تاریخ : Thu 30 Jul 2020 - 16:19
کد خبر : 43897
سرویس خبری : دانشگاه

یک حاشیه‌نویسی نگران‌کننده از کنکوری که امروز برگزار شد

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

یک حاشیه‌نویسی نگران‌کننده از کنکوری که امروز برگزار شد

موقع ورود به محل آزمون دکتری تنها به بازدید برای همراه نداشتن تلفن همراه اکتفا شد و نه خبری از تب سنج بود، نه ضد عفونی، نه تاییدیه وزارت بهداشت و نه حتی ماسک برای کسانی که احتمالا به همراه نداشتند!

  به گزارش «فرهیختگان»، حانیه موحدین دبیر گروه راهبرد روزنامه «فرهیختگان»  نوشت:‌

"اگر دانشگاه اصلاح شد، مملکت اصلاح می‌شود" این جمله امام خمینی است که امروز روی دفترچه سوالات کنکور دکتری نقش بسته بود. قرعه محل آزمون کنکور امروز برای من به نام یکی از شعب دانشگاه علمی کاربردی به نام علامه طبرسی افتاده بود. جایی حوالی مرزداران.

 شماره‌های داوطلبی و کلاس های ردیف شده در لیست نصب شده کنار در ورودی نشان می‌داد که در هر کلاس بین 30 تا 31 دو داوطلب در نظر گرفته شده. موقع ورود تنها به بازدید برای همراه نداشتن تلفن همراه اکتفا شد و نه خبری از تب سنج بود، نه ضد عفونی، نه تاییدیه وزارت بهداشت و نه حتی ماسک برای کسانی که احتمالا به همراه نداشتند!

 صندلی‌های آزمون، ۳ تایی و بهم چسبیده بود و هر کدام حدود ۵۰ سانت! البته صندلی میانی را لطف کرده و خالی گذاشته بودند!  فاصله نیم متری بین ردیف ها هم رعایت شده بود.

 ناگفته پیداست در آزمون های دانشگاهی و کلاسی در شرایط معمول نیز آزمون چنین صمیمانه برگزار نمی‌شود!

ازدحام در کلاس‌ها و فاصله کم میان داوطلبان (همه خانم و در یک رشته) بودند اعتراض ها را برانگیخت. مسئول مرکز برگزاری که سعی داشت توپ را به زمین وزارت بهداشت بیندازد از هر دو کلمه یکبار می گفت وزارت بهداشت تایید کرده و در نهایت توضیحاتش مشخص شد تمام برنامه ریزی شان روی عدم حضور داوطلبان صورت گرفته و تاکید داشت "احتمالا خیلی ها نخواهند آمد بهرحال ما اینجا ۷۵۰ داوطلب داریم فاصله بیش از این مقدور نبود وگرنه ما خودمان دوست داشتیم این مبلغ بالا را نپذیریم و آزمون برگزار نشود. "گفتم راهروها، کلاس های خالی که از همین جا به چشم می آید... گفت: دفترچه ها که توزیع شد هر که خواست برود توی راهرو بنشیند. مشخص بود که فقط می خواهد آزمون شروع شود و داوطلبان مشغول ...

یکی پرسید پنجره باز است؟ گفته شد بله و بخاطر آفتاب پرده ها کشیده شده. اواسط آزمون مشخص شد پنجره ها بسته است و باز نمی شود!

دفترچه ها هم که توزیع شد گمانه استفاده از همان سوال های طراحی شده اسفندماه به یقین تبدیل شد. گمانه ای که احتمال لو رفتن سوالات در این چند ماه را دور از ذهن نمی دانست اگر چه گفته می شد طراحان و اهالی چاپخانه در قرنطینه هستند قرنطینه ای که حالا حدود ۵ ماه از آن گذشتنش خیلی واقعی نمی نماید. روی برگه پاسخگویی و هر دو دفترچه سوالات اختصاصی و عمومی تاریخ جمعه ۹ اسفند ۹۸ ثبت شده بود و حوزه امتحانی هم البته دانشگاه صنعتی شریف!

 بی نظمی در توزیع دفترچه ها و از دست رفتن زمان هم که دیگر نور علی النور بود. آزمون را حدود ساعت ۸:۳۰ شروع کردند.

دفترچه سوالات عمومی با حداقل ۲۰ دقیقه تاخیر به دست ما رسید اگرچه از ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه یعنی زمانی که ۴۰ دقیقه بیشتر از زمان آزمون ۹۰ دقیقه ای نگذشته بود، زمان پایان جلسه را اعلام کردند و در نهایت چند دقیقه مانده به ۱۲ (یعنی زمانی که با توجه به زمان شروع آزمون داوطلبان حداقل ۲۰ دقیقه وقت برای پاسخگویی داشتند) تمامی پاسخنامه ها جمع شده بود! پاسخنامه های آزمون دکتری که نه در آن پروتکل های بهداشتی رعایت شد نه عدالت آموزشی!