تاریخ : Mon 27 Jul 2020 - 10:00
کد خبر : 43716
سرویس خبری : ورزش

کشتی مثل فوتبال نیست که زور تعطیل کردنش را نداشته باشند!

سرمربی کشتی‌فرنگی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

کشتی مثل فوتبال نیست که زور تعطیل کردنش را نداشته باشند!

کشتی که فوتبال نیست بخواهند به‌خاطر برخی موارد خاص آن را برگزار کنند. فوتبال را باید برگزار کنند چون زورشان نمی‌رسد که تعطیلش کنند. البته من می‌دانم که این تصمیمات به‌نفع خودمان است، اما از طرفی هم اگر لیگ برگزار نشود ورزشکاران ما از لحاظ مالی تحت فشار قرار می‌گیرند.

با همین جوانان شگفتی‌ساز می‌شویم

  به گزارش «فرهیختگان»، یکی از ورزش‌هایی که حتی در زمان آرام کرونایی هم مجوز شروع تمرینات و مسابقاتش را دریافت نکرد کشتی بود که به‌دلیل نوع این ورزش و ارتباط نزدیکی که کشتی‌گیران با یکدیگر دارند، به‌عنوان یکی از ورزش‌های پرریسک شناخته شده و همچنان در تعطیلی به‌سر می‌برد، اما قطعا برای ایرانی‌هایی که در کشتی و در سطح جهانی حرفی برای گفتن دارند، تعطیلی این رشته بسیار نگران‌کننده است و این بیم می‌رود که ورزشکاران برجسته و ملی‌پوش این رشته نتوانند به دوران خوب آمادگی‌شان بازگردند و درنهایت این ورزش ما در رقابت‌های جهانی و المپیک با افت روبه‌رو شود.  برای اطلاع از شرایط کشتی فرنگی در این روزها و همچنین گپ‌وگفت درخصوص شرایط این رشته ورزشی در دانشگاه آزاد اسلامی با سرمربی جدید تیم فرنگی دقایقی هم‌کلام شدیم. آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مجید رمضانی سرمربی کشتی فرنگی دانشگاه آزاد اسلامی است.

از شرایط کشتی در این روزهای کرونایی بگویید.

این یک ویروس فراگیر است که تمام دنیا را تحت‌تاثیر قرار داده و کشتی را هم شامل حال خودش کرده است. البته فکر می‌کنم آسیبی که این ویروس به کشتی وارد کرده کمی بیشتر از رشته‌های دیگر است و حتی ورزشکاران تراز اول کشتی را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. به هر صورت ورزشکاران ملی‌پوش و برجسته کشتی از رقابت‌های مختلف برون‌مرزی و بازی‌های جهانی مبالغ قابل‌توجهی دریافت می‌کردند و در کنارش هم بازی‌های لیگ و قراردادشان با تیم‌های باشگاهی‌شان را هم می‌گرفتند و زندگی خود را سپری می‌کردند، اما حالا کشتی‌گیران ما دچار مشکل مالی شده‌اند و مشخص نیست که از چه زمانی قرار است بازی‌های لیگ هم آغاز شود و این شرایط را بدتر می‌کند. البته این را هم بگویم که فدراسیون و سازمان لیگ تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که بازی‌ها به هر نحو ممکن آغاز شود اما تمام اینها نیازمند مجوز نهادهای بهداشتی است.

اینکه ورزشکاران کشتی تمرین نمی‌کنند صحت دارد یا اینکه مخفیانه کار خودشان را دنبال می‌کنند؟

به هیچ عنوان تمرینی در کار نیست. برای کشتی بسیار سخت گرفته‌اند و حتی خود من که باشگاه دارم اجازه باز کردن در باشگاه را ندارم و بسیاری از کشتی‌گیران ما که از ورزشکاران برجسته هم هستند در باشگاه تمرین انفرادی هم نمی‌توانند انجام دهند.

فکر نمی‌کنید می‌شد با پروتکل‌های خاص بهداشتی حداقل تمرینات را آغاز کنند تا خیلی از شرایط آمادگی عقب نمانند؟

کشتی که فوتبال نیست بخواهند به‌خاطر برخی موارد خاص آن را برگزار کنند. فوتبال را باید برگزار کنند چون زورشان نمی‌رسد که تعطیلش کنند. البته من می‌دانم که این تصمیمات به‌نفع خودمان است، اما از طرفی هم اگر لیگ برگزار نشود ورزشکاران ما از لحاظ مالی تحت فشار قرار می‌گیرند.

این دوری از تمرینات باعث نمی‌شود که ورزشکاران برجسته و به‌خصوص المپیکی دچار صدمه شوند؟

صددرصد لطمه می‌زند. البته اگر فقط المپیک عقب می‌افتاد و بازی‌های داخلی برگزار می‌شد به نفع ما می‌شد چراکه ورزشکاران ما هرچه بیشتر تمرین کنند شرایط بهتری برای مسابقات پیدا می‌کنند اما اینکه الان نمی‌دانیم این ورزشکاران کجا و چگونه تمرین می‌کنند و آیا توانسته‌اند آمادگی خود را حفظ کنند موضوعی است که تا تمرینات آغاز نشود نمی‌توانیم درخصوص آن اظهارنظر کنیم. تازه اگر تمرین هم داشته باشند باز هم وقتی در شرایط مسابقه نباشند و بازی انجام ندهند نمی‌توانند ادعا کنند که آماده هستند. من امیدوارم که مسئولان شرایطی را درنظر بگیرند تا با انجام تست‌های کرونا و رعایت نکات بهداشتی بتوانیم بازی‌ها را آغاز کنیم.

از تیم دانشگاه آزاد اسلامی بگویید و اینکه توانسته‌اید نفرات مورد نظرتان را جذب کنید؟

کار ما کمی سخت است. از یک طرف امسال تیم‌های قدرتمندی از خوزستان، کردستان و یزد به بازی‌ها اضافه شده‌اند و ایران‌مال هم که همیشه در سطح یک مدعی حضور دارد. از سویی دیگر شرایط مالی کار ما را برای رقابت در نقل‌وانتقالات سخت می‌کند. البته من بر این باورم که لیگ هرچقدر تیم‌های قدرتمندتری داشته باشد جذاب‌تر می‌شود و درخصوص بازیکن هم سعی کردیم با جذب بازیکنان آینده‌دار حتی در سطح جوانان، تیمی قدرتمند بسازیم. البته در چند وزن هنوز با نفرات موردنظر توافق نهایی نکردیم و ان‌شاءالله با نهایی شدن این نفرات آماده شروع رقابت‌ها می‌شویم.

اینکه ایران‌مال هر سال بهترین‌های لیگ و ملی‌پوشان را جذب می‌کند از جذابیت بازی‌ها نمی‌کاهد؟

خب ما نمی‌توانیم از آنها ایراد بگیریم. آنها بودجه خوب دارند و خرج می‌کنند. شاید بهتر باشد سایر تیم‌ها کمی بودجه‌هایشان را افزایش دهند تا بتوانند در نقل‌وانتقالات با این تیم رقابت کنند.

با این تفاسیر امیدی هست که در بازی‌های فصل جدید جایگاه جدولی دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا پیدا کند؟

ما سال قبل چهارم شدیم و حتما برای ارتقا رتبه‌مان تلاش می‌کنیم. ما در شرایط فعلی در دو وزن مشکل داریم و اگر بتوانیم در این اوزان نفرات خوبی جذب کنیم قطعا مدعی خواهیم بود. شاید تیم‌های دیگر روی کاغذ شرایط بهتری داشته باشند اما ما روی تشک نشان می‌دهیم که چه تیم قدرتمندی هستیم.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار