تاریخ : Tue 28 Jul 2020 - 10:16
کد خبر : 43794
سرویس خبری : جامعه

برخی با حربه وقف اموال و منابع کشور را تغییر کاربری داده و مال خود کردند

شریفی از مسئولان سابق سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور:

برخی با حربه وقف اموال و منابع کشور را تغییر کاربری داده و مال خود کردند

شریفی گفت: برخی اشخاص زرنگ تحت عنوان وقف جنگل و منابع طبیعی را دستخوش تغییر کاربری کرده و تحت مالکیت خود قرار دادند.

  به گزارش «فرهیختگان»، فرود شریفی از مسئولان سابق سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به «فرهیختگان» گفت: «اصل داستان درست است و متاسفانه بخشی از جنگل‌های شمال را در اختیار فردی قرار داده‌اند، اما براساس فتاوای مراجع حاضر و مراجع گذشته جنگل و کوه قابل وقف کردن نیست ولی متاسفانه ضعف‌هایی در سازمان جنگل‌ها بوده و یک بی‌توجهی از سوی اشخاص ذی‌نفع بوده که ما را به این نقطه رسانده است.

وی ادامه داد: اگر بحث اوقاف را در زمینه کوه‌ها و جنگل‌ها و منابع طبیعی به رسمیت بشناسیم که وقف‌پذیر است اسناد وقف زیادی در کشور داریم که تقریبا چند بار کل کشور وقف شده است. مثلا یک شاه یا حاکمی وقتی به قدرت می‌رسید با احساس غلط می‌گفت از کوه فلان تا کوه فلان وقف فلان جا باشد. برخی از این وقف‌ها وقف واقعا خارج شدن از ید اشخاص نبوده است. این وقف مشروط به شرایطی می‌شد که طرف با استفاده از حربه وقف این اراضی را در اختیار می‌گرفته و استفاده می‌کرده است.

شریفی  خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مدیران در سازمان جنگل‌ها بودند که تخصصی در بحث منابع طبیعی نداشتند و کارهایی انجام دادند که به ضرر منابع طبیعی شد. من نمی‌توانم اینها را نام ببرم. بحث وقف داستانی دارد که ارزش دارد آن کسانی که دلسوز منابع طبیعی هستند روی این وقت بگذارند و اشتباهاتی که انجام شده را اصلاح کنند که البته بسیاری از این اشتباهات با غرض نبوده است بلکه با جهل بوده است. نمی‌خواهیم اشخاص را محاکمه کنیم. نیت این است که روندهای غلطی که منجر به نابودی منابع طبیعی کشور شده است و می‌شود را متوقف کنیم. این امر ارزش دارد و ازجمله مباحث بسیار مهمی است که طی سالیان طولانی همیشه موضوع بحث بوده و در مقاطع مختلف مطرح شده همین موضوع بوده و از قبل این موضوع منابع طبیعی کشور را برخی اشخاص زرنگ تحت این عنوان دستخوش تغییر کاربری کردند و تحت مالکیت خود قرار دادند.»