تاریخ : Tue 04 Aug 2020 - 11:20
کد خبر : 44091
سرویس خبری : دانشگاه

از تنوع بالای رشته تا مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های استان زنجان

«فرهیختگان» در گفت‌وگو با روسای واحدهای استان زنجان بررسی کرد

از تنوع بالای رشته تا مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های استان زنجان

در گزارش امروز روزنامه «فرهیختگان» در گفت‌وگو با 4 تن از روسای واحدهای استان زنجان پتانسیل‌های پذیرش دانشجو در واحدهای این استان را بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

  به گزارش «فرهیختگان»، ثبت‌نام پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌های مختلف، چند روزی هست که آغاز شده است تا علاقه‌مندان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر، براساس رشته و همچنین تمایل خود را از بین رشته‌محل‌های اعلام شده انتخاب کنند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در پذیرش بدون کنکور امسال 980 هزار نفر در مقاطع مختلف تحصیلی دارد. براساس اعلام رئیس مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه، اولویت پذیرش با معدل بالاتر (البته پس از اعمال ضریب براساس نوع دیپلم) است. سایر ضوابط پذیرش در آزمون سراسری، به‌‌جز نمره آزمون در رشته‌محل‌های بدون آزمون نیز رعایت می‌شود و تنها معدل پس از اعمال ضریب مربوط به نوع دیپلم جایگزین نمره می‌شود. همچنین متقاضیان پذیرش براساس سوابق تحصیلی هستند، حتما باید تا قبل از دوم شهریورماه ثبت‌نام خود را انجام دهند. در گزارش امروز روزنامه «فرهیختگان» در گفت‌وگو با 4 تن از روسای واحدهای استان زنجان پتانسیل‌های پذیرش دانشجو در واحدهای این استان را بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

آمادگی واحد زنجان برای جذب داوطلبان در همه رشته‌های علوم انسانی

علیرضا فیروزفر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: «جذب دانشجو در شرایط حاضر با تاکید بر موضوع برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری و غیرحضوری خواهد بود و دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت مناسبی در حوزه زیرساختی برای برگزاری کلاس‌های غیرحضوری برخوردار است. اقتضای شرایط به‌سمتی پیش می‌رود که تمرکز روی کلاس‌های غیرحضوری باشد و این تحولی است که باید خیلی زودتر از اینها موردتوجه قرار می‌گرفت.»

او درخصوص مزیت‌های واحد زنجان برای تحصیل دانشجویان بدون کنکور گفت: «استان زنجان دارای موقعیت جغرافیایی و سرزمینی ویژه‌ای است که می‌تواند موردتوجه واقع شود. از سوی دیگر استان زنجان موقعیت دوگانه صنعتی و کشاورزی دارد. درمورد واحد نیز سرانه فضای آموزشی و ورزشی و نسبت استاد به دانشجو از مولفه‌های مهم و اثرگذار در حوزه آموزش‌عالی است و این موضوع در استان زنجان از میانگین کشوری بهتر است. امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی مجهز و اعضای هیات‌علمی مجرب و فراهم بودن امکانات رفاهی و خدماتی ازجمله خوابگاه‌های مجهز و فضاهای مربوط به غذاخوری و رستوران دانشجویی و فضاهای فرهنگی و مذهبی از دیگر مزیت‌های واحدها و مراکز استان زنجان برای دانشجویان و داوطلبان ورود به واحدها و مراکز دانشگاهی است.» او درخصوص سرمایه‌گذاری روی رشته‌های این واحد گفت: «نگاه دانشگاه در گسترش رشته نگاه بخشی نبوده و به‌تناسب سعی شده همه رشته‌هایی که در دانشگاه وجود دارد، ازنظر تجهیزات و امکانات گسترش پیدا کند. جذب اساتید مجرب و توسعه تجهیزات و فضاهای آموزشی سه مولفه مهمی هستند که توامان موردتوجه قرار گرفته است. در رشته‌های علوم‌انسانی ویژگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان جامعیت رشته‌هایی است که ایجاد و راه‌اندازی شده و در سطح استان منحصربه‌فرد است؛ به‌عبارتی در کل رشته‌های علوم انسانی دانشجو جذب می‌کنیم.»

  اضافه شدن رشته‌های هنر به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد زنجان

فیروزفر درباره افزایش رشته‌های جدید در سال‌جاری اظهار کرد: «رشته‌های هنری رشته‌هایی بودند که در توسعه دانشگاه مغفول ماندند. رشته‌های جدید هنر مثل طراحی لباس، گرافیک، نقاشی و بازیگری رشته‌های جدیدی بودند که دانشگاه جهت پوشش حداکثری سلیقه مخاطبان روی آنها سرمایه‌گذاری کرده است. ضمنا رشته‌های گردشگری و کسب‌وکارهای کوچک و امسال نیز طراحی صنعتی از رشته‌های جدید دانشگاه هستند.» او با بیان اینکه همچنین به‌واسطه وجود معادن و صنایع فلزی در استان، مرکز تحقیقات متالورژی تاسیس شده که یکی از مجهزترین مراکز تحقیقاتی کشور است، اضافه کرد: «مرکز تحقیقات بیولوژی دانشگاه یکی از باسابقه‌ترین مراکز تحقیقاتی است که مورداستفاده دانشجویان ارشد و دکتری در رشته‌های میکروبیولوژی فیزیولوژی ژنتیک قرار گرفته و البته سایر مراکز تحقیقاتی مثل مرکز تحقیقات نانوبیوتکنولوژی و مرکز تحقیقات زنجان‌شناسی نیز درحال راه‌اندازی است.» فیروزفر درخصوص استقبال دانشجویان از رشته‌های واحد زنجان خاطرنشان کرد: «در رشته‌های علوم‌انسانی به‌خاطر جذابیت‌های رشته‌های حقوق، حسابداری، روانشناسی و مدیریت بیشتر تمرکز دانشگاه در رشته‌های ذکرشده است، هرچند رشته‌هایی مثل تربیت‌بدنی، زبان و آموزش ابتدایی نیز با استقبال روبه‌رو است. در رشته‌های دانشکده فنی رشته‌های عمران، معماری، مهندسی پزشکی و کامپیوتر از اقبال بیشتری برخوردار هستند. در علوم‌پایه رشته میکروبیولوژی از رشته‌های بسیار پرسابقه دانشگاه بوده و با استقبال زیادی از طرف داوطلبان روبه‌رو است.

در رشته هنر نیز رشته‌های جدیدالتاسیس طراحی لباس و گرافیک مورد استقبال قرار گرفته است.» او گفت: «با توجه به شیوع بیماری کرونا و احتمال مجازی بودن ترم آتی برای دانشجویان جدیدالورود لازم به یادآوری است که دانشگاه آزاد اسلامی زنجان جزء دانشگاه‌های پیشرو و موفق در ارائه دروس مجازی بوده و زیرساخت‌های مناسبی برای این نوع آموزش مهیا شده است. موضوع دیگری که برای دانشجویان جدید درنظر گرفته شده، اساتید پشتیبان است؛ به این‌صورت که دانشجویان بلافاصله در بدو ورود از یک استاد مشاور یا راهنما برخوردار خواهند شد که درطول دوران تحصیل راهنمایی‌های لازم را به دانشجو خواهد داد. راه‌اندازی مرکز مشاوره جهت معرفی رشته‌ها ازطریق وبینارهای معرفی رشته یا به‌صورت تلفنی و حضوری از اقدامات دیگر دانشگاه برای دانشجویان جدید است تا با آگاهی و علاقه نسبت‌به انتخاب رشته اقدام کنند.» او درخصوص ظرفیت پذیرش دانشجو بدون کنکور در این واحد بیان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در یک مقطع زمانی دارای بیش از 15 هزار دانشجو بوده و امکانات ازنظر فضا و سایر آیتم‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و رفاهی افزایش یافته است.»

امکان یادگیری مهارت و اخذ مدرک فنی‌وحرفه‌ای در کنار تحصیل در واحد طارم

جعفر قزلباش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز طارم درگفت‏وگو با «فرهیختگان» درباره محوریت جذب دانشجوی بدون کنکور اظهار کرد: «جذب دانشجوی بدون کنکور امکان بسیار مناسبی برای مشتاقان تحصیل است که قادر به عبور از سد کنکور نشده‌اند و یا تحمل رفت‏وآمد و دوری از خانواده و محل کار برایشان دشوار است.»

وی درخصوص ظرفیت پذیرش دانشجوی بدون کنکور گفت: «پذیرش در تمام رشته‌‌های مرکز طارم براساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز طارم درباره امکاناتی که این واحد برای دانشجویان بدون کنکور درنظر گرفته است، اظهار کرد: «با توجه به موقعیت شهرستان طارم و دشواری رفت‏ وآمد به مرکز استان، دانشگاه آزاد اسلامی طارم توانسته است با همکاری اساتید مجرب بومی و غیربومی امکان تحصیل بسیاری از افراد را که امکان مراجعه به دانشگاه‌‌های بزرگ را ندارند، در منطقه با کیفیت موردقبول فراهم کند. بسیاری از خانواده‌‌ها حاضر نیستند فرزندان‌شان با تحمل رنج و مشکلات رفت ‏وآمد به ادامه تحصیل در شهر‌های دیگر بپردازند.»وی درخصوص سرمایه‌گذاری روی رشته‌‌های این مرکز گفت: «با توجه به قطب کشاورزی بودن شهرستان، بسیاری از جوانان دارای تجارب عملی و بومی بسیار غنی‌ای هستند که این موضوع ایجاب می‌کند از ظرفیت این تجارب ارزنده عملی نیز در آموزش رسمی بهره برد. با توجه به اینکه شهرستان طارم قطب تولید محصولات کشاورزی است و در تولید محصولاتی مانند زیتون مقام اول کشوری را دارد، ضرورت توسعه صنایع تبدیلی در منطقه و کمک به گسترش این صنعت در کنار توسعه ‌بخش کشاورزی وجود دارد. توجه به توسعه رشته‌‌های کشاورزی و صنایع غذایی در این مرکز و ارائه مشاوره تحصیلی به متقاضیان ادامه تحصیل در کنار فعال بودن رشته‌‌های دیگر موجب رشد و توسعه بیشتر شهرستان خواهد شد. همچنین برنامه راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی زیتون به‌عنوان حلقه مفقوده در زمینه تولید و فرآوری زیتون در دستورکار این مرکز قرار دارد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز طارم درخصوص افزایش رشته در سال جاری عنوان کرد: «رشته‌‌های کشاورزی، صنایع غذایی و مدیریت بازرگانی ازجمله رشته‌‌های جدیدی است که امسال به رشته‌‌های این مرکز اضافه شده است.»

وی در پاسخ به اینکه بیشتر در چه مباحثی کار کرده و دانشجو پذیرش می‌کنید، گفت: «در کنار فعالیت در رشته‌‌های حسابداری، آموزش ابتدایی معلمان، حقوق، کامپیوتر، عمران، برق و مکانیک تلاش بر این است که به‏ تدریج با جذب دانشجو در رشته‌‌های صنایع غذایی و کشاورزی نقش بیشتری را در توسعه شهرستان ایفا کنیم. اضافه شدن رشته‌‌های متعدد در مقطع کاردانی و تکمیل‌تر شدن رشته‌‌های مرکز در قالب طرح پایش موجب جذابیت بیشتر دانشگاه برای متقاضیان ادامه تحصیل می‌شود.»

او درخصوص مزیت‌‌های مرکز طارم گفت: «مرکز طارم با استقرار در کنار مرکز آموزش فنی‏وحرفه‌ای شهید مطهری شهرستان طارم، امکان استفاده از کارگاه‌‌ها و امکانات فنی‏وحرفه‌ای را برای دانشجویان خود فراهم کرده است. همچنین امکان یادگیری مهارت و اخذ مدرک فنی‏وحرفه‌ای در کنار تحصیل در دانشگاه و اخذ مدرک دانشگاهی فراهم شده است. همچنین استقرار مرکز طارم در مرکز شهر آب‌بر موجب دسترسی آسان‌تر متقاضیان ساکن در روستا‌های طارم شده که اکثرا دارای شغل کشاورزی هستند و رفت‌وآمد به شهر‌های اطراف و مرکز استان برایشان دشوار است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز طارم به جذب بدون کنکور دانشجویان در این مرکز اشاره کرد و افزود: «با توجه به شرایط به‌وجودآمده ناشی از گسترش بیماری کرونا و لزوم استفاده از روش‌‌های آموزش مجازی، معرفی مزایای این روش و امکان استفاده از اساتید هیات‌علمی مجرب در رشته‌‌هایی مثل برق و کامپیوتر و... با استفاده از فضای مجازی گام مهمی در جذب دانشجویان ورودی جدید است.»

وی با بیان اینکه برای جذب بدون کنکور مشاوره درنظر گرفته شده است، گفت: «ارائه مشاوره‌‌های انتخاب‏ رشته ازجمله اقدامات انجام ‏شده برای هدایت تحصیلی درست و افزایش جذب دانشجوی بدون کنکور در مرکز طارم است.»

امکان پرداخت شهریه با فعالیت در مراکز علمی واحد ابهر

کیان پهلوان افشاری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر درخصوص این واحد اظهارکرد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر که در سال1368 تاسیس شده، از قدیمی‌ترین و معتبرترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شمال‌غربی کشور است و در تمام حوزه‌های اصلی علوم مختلف ازجمله علوم‌انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر و معماری و حتی پرستاری، جزء واحدهای پیشگام و دارای سابقه درخشان محسوب می‌شود.»

  او با بیان اینکه واحد ابهر در سال تحصیلی گذشته یکی از چند واحد برتر در جذب دانشجویان ورودی جدید در کشور بوده است، گفت: «این واحد دانشگاهی در گذشته بیش از 12000 دانشجو داشته و اکنون نیز به‌سادگی می‌تواند مسئولیت آموزش حداقل همین تعداد دانشجو را پذیرا باشد.»

پهلوان افشاری درباره مزایا و امکانات این واحد برای دانشجویان بدون کنکور گفت: «یکی از مزایای واحد ابهر داشتن فضای آموزشی وسیع، سرسبز و کم‌‌نظیر هم‌تراز با بهترین دانشگاه‌های کشور به‌لحاظ معماری و دارای بهترین سایت دانشگاهی در منطقه شمال‌غرب کشور است. حدود 150 عضو هیات‌علمی تمام‌وقت با این واحد همکاری دارند. از دیگر مزایای واحد ابهر کتابخانه مجهز با حدود 138000جلد کتاب تخصصی، دانشگاهی و عمومی شامل بخش کتابخانه مرجع (11000 کتاب فارسی و 8000 کتاب لاتین)، دو سالن مجزای مطالعه خواهران و برادران، بخش پایان‌نامه‌های کارشناسی، ارشد و دکتری دارای 11000جلد پایان‌نامه گالینگور، بخش نشریات و مجلات است. در چند سال اخیر حدود 9000جلد کتاب مثمر و حدود 14000جلد کتاب متفرقه به‌صورت اهدایی جذب و تحت‌عنوان نمایشگاه دائمی دراختیار دانشجویان قرار گرفته است.»

او افزود: «باتوجه به اینکه منطقه زنجان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، مرکز تحقیقات کشاورزی و علوم دامی واحد ابهر با بهره‌گیری از طیف گسترده تخصص‌ اساتید کشاورزی و علوم دامی و داشتن یک مزرعه 30هکتاری، بستر بسیار مناسبی برای پژوهش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و ارائه مشاوره‌های علمی به کشاورزان استان و کشور را فراهم کرده است. همچنین مرکز تحقیقات خودروی پاک و انرژی‌های تجدیدپذیر واحد ابهر جزء معدود مراکز تحقیقاتی کشور در رشته‌های فنی و مهندسی در کل‌کشور محل جذب و پرورش ایده‌های فن‌آورانه در حوزه‌های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک برای محققان و دانشجویان حوزه‌های فنی و مهندسی است.»

او درخصوص جذب دانشجویان ورودی جدید گفت: «واحد ابهر در سنوات گذشته برای جذب دانشجو، با دعوت از دانش‌آموزان و خانواده‌ها برنامه‌های حضوری معارفه دانشگاه و معرفی رشته‌ها و امکانات را برگزار کرده است. اما در شرایط اپیدمی کرونا این همایش برای دانش‌آموزان سال آخر به‌شکل مجازی برگزار خواهد شد. همچنین علاوه‌بر حفظ برنامه‌های حضوری با رعایت پروتکل‌ها و همزمان با اطلاع‌رسانی در مدارس، صنایع و سایر بازارهای هدف واحد ابهر تهیه چندین کلیپ‌ محتوایی و انتشار آنها در فضای مجازی را نه برای تبلیغ بلکه برای معرفی پتانسیل‌های خود در دستورکار قرار داده است.»

رئیس واحد ابهر افزود: «باتوجه به برخورداری از طیف گسترده رشته‌های تحصیلی، زیرساخت لازم برای جذب دانشجو از واحدهای صنعتی و اداری در زنجان و استان‌های همجوار با دو محوریت تخفیف حداکثری و برگزاری دوره‌ها به‌شکل مجازی در برنامه کار قرار گرفته است. روشن است که منطقه زنجان از قطب‌های صنعتی و خدماتی در کشور محسوب می‌شود و بسیاری از کارکنان این حوزه‌ها نیازمند ارتقای تحصیلی هستند. این افراد با دریافت تخفیف و حضور مجازی در کلاس‌های برخط بدون محدودیت رفت‌وآمد می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند. در این‌خصوص می‌توان با مراکز صنعتی و اداری قراردادهایی برای آموزش ضمن خدمت کارکنان منعقد کرد.»

او ادامه داد: «با رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای واحد ابهر درحال فعال‌سازی امکانات کارگاهی، آزمایشگاهی، گلخانه‌ای و... خود است. دانشجویان به‌خصوص در رشته‌های کم‌دانشجو خواهند توانست به‌عنوان نیروی کار فعال در این مراکز و مشارکت در بازاریابی قسمتی یا تمام شهریه خود را از محل دستمزد پرداخت کنند.»

رئیس واحد ابهر درخصوص رشته‌های جدید در طرح پایش نیز صحبت به‌میان آورد و توضیح داد: «در طرح پایش پنج‌رشته جدید کارشناسی ناپیوسته ازجمله سخت‌افزار کامپیوتر، مهندسی تولیدات گیاهی- باغبانی، ایمنی صنعتی و محیط‌کار، مهندسی فناوری آسانسور و بالابرها، تولید و بهره‌برداری از گیاهان دارویی و معطر و همچنین کاردانی ناپیوسته تکنولوژی تولیدات دامی به واحد ابهر تخصیص داده شده است.»

او افزود: «همچنین واحد ابهر برای اولین‌بار در کشور اقدام به بومی‌سازی و تدوین سرفصل‌‌ها و معرفی کتب مرجع با چارت کامل در سه رشته کارشناسی مهندسی نانوفناوری، کارشناسی علوم نانو و کارشناسی نانوپزشکی کرده و درحال رایزنی با مسئولان سازمان برای ارسال به وزارت علوم جهت تصویب است.»

پهلوان ‏افشاری درباره فعالیت‌ و طرح‌‌های جدید واحد ابهر گفت: «واحد ابهر درحال تدوین و بررسی راهکار‌های کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای است که می‌تواند با ایجاد فضای کسب‏وکار جذابیت مضاعفی برای جذب دانشجویان جدید ایجاد کند که در گذشته وجود نداشته یا گسترده نبوده است. تاسیس هسته‌‌های فناور و شرکت‌‌ها در مرکز رشد دانشگاه توسط اساتید و به‌کارگیری دانشجویان در این شرکت‌ها، فعال کردن کارگاه‌‌های مختلف مانند تراشکاری، فرزکاری، ریخته‌گری، ورقکاری، اتومکانیک و کارگاه‌‌های مهندسی برق برای ساخت نمونه‌‌های اولیه (Prototype) یا تولید انبوه قطعات صنعتی با همکاری شرکت‌‌های صنعتی منطقه درراستای تحقق شعار جهش تولید و به‏ کار‌گیری دانشجویان در این حوزه، فعال شدن‌ بخشی از پتانسیل‌‌های کشاورزی واحد ابهر تحت‏ نظر مرکز تحقیقات کشاورزی که این روند با شتاب بیشتری ادامه خواهد داشت و به زودی شاهد تحول بزرگی در این حوزه خواهیم بود.»

ظرفیت پذیرش 3 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی هیدج

محمود جعفری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج در گفت‌‏وگو با «فرهیختگان» درخصوص امکانات دانشگاه آزاد اسلامی هیدج گفت: «موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و قرار‌گیری در مجاورت اتوبان قزوین-زنجان، راه ‏آهن و جاده ترانزیت، فاصله ۲۲۰ کیلومتری از تهران، ۹۰ کیلومتری از قزوین و ۷۰ کیلومتری زنجان باعث دسترسی بسیار سریع و آسان به واحد از سوی 6 استان همجوار می‌شود. امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی مجهز و اعضای هیات‌علمی مجرب و فراهم بودن امکانات رفاهی و خدماتی ازجمله فضا‌های مربوط به غذاخوری و رستوران دانشجویی و فضا‌های فرهنگی و مذهبی، سرانه فضای آموزشی و نسبت استاد به دانشجوی بسیار مطلوب از دیگر مزیت‌‌های واحد برای دانشجویان و داوطلبان ورود به واحد‌ها و مراکز دانشگاهی است.»

جعفری با بیان اینکه در این واحد بیشتر روی رشته‌‌های مرتبط با فرآوری سرمایه ‏گذاری شده، افزود: «استقرار صنایع قطب کشوری ازجمله صنعت تولید انواع کفش‌های اسپرت و بچه‌گانه و صنعت بوجاری و بسته‌بندی حبوبات و غلات در هیدج و وجود 50 هکتار زمین در بهترین موقعیت جغرافیایی با حاصلخیزترین خاک از پتانسیل‌‌های ویژه و درخور توجه واحد هستند که تلاش می‌شود رشته‌‌های مرتبط و موردنیاز آنها ازجمله پرورش گیاهان دارویی و معطر، طب سنتی، رشته‌‌های مرتبط با فرآوری و بسته‌بندی صنایع غذایی و رشته‌‌های موردنیاز صنعت کفش توسعه پیدا کند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج درخصوص افزایش رشته‌‌های جدید در سال جاری گفت: «رشته‌‌های مدیریت کسب‌وکار‌های کوچک، کارشناسی حرفه‌ای حقوق، ایمنی صنعتی و محیط کار از رشته‌‌های جدید دانشگاه است که با توجه به نیاز صنایع مستقر راه‌اندازی شده‌اند.»

او در ادامه اظهار کرد: «بسته جامع اقتصادی در قالب چهار طرح سرمایه‌گذاری برای سایت ۵۰ هکتاری شامل طرح کشت گل محمدی، احداث دو واحد گلخانه هیدروپونیک و خاکی هرکدام به مساحت دو هکتار، کارخانه فرآوری گیاهان دارویی و معطر و تولید اسانس و عرقیات و تاسیس و راه‏اندازی رشته‌ای در زمینه تولید و فرآوری گیاهان دارویی و معطر و طب سنتی درراستای شعار  «هردانشجو یک مهارت» و کسب منابع مالی غیرشهریه‌‏ای درحال پیگیری در این واحد دانشگاهی هستند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج درمورد مباحث پذیرش دانشجو گفت: «تجربه بسیار موفق و ارزشمند واحد در برگزاری دوره‌‌های آموزشی کوتاه‌مدت موردنیاز جامعه و صنعت که مورد استقبال خوب داوطلبان قرار گرفته و منجر به انعقاد تفاهمنامه‌‌های همکاری با نهاد‌های مختلف در سطح کشوری ازجمله انجمن علمی آموزش پزشکی ایران، انجمن علمی آموزش پرستاری ایران، راه‏اندازی مرکز مدیریت مهارت‏آموزی و مشاوره شغلی تحت قرارداد فنی ‏وحرفه‌ای جهت تربیت و مهارت ‏آموزی اقشار مختلف جامعه شده که خود یکی از پارامتر‌های موثر در انتخاب واحد هیدج جهت ادامه تحصیل شده است.»

جعفری درخصوص طرح پایش بیان کرد: «توزیع و راه‏اندازی رشته تحصیلی باید با ملاحظه ظرفیت‌‌های محلی و منطقه‏‌ای صورت بگیرد که با توجه به همین موضوع واحد هیدج درخواست ایجاد 19 رشته ‏محل جدید را دارد که مورد موافقت و صدور دستور مساعدت توسط دکتر ولایتی، رئیس محترم هیات‏ موسس و هیات ‏امنا و دکتر طهرانچی، ریاست دانشگاه نیز قرار گرفته که امید است با یاری و عنایت ویژه ریاست استان و مسئولان سازمان مرکزی ابلاغ نهایی شود.»

او درباره افزایش رشته‌‌های جدید در سال جاری گفت: «هفت رشته جدید در زمینه تولید و فرآوری گیاهان دارویی و معطر و طب سنتی و تولید اسانس و عرقیات ازجمله رشته‌‌هایی است که در سال جاری وارد این واحد شد.»

وی درخصوص مزیت‌‌های این واحد گفت: «با مطالعه، بررسی، نیازسنجی و برگزاری جلسات متعدد با صاحبان صنایع مستقر در شهرستان نیاز‌های آنها احصا شده که راه‏اندازی رشته‌‌های جدید موردنیاز آنها، برگزاری دوره‌‌های آموزشی مرتبط و انعقاد قرارداد و تفاهم نامه جهت به‏کارگیری امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی و توانمندی‌‌های علمی واحد در حل مشکلات آنها ازقبیل راه ‏اندازی کارگاه قالب‌سازی کفش و آزمایشگاه استاندارد تست کفش و راه‏اندازی شبکه فروش و تامین مواد اولیه صنعت کفش (دیجیتال مارکتینگ) ازجمله مزیت‌‌های این واحد برای دانشجویان بدون کنکور است.»

جعفری درباره ظرفیت پذیرش دانشجویان بدون کنکور عنوان کرد: «باتوجه به جمیع جهات، واحد هیدج ظرفیت پذیرش 3000 دانشجو را دارد.»

 * نویسنده: مریم حضرتی، روزنامه‌نگار