تاریخ : Tue 28 Jul 2020 - 10:16
کد خبر : 43779
سرویس خبری : ورزش

انتخاباتی که شیرازی برگزار کند، غیرقانونی و غیررسمی است

مدیرکل ورزش تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: باید ابهامات سازمان بازرسی برطرف شود

انتخاباتی که شیرازی برگزار کند، غیرقانونی و غیررسمی است

مدیرکل ورزش استان تهران با صراحت عنوان می‌کند تا زمانی که شیرازی در پروسه برگزاری انتخابات حضور داشته باشد، اجازه برگزاری انتخابات را نمی‌دهد.

انتخابات‌ 4 سال پیش هم با یک کاندیدا برگزار شد / فوتبال تهران در این 12 سال فقط درجا زد

  به گزارش «فرهیختگان»، انتخابات هیات فوتبال استان تهران در سال گذشته لغو و به امسال موکول شد، هرچند در دوره جدید ثبت‌نام‌‌ها و پروسه برگزاری انتخابات نیز همان اتفاقات گذشته در سال قبل درحال تکرار است و به نظر می‌رسد تا رفع نشدن ابهامات این ماجراها، کشمکش بین اداره‌کل ورزش استان تهران با هیات فوتبال استان و فدراسیون فوتبال همچنان ادامه داشته باشد چراکه مدیرکل ورزش استان تهران با صراحت عنوان می‌کند تا زمانی که شیرازی در پروسه برگزاری انتخابات حضور داشته باشد، اجازه برگزاری انتخابات را نمی‌دهد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با رضا گل‌محمدی را در زیر می‌خوانید.

مگر پروسه انتخاب هیات‌‌های ورزشی استان تهران توسط اداره‌کل مشخص و تعریف نمی‌شود؟ چرا درباره هیات فوتبال چالش به وجود آمده است؟

درست است ما حدود ۵۰ هیات ورزشی در استان تهران داریم و طبق روال همیشگی انتخابات تمامی این هیات‌‌ها توسط اداره‌کل برگزار می‌شود، بااین‌حال برای برگزاری انتخابات هیات‌ها، لازمه اصلی تعامل بین اداره‌کل و فدراسیون‌‌های ورزشی به شمار می‌رود و بدون تعامل هرگز این اتفاق نمی‌افتد ضمن اینکه قانون هم مشخص کرده است که این تعامل به چه شکلی باشد اما هیات فوتبال استان تهران به دلایل مختلف از روز اول هم بنای برگزاری انتخابات را نداشت.

با چه استدلالی عنوان کردند که نباید انتخابات برگزار شود؟

دقیقا از روز اول که اعلام کردیم باید انتخابات هیات فوتبال استان تهران برگزار شود همانجا به ما گفتند که این انتخابات باید دو سال دیگر برگزار شود.

یعنی با وجود اینکه دوران ریاست مدیر قبلی به پایان رسید و موعد برگزاری انتخابات بود؟

بله، آنها به این بهانه که شرکتی را تاسیس کرده‌اند و هیات‌مدیره این شرکت تا دو سال دیگر مهلت دارد و مرتبط دانستن آن با انتخابات هیات فوتبال تهران، به ما اعلام کردند باید در پایان سال ۹۹ انتخابات برگزار شود که آنجا ما متوجه شدیم عزمی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد. در ادامه این موضوع را از فدراسیون فوتبال پیگیری کردیم که آنها بعد از سه ماه اعلام کردند انتخابات را برگزار می‌کنیم اما در ادامه در تایید صلاحیت‌‌ها و چینش اعضای مجمع یک نوع مهندسی شکل گرفته و حتی برخلاف رویه قانونی که نباید ۱۵ روز قبل از انتخابات اعضای مجمع را تغییر داد، ۴۸ ساعت مانده به برگزاری انتخابات دو سه نفر از اعضای مجمع تغییر پیدا کردند که همان زمان ما اعلام کردیم انتخابات به‌خاطر شائبه مهندسی شدن آن و سایر دلایلی که عنوان کردم نمی‌تواند برگزار شود.

البته به نظر می‌رسید بیشترین اشکالی که اداره‌کل انتخابات وارد می‌دانست کاندیداتوری رئیس هیات فعلی یعنی حبیب‌الله شیرازی باشد.

درست است خود رئیس هیات، کاندیدا، مجری و برگزار‌کننده انتخابات محسوب می‌شد که این موضوع شائبه مهندسی شدن انتخابات را تقویت می‌کرد که البته همین‌گونه بوده و هست. درواقع نحوه انتخابات چهار سال قبل هم نشان می‌دهد که کاری کردند از ۶ نفر کاندیدای ریاست به جز شخص شیرازی همگی انصراف دادند و انتخابات با کاندیدای یک نفره برگزار شد. حتما حافظه تاریخی دوستان یاری می‌کند و این موضوع را به یاد دارند و این همان حرفی است که ما زدیم و هنوز روی آن اصرار داریم.

هنوز هم با وجود حضور شیرازی به‌عنوان کاندیدا اجازه برگزاری انتخابات را نمی‌دهید؟

به‌هیچ‌عنوان به‌عنوان مدیرکل ورزش استان تهران اجازه نمی‌دهم تا زمانی که شیرازی باشد، انتخابات برگزار شود.

اما این‌بار هم مثل دفعه گذشته سازوکار و پروسه برگزاری انتخابات با ثبت‌نام از کاندیدا‌ها و طی شدن روال مرسوم پیش رفته است.

خوب سازوکار پیش رفته باشد. البته به‌صورت غیرمستقیم آقایان به من گفته بودند که شیرازی در دور جدید انتخابات شرکت نمی‌کند اما او در روز آخر ثبت‌نام کرد و من هم اعلام کرده بودم که اگر شیرازی در انتخابات نباشد، برگزاری آن بلامانع است. درحقیقت برای من فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس هیات فوتبال استان تهران بشود و هر کسی را که خانواده ورزش و فوتبال استان تهران بخواهد، من هم او را می‌خواهم. الان هم به همان دلایلی که خانواده فوتبال شیرازی را نمی‌خواهد و اذعان دارد که ۱۲ سال ریاست هیات برای او کفایت می‌کند و باتوجه به دلایلی که برشمردم با برگزاری انتخابات با حضور شیرازی مخالف هستم. الان هم که می‌بینید فوتبال تهران در این ۱۲ سال نسبت به سابق بسیار افت کرده و همه استان‌‌ها پیشرفت و ترقی داشتند اما فوتبال پایتخت درجا‌ زده و افت کرده است، همان‌طور که الان یک نفر عضو تیم ملی از فوتبال تهران نیست.

شما اشاره به تعامل با فدراسیون‌‌ها کردید. آخرین صحبت‌تان با فدراسیون فوتبال یا وزارت ورزش در این خصوص چه بوده است؟

فعلا که سازمان بازرسی کل کشور هم نامه‌ای را مکتوب و حرف ما را تایید کرده است و از سوی دیگر وزارت هم نامه‌ای را برای فدراسیون فوتبال ارسال کرده که تا رفع ابهامات سازمان بازرسی کل کشور به درخواست اداره‌کل ورزش استان تهران اقدامی صورت نگیرد به‌هیچ‌عنوان انتخابات را برگزار نکنید. الان هم منتظریم تا این ابهامات برطرف شود. اینکه ثبت‌نام‌‌ها انجام شده و پروسه انتخابات درحال برگزاری است، موجب دخالت ما نخواهد شد اما از لحاظ اداره‌کل انتخاباتی که شیرازی بخواهد آن را برگزار کند غیرقانونی و غیررسمی تلقی شده و صراحتا آن را اعلام می‌کنم. الان درحال تعامل با فدراسیون هستیم اما چون نتیجه نگرفتیم نمی‌توانم در این خصوص بیشتر صحبت کنم اما درحال تعامل با وزارت ورزش و نهاد‌های نظارتی دیگر هم هستیم.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار