانه‌های نزدیک به بارسا هم تاکید کردند که راهی برای ماندن مسی در نیوکمپ نمانده حتی اگر مدیریت باشگاه تغییر کند.

به گزارش «فرهیختگان»، هواداران بارسلونا امیدوار بودند با انتصاب رونالد کومان به‌عنوان سرمربی جدید تیم، لیونل مسی هم از تصمیم خود برای جدایی از این باشگاه منصرف شود و در این تیم بماند اما ظاهرا حضور این مربی هلندی نیز تغییری در تصمیم جنجالی ستاره آرژانتینی نداشته است و بمب نقل و انتقالاتی این فصل فوتبال اروپا به‌زودی منفجر خواهد شد. کومان که در شرایطی بحرانی هدایت تیم را برعهده گرفته است در تماس با بازیکنان تیم وضعیت ماندن یا رفتن آنها را به اطلاع‌شان رسانده است. مطبوعات اسپانیا از جلسه رودرروی او و مسی خبر می‌دهند که طی آن او به شماره 10 تیمش اطلاع داده که دیگر از امتیازات خاص گذشته برای او خبری نیست و او هم باید مانند سایر بازیکنان برای موفقیت تیم تلاش کند. این ستاره 33ساله هم از صحبت‌های کومان به‌شدت عصبانی شده و با ارسال فکسی به باشگاه اعلام کرده که در همین تابستان می‌خواهد به‌صورت آزاد از تیم جدا شود. مشکل اصلی اما در این میان اختلاف‌نظر او و باشگاه در مورد بند جدایی قراردادش است که شاید کار را به فیفا بکشاند.

 9 ماه پرحادثه

«هواداران بارسا مرا می‌شناسند و می‌دانند که مشکلی با این تیم ندارم. حسم به این باشگاه فراتر از هر امضا و قراردادی است و مشکلی در این زمینه ندارم.» مسی این صحبت‌ها را همین چند ماه پیش و در جریان دریافت ششمین توپ طلایی‌اش انجام داد اما در این 9 ماه چه اتفاقاتی رخ داد که کار را به اینجا کشاند؟ مسی در طول این سال‌ها فراتر از یک بازیکن برای تیمش بوده است. او تلاش داشته تا اختیار امور را در دست داشته باشد و بارها در انتخاب‌های باشگاه اعمال‌سلیقه کرده است. با این حال از زمان رفتن لاپورتا از سمت ریاست باشگاه، او رابطه چندان خوبی با مدیریت و مربیان تیم نداشت. حتی در جریان انتخاب ستین به‌عنوان جانشین والورده، مسی با او مخالف بود و حتی مشکلاتی با اریک آبیدال، مدیر ورزشی باشگاه نیز پیدا کرد. در جریان ماجرای کاهش دستمزدهای بازیکنان پس از شیوع کرونا هم او دوباره علیه مدیران باشگاه موضع‌گیری کرد تا مشخص شود که روابط آنها تیره‌تر از چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. حتی سرمربی تیم هم از انتقادات او در امان نماند و مسی در گفت‌وگویی اعلام کرد که با روشی که این تیم بازی می‌کند نمی‌تواند به موفقیت در لیگ قهرمانان امیدوار باشد. درنهایت هم همین اتفاق رخ داد و شکست عجیب و ناباورانه 8 بر 2 برابر بایرن‌مونیخ باعث حذف آنها از این تورنمنت شد.

این شکست آغاز تغییرات در باشگاه بود و به نظر می‌رسید زمان جدایی ستین، آبیدال و حتی بارتومئو (رئیس باشگاه) فرا رسیده است اما ناگهان خبر احتمال جدایی مسی هواداران را در شوک بزرگی فروبرد.

پاسخ کومان به سوال خبرنگاران در نشست خبری درباره آینده مسی در این تیم هم به ابهامات اضافه کرد. او گفت: «نمی‌دانم آیا باید برای متقاعد کردن مسی برای ماندن تلاش کنم یا نه. دوست دارم بدانم که چه تصمیمی برای آینده‌اش دارد و چگونه می‌خواهد فوتبالش را ادامه دهد.» این پاسخ تا حدی مشخص کرد که او زیاد روی ماندن ستاره تیمش اصراری ندارد. مساله بعدی که باعث بالا گرفتن دامنه اختلافات شد، شیوه اعلام عدم نیاز به لوئیس سوارز بود. مهاجم اروگوئه‌ای رابطه بسیار نزدیکی با مسی دارد و کومان در تماسی که کمتر از یک دقیقه طول کشیده به او اعلام کرده که نیازی به وی ندارد و می‌تواند در این تابستان از تیمش جدا شود. جلسه مسی و کومان نیز آخرین امیدهای هواداران برای ماندن این فوق‌ستاره را از بین برد و حالا همه منتظر اعلام نام تیم بعدی او هستند.

هواداران بارسا سه‌شنبه‌شب مقابل باشگاه تجمعی اعتراضی برگزار کردند و خواهان استعفای بارتومئو شدند اما با وجود اینکه شایعاتی مبنی‌بر احتمال کناره‌گیری او منتشر شده بود اما ظاهرا رئیس باشگاه تا ماه فوریه سال بعد که قرار است انتخابات باشگاه برگزار شود، تصمیمی برای رفتن ندارد. اگرچه بیشتر بارسایی‌ها مخالف جدایی مسی هستند اما عده‌ای از آنها نیز معتقدند دوران طلایی او رو به پایان است و بهتر است باشگاه هرچه زودتر به فکر یافتن جانشینی مناسب برای او باشد.

 خواسته 222 میلیون یورویی بارسا

رسانه‌های اسپانیایی مبلغ درخواستی بارسا برای فروش مسی را حداقل 222 میلیون یورو عنوان کرده‌اند. دقیقا به همان میزانی که آنها سه سال پیش نیمار را به پاری‌سن‌ژرمن فروختند و البته تا همین امروز جانشین مناسبی برایش پیدا نکرده‌اند. با این حال یکی از اختلافات دو طرف درباره شیوه جدایی اوست. براساس بندی که در قرارداد مسی وجود دارد او در پایان هر فصل می‌تواند قرارداد خود را فسخ کرده و راهی تیم دیگری شود. مسی با استفاده از همین بند خواستار جدایی به صورت بازیکن آزاد شده است. با این حال بارسا می‌گوید که فصل فوتبالی قرار بود در خرداد ماه به پایان برسد و مسی اگر می‌خواست از این بند استفاده کند باید در همان زمان اقدام می‌کرد. در چنین شرایطی جدایی مسی اگر بیش از این جنجالی شود و دعوای طرفین بالا بگیرد به وجهه باشگاه لطمه زیادی وارد خواهد کرد چراکه مسی سال‌ها در این باشگاه حضور داشته است و جدایی بازیکنی که افتخارات زیادی را برای باشگاه کسب کرده با این حواشی نمی‌تواند پایان مناسبی برای اسطوره باشگاه باشد.

سوال اصلی در این روزها این است که کدام تیم می‌تواند در کورس رقابت برای جذب او پیروز شود؟ روزنامه اوله آرژانتین شانس پاری‌سن‌ژرمن را بیشتر دانسته و معتقد است به چند دلیل مسی ترجیح می‌دهد راهی این تیم فرانسوی شود؛ اول حضور دوستانی چون نیمار و دی‌ماریا در این تیم است. دلیل بعدی اینکه پاریسی‌ها مشکلی برای خرید او و پرداخت دستمزد بالایش ندارند. همچنین حضور در لیگ فرانسه در این سن و سال می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای مسی باشد. لیگ این کشور نسبت به لالیگا و لیگ برتر انگلیس سطح پایین‌تری دارد و نیاز نیست تا او انرژی زیادی برای موفقیت مصرف کند. همچنین با یکه‌تاز پاریسی‌ها در فرانسه او می‌تواند تعداد جام‌هایش را به سرعت بالا ببرد. همچنین زندگی در پاریس می‌تواند برای او که سال‌ها در بارسلون حضور داشته است، جذاب باشد و از سوی دیگر به تحقق رویای مالکان قطری برای فتح لیگ قهرمانان نیز کمک کند.

 دوباره با پپ

از سوی دیگر روز گذشته خبر تماس چند روز پیش مسی با پپ گواردیولا، مربی سابقش در بارسا منتشر شد که شانس پیوستن او به منچسترسیتی را افزایش داد. در این تماس مسی با مربی سابقش درباره احتمال جدایی از بارسا و همچنین شرایط سیتی برای خرید او صحبت کرده است. این دو به همراه هم دوبار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند و بازی کردن زیرنظر این مربی می‌تواند ‌انگیزه اصلی مسی برای حضور در لیگ جزیره باشد. از سوی دیگر سرخیو آگرو، مهاجم سیتی نیز از دوستان صمیمی مسی است که در تیم ملی آرژانتین همبازی هستند و این‌بار در رده باشگاهی می‌توانند در کنار هم بازی کنند. پپ بیش از هر مربی دیگری از مسی شناخت دارد و به خوبی می‌تواند از او بازی بگیرد. شاید او همان مهره گمشده گواردیولا برای موفقیت در لیگ قهرمانان باشد. اتفاقی که پس از جدایی از بارسا هیچ‌گاه برای این مربی رخ نداد و حالا امیدوار است دوباره در کنار مسی بتواند به این موفقیت برسد.

با نگاهی به گزینه‌های پیش‌روی مسی به نظر می‌رسد اینترمیلان که مدت‌هاست برای به خدمت گرفتن او تلاش می‌کند شانس کمتری برای خرید وی دارد. با این حال در روزهای اخیر منچستریونایتد هم به جمع مشتریان این ستاره آرژانتینی اضافه شده و گفته می‌شود آنها هم مذاکراتی را با مدیربرنامه‌های او برای انتقال احتمالی‌اش به اولدترافورد انجام داده‌اند. البته اگر مسی تصمیم بگیرد راهی لیگ برتر شود مسلما سیتی گزینه بهتری برایش خواهد بود و می‌تواند به همراه این تیم موفقیت‌های بیشتری را تجربه کند.

دیروز اکانت رسمی باشگاه منچسترسیتی با قرار دادن عکسی از یک آدم فضایی خبر از خرید یک بازیکن فرازمینی داد. لقبی که خیلی‌ها در این سال‌ها به مسی داده‌اند! رسانه‌های نزدیک به بارسا هم تاکید کردند که راهی برای ماندن مسی در نیوکمپ نمانده حتی اگر مدیریت باشگاه تغییر کند. گاسپارت رئیس پیشین بارسا گفت حاضر است مقابل مسی زانو بزند که در این باشگاه بماند اما شواهد نشان می‌دهد مسی که بارها از حضور مادام‌العمرش در بارسا صحبت می‌شد فصل جدید را با پیراهن تیمی دیگر آغاز می‌کند، تیمی که احتمالا در لیگ برتر انگلیس حضور دارد و مربی‌اش قبلا مربی مسی بوده است!

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار