تاریخ : Wed 22 Jul 2020 - 06:32
کد خبر : 43507
سرویس خبری : سیاست

خطر داعش دفع نشده، ایران و عراق نیازمند همکاری امنیتی هستند

هانی‌زاده در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

خطر داعش دفع نشده، ایران و عراق نیازمند همکاری امنیتی هستند

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: «مردم عراق این نگرانی را دارند که ممکن است داعش بار دیگر به عراق بازگردد و ناامنی‌ها را تشدید کند؛ این درحالی است که ایران در گذشته کمک زیادی به مردم عراق برای سرکوب داعش انجام داده است و این می‌تواند یکی از مهم‌ترین محورهای همکاری دو کشور باشد.»

 به گزارش «فرهیختگان»، حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به کشورمان گفت: «چندین موضوع مهم در دستورکار مصطفی الکاظمی در سفر تهران وجود دارد. مساله نخست پارلمان عراق و مصوبه سال گذشته پارلمان این کشور است، چراکه فراکسیون‌های پارلمانی عراق 6 ماه به الکاظمی مهلت دادند تا مصوبه پارلمان عراق را ناظر بر اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق عملیاتی کند. به‌همین دلیل این مساله نیازمند یک سیاست بسیار هوشمندانه ازسوی دولت عراق است، چراکه گفت‌وگوهای راهبردی میان عراق و آمریکا برای اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق نتیجه مثبتی به‌همراه نداشته و آمریکایی‌ها تمایلی به خروج از عراق ندارند. ازطرفی آمریکا تهدید کرده درصورت خروج از عراق به تقویت داعش کمک می‌کند که این مساله یک چالش جدی برای دولت مصطفی الکاظمی است.»

هانی‌زاده با تاکید بر اینکه موضوع دیگر در این سفر ضرورت همکاری مشترک امنیتی و نظامی بین ایران و عراق است، گفت: «مردم عراق این نگرانی را دارند که ممکن است داعش بار دیگر به عراق بازگردد و ناامنی‌ها را تشدید کند؛ این درحالی است که ایران در گذشته کمک زیادی به مردم عراق برای سرکوب داعش انجام داده است و این می‌تواند یکی از مهم‌ترین محورهای همکاری دو کشور باشد.»

وی با اشاره به اینکه ایران یک مرز مشترک 1450 کیلومتری با عراق دارد، گفت:  «ارسال کالاهای ایرانی به عراق با سهولت ویژه‌ای انجام می‌شود. به‌دلیل وجود مرز آبی و مرز زمینی این امکان به‌صورت مداوم و پرحجم برقرار است. کالاهای ایرانی نوعاً مورداستفاده بخش زیادی از مردم عراق قرار می‌گیرد، چراکه صرف‌نظر از نوع و کیفیت آن، یک رویکرد کاملا عقایدی در این خصوص وجود دارد؛ یعنی به‌صورت ذاتی و فرهنگی، از بین کالاهای آمریکایی و اروپایی اقبال مردم عراق نسبت‌به کالاهای ایرانی بیشتر است.»

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا ادامه داد: «واقعیت این است که اکثریت جریان‌های سیاسی در فراکسیون‌های پارلمان طرفدار ایران هستند و اقلیت اندکی هستند که آمریکا و عربستان به آنها امتیاز می‌دهند تا به‌عنوان اهرم فشار علیه دولت عمل کنند. به‌همین دلیل هرچه آمریکا و عربستان فشار وارد کنند که روابط اقتصادی ایران و عراق به سطح پایینی تنزل یابد، آن اکثریت مردم عراق دنبال این هستند که کالاهای ایرانی را خریداری کنند.

توضیح بیشتر اینکه مردم عراق با دو دسته‌بندی مذهبی و قومی قابل‌شناسایی هستند. در دایره عقیدتی ارتباط مستقیمی با ایران وجود دارد، لذا این دایره همواره بر دایره دوم حاکم است. دایره دوم دایره عربی است؛ یعنی عراق به‌عنوان کشور عربی محکوم است با کشور عربی رابطه برقرار کند، لذا هرکسی تلاش کند که از دایره عقیدتی خارج شود، اکثریت اجازه نمی‌دهد رابطه ایران و عراق یک رابطه خارج از پروتکل‌های سیاسی باشد. اگر مصطفی الکاظمی خیلی به آمریکا و عربستان نزدیک شود، اکثریت وارد عمل می‌شوند و او را برکنار می‌کنند.»

وی درباره برنامه نخست‌وزیر عراق برای بازگرداندن ثبات به این کشور توضیح داد: «مصطفی الکاظمی این سیاست را دارد که تنش‌های موجود بین تهران و واشنگتن، تهران و ریاض را کاهش دهد. مصلحت عراق هم این است که این کشور عرصه تقابل و قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نباشد. مصطفی الکاظمی اعتقاد دارد اگر روابط ریاض، واشنگتن و تهران بهبود یابد، اثر مثبت بر عرصه داخلی عراق ملموس‌تر خواهد بود.»