تاریخ : Wed 05 Aug 2020 - 01:27
کد خبر : 44129
سرویس خبری : جهان شهر

شوک مشکوک بیروت

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

شوک مشکوک بیروت

عصر دیروز 2 انفجار بسیار مهیب بندر بیروت را لرزاند که تعداد زیادی کشته و زخمی برجای گذاشت، گمانه‌زنی‌ها درباره ابعاد مساله همچنان ادامه دارد.

  به گزارش «فرهیختگان»، عصر روز گذشته یک انفجار کوچک و به ‏دنبال آن یک انفجار بزرگ، بیروت، پایتخت لبنان را لرزاند. گفته می‌شود این انفجار در یک انبار حاوی نیترات و بنزین در بندر بیروت رخ داده و شدت آن‌ بخشی از انبار و سیلوی گندم را که به محل حادثه نزدیک بوده نیز فروریخته است.

شبکه ال‌بی‌سی لبنان گزارش داد در نتیجه این انفجار ویرانی گسترده در منطقه الکرنتینا و مناطق دیگری از بیروت به جا مانده و درخواست‌هایی از تیم‌های امدادرسانی برای کمک به کسانی که زیر آوار انفجار گرفتار شده‌اند، مطرح شده است. تصاویر و ویدئو‌های منتشرشده از محل حادثه نشان می‌دهد، همزمان با انفجار بزرگ، ستونی از دود در آسمان شکل گرفته است.

شبکه المیادین لبنان گزارش داده که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد، این انفجار تروریستی نیست. از طرف دیگر شبکه OTV لبنان نیز به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله اعلام کرده، آنچه از حمله رژیم صهیونیستی به انبار تسلیحاتی حزب‌‌الله در بندر بیروت مطرح می‌شود، صحت ندارد. آن‌گونه که رسانه‌‌های لبنانی اعلام کرده‌اند، بر اثر این انفجار، چندین نفر کشته و «ده‌ها» نفر نیز مجروح شده و برای مداوا به بیمارستان‌‌های بیروت منتقل شده‌اند.

درباره علت این حادثه تا لحظه نگارش این گزارش، هنوز خبری منتشر نشده و به نظر هم نمی‌رسد به‏ سرعت این موضوع مشخص شود اما همزمانی این اتفاق با تلاش‌‌ها برای شکست دولت لبنان کمی مشکوک به نظر می‌رسد.

روز دوشنبه ناصیف حتی، وزیر امورخارجه لبنان در بیانیه‌ای که هدف آن بیش از هر چیز زیر سوال بردن دولت بود، استعفا کرد و مدعی شد که اراده و خواست واقعی برای انجام اصلاحات ساختاری و فراگیر، آن‌گونه که مردم لبنان و جامعه جهانی خواسته‌اند، به چشم نمی‌خورد. پس از این استعفا، ناظران و فعالان سیاسی لبنانی حتی گفتند که فشار‌های دولت‌‌های آمریکا و فرانسه علت اصلی استعفای ناصیف بوده است و به‌طور حتم پس از این استعفا، موج استعفا‌ها برای تحت‌فشار قرار دادن حسان دیاب، نخست ‏وزیر لبنان، دولت را فراخواهد گرفت و حداقل دو یا سه وزیر دیگر استعفا خواهند داد.

معرفی سریع وزیرخارجه جدید لبنان در روز استعفای ناصیف حتی نشان داد دیاب قصد دارد همچنان به مقاومت برای اداره کشور ادامه دهد. پس از استعفای سعد حریری از نخست ‏وزیری آن هم در میانه بحران اعتراضات مردمی، جریان نزدیک به غرب در لبنان تمام تلاش خود را معطوف به عدم ‏تشکیل کابینه کرد ولی با این‏ حال جریان نزدیک به مقاومت توانست با هوشیاری دولتی بدون حضور سعد حریری را روی کار بیاورد. پس از نخست ‏وزیری حسان دیاب و کابینه او با حمایت‌‌های مقاومت و متحدانش، جریان طرفدار غرب در لبنان مبالغ کلانی افزون بر 20 میلیارد دلار را طی مدت کوتاهی از کشور خارج کرد. این اقدام در کنار فشار‌های طرف‌های خارجی، منجر به سقوط 70درصدی ارزش پول ملی لبنان شد. در پشت این اقدام گفته می‌شد رئیس کل بانک مرکزی لبنان نیز که از نزدیکان حریری بود هم نقش داشته است تا از این طریق، اعتراضات مردمی در لبنان بالا بگیرد و به ‏دنبال آن، دولت مورد حمایت مقاومت سقوط کند. باوجود این، دولت لبنان سر پا ماند و استعفای وزیرخارجه هم تاثیر خود را نگذاشت تا اینکه عصر روز سه‏ شنبه، یک انفجار در لبنان رخ داد.

انفجار در فردای روزی که وزیرخارجه لبنان با فشار‌های غرب استعفا داده تا فرآیند سقوط دولت آغاز شود، کمی غیرعادی است. این حادثه می‌تواند تا هفته‌‌ها نگرانی رژیم صهیونیستی برای انتقام حزب‏ الله لبنان را مرتفع کند. در هفته‌‌های گذشته و پس از عملیات تل‌آویو در سوریه که منجر به شهادت یک رزمنده حزب ‏الله لبنان شد، بخش‌‌هایی از ارتش این رژیم در آماده‌باش کامل در مناطق مرزی قرار داشتند. نگرانی صهیونیست‌‌ها به‏ حدی بود که پس از یک تبادل آتش، صهیونیست‌‌ها به گمان عملیات حزب ‏الله جلسه امنیتی برگزار کردند. اما برخلاف تصور صهیونیست‌ها، اگر در پس این انفجار، هر عاملی به جز رخداد طبیعی بوده باشد، هزینه نخست آن را رژیم صهیونیستی خواهد داد.