تاریخ : Thu 30 Jul 2020 - 12:30
کد خبر : 43873
سرویس خبری : ورزش

فوتبال تعطیل نشد، باید والیبال هم به پایان برسد

علی شفیعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: انتظارمان فقط پرداخت پاداش‌هاست

فوتبال تعطیل نشد، باید والیبال هم به پایان برسد

در لیگ فوتبال هم یک‌سری تیم‌ها درگیر کرونا شدند، ولی مسابقات ادامه پیدا کرد و امیدوارم در درجه اول آمار خیلی زیاد نشود و اگر هم کرونایی وجود دارد، بین بازیکن‌ها کم و خفیف باشد تا بچه‌ها زودتر به تمرینات و مسابقات برگردند.

برای المپیک باانگیزه هستیم، لیگ خوبی خواهیم داشت

  به گزارش «فرهیختگان»، سال 99 را به امید رقابت‌های لیگ‌برتر والیبال شروع کرد تا جای خالی برنامه‌های ملی را پر کند. کرونا اما برایش فرصت نبود و از اینکه 6 ماه از عمر حرفه‌ای ورزشش را بدون حضور در رشته موردعلاقه‌اش گذرانده است، به‌عنوان روزهای سخت یاد می‌کند. البته که این موضوع برای زندگی شخصی‌اش که همراه با ازدواج و بعد از سال‌ها استراحت بود، مصداق ندارد. سرعتی‌زن تیم‌ملی والیبال ایران، با هیچ‌چیز کاری ندارد، او هدفش حضور خوشرنگ در المپیک است و برای آن روز باانگیزه‌تر از همیشه تمرین می‌کند. گفت‌وگوی خبرنگار «فرهیختگان» با علی شفیعی را در ادامه می‌خوانید.

از 23 سالگی تا الان عضو تیم‌ملی بودی، از مسیر فیکس شدن در تیم‌ملی بگو.

مسیر پرفرازونشیبی بود، اوایل به‌عنوان بازیکن جوان که مستعد پیشرفت است، کنار ملی‌پوشان باتجربه و خیلی خوب والیبالی بودم، بالا و پایین زیادی را گذراندم و خیلی جاها ازنظر روحی ضربه خوردم، ولی ناامید نشدم و تلاشم را بیشتر کردم و با توکل به خدا جنگیدم که خداراشکر توانستم به تیم‌ملی بزرگسالان راه پیدا کنم.

طی سال‌های اخیر بیشتر به حضور جوان‌ها در تیم‌ملی بزرگسالان بها داده می‌شود یا آن‌موقع که شماها وارد شدید؟

فکر نمی‌کنم هیچ دوره‌ای به اندازه دوره کولاکوویچ به جوان‌ترها بها داده شده باشد که هم می‌تواند خیلی خوب باشد و هم خطرناک! خوشبختانه جوان‌های خیلی خوبی به تیم‌ملی اضافه شدند که تجربه و اعتماد به‌نفس بازی کردن در سطح بزرگسالان را پیدا کردند و بعضی جاها هم می‌تواند از این لحاظ که سختی زیادی برای پوشیدن پیراهن تیم‌ملی نکشیدند، خطرناک باشد که قدر این پیراهن را آن‌طور که باید ندانند، نه اینکه آن بچه‌ها لیاقت پوشیدن پیراهن بزرگسالان را نداشته باشند، نه، فقط خطرناک است که شاید بعضی وقت‌ها در ذهن‌شان ارزش این موقعیت پایین بیاید، که البته هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و من خدا را شکر این را حس نکرده‌ام و آنهایی که به تیم‌ملی بزرگسالان اضافه شدند، از بچه‌های جوان و جنگنده هستند که روز‌به‌روز بهتر کار کردند و نتیجه گرفته اند.

قرنطینه چطور گذشت؟

اوایل قرنطینه چیزی مشخص نبود. معلوم نبود لیگ جهانی یا المپیک برگزار می‌شود و من به‌صورت انفرادی تا عید تمریناتم را ادامه دادم. بعد از اینکه اعلام شد هیچ مسابقه ملی نداریم و فقط رقابت‌های باشگاهی شهریور و مهر شروع می‌شود، حدود 30 یا 40روز را بعد از سال‌ها به استراحت مطلق رفتم. از اوایل اردیبهشت تمرینات بدنی‌ام را به‌صورت منظم شروع کردم و جایی نبود که تمرینات توپی داشته باشیم و چون اولین‌بار بود از ورزش دور بودم و این حس را هیچ‌وقت نداشتم، برایم خیلی‌سخت بود، ولی خب وضعیتم بهتر شد و بعد از قرنطینه هم تمرینات را در تیم جدیدم سایپا شروع کردم و چون کار توپی نداشتیم برگشت به آمادگی کامل کمی زمان‌برتر از دفعات قبلی است و الان خداراشکر تمرینات خوب پیش می‌رود.

به‌نظرت ایران مربیانی مانند ولاسکو نیاز دارد یا کولاکوویچ؟ روزهای خیلی خوبی با کولاکوویچ داشتی!

من با «ولاسکو» کار نکرده‌ام، ولی تعریف او را خیلی شنیده‌ام. رائول لوزانو هم به‌طور مستقیم مربی من نبوده، ولی با او و خوآن سیچلو هم کار کردم؛ به هرحال امیدوارم هر مربی که می‌آید به نفع والیبال باشد، البته من در این‌باره کارشناس نیستم، ولی براساس کارنامه و عملکردها می‌توان اظهار نظر کرد.

زمان شروع مسابقات لیگ اعلام شده؟

تمرینات سایپا تیم با سرمربیگری آقای کارخانه و کادرشان شروع شده، ولی متاسفانه به‌خاطر کرونا، 8 نفر در تیم با فاصله‌های زمانی متفاوت درگیر این ویروس شدند که بهبودی و قرنطینه دوهفته‌ای تا سلامتی کامل‌شان زمان‌بر است و این بیماری مقداری ما را اذیت کرده است، ولی تمرینات انجام می‌شود و تاریخ شروع مسابقات هم تا الان شهریورماه اعلام شده که باید ببینیم تصمیمات بعدی چیست.

تمرین در این شرایط سخت یا نگران‌کننده نیست؟

هفته‌ای یک‌بار از همه بچه‌ها تست کرونا گرفته می‌شود و بچه‌هایی هم که از تیم ما کرونا گرفتند، خداراشکر مدل خفیفش را گرفته بودند و فقط آقای حسینی بیشتر اذیت شد که او هم روبه‌بهبود است و انشاءالله از 10روز دیگر به تیم ملحق می‌شود. نمی‌شود با نگرانی تمرین کرد و ما سعی می‌کنیم با حفظ پروتکل بهداشتی تمرین‌ کنیم و فقط به تمرین فکر می‌کنیم، چون این بیماری از عهده ما خارج است و امسال، سال المپیک هم هست، لیگ در پیش است؛ نمی‌شود به این فکر کنیم و بترسیم. کاری نمی‌شود کرد، باید تمرین کنیم و امیدوار باشیم با رعایت بهداشت کرونا نگیریم و اگر گرفتیم زود خوب شویم!

لیگ والیبال سال گذشته پایان نداشت، شرایط امسال هم که همان شرایط است، فکر می‌کنی لیگ امسال پایانی داشته باشد؟

در لیگ فوتبال هم یک‌سری تیم‌ها درگیر کرونا شدند، ولی مسابقات ادامه پیدا کرد و امیدوارم در درجه اول آمار خیلی زیاد نشود و اگر هم کرونایی وجود دارد، بین بازیکن‌ها کم و خفیف باشد تا بچه‌ها زودتر به تمرینات و مسابقات برگردند. سال قبل که لیگ نیمه‌تمام رها شد، هم از نظر بدنی و هم مالی متضرر شدیم و امیدوارم امسال طوری شود که لیگ منجربه نتیجه شود، چراکه هرطور حساب کنیم، به نفع ورزشکاران‌مان است که در سال المپیک آماده و در کورس مسابقات بمانند.

سرمربی تیم‌ملی مشخص نشده، این تاثیری روی انگیزه ملی‌پوشان برای حضور در لیگ‌برتر یا تمرینات ندارد؟

روی انگیزه ما به هیچ‌وجه تاثیر ندارد. اگر المپیک باشد که ما یک سرمربی خواهیم داشت و سرمربی هم باتوجه به شناختی که از بازیکنان دارد و عملکردی که در لیگ ثبت و ضبط می‌شود، از وضعیت بازیکنان آگاه خواهد شد و به‌نظر من مهم نیست که الان مربی نداریم و در تمرکز من خللی ایجاد نمی‌کند، چون همه بازیکن‌ها آرزویشان حضور و به میدان دیدن در المپیک است. مطمئنم امسال لیگ خیلی خوبی با بازیکنان باانگیزه خواهیم داشت.

با شهرداری ارومیه بالاخره تسویه کردی؟

هنوز تسویه نشده است. قرار شده مبلغی براساس رای کمیته انضباطی پرداخت کنند و طبق صحبت‌هایی که از جلسه شنیدم، گویا تا بیستم مرداد فرصت تسویه دارند، وگرنه از حضور تیم جلوگیری می‌شود. حالا نمی‌دانم چقدر این قضیه درست است، ولی امیدوارم زودتر تسویه کنند، چون با این شرایط گرانی هر روزه که در کشورمان ایجاد می‌شود، ارزش پول ما هم کم می‌شود و اینکه پول ما پرداخت نشده، اصلا قشنگ نیست و امیدوارم باشگاه‌هایمان کاملا حرفه‌ای شوند و به تعهدات‌شان در زمان خودش عمل کنند.

در بحث مالی باتوجه به این ویروس ناخوانده تاثیری در زندگی بچه‌های والیبال گذاشته؟

 بحث ویروس ناخوانده نیست، هرچند باعث شد سال گذشته تقریبا 30 درصد روی قراردادهایمان ضرر کنیم، به‌خاطر اینکه فدراسیون به باشگاه‌ها اعلام کرد تا 70 درصد مبلغ قرارداد را به بازیکن‌ها پرداخت کنند تسویه محسوب می‌شود که البته در لیگ‌های حرفه‌ای دنیا هم بین 10 تا 20 درصد ورزشکاران ضرر کردند، ولی بحثی که اذیت می‌کند بحث گرانی است و کم شدن ارزش پول‌مان؛ در گذشته با مبلغ قرارداد می‌توانستیم خانه بخریم، ولی الان با بستن 4 قرارداد هم نمی‌توانیم خانه بخریم و این گرانی بیشتر اذیت‌مان می‌کند، چراکه قراردادها نسبت‌به گرانی رشدی نداشته است.

طی این چندماه مدیران فدراسیون یا وزارت ورزش خبری از ملی‌پوشان والیبال گرفتند؟

یک گروه در فضای مجازی تشکیل دادند و یک‌سری پروتکل بهداشتی را برای ورزشکاران المپیکی طی یک کلاس آنلاین گفتند! یک‌سری توضیحات درباره چگونگی برگشتن به تمرینات دادند و خبر دیگری نشد. راستش انتظار از وزارت ورزش و فدراسیون والیبال همین است که پاداش‌هایی که درنظر گرفته شده است را بدهند، واقعا انتظار زیادی نداریم.

تاخیر در المپیک برای شما فرصت بود یا این وقفه نباید انجام می‌شد؟

 فرصت خاصی ایجاد نکرد. شاید فرصت 20 یا 25 روزه می‌توانست به ما کمک کند، ولی بیشتر از آن اضافه بود و از تایم مفید ورزش ما کم شد. هر ورزشکاری در هر سنی 5 یا 6 ماه از زندگی حرفه‌ای ورزشش را از دست داده است و خود من دوست نداشتم بیشتر از یک‌ماه وقفه داشته باشد، چون عمر ورزشی در هر سنی هم باشی محدود است و کم شدن 6 ماه از عمر ورزشی عدد بزرگی است.

قصد لژیونر شدن نداری؟

چرا، ولی امسال پیشنهادی که خیلی دلخواهم باشد را دریافت نکردم. به‌خاطر کرونا الان همه‌جای دنیا معلق است و به‌سختی بازیکن جابه‌جا می‌شود. سال‌های قبل تا اردیبهشت یا درنهایت خرداد کل تیم‌ها جابه‌جایی‌شان به‌طور کامل انجام می‌شد، ولی الان خیلی از تیم‌ها یارهایشان را به‌طور کامل جذب نکرده‌اند. اگر شرایط خوبی پیش بیاید، البته خیلی دوست دارم لژیونر شوم.

فکر می‌کنی برای المپیک 2021 آماده می‌شوید؟

به‌طور حتم برای المپیک 2021 آماده می‌شویم. اگر فدراسیون والیبال المپیکی باشد، چه لیگ داشته باشیم و چه نداشته باشیم، اردوهای خوبی را برگزار می‌کند و حضور قدرتمند و منسجمی خواهیم داشت. همان‌طور که برای انتخابی المپیک هم سال پیش یک‌ماه زودتر لیگ تعطیل شد و اردوی ملی برگزار شد که همین خیلی کمک کرد، چون دوسال پرفشار داشتیم و مدام درگیر بازی‌های ملی بودیم و توانستیم به‌خوبی المپیکی شویم.

 * نویسنده: نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار