تاریخ : Sat 22 Aug 2020 - 10:57
کد خبر : 44862
سرویس خبری : ورزش

حق با دبیر است، روی ملی‌پوشان هیچ تسلطی نداریم

مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: رقبای ما راهکارهایی دارند

حق با دبیر است، روی ملی‌پوشان هیچ تسلطی نداریم

محسن کاوه گفت: من فکر می‌کنم عمده صحبت‌هایی که دبیر مطرح کرده مربوط به وضعیت حال‌حاضر باشد. به هر حال با شیوع ویروس کرونا ما روی ورزشکاران تسلطی نداریم و وضعیت آنها را نمی‌دانیم. نه می‌توانیم اردویی برگزار کنیم و نه تمرینی انجام دهیم. طبیعی است با این روند نمی‌توان به مدال‌آوری در المپیک امیدوار بود.

  به گزارش «فرهیختگان»،  «زنگ خطر برای کشتی»؛ این کلیدواژه‌ای است که علیرضا دبیر در چندماه گذشته به آن اشاره کرده است. یک‌بار با این عنوان که در 5 سال آینده کشتی ایران رو به تعطیلی می‌رود زیرا جمعیت کشتی‌گیران کشور کاهش پیدا کرده و یک‌بار هم روز گذشته که او از عدم مدال‌آوری کشتی ایران در المپیک گفت. برخی کارشناسان می‌گویند دبیر با این ترفند در پی کاهش فشارها روی ملی‌پوشان است. نتیجه هرچه باشد دبیر پیروز است. تیم‌های ملی اگر در المپیک نتیجه بگیرند او می‌تواند ادعا کند بدون امکانات توانسته موفقیت کسب کند و اگر نتیجه نگیرند رئیس فدراسیون کشتی می‌تواند ادعا کند پیش‌تر هشدار داده بود که قرار نیست نتیجه‌ای در المپیک گرفته شود. منتقدان علیرضا دبیر فعلا در سیستان‌وبلوچستان سرگرم خدمت‌رسانی به مردم هستند و او بدون منتقد جدی درحال پیش‌بردن امور است. صحبت‌های دبیر در برنامه ورزش‌ومردم البته نگرانی هواداران این رشته را هم به‌همراه داشت و همین موضوع بهانه‌ای شد با مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد صحبت کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محسن کاوه را در ادامه می‌خوانید.

رئیس فدراسیون کشتی در دو نوبت گفته اوضاع کشتی خوب نیست و حتی خبر از عدم مدال‌آوری آن در المپیک داده است. نظر شما دراین‌باره چیست؟

من فکر می‌کنم عمده صحبت‌هایی که ایشان مطرح کرده مربوط به وضعیت حال‌حاضر باشد. به هر حال با شیوع ویروس کرونا ما روی ورزشکاران تسلطی نداریم و وضعیت آنها را نمی‌دانیم. نه می‌توانیم اردویی برگزار کنیم و نه تمرینی انجام دهیم. طبیعی است با این روند نمی‌توان به مدال‌آوری در المپیک امیدوار بود.

اما خبرهایی بود که یک اردوی اپلیکیشنی برگزار شد. نتیجه‌ای نداشت؟

یک اردوی آنلاین برگزار کردیم اما به هر حال نمی‌توان با اردوی آنلاین وضعیت ورزشکاران را به‌خوبی متوجه شد. واقعا امیدوارم هرچه زودتر کرونا دست از سر دنیا بردارد و بتوانیم به وضعیت عادی برگردیم.

به هر حال شرایطی که می‌گویید برای تمام ورزشکاران دنیا وجود دارد. آنها چطور آماده المپیک می‌شوند؟

تا جایی که من می‌دانم تمهیداتی برای این کار درنظر گرفته شده است. به‌عنوان مثال ترک‌ها (ترکیه‌ای‌ها) اردوهای 5 نفره برگزار می‌کنند و پیش از اردو هم تست‌های لازم برای آنکه بدانند ورزشکاران‌شان ناقل یا بیمار نیستند گرفته می‌شود. در هر صورت هر کشوری راهکاری در نظر گرفته اما متاسفانه ما امکانات لازم را برای رصد ورزشکاران‌مان نداریم و نگرانیم نتیجه لازم به دست نیاید.

علیرضا دبیر پیش‌تر هم گفته بود ممکن است تا 5 سال آینده کشتی ایران تعطیل شود. شما هم با او موافق هستید؟

به هر حال جمعیت کشتی‌گیران رو به کاهش است اما موضوع مهم‌تر این است که درحال حاضر ویروس کرونا همه ما را تحت‌تاثیر قرار داده است. ورزشکارانی که امسال به بلوغ می‌رسند در رده‌های مختلف نابود می‌شوند و شک نکنید این موضوع در آینده کشتی تاثیرگذار خواهد بود. البته این اتفاق برای تمام کشتی‌گیران دنیا رخ می‌دهد اما به هر حال کاهش جمعیت کشتی‌گیران درکنار شرایط عجیب‌وغریب کرونا باعث می‌شود بیش‌ازپیش نگران وضعیت خودمان باشیم. امیدوارم هرچه زودتر شرایطی فراهم شود که بتوانیم دوباره کشتی‌گیران مستعد را در رده‌های مختلف به جایگاه اصلی‌شان برسانیم. تصور کنید کشتی‌گیری که امسال در بلوغ خود قرار دارد و باید از جوانان به بزرگسالان منتقل شود نمی‌تواند استعداد خود را بروز دهد و از دست می‌رود. سال آینده کشتی‌گیران دیگر به بلوغ می‌رسند و یک نسل این‌گونه هدر می‌رود. اینها اتفاقاتی است که شاید مردم عادی ندانند اما در آینده نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.

با این شرایط امیدوار هستید که بتوانیم در المپیک نتیجه دلخواه‌مان را بگیریم؟ به هر حال ایران سابقه قهرمانی در کشتی المپیک را دارد.

من نمی‌دانم شرایط چگونه پیش خواهد رفت و اگر سال آینده المپیک برگزار شود چه وضعیتی بر دنیا حاکم است، اما می‌توانم تضمین دهم که تمام تلاش‌مان را برای موفقیت در المپیک خواهیم کرد.

* نویسنده: محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار