تاریخ : Thu 30 Jul 2020 - 13:05
کد خبر : 43888
سرویس خبری : جهان شهر

تهران - پکن به روایت دانشگاه

10 استاد دانشگاه ایرانی و چینی ابعاد مختلف تغییر بزرگ در سیاست‌خارجی را تحلیل کردند

تهران - پکن به روایت دانشگاه

اساتید دانشگاه ایران و چین و سفرای اسبق ایران و چین در نشست «برنامه 25 ساله همکاری‌‌های تهران-پکن و چشم‌انداز مناسبات ایران و چین در دو دهه آینده» به بیان نقطه‏ نظرات خود درباره برنامه همکاری جامع ایران و چین پرداختند.

  به گزارش «فرهیختگان»، برنامه 25 ساله همکاری‌‌های ایران و چین، بیش از آنکه براساس منافع ملی و با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان مسائل بین‌المللی موردبررسی قرار گیرد، بازیچه محافل سیاسی و دورماندگان از قدرت شد. البته ماه‌‌ها پیش از محافل و احزاب داخلی، یک سایت انگلیسی درحالی‌که هنوز متن برنامه نیز نهایی نشده بود، ادعا‌هایی درباره این برنامه کرد که مهم‌ترین ‌بخش آن اعزام پنج هزار نظامی چینی به ایران بود. کمتر از یک سال بعد و پس از استفاده نادرست از کلمه «تصویب» برای این برنامه در هیات‌دولت، فضاسازی‌‌ها پیرامون آن در داخل کشور و رسانه‌‌های فارسی‌زبان معاند آغاز شد، آن‌طور که رصدگران رسانه‌‌های فارسی‌زبان می‌گویند، ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی در 10 روز، 121 خبر یعنی روزانه 12 خبر علیه این سند همکاری منتشر کردند.

از ابتدای تیرماه تا امروز چندین نشست و وبینار در دانشگاه‌‌ها درباره سند همکاری ایران و چین برگزار شده و به ابعاد مختلف آن پرداخته شده است. اما تا امروز جامع‌ترین نشست در این‌باره را «مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها» برگزار کرده است.

فواد ایزدی، مدیرعامل مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌‌ها و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران با توجه به اهمیت این موضوع نشستی تخصصی را با حضور اساتید ایرانی و چینی با عنوان «برنامه 25 ساله همکاری‌‌های تهران-پکن و چشم‌انداز مناسبات ایران و چین در دو دهه آینده» برگزار کرد. در این نشست که به‌صورت وبینار برگزار شد، اساتید دانشگاه ایران و چین و سفرای اسبق ایران و چین به بیان نقطه‏ نظرات خود درباره برنامه همکاری جامع ایران و چین پرداختند. متن این نشست را در ادامه می‌خوانید.

حسین ملائک سفیر اسبق ایران در چین (لینک)

چین تیان عضو هیات‌علمی انستیتو روابط بین‌الملل معاصر چین (لینک)

ابوالفضل علمایی مدرس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه (لینک)

هوا لیمینگ سفیر اسبق چین در ایران (لینک)

مهدی یوسفی مدیربرنامه آموزش آنلاین دانشگاه مطالعات بین‌الملل شانگهای چین (لینک)

جین لیانگ شیانگ عضو هیات‌علمی انستیتو مطالعات بین‌الملل شانگهای چین (لینک)

غلامعلی خوشرو نماینده سابق ایران در سازمان ملل (لینک)

فن خونگ دا عضو هیات‌علمی دانشگاه مطالعات بین‌الملل شانگهای چین (لینک)

محسن شریعتی‌نیا عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی (لینک)

«ووبینگ ‌بینگ» عضو هیات‌علمی دانشگاه پکن (لینک)