تاریخ : Tue 04 Aug 2020 - 22:05
کد خبر : 44116
سرویس خبری : جهان شهر

انفجاری برای ساقط کردن دولت لبنان

وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت لبنان با ده‌ها کشته و صدها زخمی

انفجاری برای ساقط کردن دولت لبنان

انفجار امروز چه از سوی صهیونیست ها صورت گرفته باشد و چه از سوی مزدوران داخلی در لبنان تبعات سنگینی برای تل آویو دارد. این انفجار شاید از سوی صهیونیست ها صورت نگرفته باشد اما قطعا برای آن ها انجام شده است.

  به گزارش «فرهیختگان»، سیدمهدی طالبی خبرنگار گروه بین‌الملل روزنامه «فرهیختگان» درباره انفجارهای ساعتی پیش لبنان نوشت:‌

1. ساعاتی پیش انفجارهایی سنگین بندر بیروت و نواحی اطراف آن را لرزاند. برای کسانی که فیلم انفجار بمب های هسته ای را دیده اند این انفجار تداعی کننده یک سلاح اتمی کوچک شده است.

2.مقامات لبنانی تا لحظه نوشته شدن این متن گفته اند انفجار مربوط به انباری ست که در آن مواد منفجره قدرتمند و مصادره ای نگهداری می شده است. چند سوال به ذهن می رسد این مواد با این قدرت و نیز با این حجم بالای خود از چه گروهی ضبط شده اند؟ به چه دلیل این مواد خطرناک با حجم زیادشان به جای منطقه ای نظامی و درافتاده در پایتخت و در بندر انبار شده اند؟

3. پاسخ به این سوالات زیاد فنی نیستند. این انفجار غیرعادی طبیعی ترین اتفاقی بود که می بایست در لبنان رخ می داد. لبنان از سال گذشته تحت شدیدترین فشارها از سوی غرب قرار دارد. آخرین فشار پیش از انفجار امروز بیروت استعفای «ناصیف حتی» وزیرخارجه لبنان بود. او به دلیل فشارهای غرب و به خصوص پس از سفر «لودریان» وزیرخارجه فرانسه که حامل پیام های تهدید آمیز غرب بود استعفا داد. او در نامه استعفایش آینده کشورش را به دلیل فشارهای بین المللی و عدم همراهی جامعه جهانی با لبنان، تیره ترسیم کرده بود.

4. پس از روی کار آمدن دولت «حسان دیاب» نخست وزیر جدید لبنان با حمایت های مقاومت و متحدانش جریان طرفدار غرب در لبنان مبالغ کلانی افزون بر 20 میلیارد دلار را طی مدت کوتاهی از کشور خارج کرده اند. مساله ای که باعث سقوط 70 درصدی ارزش پول ملی لبنان شده است. اقدامی که هدف آن سرنگونی دولت مورد حمایت مقاومت بوده است.

5. . با شدت گرفتن فشارهای آمریکا برخی مقامات لبنانی و حتی متحدان مقاومت نیز نشان داده اند که از شدت فشارها بریده اند. جبران باسیل وزیرخارجه اسبق لبنان رهبر جریان آزاد (مسیحی) و داماد میشل عون رئیس جمهور لبنان یکی از این افراد است. نگرانی ها او بیشتر ناظر بر عدم همراهی جامعه جهانی با لبنان به دلیل حضور حزب الله در دولت است. ناصیف حتی نیز وابسته به جریان آزاد ملی است.

6. پس از استعفای ناصیف برخی تحلیلگران گفتند موج استعفاها برای تحت فشار قرار دادن حسان دیاب دولت را فراخواهد گرفت و حداقل دو یا سه وزیر دیگر استعفا خواهند داد. معرفی سریع وزیرخارجه جدید لبنان در روز استعفای حتی ناصیف نشان داد دیاب قصد دارد همچنان به مقاومت برای اداره کشور ادامه دهد.

7. انفجاری بسیار نامعمول در بیروت پایتخت لبنان هم حامل پیام بود هم عاملی برای تضمین و اجرای مفاد پیام. این انفجار به لبنان نشان داده شد معنای تهدید به نابودی زیرساخت ها طی جنگ می تواند چه شکلی داشته باشد. سخت است انفجار امروز بیروت مساله ای عادی باشد. مگر دیگر کشورهای جهان و خود لبنان از سالیان قبل مواد محترقه انبار نمی کرده اند. این انفجار باید درست در شرایط فعلی و درست در بعد روزی که وزیرخارجه لبنان با فشارهای غرب استعفا داده تا فرآیند سقوط دولت آغاز شود اتفاق بیفتد؟

8.برای اینکه بگوییم جبهه غربی با این انفجار لبنان را برده قدری زود است. انفجار بیروت و از اساس تلاش ها برای ساقط کردن لبنان برای به دست آوردن صرف این کشور نیست بلکه برای بقای رژیم صهیونیستی است. پتانسیلی که از مواد منفجره امروز در بیروت خارج شد بیشتر نشان دهنده فشاری ست که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است.

9.رژیم صهیونیستی با جدی ترین تهدیدات خود از ابتدای تاسیس روبه روست. از چند سو محاصره شده، دچار بحران کرونا و تبعات اقتصادی آن است، متحدانش نیز درگیر چنین وضعیتی هستند، جبهه داخلی شاهد اعتراضات و آشوب های خیابانی و اجتماعی ست، دولت و فضای سیاسی از اواخر سال 2018 دچار بی ثباتی شده و طی یکسال سه انتخابات زودهنگام پی در پی برگزار شده و هم اکنون نیز احتمال سقوط دولت و برگزاری چهارمین انتخابات زودهنگام پارلمانی وجود دارد.

10. انفجار امروز چه از سوی صهیونیست ها صورت گرفته باشد و چه از سوی مزدوران داخلی در لبنان تبعات سنگینی برای تل آویو دارد. این انفجار شاید از سوی صهیونیست ها صورت  نگرفته باشد اما قطعا برای آن ها انجام شده است. رژیم صهیونیستی چه دخالتش را تایید کند چه تکذیب با موجی از آسیب های تایید شونده و تکذیب شونده روبه رو خواهد شد.