تاریخ : Thu 23 Jul 2020 - 15:07
کد خبر : 43541
سرویس خبری : ورزش

پزشکان و شهروندان ژاپن علیه المپیک

گزارش «فرهیختگان» از چالش‌های پیش‌روی برگزاری المپیک توکیو

پزشکان و شهروندان ژاپن علیه المپیک

پزشکان ژاپنی در مصاحبه‌های مختلف بارها اعلام کرده‌اند تا کشف واکسن کرونا امکان برگزاری المپیک وجود ندارد و حتی درصورت کشف واکسن، یک تا 3 سال زمان لازم است تا این واکسن در همه‌جای جهان مورد استفاده قرار بگیرد.

  به گزارش «فرهیختگان»، شاید یکی از تاریخی‌ترین تصمیماتی که در بحران کرونا گرفته شده مربوط به تعویق یک‌ساله بازی‌های المپیک توکیو باشد. این بازی‌ها قرار بود مردادماه امسال برگزار شود اما درست چندماه قبل که همه‌چیز فراهم بود و حتی یک روز هم از حمل مشعل المپیک گذشته بود به‌دلیل بحران کرونا و کشته‌شدن صدها هزار نفر، یک‌سال به تعویق افتاد. بازی‌هایی که به گفته مسئولان می‌توانست یکی از بهترین بازی‌های المپیک باشد اما حالا درخصوص برگزاری آن در سال 2021 هم ابهامات زیادی وجود دارد.

     آغاز بحران با لغو حمل مشعل المپیک

ژاپنی‌ها برای برگزاری بازی‌های المپیک توکیو 12 میلیارد دلار هزینه کرده بودند و با وجود شیوع کرونا در جهان اصرار به برگزاری بازی‌ها در تاریخ برنامه‌ریزی‌شده داشتند. حتی مشعل المپیک 22 اسفندماه سال گذشته در یونان روشن شد و قرار بود این حمل مشعل یک‌هفته ادامه داشته باشد اما کمیته المپیک یونان بعد از یک روز اعلام کرد به‌دلیل جذب جمعیت و نگرانی از شیوع ویروس مراسم برگزار نخواهد شد.

برنامه ژاپنی‌ها این بود که حمل مشعل از 7 فروردین و از مرکز تمرین فوتبال ملی در فوکوشیما که در سال 2011 به‌دلیل سونامی تخریب شده بود، آغاز ‌و بعد از سفری 121 روزه سوم مرداد در استادیوم ملی توکیو روشن شود اما بعد از لغو برنامه‌ها در یونان، مشعل اول فروردین به توکیو رسید و بعد از مدتی هم برنامه‌هایی که ژاپنی‌ها داشتند به اجرا نرسید و ژاپن به‌طور رسمی برنامه حمل مشعل را لغو کرد.

     المپیک سرانجام تسلیم کرونا شد

به‌دنبال بحران کرونا و درگیری تمامی کشورها با این ویروس، شایعه تعویق بازی‌های المپیک توکیو بیش از گذشته به گوش رسید. با وجود عدم توزیع بیش از 40 درصد سهمیه‌ها، فدراسیون‌های بین‌المللی نیز یکی پس از دیگری مجبور به لغو مسابقات خود شدند تا اینکه 5 فروردین توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC)در تماسی تلفنی با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن تصمیم به تعویق یک‌ساله بازی‌های المپیک گرفتند، موضوعی که در طول تاریخ برگزاری بازی‌ها بی‌سابقه بوده است.

طبق اعلام برنامه جدید، بازی‌های المپیک توکیو از اول مرداد 1400 آغاز می‌شود.

     تعطیلی اردوها؛ المپیکی‌ها به خانه رفتند

با تعویق بازی‌های توکیو، کشورها یکی پس دیگری اردوهای ملی را تعطیل و ورزشکاران را روانه خانه‌هایشان کردند. شیوع ویروس به‌اندازه‌ای بود که همه کشورها مجبور شدند قرنطینه را در دستورکار خود قرار دهند، به همین دلیل ورزشکاران نیز تلاش کردند با تمرینات بدنسازی در خانه آمادگی خود را برای المپیک سال آینده حفظ کنند. هرچند این تمرینات انفرادی در برخی کشورها ازجمله ایران همچنان ادامه دارد.

ابهامات درخصوص برگزاری بازی‌های المپیک در سال 2021 همچنان به‌عنوان یک پرسش مطرح است و هنوز مقامات بین‌المللی پاسخ قطعی برای آن ندارند.

موج جدید ویروس کرونا در کشورهای مختلف ازجمله شهر میزبان المپیک نگرانی‌ها را برای برگزاری بازی‌ها بیشتر کرده است. از طرفی مقامات برگزاری بازی‌های توکیو اعلام کردند تعویق این بازی‌ها خسارت زیادی را به اقتصاد ژاپن خواهد زد چراکه نگهداری اماکن ورزشی و دهکده ورزشکاران هزینه زیادی خواهد داشت.

پیش‌فروش واحدهای دهکده ورزشکاران به مردم هم یکی از دغدغه‌های مقامات برگزاری است هرچند ژاپن اعلام کرده امنیت 42 ورزشگاه میزبان بازی‌ها را تامین خواهد کرد.

     یک المپیک ساده

صدوسی‌وششمین نشست سالیانه کمیته بین‌المللی المپیک به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد که موضوع اصلی مورد بحث، بازی‌های المپیک توکیو بود. در این نشست برنامه‌ بازی‌ها به‌روز شد هرچند هنوز به‌صورت قطعی برگزاری مسابقات مشخص نیست. سناریوهای متعددی برای برگزاری بازی‌ها در نظر گرفته شده مبنی‌بر اینکه ژاپن درنظر دارد المپیک را سال آینده ساده برگزار کند. یکی از سناریوها برگزاری بازی‌ها بدون حضور تماشاگران و پشت درهای بسته است اما مقامات ژاپنی روز چهارشنبه تاکید کردند المپیک امکان ندارد بدون تماشاگران برگزار شود. تعداد کمتر ورزشکاران در مراسم افتتاحیه و اختتامیه هم یکی از سناریوهاست هرچند هنوز هیچ‌کدام از برنامه‌ها تصویب نشده است.

     بدبینی پزشکان ژاپنی برای برگزاری المپیک

پزشکان ژاپنی در مصاحبه‌های مختلف بارها اعلام کرده‌اند تا کشف واکسن کرونا امکان برگزاری المپیک وجود ندارد و حتی درصورت کشف واکسن، یک تا 3 سال زمان لازم است تا این واکسن در همه‌جای جهان مورد استفاده قرار بگیرد.

یوشیتا یوکوکورا، رئیس انجمن پزشکی ژاپن گفت: «میزبانی بازی‌های المپیک در سال آینده برای توکیو دشوار خواهد بود، مگر اینکه واکسن موثری علیه ویروس کرونا وجود داشته باشد. من نمی‌گویم که ژاپن باید یا نباید میزبان المپیک باشد، اما انجام این کار دشوار خواهد بود.»

 ازسوی دیگر، «یوشیرو موری»، رئیس کمیته برگزاری بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو می‌گوید اگر این مسابقات در سال آینده میلادی برگزار نشود، به‌طور کلی «لغو» خواهد شد.

     مخالفت شهروندان ژاپنی با برگزاری المپیک

نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در 3-2 ماه اخیر از شهروندان ژاپنی نشان می‌دهد مردم این کشور علاقه چندانی به برگزاری بازی‌ها در سال 2021 ندارند. طبق این نظرسنجی صورت‌گرفته، بیش از 75 درصد مردم اعلام کرده‌اند مخالف برگزاری بازی‌ها هستند.

ابهامات برای برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو زیاد است و باید منتظر بود و دید با وجود بحران کرونا، مقامات بین‌المللی چه تصمیمی خواهند گرفت.

 * نویسنده: بهاره محمدی، روزنامه‌نگار