تاریخ : Thu 20 Aug 2020 - 12:15
کد خبر : 44777
سرویس خبری : ورزش

تجربه ایتالیایی یا تاکتیک اسپانیایی؟

نگاهی به جدال جذاب اینتر و سویا در فینال لیگ اروپا

تجربه ایتالیایی یا تاکتیک اسپانیایی؟

نخستین فینال اروپایی این فصل را فرداشب دو تیم اینترمیلان و سویا در کلن آلمان برگزار خواهند کرد.

  به گزارش «فرهیختگان»، نخستین فینال اروپایی این فصل را فرداشب دو تیم اینترمیلان و سویا در کلن آلمان برگزار خواهند کرد. تیم‌هایی که در شرایط کاملا متفاوت راهی دیدار نهایی این مسابقات شدند و حالا در آستانه نخستین جام خود در این فصل هستند. با تغییر فرمت مسابقات، دیدارهای یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی هر دو تورنمنت اروپایی به‌صورت تک‌بازی برگزار شد و پس از رقابتی فشرده و متمرکز دو نماینده ایتالیا و اسپانیا موفق شدند راهی دیدار نهایی شوند. قضاوت فینال فرداشب را دنی مکلی، داور 37ساله هلندی برعهده خواهد داشت. او در سال 2018 داور پشت دروازه فینال این مسابقات بود که با برتری 3 بر صفر اتلتیکومادرید برابر مارسی به پایان رسید. همچنین فصل گذشته نیز یکی از داوران VAR فینال لیگ قهرمانان بین لیورپول و تاتنهام بود.

اتکا به ستاره‌های لیگ برتری

برای اینترمیلان و آنتونیو کونته، دیدار نیمه‌نهایی راحت‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد پیش رفت. نرآتزوری پس از اینکه رقابت برسر قهرمانی در سری A را با یک امتیاز اختلاف به یوونتوس باخت تمام تمرکز خود را متوجه موفقیت در لیگ اروپا کرد. آنها پس از دیدار دشوار یک‌چهارم نهایی برابر لورکوزن که با برتری 2 بر یک شاگردان کونته به پایان رسید برای رسیدن به فینال برابر شاختاردونتسک اوکراین قرار گرفتند و با درخشش روملو لوکاکو و لئوتارو مارتینز راهی فینال شدند. حضور کونته در اینتر آغاز تغییرات در این باشگاه ایتالیایی بود. آنها با مالکان چینی خود به‌دنبال بازگشت به روزهای درخشان بودند و به همین دلیل به‌سراغ خرید ستاره‌های جدید رفتند. کونته که مدتی در انگلیس مربیگری کرده بود پس از اینکه در تابستان قبل هدایت تیم را برعهده گرفت به‌سراغ خرید چند بازیکن از لیگ جزیره رفت. روملو لوکاکو، الکسیس سانچز، کریستین اریکسن، اشلی یانگ و ویکتور موزس نفراتی بودند که او به خدمت گرفت تا تحول در اینتر را کلید بزند. به‌جز اریکسن سایر این نفرات که اکثرا در منچستریونایتد حضور داشتند فصل موفقی را در انگلیس سپری نکرده بودند اما با حضور در ایتالیا سرنوشت متفاوتی برایشان رقم خورد.
کونته که علاقه زیادی به سیستم 2-5-3 دارد در اینتر هم با همین تاکتیک تیمش را هدایت می‌کند. سیستم سه‌دفاعه او در مواقع لزوم و با اضافه شدن هافبک‌های کناری می‌تواند به دفاع 5نفره تبدیل شود که می‌تواند باعث استحکام بیشتر آن شود. با این حال نقطه‌قوت تیم او زوج طلایی مارتینز و لوکاکو است که در این فصل مجموعا بیش از 50 گل به ثمر رسانده‌اند و از مهم‌ترین عوامل موفقیت تیم بوده‌اند. تنها نکته نگران‌کننده برای کونته مصدومیت الکسیس سانچز است که ممکن است همانند مسابقه نیمه‌نهایی، در فینال هم غایب باشد.
دانیلو دی‌آمبروسیو، مدافع کنار اینتر با تمجید از نقش کونته در موفقیت‌های اخیر این تیم گفت: «ما تا این مرحله خوب پیش آمده‌ایم و شایسته حضور در فینال بودیم. همه ما یک هدف داریم و کونته انگیزه زیادی به همه بازیکنان داده و می‌خواهیم برای قهرمانی در اروپا بجنگیم. بازیکنان بسیار خوبی در ترکیب خود داریم که می‌توانند تفاوت را در بازی رقم بزنند و در فینال هم می‌توانیم موفق باشیم. خوشحالم که همچنان در اینتر حضور دارم و هر فصل عملکرد بهتری داشته‌ام.»
بدون‌شک لوکاکو نقش مهمی در دیدار جمعه‌شب خواهد داشت. ستاره بلژیکی اینتر پس از حضوری نه‌چندان موفق در منچستریونایتد راهی ایتالیا شد و حالا به بازیکنی تاثیرگذار در اینتر بدل شده است. او آمار عالی گلزنی در 10 مسابقه پیاپی در لیگ اروپا را دارد و در فینال می‌تواند این رکورد را بهتر کند. با چنین نمایشی حالا رئال‌مادرید او را به‌عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی کریم بنزما زیرنظر دارد تا شاید برای فصل بعد یک بلژیکی دیگر به ترکیب خود اضافه کند.

2  سال بعد از کابوس اسپانیا و رئال

خولن لوپتگی دوسال پیش فصلی کابوس‌وار را پشت‌سر گذاشت و به‌نظر می‌رسید به‌سختی بتواند از حواشی سال 2018 فاصله بگیرد. افشای قراردادش با رئال‌مادرید درحالی که هدایت تیم‌ملی اسپانیا را برعهده داشت باعث شد تنها چند روز پیش از آغاز جام‌جهانی از سمتش برکنار شود. در رئال هم اوضاع برایش مطابق انتظار پیش نرفت و چندماه بعد از این باشگاه هم اخراج شد. او که یکی از گزینه‌های هدایت تیم‌ملی ایران نیز بود ترجیح داد در اسپانیا بماند و هدایت سویا را برعهده بگیرد. او حالا توانسته تیمش را درحالی به فینال لیگ اروپا برساند که در 20 بازی قبلی خود در تمامی رقابت‌ها شکست نخورده و 8 دیدار از 9 مسابقه قبلی خود را نیز با برد پشت‌سر گذاشته است. این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که تیم لوپتگی در اوج آمادگی قرار دارد. پرافتخارترین تیم این تورنمنت (با 5 قهرمانی) البته در دیدار نیمه‌نهایی با کمی خوش‌شانسی توانست از سد منچستریونایتد عبور کند و اگر مهاجمان حریف کمی دقت و تجربه بیشتری داشتند شاید سویا فرصتی برای بهترکردن رکوردش در لیگ اروپا پیدا نمی‌کرد. تنها مصدوم سویا برای این دیدار لوکاس اوکامپوس، وینگر این تیم است که در دیدار با یونایتد آسیب دید و ممکن است شانس حضور در فینال را از دست بدهد.
لوپتگی تیمش را با آرایش 3-3-4 راهی میدان می‌کند که در زمان از دست دادن توپ به 1-5-4 تغییر می‌کند. تیم او معمولا به پرس شدید در زمین حریف می‌پردازد تا فرصت بازی‌سازی را از مدافعان آنها بگیرد. اضافه‌شدن خسوس ناواس و سرخیو رگویلون، مدافعان کناری این تیم در حملات باعث می‌شود تا برتری خوب نسبت به حریف داشته باشند و به‌خوبی رقبا را تحت‌فشار قرار دهند. او درباره عدم حضور تماشاگران در این دیدار و تاثیر غیبت آنها در جذابیت مسابقه گفت: «ما هیچ‌وقت احساس تنهابودن نمی‌کنیم و انرژی آنها همیشه همراه ماست. ما برای آنها بازی و تلاش می‌کنیم تا همیشه آنها را خوشحال کنیم. امیدوارم در فینال هم همین اتفاق رخ دهد.» او همچنین درباره شرایط تیمش در این برهه از فصل ادامه داد: «هدف اصلی ما در لیگ این بود که بتوانیم سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کنیم و اگرچه کار بسیار سختی داشتیم اما درنهایت موفق شدیم. حالا هم به فینال لیگ اروپا رسیده‌ایم و تنها هدف ما فتح جام است. ما توانستیم یکی از بهترین تیم‌های انگلیسی در این فصل را شکست داده و به فینال برسیم. این نشان می‌دهد شایستگی آن را داشتیم و درنهایت به هدف خود رسیدیم. حالا اینتر را پیش‌رو داریم که پیشرفت خوبی در لیگ ایتالیا داشته و رقیب جدی یووه برای قهرمانی بود. امیدوارم بتوانیم در این چالش هم به موفقیت برسیم و با جام فصل را به پایان ببریم.»

برتری اینتر نسبت به حریف

دو تیم هیچ‌گاه در رقابت‌های اروپایی رودرروی هم قرار نگرفته‌اند اما سویا برابر رقبای ایتالیایی آمار خوبی دارد. آنها در 13 رویارویی خود 6 برد، 2 تساوی و 5 شکست به‌دست آورده‌اند درحالی که اینتر 43بار با تیم‌های اسپانیایی روبه‌رو شده که حاصل آن 14 برد، 11 تساوی و 18 شکست بوده است. به عقیده کارشناسان، شانس اینتر برای برتری در این دیدار بیشتر از سویاست. مقایسه خط‌به‌خط دو تیم نیز رای به برتری تیم ایتالیایی می‌دهد.
سویا درون دروازه «بونو» را دارد که به‌خصوص برابر یونایتد ستاره تیمش بود و فرصت‌های زیادی را از مهاجمان این تیم گرفت. اما در اینتر سمیر هندانوویچ یک ستاره است که تجربه بیش از 300 بازی برای این تیم را دارد و حالا به‌دنبال نخستین جام مهم خود به همراه این تیم است. درخشش او می‌تواند برتری اینتر را در این دیدار رقم بزند.  در خط‌دفاعی هر دو تیم عملکرد خوبی در این فصل داشته‌اند. سویا مدافعانی جوان و سرعتی دارد اما خط‌دفاعی اینتر باتجربه‌تر از حریف است و در یک فینال حساس تجربه نفراتی چون دیه‌گو گودین می‌تواند بیشتر به‌کار تیم بیاید.
خط‌میانی دو تیم نیز تقریبا شرایط برابری دارند. با اینکه هافبک‌های سویا نسبت به بازیکنان حریف کمتر شناخته‌شده هستند اما در این بخش نمی‌توان برتری را به تیم خاصی داد و به‌نوعی توازن برقرار است.
در قیاس خط‌حمله دو تیم به‌راحتی می‌توان رای به برتری نرآتزوری داد. اینتر با لوکاکو و مارتینز یکی از خطرناک‌ترین زوج‌های این فصل فوتبال اروپا را دراختیار دارد. اوکامپوس هم در این فصل عملکرد خوبی در ترکیب سویا داشته اما مهاجمان اینتر فوق‌العاده بوده‌اند.

 * نویسنده :  سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار