تاریخ : Sun 02 Aug 2020 - 10:06
کد خبر : 44001
سرویس خبری : ورزش

استارت لیگ بیستم از دهه سوم مهر به شرط همراهی اسکوچیچ!

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛ 6 شهریور اولین اردوی تیم ملی، قبل تاسوعا فینال جام حذفی

استارت لیگ بیستم از دهه سوم مهر به شرط همراهی اسکوچیچ!

فصل جدید فوتبال ایران در رده ملی زیرنظر کادر جدید کروات و به سرمربیگری دراگان اسکوچیچ به زودی آغاز خواهد شد. برهمین اساس و طبق برنامه ریزی‌‌های سرمربی جدید کروات تیم ملی قرار است ملی‌پوشان از ششم شهریورماه وارد اردوی تیم ملی شده و خود را به کادرفنی معرفی کنند.

  به گزارش «فرهیختگان»، پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ بعد از مدت‌‌ها فرازونشیب و وقفه حدود ۴ ماهی که شیوع ویروس کرونا به وجود آورد سرانجام فصل نوزدهم رقابت‌‌های لیگ برتر با برگزاری ۸ دیدار به پایان می‌رسد تا علاوه‌بر مشخص شدن قهرمان این رقابت‌‌ها یعنی پرسپولیس که از هفته بیست‌وششم این عنوان را قطعی کرد، با پایان این رقابت‌‌ها تکلیف تیم‌‌های سقوط‌کننده و همچنین نمایندگان ایران در فصل بعدی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا مشخص شود.

فصل نوزدهم برای سازمان لیگ فدراسیون فوتبال که مجری برگزاری رقابت‌هاست یک فصل فوتبالی عجیب و پیچیده بود و جدا از تعطیلاتی که کرونا به وجود آورد، مشکلات و مصائب دیگری نیز به‏صورت متعدد به‌خصوص نیم‌فصل اول رقابت‌‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد و بار‌ها برخی رقابت‌‌ها را کنسل کرد تا جایی که بعد از مدت‌‌ها نظم جدول رقابت‌‌ها در پایان برخی هفته‌‌ها به هم ریخت و تفاوت آشکاری بین تعداد برگزاری بازی‌های تیم‌‌ها به وجود آورد. بااین‌حال شیوع ویروس کرونا نیز تیر آخر به پیکره فصل نوزدهم رقابت‌‌ها بود و حتی این رقابت‌‌ها را نیز تا آستانه تعطیلی پیش برد اما با تدوین پروتکل‌‌های بهداشتی و عدم ممانعت ستاد ملی مبارزه با کرونا به هر شکلی که بود این رقابت‌‌ها ادامه پیدا کرد و حالا قرار است هفته پایانی آن در تاریخ ۳۰ مرداد برگزار شده و بعد از کلی فرازونشیب فصل نوزدهم رقابت‌‌ها نیز دقیقا بعد از یک سال از شروع رقابت‌‌ها یعنی ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ به پایان برسد.

این درحالی است که از حالا فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای آغاز فصل بیستم به تکاپو افتاده و برنامه‌ریزی‌‌های خود را برای فصل جدید رقابت‌‌ها آغاز کرده‌اند. بر همین اساس در گزارشی به زمان‌بندی پایان لیگ و جام‌حذفی در فصل جاری، آغاز اردوی تیم ملی، اعزام تیم‌‌های ایرانی به قطر برای برگزاری لیگ قهرمانان آسیا و آغاز احتمالی فصل جدید رقابت‌‌های لیگ برتر خواهیم پرداخت.

 زمان معرفی قهرمان جام‌حذفی

یکی از رقابت‌‌هایی که تا همین چندی پیش برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت رقابت‌‌های جام‌حذفی بود و این درحالی است که تا اینجای کار سه تیم از چهار تیم مرحله نیمه‌نهایی مشخص شده‌اند و با برگزاری دیدار استقلال و سپاهان تکلیف تیم چهارم نیز مشخص خواهد شد تا با قرعه‌کشی بعدی تیم‌‌های باقی‌مانده حریفان خود در مرحله نیمه‌نهایی را بشناسند.

برهمین اساس و به‌خاطر کمبود زمان شایعه کنسل شدن ادامه برگزاری این رقابت‌‌ها به گوش می‌رسید اما با برنامه جدید سازمان لیگ به‌منظور برگزاری دیدار استقلال و سپاهان از مرحله یک‌چهارم نهایی، مشخص شد که فدراسیون فوتبال عزم خود را برای تعیین قهرمان این رقابت‌‌ها جزم کرده و حالا طبق برنامه‌ریزی‌‌ها و تقویمی که سازمان لیگ تدارک دیده، مراحل نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی در فصل جاری تا قبل از تاسوعای حسینی برگزار خواهد شد تا تکلیف قهرمان این رقابت‌ها نیز مشخص شود.

طبق برنامه‌ریزی اولیه به احتمال زیاد دو دیدار نیمه نهایی و فینال در هفته اول شهریور برگزار خواهد شد. پیش از این و در ابتدای این رقابتها ورزشـــگاه پارس شیراز به عنوان محل برگزاری فینال جام حذفی از سوی سازمان لیگ اعلام شده بود.

 شاگردان اسکوچیچ ۶ شهریور در اردو

فصل جدید فوتبال ایران در رده ملی زیرنظر کادر جدید کروات و به سرمربیگری دراگان اسکوچیچ به‌زودی آغاز خواهد شد. برهمین اساس و طبق برنامه‌ریزی‌‌های سرمربی جدید کروات تیم ملی قرار است ملی‌پوشان از ششم شهریورماه وارد اردوی تیم ملی شده و خود را به کادرفنی معرفی کنند.

در همین راستا و بلافاصله بعد از پایان رقابت‌‌های لیگ و طی روز‌های ابتدایی شهریور لیست جدید تیم ملی از سوی اسکوچیچ اعلام شده و تیم ملی اولین تمرین خود را زیرنظر این مربی ۶ شهریور در تهران آغاز خواهد کرد. همان‌طور که قبلا نوشتیم این اردو با حضور آماده‌ترین‌‌های لیگ برتر فوتبال ایران به‌همراه لژیونر‌ها برگزار شده و تیم ملی که خود را برای ادامه رقابت‌‌های مقدماتی جام‌جهانی قطر آماده می‌کند در روز‌های فیفادی شهریورماه دو دیدار تدارکاتی برگزار خواهد کرد که طبق برنامه شاگردان اسکوچیچ احتمالا ابتدا ۱۳ شهریور به‌مصاف سوریه خواهند رفت و سپس در تاریخ ۱۷ شهریور در تاشکند ازبکستان با این کشور از آسیای میانه رودررو خواهند شد. با بازگشت تیم ملی به ایران این اردو به پایان رسیده و اردوی بعدی تیم ملی برای برگزاری دیدار با هنگ‌کنگ و کامبوج از مرحله مقدماتی جام‌جهانی مهرماه آغاز خواهد شد‌.

 لیگ قهرمانان و چالش اردوی مهرماه تیم ملی

طبق برنامه اعلام‌شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار است ادامه رقابت‌‌ها از مرحله گروهی از تاریخ ۲۴ شهریور به میزبانی دوحه قطر از سرگرفته شود و چهار تیم کشورمان یعنی استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و سپاهان از این تاریخ در آسیا رقابت‌‌های خود را پی خواهند گرفت.

بر همین اساس این تیم‌‌ها تقریبا یک هفته قبل از آغاز این رقابت‌‌ها به دوحه اعزام می‌شوند تا خود را برای حضور قدرتمند در ادامه رقابت‌‌ها آماده کنند. این درحالی است که این دیدار‌ها تا مرحله نیمه‌نهایی به‌صورت متمرکز در قطر پیگیری شده و طبق برنامه قبلی دیدار‌های مرحله نیمه‌نهایی در تاریخ ۱۲ مهر برگزار خواهد شد و این یعنی هرکدام از تیم‌‌های ایرانی که تا این مرحله صعود کنند باید تا این تاریخ در کشور قطر باقی‌ مانده و تا یک مرحله قبل از فینال این رقابت‌‌ها را انجام بدهند.

نکته قابل‌توجه اینکه تیم ملی ایران باید هفدهم مهرماه از هفته اول دور برگشت مرحله گروهی مقدماتی جام‌جهانی به مصاف هنگ‌کنگ برود و درصورتی‌که هرکدام از تیم‌‌های ایرانی در جدول حذفی لیگ قهرمانان باقی مانده باشند به‌طور طبیعی ملی‌پوشان این تیم‌‌ها حضور در روز‌های ابتدایی اردوی مهرماه تیم ملی را از دست خواهند داد و این موضوع به‌مراتب چالش بزرگی را برای اسکوچیچ که در اول راه برای هماهنگی نفرات مدنظرش به‌منظور حضور پرقدرت در ادامه مسابقات مقدماتی جام‌جهانی درنظر دارد، ایجاد خواهد کرد.

 زمان آغاز فصل بیستم

مهم‌ترین نکته در زمان‌بندی فصل فوتبالی لیگ ایران به آغاز فصل جدید این رقابت‌‌ها مرتبط می‌شود. در همین راستا و طبق اعلام یکی از مسئولان سازمان لیگ فصل جدید رقابت‌‌ها احتمالا بعد از برگزاری دیدار ایران و کامبوج که در تاریخ ۲۲ مهر به میزبانی کامبوج برگزار خواهد شد، آغاز می‌شود.

وی درمورد تاریخ قطعی و نهایی این رقابت‌‌ها به «فرهیختگان» گفت: «منتظر برنامه اسکوچیچ برای اردوی آبان‌ماه تیم ملی به‌منظور برگزاری دو دیدار حساس مقابل بحرین و عراق هستیم. درصورتی‌که سرمربی کروات تیم ملی بخواهد اردوی بلندمدت برای تیم ملی درنظر بگیرد به‌طور قطع فصل جدید رقابت‌‌ها بعد از دیدار ایران و عراق که ۲۷ آبان به میزبانی تهران برگزار می‌شود، آغاز خواهد شد، و درصورتی‏که برنامه‌‌های تیم ملی طبق روال در روز‌های فیفادی ادامه پیدا کند، مطمئنا فصل جدید لیگ برتر بعد از دیدار با کامبوج و در دهه سوم مهرماه آغاز خواهد شد. تمام تلاش ما نیز برای تحقق این امر است و از آنجا که فصل فشرده و سنگینی را به‏خاطر تداخل بازی‌های ملی و باشگاهی درپیش داریم، سعی می‌کنیم هرطور شده از اواخر مهرماه لیگ فصل بیستم را استارت بزنیم اما باز هم تاکید می‌کنم در این خصوص همه‌چیز به برنامه اردوی دراگان اسکوچیچ برای دو بازی مقابل بحرین و عراق از مرحله مقدماتی جام‌جهانی قطر بستگی دارد.

  * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار