تاریخ : Sat 22 Aug 2020 - 12:25
کد خبر : 44870
سرویس خبری : دانشگاه

 دانشگاه‌ها سیاه‌پوش عزای حسینی

باوجود تعطیلی دانشگاه‌ها و شرایط کرونایی کشور، هیات‌های دانشجویی این روزها میزبان عزاداران حسینی هستند

دانشگاه‌ها سیاه‌پوش عزای حسینی

«فرهیختگان» به معرفی 15 هیات دانشجویی کشور پرداخته که برنامه‌های خود با حفظ پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی اعلام شده با دقت زیادی نسبت به سلامتی عزاداران برگزار می‌کنند.

  به گزارش «فرهیختگان»، ماه عزای سید و سالار شهیدان رسید. روزها و شب‌هایی که همه عاشقان آزادگی و دلدادگان به خاندان عصمت، غرق در ماتم، سیاه بر تن کرده و در غم شهادت سومین امام شیعیان عزاداری می‌کنند. دهه نخست ماه محرم، از جمله آن زمان‌های ویژه تقویم ایرانی‌هاست. عرض ارادت به پیشگاه امام حسین(ع) و 72 تن از یاران باوفای ایشان اگرچه در تمام ایام سال به شکل‌های مختلفی در زندگی این مردم جریان دارد اما در ایام محرم، عطر دیگری دارد. امسال اما روز و حال محرم شیعیان تماشایی است. کرونا، این ویروس منحوس دست و پاگیر که از ورودش به کشورمان بیش از 6 ماه می‌گذرد، ابعاد مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار داده و حالا نوبت عزاداران و هیئات عزاداری است که برنامه‌های عادی و شیوه‌های مرسوم و متداول عزاداری را امسال با تغییراتی به‌خاطر حفظ سلامتی مردم دنبال کنند.

محرم 99 از راه رسید و عاشقان اباعبدالله این روزها با توجه به پروتکل‌‌های بهداشتی اعلام شده توسط ستاد ملی کرونا، به اقامه عزای حسینی می‌پردازند. در طول ماه‌های اخیر بعد از شیوع کرونا، دانشجویان تلاش‌های گسترده در جنبه‌های گوناگون داشتند تا در شرایط خاص کرونایی کمی بر دردهای سخت این ایام التیام بخشند. این روزها هم بسیاری از هیات‌های دانشجویی به شکل‌های مختلف تلاش می‌کنند تا ضمن برگزاری برنامه‌های عزاداری هرساله خود -با وجود تعطیلی دانشگاه و عدم‌حضور دانشجویان- با برپایی غرفه‌های نذر سلامت و یا جمع‌آوری اقلام غذایی برای مشارکت هرچه بیشتر در مرحله رزمایش همدلی در کنار مردم حاضر باشند.

«فرهیختگان» در ادامه این گزارش به معرفی 15 هیات دانشجویی کشور پرداخته که برنامه‌های خود با حفظ پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی اعلام شده با دقت زیادی نسبت به سلامتی عزاداران برگزار می‌کنند. بسیاری از این هیات‌های دانشجویی با استفاده از بسترهای مختلف، برنامه‌های خود را در فضای مجازی نیز پخش می‌کنند. در برخی دانشگاه هم برنامه‌ریزی جدی‌تر برای اجرای برنامه در فضای مجازی صورت گرفته و با برنامه‌ریزی منسجم‌تری به اجرای برنامه در این فضا می‌پردازند. در بسیاری از شهرهای کشور نیز دانشگاه آزاد میزبان هیئت عزاداری شد.

  درهای دانشگاه در ایام محرم به ‌روی مردم باز است

مهدی مستاجران، مدیرکل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره فعالیت هیئات دانشجویی در این ایام می‌گوید: «دانشجویان هم‌اکنون در دانشگاه‌ها نیستند، اما اساتید و کارکنان هستند. نکته دیگر اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها دارای کوی اساتید هستند و دیگر اینکه هیات‌های دانشجویی، هیات‌های ریشه‌داری هستند که به همت دانشجویان در کنار یکدیگر، هر ساله برگزار می‌شود. برخی دانشجویان که فارغ‌التحصیل نیز شده‌‌اند، در این هیات‌ها حضور دارند. امسال به‌دلیل ممنوعیت در سفرهای داخلی و رفت و آمدها پیش‌بینی می‌شود، بیشتر عزاداران بومی در هیات‌های دانشجویی حضور داشته باشند و از فضاهای باز و مساجد استفاده کنند، درهای دانشگاه در ایام محرم و ماه مبارک رمضان به‌روی مردم باز هستند. البته اصولاً مخاطبان هیات دانشجویی افراد خاصی هستند که به‌نوعی با دانشگاه مرتبط هستند. نوع عزاداری و سخنرانی‌ها خاص است و با تأمل انتخاب می‌شود. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که این هیات‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا شود. همه کارها در دانشگاه‌ها تعطیل شده، اما هیات‌ها همچنان دایر هستند و تقریباً دانشگاهی نداشته‌ایم که هیات در آنجا تعطیل شده باشد. هیات دانشجویی و دانشگاهی در دانشگاه، کارکردهای بسیار خوبی دارند که یکی از آنها جلوگیری از افسردگی و درمان آن است.»