تاریخ : Mon 03 Aug 2020 - 10:25
کد خبر : 44058
سرویس خبری : دانشگاه

کلاف همچنان سردرگم‌کنکور

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛ ‌از موافقت ضمنی وزیر بهداشت با برگزاری کنکور تا تعهد گرفتن نمایندگان از سازمان سنجش

کلاف همچنان سردرگم‌کنکور

با ادامه دار شدن بلاتکلیفی کنکور و وزن‏ کشی مجلس و سازمان سنجش برای تعویق یا برگزاری آزمون‌‌های سراسری باید دید پیروز ماراتن کنکور و کرونا چه کسی است؟

  به گزارش «فرهیختگان»، «وزیر بهداشت اعلام کرد در کنکور دکتری 85 تا 90 درصد پروتکل‌‌های بهداشتی رعایت شده است و باید دقت بیشتری برای برگزاری آزمون کارشناسی‌ارشد صورت گیرد تا درصد بالاتری از پروتکل‌‌ها رعایت شود؛ وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش هم بر برگزاری کنکور مصر بودند، وزیر ورزش هم توضیح داد که کل ورزشگاه‌‌ها را در اختیار وزارت علوم قرار خواهد داد.» این صحبت ماحصل همه جنجال‌‌ها و اخبار جلسه دیروز نمایندگان مجلس برای تعویق کنکور در صحن علنی مجلس است که فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، آن را رسانه‌ای کرد. پس از کش‌وقوس‌‌های بسیار، بالاخره هفته گذشته یک مرحله از کنکور‌های سراسری با انجام کنکور دکتری که مشروط به رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی بود، برگزار شد؛ کنکوری که قرار بود تکلیف برگزاری دو کنکور دیگر یعنی ارشد و کارشناسی را نیز مشخص کند.

با وجود اینکه وزیر علوم روز شنبه و پس از برگزاری کنکور دکتری با حضور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد هیچ مشکلی برای برگزاری آزمون‌‌های پیش‌رو نداریم و ۸۰درصد داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور دکتری ۹۹ از برگزاری این آزمون اظهار رضایت کرده‌اند، اما برخی نمایندگان به‌واسطه آنچه پیام‌های مردمی و دریافتی از داوطلبان عنوان می‌کردند، به روند برگزاری آزمون و عدم‌رعایت پروتکل‌‌ها اعتراض داشتند که همین امر نیز یک‌بار دیگر وزیر علوم را به صحن مجلس کشاند. پس از صحبت‌‌های اعتراضی جمعی از نمایندگان در مجلس خطاب به وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش، درنهایت هیچ تصمیم مشخصی درباره زمان و نحوه برگزاری کنکور گرفته نشد و درواقع نمایندگان از توضیحات غلامی وزیر علوم، سلطانی‌فر وزیر ورزش و رئیس سنجش قانع نشدند؛ به همین دلیل قرار شد جلسه‌ای مجددا در وزارت بهداشت با حضور رئیس کمیسیون آموزش، وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش برگزار شود.

البته متصدیان کنکور نمی‌خواستند از این جلسه دست خالی بیرون بیایند و بنابراین از برگزاری جلسه کارگروه تخصصی با حضور همه طرف‌‌های درگیر این موضوع خبر دادند و مباحث نهایی را به جلسه امروز موکول کردند.

  نظر وزیر علوم استناد به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کروناست

با اینکه پیش از این ستاد ملی کرونا نظر قطعی و نهایی خود مبنی‏بر برگزاری همه کنکور‌ها را مشروط به رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی اعلام کرده بود، پس از جلسه روز گذشته وزیر علوم به تشریح مباحث مطرح‏شده در کمیسیون آموزش مجلس پرداخت.

غلامی از عدم‏ تصمیم‌گیری قطعی کمیسیون آموزش برای تغییر زمان برگزاری کنکور خبر داد و به سیاق ماه‌‌های اخیر باز هم تاکید کرد: «تصمیم‌گیری برای تعیین زمان کنکور برعهده ستاد ملی مبارزه با کروناست، از این ‏رو فردا جلسه‌ای در همین کمیسیون و با این موضوع با حضور وزیر بهداشت برگزار می‌شود.»

از سوی دیگر وزیر ورزش و جوانان هم از اختصاص هشت هزار استادیوم، ورزشگاه و مکان ورزشی رو باز و سرپوشیده برای برگزاری کنکور سراسری خبر داد و گفت که علاوه‌بر این سه هزار سازمان مردم ‏نهاد با حضور 500 هزار جوان سازماندهی شدند تا در برگزاری کنکور مشارکت کنند. البته آن‌طور که از زمزمه‌‌های راهروی پارلمان و جلسه غیررسمی کمیسیون آموزش به گوش می‌رسد، اعضای کمیسیون آموزش معتقدند احتمال تعویق کنکور کم است، چراکه وضعیت فرق کرده و نمایندگان زیر بار این موضوع نمی‌روند.

  وزیر بهداشت هم نتوانست  کلاف سردرگم کنکور را باز کند

اما پیشنهاد وزیر بهداشت در نشست روز گذشته کمیسیون آموزش هم نتوانست این کلاف سردرگم را باز کند.

نمکی پس از بی‌نتیجه ماندن مباحث اعلام کرد: «سازوکاری برای مدیریت کنکور سراسری با حضور نمایندگان و وزرا تعریف خواهد شد.»

این موضوع درحالی مطرح شده که کارت‌‌های کنکور کارشناسی‌ارشد امروز توزیع شده و این تصمیمات برای برگزاری یا عدم‌برگزاری کنکور سراسری درحال پیگیری است.

البته صحبت‌‌های روز گذشته قالیباف هم درباره کنکور موج جدیدی درباره تعویق آن ایجاد کرد؛ آنجا که رئیس مجلس گفته بود: «به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به‌مدت چند ساعت در آن وضعیت میسر است، ضروری باشد و سلامت دانش‌آموزان عزیز ما خط قرمز مجلس است.»

  تعهد گرفتن نمایندگان از سنجش برای تراکم کم و توزیع پک بهداشتی

دقیقا همین موضع‌گیری سبب شد کمیسیون آموزش دوباره دست به‏ کار شود؛ در همین زمینه علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پس از این سخنان قالیباف اعلام کرد: «بعد از ماموریت رئیس مجلس به من و کمیسیون آموزش مجلس جلسه‌ای فوق‌العاده با حضور وزرای علوم، بهداشت، ورزش و معاونان این وزارتخانه‌ها و دستگاه‌‌های مختلف و دانشگاه آزاد با موضوع کنکور برگزار شد.»

طبق اعلام رئیس کمیسیون آموزش، ‌نمایندگان مخالف مباحث خود را در این‌باره مطرح کردند و گفتند که در زمان فعلی برگزاری کنکور می‌تواند آثاری را داشته باشد ضمن اینکه موافقان هم اعلام کردند چون پیک کرونا در پاییز است و امکان همراهی با بیماری آنفلوآنزا وجود دارد، عدم‌برگزاری کنکور می‌تواند آثاری داشته باشد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس البته این را هم گفت که نمایندگان مخالف برگزاری کنکور در شرایط فعلی تعهد سنگینی را از رئیس سازمان سنجش طلب و تاکید کردند که این سازمان باید تراکم کمتری را برای برگزاری کنکور درنظر بگیرد و پک‌‌های بهداشتی را بین داوطلبان توزیع کند.

البته منادی به‌دلیل راضی نشدن نمایندگان از سخنان وزرا، از برگزاری جلسه‌ای در دفتر وزیر بهداشت با حضور موافقان و مخالفان آزمون کنکور سراسری خبر داد و گفت که تصمیم جدی در این ‏باره امروز مشخص می‌شود.

تمام این مواضع درحالی است که زمزمه مافیای کنکور هم شنیده می‌شود؛ مجید حسینی از اساتید دانشگاه تهران در پی خبر‌های کنکوری روز گذشته در صفحه شخصی خود اعلام کرد، مستندات 50 حوزه از آزمون دکتری را که پروتکل رعایت ‌نشده است، تقدیم کمیسیون آموزش کردیم اما رئیس و تعداد زیادی از اعضای کمیسیون مخالف تعویق کنکور هستند.

با ادامه‌دار شدن بلاتکلیفی کنکور و وزن‏ کشی مجلس و سازمان سنجش برای تعویق یا برگزاری آزمون‌‌های سراسری باید دید پیروز ماراتن کنکور و کرونا چه کسی است؟

 * نویسنده: مریم عاقلی، روزنامه‌نگار