تاریخ : Tue 28 Jul 2020 - 09:50
کد خبر : 43774
سرویس خبری : ورزش

همان همیشگی

یووه همچنان بی‌رقیب در ایتالیا

همان همیشگی

هفته آینده ماموریت مهم و اصلی ساری در یووه آغاز می‌شود. موفقیت در لیگ قهرمانان می‌تواند مبنای بهتری برای بررسی میزان موفقیت او در این فصل باشد.

  به گزارش «فرهیختگان»، قهرمانی یوونتوس در ایتالیا به اتفاقی تکراری تبدیل شده است. آنها یکشنبه‌شب سمپدوریا را بردند و برای نهمین فصل پیاپی اسکودتو را فتح کردند، اتفاقی که پیش از این در هیچ‌کدام از لیگ‌‌های معتبر اروپایی سابقه نداشته و تیمی موفق نشده این تعداد قهرمانی مداوم داشته باشد. نزدیک‌ترین رقیب آنها بایرن‌مونیخ است که امسال هشتمین‌بار متوالی فاتح بوندس‌لیگا شد. آنها این‌بار با مائوریتسیو‌سازی 61 ساله به این عنوان رسیدند تا این مربی باتجربه عنوان پیرترین مربی فاتح اسکودتو را نیز به‌دست آورد. لیگ امسال می‌توانست پرهیجان‌تر و چالشی‌تر باشد اما اینترمیلان و لاتزیو، نزدیک‌ترین رقبای یووه در کورس قهرمانی پس از بازگشایی دوباره مسابقات روند بسیار بدی داشتند تا شاگردان ساری که آنها هم در هفته‌‌های اخیر عملکرد قاطعی نداشتند در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات، قهرمانی خود را قطعی کنند. این موفقیت ساری و تیمش رکورد تاز‌ه‌ای را در لیگ ایتالیا به ثبت رساند و برای نخستین‌بار در تاریخ این رقابت‌‌ها مربیان ایتالیایی توانستند 10 سال پیاپی قهرمانی را تجربه کنند. آخرین مربی خارجی فاتح اسکودتو ژوزه مورینیو بود که در سال 2010 به این عنوان رسید و پس از او آلگری، کونته و حالا ساری این جام را بالای سر بردند.

  از بانک تا نیمکت یووه

ساری پس از فصلی نه‌چندان خوب در چلسی به ایتالیا برگشت و در ابتدای این فصل جانشین ماسیمیلیانو آلگری در یووه شد. پیرمرد ایتالیایی در طول فصل انتقادات زیادی را تحمل کرد تا درنهایت موفق شد سی‌وششمین قهرمانی تیمش در لیگ را کسب کند. حالا یووه به اندازه مجموع دو تیم میلان و اینتر جام قهرمانی دارد و همچنان در ایتالیا بی‌رقیب است. ساری پس از سوت پایان بازی به‌سرعت راهی رختکن شد و در جشن بازیکنان در داخل زمین شرکت نکرد.

او شاید در ابتدای دوران مربیگری‌اش تصور نمی‌کرد که روزی بتواند با یوونتوس قهرمانی را تجربه کند. ساری که هیچ‌گاه بازیکنی حرفه‌ای نبود مربیگری را در آغاز دهه چهارم زندگی‌اش آغاز کرد. او صبح‌‌ها در یک بانک مشغول کار بود و عصر به تمرین و مربیگری می‌پرداخت. مدتی بعد تصمیم گرفت کارش در بانک را ر‌ها کرده و تمام‌وقت به فوتبال بپردازد. خودش در این‌باره می‌گوید: «آن کار دیگر برایم خسته‌کننده و تکراری شده بود. برای فوتبال انگیزه و اشتیاق زیادی داشتم. البته در اوایل راه اصلا به حضور در تیم‌‌های ملی یا رقابت‌‌های اروپایی فکر نمی‌کردم و فقط می‌خواستم یک مربی حرفه‌ای باشم.» ساری به‌تدریج توانست پیشرفت کرده و در سال‌‌های اخیر هدایت تیم‌‌هایی چون ورونا و امپولی را برعهده بگیرد. بااین‌حال زمانی به شهرت رسید که توانست ناپولی را به یکی از مدعیان لیگ تبدیل کند.

پس از دیدار یکشنبه‌شب او به شوخی به بازیکنانش گفت: «اگر توانسته‌اید با من قهرمان شوید حتما بازیکنان خیلی خوبی هستید.» مسلما پس از هشت قهرمانی در لیگ، فتح مجدد این مسابقات کمترین انتظاری بوده که مدیران باشگاه در ابتدای فصل از ساری داشتند. بااین‌حال ساری هنوز نتوانسته تیمی مقتدر بسازد و اگرچه تیمش را زودتر از هفته پایانی به قهرمانی رساند اما وقتی پنجشنبه‌شب در مصاف با اودینزه بازی برده را به حریف باختند، مشخص بود که تیمش هنوز با مشکلات زیادی روبه‌رو است. یوونتوس در 4 بازی اخیر خود تنها یک برد کسب کرده و این برای تیمی که می‌خواهد مدعی فتح لیگ قهرمانان باشد اصلا روند خوبی نیست.

ساری بسیار خوش‌شانس بود که رقبایش پس از تعطیلات لیگ به‌دلیل کرونا دچار افت شدیدی شدند. لاتزیو که تا پیش از وقفه مسابقات به یک امتیازی یووه رسیده بود در 5 مسابقه از 8 بازی بعدی خود باخت و اینترمیلان هم در دیدار با تیم‌‌هایی چون بولونیا، ورونا و ساسولو نتوانست برتری خود را حفظ کرده و امتیازات حساسی را از دست داد.

  احیای ستاره‌‌ها

از سوی دیگر نباید دستاورد‌های ساری در یووه را نیز نادیده گرفت. او به‌خوبی توانسته برخی ستاره‌‌های تیمش را دوباره به اوج برگرداند. کریس رونالدو در 35 سالگی همچنان می‌درخشد و روی نوار گلزنی قرار دارد. ماتیس دلیخت که در ابتدای فصل عملکرد ضعیفی در خط دفاعی تیم جدیدش داشت حالا به مدافعی بهتر تبدیل شده و روز‌های خوبی را در این تیم می‌گذراند. البته آمار این فصل تیم در خط دفاعی بسیار بد بوده و آنها بدترین آمار در تعداد گل‌‌های خورده تیم قهرمان در 60 سال اخیر را دارند. البته هنوز 2 بازی دیگر باقی مانده و این آمار ممکن است بدتر هم بشود. یووه تا اینجای فصل 38 گل دریافت کرده که از فصل 61-1960 سابقه نداشته تیم قهرمان ایتالیا این تعداد گل دریافت کند و در آن زمان هم این رکورد توسط خود آنها و با هدایت کارلو پارولا به ثبت رسیده بود. پائولو دیبالا دیگر بازیکنی است که زیرنظر ساری احیا شده و به یکی از مهره‌‌های تاثیرگذار یووه در این فصل بدل شده است. مدیران باشگاه در تابستان گذشته تلاش داشتند این ستاره آرژانتینی را بفروشند اما دیبالا تمایلی به ترک تورین نداشت و درنهایت در این باشگاه ماندنی شد. ساری با تغییراتی که در وظایف ملی‌پوش آرژانتینی تیمش به وجود آورد، او را به رونالدو نزدیک‌تر کرد و درنهایت این دو موفق شدند 60درصد گل‌‌های یووه در این فصل را به ثمر برسانند.

  نوبت لیگ قهرمانان

هفته آینده ماموریت مهم و اصلی ساری در یووه آغاز می‌شود. موفقیت در لیگ قهرمانان می‌تواند مبنای بهتری برای بررسی میزان موفقیت او در این فصل باشد. تیم او در گام نخست باید شکست دیدار رفت برابر لیون در یک‌هشتم نهایی را جبران کند و البته درصورت عبور از این مرحله رقبای سرسختی را درپیش خواهد داشت.  اگرچه به نظر می‌رسد یووه کار چندان سختی برای کسب نهمین قهرمانی خود در این فصل نداشته اما لئوناردو بونوچی، مدافع باتجربه این تیم معتقد است این یکی از سخت‌ترین قهرمانی‌‌های این تیم بوده است: «برای من این جذاب‌ترین قهرمانی با یووه بود، چراکه دشوارترین فصل را داشتیم. ما عصری جدید با فلسفه بازی متفاوتی را آغاز کردیم و در این راه سختی‌‌های زیادی را متحمل شدیم. بااین‌حال حتی در دشوارترین شرایط نیز ناامید نشدیم و با کمک هم توانستیم به موفقیت برسیم. حتی در خارج از زمین مسابقه نیز اوضاع پیچیده شده بود. جهان در عرض سه ماه تغییرات زیادی را تجربه کرد و ما باید پس از آن ذهن خود را از اتفاقاتی که بر اثر کرونا افتاده، به‌سمت فوتبال می‌آوردیم. ما انگیزه‌‌های زیادی برای موفقیت داشتیم و شایسته قهرمانی بودیم. همه تلاش خود را برای تیم، باشگاه و البته هوادارانی که از خانه و یا حتی از بهشت ما را تشویق می‌کردند، انجام دادیم. دوست داشتیم این جشن را با هواداران شریک شویم اما متاسفانه شرایط فعلا مساعد نیست. درحال‌حاضر چند روز استراحت می‌کنیم تا برای چالش بعدی که موفقیت در لیگ قهرمانان است، آماده شویم.»

 * نویسنده :  سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار