تاریخ : Mon 20 Jul 2020 - 11:49
کد خبر : 43425
سرویس خبری : سیاست

 آقای لاریجانی پیگیر قرارداد همکاری ایران و چین است

اکبر ترکان:

آقای لاریجانی پیگیر قرارداد همکاری ایران و چین است

مشاور سابق روحانی گفت: شنیده‌ام که آقای علی لاریجانی همچنان مسئولیت ادامه مذاکرات برای قرارداد همکاری ایران و چین را برعهده دارد، چون قبلاً هم بخشی از کار توسط ایشان صورت گرفته بود و در جریان هست.

 به گزارش «فرهیختگان»، محورهای مهم مصاحبه اکبر ترکان، مشاور سابق روحانی به شرح ذیل است:

* قرارداد با چین یک اتفاقی است که می‌تواند آینده ایران را تغییر دهد.

* به نظر من اگر قطعنامه ۵۹۸ و برجام را دو تصمیم مهم دیپلماتیک نظام پس از انقلاب بدانیم، قرارداد با چین سومین تصمیم مهم و راهبردی در این زمینه است.

* من خودم در بخش دفاعی بودم و می‌دانم که تجارب خوبی را با چین در این زمینه داشتیم. در بخش‌های غیرنظامی هم همینطور. یعنی می‌توانیم روی این همکاری به‌عنوان یک همکاری بلندمدت حساب کنیم.

* این قرارداد همکاری‌های بلندمدت قطعاً تا حد زیادی می‌تواند مشکلات ناشی از تحریم را کاهش دهد.

* ما به هر حال در همین شرایط تحریمی و بدون این توافق داریم با چین کارهایی می‌کنیم، نفت می‌فروشیم و پروژه‌هایی داریم.

* برخی‌ها هم البته این را برجسته می‌کنند که چینی‌ها از قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شدند. همچنان که برخی دیگر هم با دامن زدن به ادعاهایی مبنی بر اینکه بخش‌هایی از کشور در اختیار چین قرار می‌گیرد، به جو ضد چینی دامن می‌زنند.

* ۴۰ پروژه در قالب «اویل پک» با چینی‌ها در همین دولت توافق شد که ۷_۸ تا از آنها تمام شد و بقیه هم در حال انجام هستند. چرا ما نباید از این ظرفیت همکاری بهره بیشتری ببریم.

* من هم شکی ندارم که تحریم‌ها حتی کار با چین را نیز برای ما سخت می‌کند اما آن طرف قضیه هم این موضوع است که می‌شود برای حل این موضوع راهکار پیدا کرد. یعنی نیاز به طراحی یک مدل متفاوتی از همکاری است که شدنی هم هست.

* کشورهایی که برخی مثال می‌زنند که در قرارداد با چین فلان شدند و بهمان شدند، به لحاظ مؤلفه‌های قدرت ملی شاید ۵ درصد ایران هم نباشند. یا مثلاً ما در دوره آقای هاشمی مثل همین قرارداد را با روسیه امضا کردیم. در آن دو قراردادی که اشاره کردم هم کارهای بزرگی انجام شد. هم در بخش دفاعی و هم غیر دفاعی. شاید البته به گستردگی این قرارداد نبودند اما بالاخره در همین مدل تعریف می‌شدند.

* قرارداد استراتژیک یک ظرفیت است که باید در قالب آن کارهای دیگری صورت بگیرد. یعنی شاید اسم قرارداد با چین ۴۰۰ میلیارد دلار باشد اما ظرفیت آن خیلی بیشتر است.

* شنیده‌ام که آقای علی لاریجانی همچنان مسئولیت ادامه مذاکرات را برعهده دارد، چون قبلاً هم بخشی از کار توسط ایشان صورت گرفته بود و در جریان هست.

* باز تا جایی که اطلاع دارم، دولت هم موافق نقشی است که به ایشان داده شده و علاقه‌مند است که آقای لاریجانی این کار را ادامه دهد.

*  در این یک سال علاوه بر این قرارداد، به نظر من دولت می‌تواند حداقل سنگ بنای قراردادهای مشابه جدید را با قدرت‌هایی مثل روسیه و هند هم بنا بگذارد.

* همین طور وارد قراردادهای تازه‌ای با همسایگان شویم.کما اینکه به طور مثال همین الان با پاکستان، کویت و عمان قرارداد صادرات گاز داریم و با امارات هم بررسی‌هایی دارد انجام می‌شود. این موارد باید بیشتر شود/روزنامه ایران