تاریخ : Sat 15 Aug 2020 - 11:00
کد خبر : 44556
سرویس خبری : ورزش

 حسینی شاگرد رانیری می‌شود؟

پیشنهاد خوب سمپدوریا پس از عملکرد خوب مدافع ایرانی در لیگ ترکیه

حسینی شاگرد رانیری می‌شود؟

رسانه‌های ایتالیایی در چند روز اخیر از پیشنهاد سمپدوریا به ترابزون برای خرید مدافع ایرانی‌اش خبر دادند. درحالی که گفته می‌شد این تیم ترکیه‌ای روی او 2 میلیون یورو قیمت گذاشته اما ظاهرا پیشنهاد ایتالیایی‌ها بسیار بالاتر از این رقم است و قطعا مدیران باشگاه ترکیه‌ای را برای فروش حسینی وسوسه خواهد کرد.

  به گزارش «فرهیختگان»، عملکرد خوب مجید حسینی در تیم فوتبال ترابزون‌اسپور ترکیه باعث شده این مدافع ملی‌پوش و جوان ایرانی مورد توجه چندین تیم اروپایی قرار گیرد و با توجه به اخباری که در روزهای اخیر منتشرشده به‌نظر می‌رسد مقصد بعدی این مدافع ایرانی سری A ایتالیا خواهد بود. حسینی اگرچه در دومین فصل حضورش در لیگ ترکیه با مصدومیت روبه‌رو شده و تعدادی از دیدارهای تیمش را از دست داد اما سمپدوریا که از مدتی پیش عملکرد او را زیرنظر داشته با پیشنهادی 5 میلیون یورویی خواهان به خدمت گرفتن او شده است که به‌نظر می‌رسد ترابزون‌اسپور هم با آن مخالفتی نخواهد داشت. به این ترتیب فوتبال ایران پس از سال‌ها یک لژیونر جدید در لیگ ایتالیا خواهد داشت که پتانسیل آن را دارد حتی خیلی زود مسیر پیشرفت را طی کرده و در تیم‌های بهتری بازی کند.

    5 میلیون برای شماره 5

رسانه‌های ایتالیایی در چند روز اخیر از پیشنهاد سمپدوریا به ترابزون برای خرید مدافع ایرانی‌اش خبر دادند. درحالی که گفته می‌شد این تیم ترکیه‌ای روی او 2 میلیون یورو قیمت گذاشته اما ظاهرا پیشنهاد ایتالیایی‌ها بسیار بالاتر از این رقم است و قطعا مدیران باشگاه ترکیه‌ای را برای فروش حسینی وسوسه خواهد کرد. سمپدوریا که در فصل گذشته لیگ ایتالیا در رده پانزدهم جدول قرار گرفته بود به‌نوشته رسانه‌های ترکیه‌ای و ایتالیایی حاضر است برای شماره 5 ترابزون مبلغ 5 میلیون یورو هزینه کند که نشان می‌دهد آنها علاقه زیادی به خرید این بازیکن ایرانی دارند و حساب ویژه‌ای روی او باز کرده‌اند. ترابزون هم به‌نظر می‌رسد مشکلی با این انتقال ندارد و حتی با خرید یک مدافع جدید طی چند روز اخیر ظاهرا جانشین حسینی را نیز انتخاب کرده است. آنها به‌تازگی جوزو سیمونوویچ کروات را از سلتیک اسکاتلند به خدمت گرفته‌اند. این مدافع 26 ساله که سابقه بازی در تمام رده‌های پایه کرواسی را دارد پیش از سلتیک در دینامو زاگرب توپ می‌زد و از فصل بعد قرار است بازی در لیگ ترکیه را تجربه کند.

در برخی رسانه‌های ایتالیایی ازجمله رسانه محلی Genova 24 و رسانه طرفداری  Sampnews24 هم به خبر احتمال حضور حسینی در سری «آ» اشاره و اعلام‌شده تیم ایتالیایی از سال 2018 این مدافع ایرانی را که در جام‌جهانی برای ایران سه بازی انجام داده زیرنظر داشته و حالا که تیم ترکیه‌ای مشکلی با فروش حسینی ندارد، سمپدوریا برای خریدش اقدام کرده است.

    حسینی شاگرد رانیری؟

هدایت سمپدوریا را کلودیو رانیری 68ساله و مشهور برعهده دارد که پیش از این در تیم‌هایی چون یوونتوس، اینترمیلان، رم، چلسی، والنسیا، اتلتیکومادرید و تیم‌ملی یونان مربیگری کرده است و در سال 2015 در کمال شگفتی توانست لسترسیتی را فاتح لیگ برتر انگلیس کند. بازی‌کردن زیرنظر این مربی باسابقه می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده برای مدافع سابق استقلال باشد تا گام بلندی برای رسیدن به سطح اول فوتبال اروپا بردارد. این تیم در ترکیب خود مایا یوشیدا، مدافع ملی‌پوش ژاپنی را دارد و درصورت پیوستن حسینی به این باشگاه، این مدافع جوان به دومین بازیکن آسیایی سمپدوریا بدل خواهد شد.

رانیری در فصل قبل به زحمت توانست تیمش را از خطر سقوط نجات دهد و در هفته‌های پایانی درنهایت توانست تیمش را به رده پانزدهم جدول برساند. آنها فصل را بد شروع کردند و تا اواخر نیم‌فصل نخست در قعر جدول قرار داشتند اما به‌تدریج اوضاع تیم بهتر شد. با این حال شاگردان رانیری با 65 گل خورده به‌همراه بولونیا ششمین خط‌دفاعی ضعیف لیگ را دراختیار داشتند. به همین دلیل این مربی باتجربه در مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی یکی از مهم‌ترین اهدافش تقویت خط‌دفاعی است تا بتواند فصل بعد را با شرایط بهتری شروع کند و بتواند به‌حضور در رده‌های میانی جدول و حتی شاید کسب سهمیه لیگ اروپا امیدوار باشد. رویایی که با حضور تیم‌های قدرتمندی چون ناپولی و رم کمی دور از دسترس به‌نظر می‌رسد. رانیری علاوه‌بر حسینی یک مدافع سوئدی را نیز زیرنظر دارد اما برای جذب فیلیپ داگرستال از تیم نورکوپینگ سوئد رقبایی چون لچه، جنوا و ورونا را پیش‌رو دارد و به‌نظر می‌رسد خرید حسینی برای این تیم کمدردسرتر باشد.

    نخستین گل در لیگ

حسینی در تیم‌های پایه سایپا پیشرفت خوبی داشت و نمایش خوبش در این تیم سبب شد استقلال برای به خدمت گرفتن او دست‌به‌کار شود. حضور در استقلال سکوی پرش این مدافع جوان شد و حتی توانست کارلوس کی‌روش را متقاعد کند او را به تیم‌ملی هم دعوت کند. بازی‌های خوب او در لیگ و همچنین مسابقات آسیایی و البته جام‌جهانی روسیه باعث شد از بین چند پیشنهاد خارجی راهی ترابزون‌اسپور ترکیه شود. حسینی در نخستین فصل حضورش در این تیم خیلی زود به ترکیب اصلی رسید و از هفته دوم مسابقات در خط‌دفاعی ترابزون قرار گرفت و در همان دیدار نخست هم یک پاس‌گل داد تا شروعی عالی در این تیم داشته باشد. در ادامه او به‌جز چند مسابقه‌ای که به‌دلیل مصدومیت و همچنین حضور در اردوی تیم‌‌ملی از دست داد در سایر مسابقات جزء نفرات اصلی تیمش بود و حتی در جام‌‌حذفی نیز برابر «سیواس بلدیه» موفق به گلزنی شد.

ترابزون درنهایت فصل را با رتبه چهارمی به پایان برد و توانست سهمیه لیگ اروپا را کسب کند. شاگردان حسینی فصل قبل را بسیار خوب شروع کردند و با استفاده از لغزش تیم‌های مطرح این کشور ازجمله گالاتاسرای، بشیکتاش و فنرباغچه حتی به‌صدر جدول لیگ نیز رسیدند و رقابت نزدیکی با باشاک‌شهیر داشتند که نهایتا در هفته‌های پایانی با کسب چند نتیجه ضعیف قهرمانی را به رقیب واگذار کردند. حسینی در دومین فصل حضورش در لیگ ترکیه با چندین مورد مصدومیت روبه‌رو شد و تنها 16 بار توانست برای تیمش به میدان برود. او در این فصل موفق شد نخستین گلش را برای ترابزون در لیگ به ثمر برساند اما شاید مهم‌ترین خاطره‌ای که هواداران تیم از او در این فصل دارند مربوط به دیدار ترابزون برابر آلانیااسپور در هفته بیست‌وهشتم لیگ است که حسینی پس از 7 هفته غیبت به‌دلیل مصدومیت سرانجام در ترکیب اصلی تیم قرار گرفت اما در دقیقه 80 و در حالی که تیمش 2 بر یک از حریف پیش بود با انجام یک خطای بی‌مورد کارت قرمز گرفت و تیمش درنهایت این بازی را با تساوی 2–2 به پایان رساند تا در کورس قهرمانی 2 امتیاز حساس را از دست بدهند. در ادامه دو شکست پیاپی باعث شد عملا شانس قهرمانی این تیم از بین برود و در فاصله یک‌هفته مانده به پایان رقابت‌ها، چمشیر از مربیگری این تیم کنار گذاشته شد و ادی نیوتن، دستیار انگلیسی‌اش هدایت تیم را برعهده گرفت. ترابزون در آخرین بازی فصل و درحالی که حسینی نیمکت‌نشین بود فینال جام‌حذفی را از آلانیااسپور برد و فاتح این رقابت‌ها شد.

ترابزون در لیگ اروپا عملکرد مناسبی در مرحله گروهی نداشت و با یک تساوی و 5 شکست در گروهی که تیم‌های ختافه، باسل و کراسنودار حضور داشتند، از دور مسابقات کنار رفت. حسینی در 5 مسابقه تیمش در این تورنمنت هم حاضر بود و در نخستین تجربه اروپایی‌اش موفقیت چندانی کسب نکرد اما حضور در این تورنمنت می‌تواند تجربه بسیار خوبی برای این مدافع جوان در آینده باشد. او اگرچه پست اصلی‌اش مدافع میانی است اما با توجه به نیاز ترابزون در برخی بازی‌ها به‌عنوان هافبک دفاعی نیز به میدان رفت و در این پست هم عملکرد قابل‌قبولی از خود ارائه کرد.

    نگاهی به ایرانی‌های سری  A

رحمان رضایی و علی سامره، دو بازیکن ایرانی بودند که پیش از این بازی در سری A ایتالیا را تجربه کرده‌اند که البته سابقه رضایی در این مسابقات بیشتر است. مدافع شمالی ذوب‌آهن در سال 2001 راهی پروجا شد و درمجموع 7 سال در فوتبال ایتالیا بازی کرد. رضایی در نخستین فصل حضورش در سری A  توانست 25 بازی برای پروجا انجام دهد و 2 گل نیز به ثمر رساند. دومین فصل حضور این مدافع ملی‌پوش در این تیم چندان خوب پیش نرفت و او توانست تنها 13 بار در لیگ به میدان برود که با 3 گل نیز همراه بود. در پایان فصل رضایی به سری B رفت تا در تیم مسینا به فوتبالش ادامه دهد. مسینا به کمک رضایی توانست در همان فصل به سری A صعود کند و رضایی دو سال بعد را در ترکیب این تیم و در سطح اول فوتبال این کشور سپری کرد. او مجموعا در سری A و B توانست 164 بازی انجام داده و 7 گل نیز به ثمر برساند که آماری خوب برای این مدافع ایرانی محسوب می‌شود. او در 2 سال آخر حضورش در ایتالیا پیراهن لیوورنو را به تن کرد و به ترتیب 15 و 5 بازی در این دو فصل برای این تیم انجام داد و سپس به ایران برگشت.

علی سامره دیگر نماینده فوتبال ایران در این کشور اروپایی بود که البته حضور قرضی‌اش در پروجا تنها یک فصل طول کشید و این مهاجم رفسنجانی دوباره به استقلال برگشت. سامره در ابتدای فصل 2002-2001 همبازی رضایی در این تیم شد و در هفته نخست برابر اینترمیلان نیز فرصت بازی پیدا کرد اما پس از آن به‌ندرت در ترکیب پروجا قرار گرفت و درنهایت تنها 6 بار فرصت حضور در زمین را پیدا کرد و نتوانست گلی هم برای این تیم به ثمر برساند. آمار ضعیف او در پایان فصل سبب شد پروجا تمایلی به دائمی‌کردن قرارداد این مهاجم ایرانی نداشته باشد و او مجبور شد دوباره به استقلال برگردد. حالا باید دید حسینی به سومین ایرانی سری «آ» تبدیل می‌شود یا خیر.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار