تاریخ : Mon 10 Aug 2020 - 10:20
کد خبر : 44333
سرویس خبری : ورزش

اعلام نتیجه لیگ هندبال منطقی‌ترین کار بود

رئیس فدراسیون هندبال در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اعلام نتیجه لیگ هندبال منطقی‌ترین کار بود

من فکر می‌کنم یکی از تصمیمات خوبی که ما توانستیم با کمک هیات‌رئیسه فدراسیون و کمیته برگزاری بازی‌ها و البته مدیران عامل تیم‌های لیگ بگیریم همین اعلام نتایج بازی‌های لیگ گذشته بود.

لیگ جدید را 28 شهریور آغاز می‌کنیم

  به گزارش «فرهیختگان»، شیوع ویروس کرونا به‌غیر از اینکه زندگی مردم را در سطح جهان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو و مشکلات اقتصادی فراوانی را برای خانواده‌ها ایجاد کرد، به جامعه ورزش و ورزشکاران لطمات فراوانی وارد آورد که شاید بسیاری از آنها غیرقابل‌جبران باشد و موجب شود که یک‌سری ورزشکار درسطح قهرمانی افول کرده و مجبور به‌کناره‌گیری از ورزش شوند. هرچند بسیاری از ورزش‌ها در کشورهای مختلف مجوز آغاز تمرینات و رقابت‌هایشان را دریافت کرده‌اند، اما هنوز خیلی از رشته‌های ورزشی به‌خاطر شرایط خاص ویروس کرونا در کشورمان، مجوز شروع تمرینات را دریافت نکرده‌اند و این موضوع نگرانی‌هایی را برای ورزشکاران، مربیان و فدراسیون‌ها ایجاد کرده که مبادا در رقابت‌های برون‌مرزی، عدم آمادگی بازیکنان به‌ضررشان تمام شده و نتوانند مثل گذشته نتیجه‌گیری کنند. هندبال هم یکی از این رشته‌های ورزشی است که فعلا در تعطیلات به‌سرمی‌برد و حتی بازی‌های پایانی لیگ آقایان را هم برگزار نکرد و حکم به تعطیلی بازی‌ها و اعلام نتایج داد. برای آگاهی از شرایط این رشته ورزشی با علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال دقایقی همکلام شدیم که ماحصل گفت‌وگوی او با «فرهیختگان» را در زیر می‌خوانید.

اول از تصمیم فدراسیون و کمیته برگزاری بازی‌ها درجهت تعطیلی لیگ و اعلام نتایج صحبت کنید. فکر می‌کنید تصمیم درستی بود؟

من فکر می‌کنم یکی از تصمیمات خوبی که ما توانستیم با کمک هیات‌رئیسه فدراسیون و کمیته برگزاری بازی‌ها و البته مدیران عامل تیم‌های لیگ بگیریم همین اعلام نتایج بازی‌های لیگ گذشته بود. با توجه به اینکه تنها 3، 4 هفته از بازی‌ها باقی مانده بود و فاصله بین تیم‌های بالا نشین هم 4 امتیاز بود تقریبا 90درصد مدیران باشگاه‌ها هم موافق این بودند که لیگ اعلام نتیجه شود. درهرصورت تیم‌های ما هزینه‌های زیادی کرده بودند و درست نبود این هزینه‌ها به‌باد برود. ما 80 درصد بازی‌ها را برگزار کرده بودیم و برای اینکه حق تیم‌ها پایمال نشود، مصوب کردیم که لیگ را با اعلام نتایج به‌پایان ببریم. البته در لیگ بانوان خوشبختانه بازی‌های ما به اتمام رسیده بود، ولی در بخش آقایان اگر نتایج اعلام نمی‌شد ما تا همین حالا هم نمی‌توانستیم بازی‌ها را آغاز کنیم و دلیلش اوج‌گیری مجدد ویروس در کشورمان است.

تلاشی هم ازسوی شما صورت نگرفت تا برای حفظ آمادگی بازیکنان پروتکل‌های بهداشتی مصوب و تمرینات و رقابت‌های لیگ ادامه پیدا کند؟

من هم با خلیلیان و هم علی‌نژاد جلساتی را برگزار کردم و به‌اتفاق همه شرایط موجود را بررسی کردیم حتی تقاضا دادیم که بازی‌هایمان برگزار شود، اما بنابر شرایط موجود با آن مخالفت شد و البته احساس من بر این است که درنهایت تصمیم بدی هم نگرفتیم. شما ببینید لیگ‌های بزرگ دنیا مثل فرانسه، آلمان، روسیه و هلند هم مسابقات خود را تعطیل کردند. تنها تفاوت ما با والیبال و بسکتبال این بود که ما تنها 3، 4 هفته از لیگ‌مان باقی مانده بود. من فکر می‌کنم که عدالت در لیگ هندبال رعایت شد و تقریبا تمامی خانواده هندبال برای اعلام نتایج هم نظر بودیم.

مشخص نشده که لیگ فصل جدید را از چه زمانی آغاز می‌کنید؟

ما چهارشنبه‌گذشته به‌تمام تیم‌های هندبال نامه زدیم و اعلام کردیم که تا 28 مردادماه فرصت دارند که مدارک و ورودی خود را ارائه کنند تا بتوانیم یک‌هفته بعد از این تاریخ قرعه‌کشی بازی‌ها را برگزار کرده و از 28 شهریور مسابقات آقایان را استارت می‌زنیم. ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌هایمان برای لیگ بانوان هم انجام شده و از چهارم مهرماه هم لیگ بانوان را آغاز می‌کنیم. تنها درصورتی این زمان دچار تغییر می‌شود که شرایط کرونا در کشور قرمز باشد و ستاد مبارزه با کرونا در ورزش اجازه برگزاری بازی‌ها را ندهد. من فکر می‌کنم لیگ والیبال هم در این تاریخ بنای آغاز رقابت‌هایش را دارد.

تا امروز توانسته‌اید پروتکل‌های بهداشتی مختص به هندبال را گردآوری کنید؟

درحال تدوین این پروتکل‌ها هستیم و برای این کار از فدراسیون جهانی هم استعلاماتی را گرفته‌ایم تا بتوانیم در یک‌شرایط بهداشتی کامل و کم‌خطر بازی‌ها را برگزار کنیم. البته هنوز در این خصوص تصمیم نگرفته‌ایم که بازی‌ها به‌صورت متمرکر برگزار شود یا درشهرهای سفید و اینکه رقابت‌ها به‌صورت رفت‌وبرگشت باشد یا خیر نیز مواردی است که باید درخصوص آن بحث کارشناسانه صورت بگیرد.

با توجه به تعطیلی طولانی‌مدت تیم‌ها فرصتی به مربیان می‌دهید تا پیش از شروع بازی‌ها بازیکنان را به شرایط ایده‌آل بازگردانند؟

برخی‌تیم‌های ما که در شهرهای سفید یا زرد حضور دارند تمرینات خود را با رعایت نکات بهداشتی انجام می‌دهند و سایر بازیکنان هم به‌صورت اختصاصی بدن‌های خود را در شرایط ایده‌آل نگه داشته‌اند، البته می‌دانم که این عدم تمرینات تیمی تبعاتی را به‌همراه خواهد داشت، اما ما هم با توجه به رقابت‌های برون‌مرزی که قرار است از ابتدای سال 2021 از سر گرفته شود، نمی‌توانیم بیش از این زمان را از دست بدهیم و باید به هرترتیبی که شده بازی‌ها را آغاز کنیم.

کمی هم از شرایط تیم‌های ملی بگویید. با توجه به کرونا در چه وضعیتی هستند؟

چون در این شرایط نمی‌توانیم اردو بگذاریم، فعلا قدمی برنداشته‌ایم و منتظریم که اوضاع تا حدودی ثابت شود. اما درحال رصدیم تا کادرفنی تیم امید را انتخاب و معرفی کنیم تا آنها با بهبود شرایط اردوهای خود را تشکیل دهند.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار