تاریخ : Wed 05 Aug 2020 - 13:31
کد خبر : 44170
سرویس خبری : جهان شهر

 شهردار بیروت: میلیاردها دلار به شهر خسارت وارد شده/ بازداشت همه مسئولان بندر بیروت

گزارش لحظه به لحظه از انفجار مهیب در بیروت

شهردار بیروت: میلیاردها دلار به شهر خسارت وارد شده/ بازداشت همه مسئولان بندر بیروت

هیأت وزیران لبنان طی جلسه‌ای با بازداشت مسئولان بندر بیروت تا روشن شدن نتیجه تحقیقات در این باره موافقت کرد.

  به گزارش «فرهیختگان»، انفجار مهیب ناشی از آتش‌سوزی انبارهای مواد منفجره در بندر بیروت، پایتخت لبنان ابعاد گسترده‌ای در پی داشته که آخرین اخبار مرتبط با این رخداد و واکنش مقامات و رسانه‌ها به آن در زیر آمده است:

آخرین خبر: شهردار بیروت روز چهاشنبه اوضاع این شهر را به دنبال انفجار روز گذشته در این شهر تراژیک خواند و گفت خسارت وارد آمده به بیروت، میلیاردها دلار تخمین زده شده است.«جمال عیتانی» گفت: وضعیت شهر بیروت پس از انفجاری که دیروز در بندر این شهر رخ داد بسیار غم انگیز است، خرابی‌ها بسیار زیاد و مافوق تصور انسان است.

- مهندس احمد صالحی آرا رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به انفجار مهیب در بندر بیروت پایتخت لبنان و کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم لبنان، گفت: در پی حادثه تلخ انفجار در بندر بیروت که به فاجعه‌ای در پایتخت لبنان و حومه آن منجر شد، قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تسلیت و همدردی با مردم لبنان، آمادگی خود را برای کمک‌رسانی و اعزام نیروهای جهادی متخصص به لبنان اعلام می‌دارد.وی ادامه داد: قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد در صورت اعلام نیاز دولت لبنان، نیروهای جهادی خود اعم از دانشجویان داوطلب، کارکنان، متخصصین، اعضای کادر درمان و امدادگر را برای کمک‌رسانی به مردم لبنان اعزام کند.

- رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیام‌های جداگانه‌ای خطاب به فرمانده ارتش لبنان و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، جان باختن و مجروحیت تعداد کثیری از شهروندان لبنانی در حادثه انفجار بندر بیروت را تسلیت و آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای حضور در عرصه امدادرسانی و یاری رساندن به مردم لبنان را اعلام کرد.

- سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد که قطعا لبنان مقاوم همچون سرو که نماد این کشور است از این تندباد عبور خواهد کرد.

نخست‌وزیر سابق لبنان:  لبنان باید دست به دامن دوستان خارجی شود تا درباره انفجار تحقیق شود.  این دولت مسئول آنچه دیروز رخ داد، است. دیروز بیروت را کشتند./ این در حالی است که حریری هنگام خروج از مسجد محمد الامین که در اثر این انفجار خسارات زیادی دیده‌ بود، مورد حمله معترضان قرار گرفت.

- فرمانده نیروی انتظامی در پیامی جان باختن و زخمی شدن تعدادی از مردم بیروت را در پی حادثه انفجار در این شهر به دولت و ملت لبنان تسلیت گفت.

- امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تماس تلفنی با وزیر دفاع لبنان در خصوص واقعه اسفناک انفجار در بندر بیروت وچگونگی کمک رسانی به حادثه دیدگان گفت‌وگو کرد.

- وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با نخست‌وزیر لبنان درباره تحولات این کشور به ویژه انفجار بندر بیروت گفت‌وگو کرد.

- وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اعلام کرد، حجم خسارت‌های انفجار در بندر بیروت باعث شده مقامات لبنانی گمان کنند که حمله‌ای خارجی بوده اما دستگاه‌های امنیتی گفته‌اند فعلا دلیلی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد و تحقیقات ادامه دارد.

- در پی حادثه تلخ انفجار در شهر بیروت و کشته شدن ده‌ها نفر از شهروندان این شهر، چراغ‌های برج میلاد ششمین برج مخابراتی دنیا به نشانه همدردی مردم ایران با مردم لبنان و آسیب دیدگان انفجار بیروت، امشب ساعت ۲۱ چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه خاموش می‌شود.

- هیأت وزیران به ریاست «حسان دیاب»، نخست‌وزیر لبنان امروز چهارشنبه برای بررسی تبعات انفجار دیروز بندر بیروت تشکیل جلسه داد و با بازداشت خانگی مسئولان بندر تا تکمیل شدن تحقیقات و مشخص شدن مسئول انفجار دیروز موافقت کرد.

- وزیر بهداشت لبنان:  تعداد مفقودان انفجار بیروت از کشته شدگان فراتر رفته و چهار بیمارستان کاملاً آسیب دیده‌اند. شمار قربانیان و مجروحان این انفجار همچنان در حال افزایش است و تا بدین لحظه به ۱۰۰  کشته و ۴۰۰۰ مجروح رسیده است.

- فرمانده کل سپاه در پیامی انفجار شدید در بندر بیروت که منجر به جان باختن و مجروحیت جمع کثیری از مردم لبنان شد را به ملت و دولت این کشور و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان تسلیت گفت. سرلشکر سلامی همچنین از آمادگی سپاه برای کمک به آسیب‌دیدگان حادثه بندر بیروت خبر داد.

- شبکه BFN به نقل از کاخ الیزه اعلام کرد که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه فردا پنج شنبه به بیروت سفر می‌کند و قرار است با مقامات سیاسی لبنان دیدار و رایزنی کند. هنوز مشخص نیست این سفر از قبل برنامه ریزی شده است یا به خاطر انفجار مهیب روز گذشته در بندر بیروت که اوضاع این کشور را در تمامی ابعاد تحت تاثیر قرار است انجام خواهد شد. 

- سفارت ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت کامل از لبنان در پی انفجار بیروت، تصریح کرد، اولین هواپیمای ایران شامل کمک‌های لازم و نیز تیم‌های پزشکی امروز وارد بیروت می‌شود.

- مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک، در تماس تلفنی با "سعد الحریری" نخست‌وزیر سابق لبنان، با ابراز همدردی نسبت به حادثه انفجار دیروز سه شنبه در بیروت، مدعی همبستگی کامل آمریکا با این کشور شد.وی در این تماس مدعی شد که آمریکا کمک‌های فوری برای لبنان برای مواجهه با تبعات این انفجار ارسال خواهد کرد.

- آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی جان باختن جمعی از مردم لبنان در اثر حادثه وقوع انفجار در بندر بیروت را به مردم، دولت و حزب الله لبنان تسلیت گفت.

- دیشب چند دانشجو برای ابراز همدردی با مردم لبنان مقابل سفارت این کشور در تهران شمع روشن کردند.

- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی نوشت: در گفت‌وگوی تلفنی با «وهبه» وزیر خارجه لبنان مجددا همبستگی قوی و پایدار ایران با ملت لبنان را اعلام کردم. ایران اقدام به ارسال کمک‌های پزشکی و بیمارستان صحرایی در این زمینه برای کمک به لبنان در پی وقوع این فاجعه می‌کند، ایران در کنار لبنان ایستاده است.

- «زیاد ناصر الدین»، یک کارشناس مسائل اقتصادی لبنان در واکنش به انفجار روز گذشته در بندر بیروت، گفت که این بندر رقیب بزرگی برای بندر حیفا در اراضی اشغالی است؛ به همین دلیل، رژیم اشغالگر از آنچه رخ داده، سود می‌برد.

- رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن تماس تلفنی با همتای لبنانی، حادثه انفجار در بندر بیروت را تسلیت گفت و با مردم و مجلس نمایندگان لبنان ابراز همدردی کرد.

- گروه‌های مقاومت عراقی در پیام‌هایی جداگانه ضمن ابراز همدردی و همبستگی با ملت لبنان اعلام کردند که در کنار مردم این «کشورِ مقاومت» خواهند ماند.

- ، «محمد البلداوی» نماینده فراکسیون «صادقون» در پارلمان عراق، امروز (چهارشنبه - ۵ آگوست)، در واکنش به انفجار عصر دیروز در بیروت گفت که این انفجار وحشتناک و مهیب یک اتفاق تصادفی نبوده و دستهایی پشت پرده آن قرار دارد و بعید نیست که این رژیم در انفجار مهیب روز گذشته بیروت دست داشته باشد.

- رئیس سازمان بسیج دانشجویی طی نامه‌ای به وزیر امور خارجه آمادگی این سازمان برای اعزام گروه های دانشجویان جهادی در رشته های پزشکی و مددکاری به لبنان را اعلام کرد.

- رئیس جمهور قرقیزستان در پیامی به همتای لبنانی خود حادثه ناگوار انفجار مهیب در بندر شهر بیروت و جان باختن تعدادی از شهروندان این کشور را تسلیت گفت.

-  علی ربیعی‌ با صدور پیامی ضمن اعلام همدردی با مردم لبنان، جان‌باختن شماری از شهروندان لبنانی در حادثه انفجار بندر بیروت را به ملت و دولت این کشور تسلیت گفت.

- جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه خود ضمن ابراز همبستگی با لبنان، اعلام کرد، ملت لبنان با بیداری خود این مصیبت سخت را پشت سر خواهد گذاشت.

- در پی وقوع انفجار مهیب در بیروت، وزارت امور خارجه چین ضمن تسلیت به مردم لبنان اعلام کرد پکن آمادگی کمک‌رسانی به این کشور را دارد.

- وزیر خارجه سوریه در تماس تلفنی با همتای لبنانی خود، همدردی کشورش با دولت و ملت لبنان در پی انفجار بندر بیروت را اعلام کرد.

- طبق آخرین آمار وزارات بهداشت و صلیب سرخ لبنان شمار کشته‌شدگان این حادثه به 100 و تعداد زخمی‌ها به بیش از 4000 تن رسید.

- «مروان عبود» استاندار بیروت پس از بازدید از خیابان‌های این شهر اعلام کرد، بیروت به «شهر مصیبت زده» تبدیل شده است.  عبود گفت: نیمی از شهر ویران شده و صدها هزار نفر  از ساکنان آن نمی‌توانند تا دو یا سه ماه آینده به منازلشان بازگردند. نگهداری این حجم مواد قابل انفجار در یک انبار در بندر بیروت مانند «بمب اتمی» است؛ این اقدام با تصمیم دستگاه قضایی انجام شده و نیمی از کشور لبنان به خاطر آن قربانی شده است.

- سفارت لبنان در آمریکا با رد ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص دلیل انفجار در بیروت گفت، شواهدی از وقوع حمله عامدانه یا بمب‌گذاری به‌دست نیامده است.

- سران چند کشور عربی در تماس با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر لبنان همدردی خود را با دولت و ملت این کشور در پی انفجار بندر بیروت اعلام کردند.

- «نیک گیب»، وزیر آموزش انگلیس روز چهار‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه «اسکای» گفت هنوز زود است درباره علت انفجار مهیب بندر بیروت گمانه‌زنی کنیم.  وزیر آموزش انگلیس همچنین در این مصاحبه گفت که دولت بریتانیا در حال مذاکره است که چه کمک‌های مالی و فنی را می‌تواند به لبنان ارائه کند. 

- نیکزاد  نایب رییس مجلس شورای اسلامی حادثه شب گذشته بیروت را به مردم، دولت، پارلمان لبنان و سید حسن نصرالله تسلیت گفت.

- وزارت شرایط اضطراری روسیه از اعزام 5 هواپیما بزرگ برای کمک به آواربرداری ناشی از انفجار مهیب روز سه شنبه در بندر بیروت خبر داد. براساس گزارش اسپوتنیک، روسیه همچنین تعدادی متخصص و وسایل ایمنی و محافظت در برابر کرونا به لبنان ارسال کرده است.

- جمعیت هلال احمر عراق، امروز (چهارشنبه - ۸ آگوست) اعلام کرد که طی انفجار روز گذشته در بندری در بیروت، ۱۰ شهروند عراقی نیز زخمی شدند. به دلیل شمار زیاد زخمی‌ها در بیروت، جمعیت هلال احمر عراق، مرکز پزشکی «الاخاء» را در ضاحیه بیروت برای درمان و رسیدگی وضعیت سلامت اتباع عراقی اختصاص داده است.

- آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان با اشاره به انفجار روز گذشته بیروت گفت: کشور‌های اسلامی با همکاری هم، نیاز‌های فوری و بلند مدت مردم و دولت لبنان را بر طرف کنند.

- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه) با «شربل وهبه» همتای لبنانی تلفنی گفت‌وگو کرد.ظریف در این گفت‌وگوی تلفنی با اعلام مراتب همدردی با ملت و دولت لبنان‌، جان باختن شهروندان لبنانی در حادثه انفجار مخزن در بندر بیروت را به همتای لبنانی و ملت و دولت این کشور تسلیت گفت. ظریف در این گفت‌وگو با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح در کنار ملت و دولت لبنان قرار دارد.

- نخست‌وزیر کانادا ضمن ابراز ناراحتی از انفجار مهیب روز سه‌شنبه (چهارم اوت - چهارده مرداد) در بیروت، تأکید کرد که اتاوا آمادگی ارائه هرگونه کمک ضروری به لبنان را دارد.

- جنبش حزب‌الله لبنان، امروز (چهارشنبه)، در تمام مراکز بهداشتی لبنان پویش اهدای خون راه اندازی کرد. حزب‌الله از تمام مردم لبنان خواسته است که در این پویش مشارکت داشته باشند.

- دو باشگاه منچستریونایتد و بورسیادورتموند از وقوع این اتفاق ناگوار ابراز تاسف کرده و با حادثه دیدگان ابراز همدردی کردند.منچستریونایتد در پیام توییتری عنوان کرد: مراتب تاثر و همدری ما با کسانی که در حادثه رخ داده در بیروت، آسیب دیده اند. به احترام آنها یک دقیقه سکوت می کنیم.باشگاه بورسیادورتموند نیز در پیام توییتری گفت: مراتب تاسف و همدری از طرف ما با همه کسانی که در حادثه انفجار وحشتناک بیروت آسیب دیدند. لبنان مراقب خودت باش!

- «فرحان حق»، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در مصاحبه با الجزیره گفته ۴۸ نفر از پرسنل سازمان ملل و ۲۷ نفر از خانواده‌های آنان در انفجار مهیب روز گذشته در بندر بیروت زخمی شده‌اند. فرحان حق، درباره حمایت از لبنان بعد از این حادثه گفت: «سازمان ملل در حمایت از لبنان در زمان‌های سخت متعهد می‌ماند و فعالانه در پاسخ به این حادثه کمک خواهد کرد.» فرحان حق همچنین گفت: «دبیر کل این سازمان در پی انفجارهای هولناک امروز در بیروت، به خانواده‌های قربانیان و همچنین به مردم و دولت لبنان تسلیت می‌گوید.»

- حسن روحانی  رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به همتای لبنانی خود با ابراز تاثر از حادثه ناگوار انفجار مهیب در بندر شهر بیروت و جان باختن و مجروح شدن جمعی از شهروندان آن کشور، تاکید کرد که تهران در راستای اقدامات انسان‌دوستانه، آماده ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی و مداوای مجروحان و سایر مساعدت‌های درمانی لازم است و امیدوار است هر چه سریع‌تر ابعاد این حادثه مشخص و آرامش به این شهر بازگردد.

- جورج کتانه» دبیرکل صلیب سرخ لبنان امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد، تعداد مجروحان در انفجار دیروز بیروت بیش از ۴۰۰۰ نفر است و تعداد کشته‌ها ممکن است به ۱۰۰ نفر برسد که برخی قربانیان هنوز زیر آوار هستند. کتانه در تشریح عملیات امدادرسانی گفت: برای درمان مجروحان این حادثه، بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان «الروم» به بیمارستان‌های دیگر منتقل شدند. ۷۵ آمبولانس در حال خدمت‌رسانی هستند و ۵۰ خودرو نیز آماده‌اند تا در صورت نیاز از آنها استفاده شود.

- رییس‌جمهور افغانستان در پیامی با ابراز همدردی از انفجار مهیب روز گذشته لبنان، ابراز امیدواری کرد دولت و مردم لبنان بتوانند این حالت «دشوار و غم‌انگیز» را مدیریت و از آن موفقیت‌آمیز عبور کنند.

- نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به انفجار مهیب روز سه شنبه در بیروت ضمن اعلام همبستگی با مردم لبنان، از دولت ترامپ و جامعه بین‌المللی کمک فوری به این کشور را خواستار شد.

- روزنامه الجمهوریه در سرمقاله خود درباره انفجار شدید دیروز (سه‌شنبه) بندر بیروت دو فرضیه مطرح کرد و نوشت، آیا این حادثه، [ناشی از] اهمال بود تا بیروت را در «دریایی از خون و ویرانی» غرق کند یا اینکه اقدامی نظامی بود که رژیم اسرائیل با خونسردی انجام داد تا لبنان را به فروپاشی بیشتر اقتصادی بکشاند؟

- سید رضا صدرالحسینی تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به ایجاد آشوب در لبنان توسط مثلث عبری، عربی و آمریکایی در یک سال اخیر تصریح کرد: آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی بیش از همه ذینفع انفجار روز سه‌شنبه در بیروت هستند.

- سه منبع مطلع در وزارت دفاع آمریکا به شبکه سی ان ان گفته اند که ارتش ایالات متحده هیچ شواهد و مدارکی ندارد که نشان دهد انفجار مهیب روز سه شنبه در بندر بیروت ناشی از یک حمله بوده باشد. این اظهارات در حالی مطرح میشود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران ژفته بود که به نظر میرسد این انفجار ناشی از یک حمله وحشتناک باشد.

- علی لاریجانی با صدور پیامی جان باختن و زخمی شدن شماری از مردم بیروت در حادثه انفجار این شهر را به ملت، مسئولان و حزب الله لبنان تسلیت گفت.

- نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد، در نتیجه انفجار سه شنبه در بندر شهر بیروت یک استرالیایی جان باخت و ساختمان سفارت این کشور در لبنان آسیب جدی دیده است.

- در پی انفجار شدید در بیروت و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم این کشور، جنبش فلسطینی حماس بیانیه‌ای صادر کرد. حماس در این بیانیه به ملت و دولت لبنان در این «مصیبت بزرگ» ابراز همدردی کرد و افزود: همبستگی کامل خود با لبنان را در این مصیبت دردناک، به هر وسیله ممکن و در تمامی زمینه‌ها اعلام می‌کنیم. این جنبش فلسطینی ضمن تسلیت با خانواده‌های قربانیان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، تأکید کرد که لبنان این مصیبت را پشت سر خواهد گذاشت و محاصره را شکست خواهد داد.

- «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نیز سه‌شنبه شب (دیشب) با «میشل عون» رئیس‌جمهور، «حسان دیاب» نخست‌وزیر و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان تماس تلفنی برقرار کرد و این حادثه را تسلیت گفت. هنیه تأکید کرد که لبنان با قدرت این حادثه را پشت سر می‌گذارد و در ادامه از ایستادن در کنار ملت و دولت لبنان سخن گفت.

- «احمد عبدالهادی» نماینده حماس در لبنان از فلسطینی‌های ساکن در اردوگاه‌های لبنان درخواست کرد، وظیفه برادرانه خود در قبال مردم لبنان را انجام بدهند و با مراجعه به مراکز مربوطه، خون اهدا کنند.

- «حسین الدیهی» معاون دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین تأکید کرد که «ملت بحرین همدردی و همبستگی خود با ملت عزیز لبنان در این فاجعه بزرگ را اعلام می‌دارد».

- در پی انفجار شب گذشته بیروت، رحمانی فضلی در نامه ای به وزیر کشور لبنان تاکید کرد: وزارت کشور در چارچوب سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک و امدادرسانی به آسیب دیدگان آمادگی کامل دارد.

- نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگوی تلفنی با همتای لبنانی خبر داد که بغداد برای ابراز همدردی و همبستگی، یک هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی به بیروت ارسال می‌کند.

- قالیباف رئیس مجلس  در آغاز جلسه علنی امروز (چهارشنبه 15 مرداد  99) مجلس گفت: ایران مثل همیشه آماده هر گونه همکاری و کمک‌های انسان‌دوستانه به حادثه دیدگان انفجار بیروت است و بنده برای تسریع این امر با مقامات ذی ربط ایرانی و لبنانی همراه خواهم بود.

- بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت لبنان و لبنانی‌های مقیم فرانسه در پی انفجار بیروت عنوان کرد: در این لحظات سخت، تمامی جهان در کنار مردم ⁧‫لبنان‬⁩ خواهد ایستاد.

- مقامات مختلف دولت نجات ملی یمن کشته شدن تعدادی از مردم لبنان در انفجار بیروت را تسلیت گفتند و با این کشور ابراز همدردی کردند.

- سفارت مصر در بیروت از کشته شدن یک کارمند خود و ناپدید شدن یک نفر دیگر در انفجارهای بیروت خبر داد. نخست وزیر هلند نیز ضمن ابراز همدردی با مردم لبنان اعلام کرد که 5 کارمند سفارت هلند در بیروت در انفجارهای این شهر مجروح شده‌اند.مراکش نیز از مجروح شدن یکی از شهروندان این کشور در انفجارهای بیروت خبر داد.سفیر کویت نیز اعلام کرد کسی از شهروندان کویتی در انفجار بیروت کشته یا مجروح نشده است.سازمان ملل نیز از آسیب دیدن یکی از کشتی‌های وابسته به نیروهای حافظ صلح در بیروت و مجروح شدن تعدادی از این نیروها در انفجار بیروت خبر داد.خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که تعدادی از کارمندان سفارت آلمان در بیروت در این انفجارها مجروح شدند.

- دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به انفجارهای مهیب عصر سه‌شنبه در بیروت مدعی شد که این انفجارها ممکن است حاصل یک حمله وحشتناک باشد.وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد ضمن ابراز آمادگی واشنگتن برای کمک به دولت لبنان گفت: «به نظر می‌رسد که انفجار بیروت یک حمله وحشتناک باشد.»

- «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز سه شنبه با لبنان در خصوص فاجعه انفجار در بندر بیروت ابراز همبستگی کرد.الکاظمی در بیانیه‌ای گفت: ما دولت و ملت عراق با دولت و ملت لبنان در پی انفجار روز سه شنبه بیروت اعلام همبستگی می‌کنیم.

- «برهم صالح» رئیس جمهور عراق هم در تماس تلفنی با میشل عون همتای لبنانی خود این حادثه دردناک را تسلیت گفت.رئیس جمهور عراق ضمن اعلام همبستگی دولت و ملت عراق با دولت و ملت لبنان به خانواده‌های جان باختگان این حادثه تسلیت و برای مجروحین هم شفای عاجل از درگاه متعال طلب کرد.

- میشل عون هم موضع عراق و  احساس برادری میان دو ملت برادر لبنان و عراق را ارج نهاد.محمد الحلبوسی رئیس پارلمان لبنان هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به ملت لبنان به دلیل قربانی شدن صدها نفر در این انفجار دردناک تسلیت می‌گوید.

- محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به انفجار عصر روز گذشته بیروت پایتخت لبنان نوشت:  حادثۀ فاجعه بار و بسیار تلخ انفجار در بیروت را به مردم قهرمان لبنان، دولت و پارلمان این کشور، مجاهدان حزب الله و برادرم سید حسن نصرالله تسلیت می‌گویم. ایران مثل همیشه، آماده هر گونه همکاری و کمک‌ انسان‌دوستانه است. با مقامات ایرانی و لبنانی برای تسریع این روند در تماس خواهم بود.

- شورای عالی دفاع لبنان بامداد چهارشنبه و در پی انفجار مهیب بیروت تشکیل جلسه داد.در جلسه‌ای که برگزار شد تصمیمات گرفته شد که سه روز تعطیلی و عزای عمومی در این کشور اعلام شود و نیروهای نظامی مسئولیت امنیت بیروت را برعهده خواهند گرفت.همچنین مقرر شد که کمیته تحقیق درباره فاجعه بندر بیروت تشکیل شود و گزارش خود را طی 5 روز آماده کند و حالت فوق‌العاده تا دو هفته در بیروت ادامه یابد.در این جلسه تاکید شد که مسئول انفجارهای عصر روز سه‌شنبه بیروت به شدت مجازات خواهد شد.

- «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به حادثه انفجار در بندر بیروت بیانیه‌ای صادر کرد.وی در این بیانیه ضمن ابراز همدردی گفت که واشنگتن از نزدیک شرایط را زیر نظر دارد و آماده کمک به مردم لبنان برای بازیابی از این تراژدی است.پامپئو در این بیانیه نوشت: «ما درک می‌کنیم که دولت لبنان به بررسی علت این حادثه ادامه می‌دهد و منتظر نتایج این تلاش‌ها خواهیم ماند.»

- «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان در اجرای توصیه شورای عالی دفاع، حال فوق‌العاده در این کشور اعلام کرد.شورای عالی دفاع پس از پایان جلسه شامگاه سه‌شنبه خود خواستار اعلام حالت فوق‌العاده به مدت دو هفته و تشکیل کمیته تحقیق درباره انفجار بندر بیروت شد.شورای عالی دفاع لبنان همچنین بیروت را شهر مصیبت زده اعلام کرد.

- سعید نمکی وزیر بهداشت در پیامی  جان باختن تعدادی از شهروندان لبنانی را در حادثه تلخ شهر بیروت تسلیت گفت.

- بشار اسد رئیس جمهور سوریه طی پیامی به «میشل عون» حادثه انفجار مهیب عصر روز سه‌شنبه در بیروت را تسلیت گفت.اسد در پیام گفت:‌«حادثه‌ای که در بندر بیروت روی داد و قربانیان و مجروحان زیادی به همراه داشته برای ما دردناک بود.»

- حزب‌الله لبنان بامداد چهارشنبه طی بیانیه‌ای با ابراز همدردی با خانواده شهدا و مجروحان از همه لبنانی‌ها و گروه‌های سیاسی خواست تا با همبستگی و یکپارچگی به عبور از این شرایط سخت کمک کنند.

- وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد که قربانیان انفجار مهیب عصر روز سه‌شنبه در بیروت به 78  نفر رسیده است. وی گفت: «در نتیجه انفجار بیروت 78  نفر کشته شده و 4000 نفر نیز مجروح شده‌اند.»

- شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با تسلیت به دولت و ملت لبنان در پی وقوع انفجار در بیروت، گفت: در کنار مردم سرافراز و مقاوم لبنان برای هرگونه کمک و مساعدت ایستاده‌ایم.

- «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان در سخنرانی پس از انفجار مهیب عصر امروز در بیروت گفت که بدون مجازات عاملان این فاجعه از آن نخواهیم گذشت.نخست وزیر لبنان از تمامی کشورهای دوست درخواست کرد که در کنار لبنان ایستاده و به این کشور کمک کنند و از شهروندان این کشور نیز خواست تا در این مصیبت یکپارچگی خود را حفظ کنند.

- «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شامگاه سه‌شنبه در تماس تلفنی با همتای لبنانی خود مراتب همدردی خود درباره قربانیان حادثه انفجار مهیب بیروت را ابراز داشت.

- «عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق در توئیتر گفت: ما با نگرانی زیاد پیامدهای انفجارهایی را که امروز بیروت پایتخت لبنان را به لرزه درآورد، دنبال می‌کنیم که علاوه بر تخریب‌های سنگینی که در محل انفجار ایجاد شده شمار زیادی هم قربانی گرفته است. وی افزود: ما به دولت و ملت برادرمان لبنان در پی این حادثه تسلیت عرض می‌کنیم، با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کنیم و از جامعه بین المللی می‌خواهیم در این مصیبت در کنار لبنان باشد و از آن حمایت کند.

- «مقتدی الصدر» در توئیتی در حساب کاربری خود در توئیتر گفت: از خداوند متعال می‌خواهیم تا بیروت عزیز را از هرگونه آسیب در امان نگه دارد.

- سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انفجار بیروت را تأسف آور و نگران کننده خواند و گفت: با اندوه بسیار این حادثه و اخبار آن را دنبال می‌کنیم.

- شورای عالی سیاسی یمن ضمن ابراز همدردی با مردم و دولت لبنان در پی حادثه دلخراش انفجار در بندر بیروت که ده‌ها کشته و صدها مجروح برجای گذاشت، گفت: یمن در این موقعیت سخت در کنار دولت و ملت لبنان قرار داشته و آمادگی خود را برای هرگونه کمک اعلام می‌کند. «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن با صدور بیانیه‌ای با بازماندگان قربانیان این حادثه تاسف بار ابراز همدردی و برای تمامی مجروحان آرزوی بهبودی و سلامتی کرد.در این بیانیه آمده است: یمن حاضر است در حد توان به برادر خود در کشور لبنان کمک کند.

- وزیر امور خارجه ایران در پیامی به دو زبان عربی و انگلیسی برای شهدای حادثه بیروت طلب رحمت و برای خانواده‌های آنها آرزوی صبر و آرامش کرد و گفت که ایران همانند همیشه آماده کمک به لبنان است.

- در حالی که شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا از انفجار در بندر بیروت خبر داده، شبکه الجزیره قطر گزارش داد که این انفجار در نزدیکی منزل سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان روی داده است.با این حال شبکه الجزیره دقایقی بعد به نقل از منابع لبنانی گزارش داد که اطلاعات اولیه نشان می دهد انفجار در یکی از انبارهای مواد منفجره و آتش‌زا واقع در بندر بیروت رخ داده است.تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از محل حادثه، حکایت از آن دارد که انفجار شدید بوده و ستونی از دود به ارتفاع زیاد در آسمان دیده می‌شود.

- شبکه المیادین لبنان نیز با تأیید وقوع انفجار در بندر بیروت، گزارش داد که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد، این انفجار تروریستی نیست. شبکه الجزیره خسارت‌های مالی وارد شده به محل انفجار و مناطق اطراف را سنگین دانسته است.خبرگزاری رسمی لبنان نیز گزارش داد که بر اثر انفجار «ده‌ها» نفر مجروح شده و برای مداوا به بیمارستان‌های بیروت منتقل شده‌اند.

- شبکه المیادین لبنان به نقل از خبرنگار اعزامی خود گزارش داد که محل انفجار مخزن بنزین بوده و به دلایل نامعلومی منفجر شده است. شبکه «ام‌تی‌وی» لبنان نیز از قول خبرنگار خود در اطراف بندر نوشت که شدت انفجار باعث شده بخشی از انبار و سیلوی گندم در بندر بیروت که به محل حادثه نزدیک بوده؛ فرو بریزد.

- «حمد حسن»، وزیر بهداشت لبنان گفت که دستور داده همه بیمارستان‌های بیروت برای پذیرش مصدومان این انفجار خود را آماده کرده و اقدامات لازم را سریعاً اتخاذ کنند.

- بر اساس گزارش‌های خبری هر لحظه بر تعداد مصدومان انفجار مهیب بیروت افزوده می‌شود. شبکه المیادین تعداد این مصدومان را «صدها» نفر اعلام کرد.

 - شبکه الجزیره قطر به نقل از منابع امنیتی لبنان نوشت که انفجار بندر بیروت ناشی از منفجر شدن همزمان مقایر زیادی از مواد آتش‌زا مانند ترقه بوده و به گفته شاهدان عینی، ابتداء انفجار کوچک و سپس انفجار شدید رخ داده است.

- رسانه‌های لبنان گزارش دادند که تعداد زیادی از نیروهای ارتش و امدادرسانی به محل حادثه اعزام شده‌اند. صلیب سرخ لبنان نیز شمار زیادی خودروی آمبولانس به بندر بیروت گسیل داشته و گفته است زخمی‌ها صدها نفر هستند که برخی سرپایی مداوا شده و آن‌هایی که جراحت عمیقی داشتند، به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

- خسارت‌های وارد شده به بندر بیروت گسترده گزارش می‌شود. شبکه المیادین گزارش داد که آتش همچنان در محل انفجار مشتعل است.

- سعد الحریری، که الجزیره مدعی شده بود، انفجار در نزدیکی منزل او رخ داده، دقایقی پیش برای بازدید و بررسی، به محل انفجار رفته است. تصاویر نشان می‌دهد یک کشتی که در نزدیکی محل حادثه بوده، در حال سوختن است.

- شبکه «او‌تی‌وی» لبنان به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله ادعای برخی رسانه‌های لبنانی هم‌سو با صهیونیست‌ها مبنی بر اینکه علت انفجار حمله رژیم صهیونیستی به انبار تسلیحات بوده را رد کرد.

- خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بیمارستانی و امنیتی گزارش داد که حداقل ده نفر بر اثر انفجار سه‌شنبه بیروت کشته شده‌اند. «مارون عبود» استاندار بیروت نیز رسما شهر بیروت را «ویران‌شده» توصیف کرد. او انفجار امروز بیروت را انفجارهای هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی تشبیه کرده است.

- شبکه العالم نیز به نقل از منابع لبنانی گزارش داد که علت انفجار اتصال برق بوده و آتش از کانتینر ترقه‌ها به کانتینر مواد نیترات سرایت کرده است.

- سرلشکر «عباس ابراهیم»، مدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان در پاسخ به رسانه‌ها گفت که علت انفجار احتمالا به دلیل مواد با قدرت انفجار بالا بوده باشد که پیشتر مصادره شده بود.شبکه تلویزیونی «ال بی سی» می‌گوید مواد مورد نظر سرلشکر ابراهیم، ماه ها پیش از یک کشتی کشف و ضبط شده و قرار بود نابود شود.او گفت که تا زمان پایان یافتن تحقیقات باید منتظر ماند و به محض پایان تحقیقات، گزارش آن را به صورت علنی و عمویم منتشر خواهد کرد.

- بر اساس گزارش رسانه‌های لبنان، «نزار نجاریان» دبیر کل حزب الکتائب اللبنانیه  جزو زخمی‌ شده‌های انفجار بیروت بوده و گفته می‌شود حال او  «بسیار وخیم» است و به کما رفته است.

- شبکه المیادین لبنان که در حال پخش زنده از محل حادثه است، به نقل از خبرنگار خود می‌گوید، صدها زخمی همچنان بر روی زمین هستند و نیاز سریع به کمک دارند. ارتش لبنان هم کشتی‌های اطفاء حریق را برای خاموش کردن آتش مشتعل در بدر بیروت به محل حادثه ارسال کرده است.

- خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شد انفجار در بندر بیروت به‌قدر مهیب بوده است که ساکنان جزیره قبرس آن را شنیده‌اند. شبکه المیادین به نقل از یک نیروی کادر «دفاع مدنی» گزارش داد مه ده‌ها نفر در انفجار بندر بیروت کشته شده‌اند.خبرنگار شبکه الجدید لبنان می‌گوید، بیم از انفجار یکی کشتی دیگر در بندر بیروت باعث شده است که به خودروی سعد الحریری اجازه ورود به محل حادثه داده نشود.