تاریخ : Wed 26 Aug 2020 - 09:58
کد خبر : 45051
سرویس خبری : ورزش

دربی می‌تواند برای حیدری سکوی پرتاب باشد

علی خسروی:

دربی می‌تواند برای حیدری سکوی پرتاب باشد

دربی جام حذفی می‌تواند یک سکوی پرتاب بسیار خوب برای پیام حیدری برای رسیدن به اوج داوری در سطح آسیا و جهان باشد.

این بازی فرق دارد، قضاوتش هم احساس می‌خواهد هم قانون‌مندی

به گزارش «فرهیختگان»، علی خسروی،کارشناس داوری طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: اتفاقی که برسر انتخاب داور دربی به وجود آمد یک بحران عجیب بود که در 40 سال حضور در داوری ندیدم. این بحران نشان داد اختلاف بزرگی بین کمیته و دپارتمان داوری وجود دارد و به‌نظر من بعد از شروع مسابقات مسئولان فدراسیون فوتبال به‌خصوص شخص بهاروند باید از بین اینکه تصمیم‌گیری در دستان صفیری باشد یا دپارتمان داوری انتخاب خود را انجام دهد؛ با این حال بعد از یک جنجال عجیب در چیدمان داوری از رضا کرمانشاهی به محمدحسین زاهدی‌فر و از محمدحسین زاهدی‌فر به پیام حیدری، نهایتا داور دربی معرفی شد. این درحالی است که این قضاوت هم می‌تواند به‌نوعی برای حیدری یک افتخار تلقی شود و هم نوعی فرصت برای او باشد و ازسوی دیگر می‌تواند این سوت، یک سوت خطرناک برای او به‌شمار برود، البته در این میان می‌توان چند توصیه را برای قضاوت بهتر به حیدری داشت.

اول اینکه از نظر روانی و اعتمادبه‌نفس او باید در بالاترین حد خودش باشد. پیام حیدری می‌داند اگر این بازی را خوب سوت بزند و عدالت را رعایت کند با توجه به شرایط سنی‌ای که دارد شاید رکورد محسن ترکی را که الان رکورددار قضاوت در تاریخ دربی‌‌هاست بشکند و بازهم در آینده به او اعتماد شود. نکته بعدی همکاری داور با کمک‌هایش است و یک کار تیمی خوب و آمادگی بدنی مناسب و ازسویی فاصله خوب با صحنه‌های حساس بازی به‌خصوص نزدیک‌بودن به محوطه جریمه می‌تواند تعیین‌کننده و بهترین سلاح برای او باشد.

داوری که خودش هم شغلش ورزشی است، چراکه او رئیس ورزش شهر همدان است و با توجه به فاکتورهایی که دارد و با ۱۷ قضاوتی که در لیگ برتر کرده، اکنون رکورددار قضاوت امسال به‌شمار می‌رود و جزء دو داوری است که در تمامی قضاوت‌های این فصلش هیچ‌گونه اشتباه تاثیرگذار نداشته و حتی در انتخاب بهترین داور سال توسط شبکه ورزش، جزء 3 داور برتر ایران شناخته شده است؛ می‌داند که انتظار بالایی برای قضاوت خوب و عادلانه از وی در این دیدار وجود دارد. بنابراین حیدری باید خوب در زمین مسابقه بدود و خوب تشخیص دهد و ازسوی دیگر سعی کند زود دست به کارت نشود و در این دیدار هم اشتباه تاثیرگذار نداشته باشد.

برخلاف اینکه می‌گویند دربی مثل دیدارهای دیگر است پس از 40 سال تجربه می‌گویم این بازی با همه مسابقات دیگر فرق دارد. در این بازی داور هم باید احساس داشته باشد و هم قانونمند باشد. شاید خیلی‌ها فکر کنند چون تماشاگر در ورزشگاه نیست پس کار قضاوت داور خیلی راحت‌تر است اما اتفاقا من می‌گویم چون تماشاگر در ورزشگاه نیست کار داور هم از نظر قضاوت سخت‌تر است و هم اینکه حرکاتش بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد، چراکه داور در این بازی با توجه به شرایط ورزشگاه می‌تواند نفس‌‌های بازیکنان را هم بشنود. بنابراین، این بازی می‌تواند یک سکوی پرتاب بسیار خوب برای پیام حیدری برای رسیدن به اوج داوری در سطح آسیا و جهان باشد.

نکته قابل‌توجه درمورد پیام حیدری این است که او جزء اولین مدیران شهری بود که هنگام شیوع کرونا و با توجه به آن شرایطی که وجود داشت نیمه‌شب‌ها با هزینه شخصی‌اش به محله‌های فقیرنشین همدان سرزده و در محل سکونت افراد کم‌برخوردار و کم‌بضاعت تا صبح درهای خانه‌ها و محله‌های آنها را ضدعفونی می‌کرد. بنابراین او آدمی است که از لحاظ مسائل اعتقادی فردی قابل‌قبول به‌شمار می‌رود که در یک شهر بزرگ به‌عنوان نفر اول مدیریت ورزش شهر انتخاب می‌شود. حیدری جوان تحصیلکرده‌ای است که به‌خاطر داوری، کلاس دکتری دانشگاه آزاد را از دست داد و به‌خاطر شغلش نتوانست به تهران بیاید درحالی که الان باید در ترم ۳ مقطع دکتری در تهران تحصیل می‌کرد. اما او عاشق داوری است و شخصیت خوب و دوست‌داشتنی دارد و در اکثر بازی‌ها با رفتار خیلی خوبی که داشته و از خود نشان داده بازیکنان نیز به او اطمینان دارند. بنابراین پیام حیدری باید از این اطمینان بازیکنان و تیم‌ها و اعتماد کمیته داوران بهترین استفاده را ببرد و سعی کند مسئولان کمیته داوران کشور و به‌خصوص شخص صفیری را که پای او ایستاد تا او در این دربی سوت بزند، سر بلند کند.