تاریخ : Sun 19 Jul 2020 - 12:15
کد خبر : 43364
سرویس خبری : جهان شهر

سفری با اهداف چندگانه

سیدرضا صدرالحسینی:

سفری با اهداف چندگانه

پس از انتخاب الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیری او تصمیم گرفته در یکی از اولین سفرهای خارجی خود به تهران نیز سفر کند- زیرا ایران دارای بیشترین ارتباطات با عراق است- در این سفر موضوعات مهمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش «فرهیختگان»، سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: معمولا یکی از موضوعات مهم در روابط بین کشورها گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک و رفت‌و‌آمد مقامات سیاسی است. جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای صاحب نفوذ در منطقه است که بیشترین مرز زمینی را با عراق دارد. پس از انتخاب الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیری او تصمیم گرفته در یکی از اولین سفرهای خارجی خود به تهران نیز سفر کند- زیرا ایران دارای بیشترین ارتباطات با عراق است- در این سفر موضوعات مهمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که به احتمال زیاد شامل مواردی مانند کنترل مرزها و گذرگاه‌های مشترک، موضوعات اقتصادی، پرونده شهادت فرماندهان مقاومت ازجمله شهید سردار قاسم سلیمانی، بحث بر سر توافقات مبارزه با تروریسم و همچنین موضوع مهم مقابله با ویروس کرونا که تقریبا تمام جهان با آن درگیر هستند، خواهد بود. مساله دیگر که احتمالا مورد بحث قرار می‌گیرد، موضوع سفر اربعین است. 

جدای از این موضوع، بعید نیست مقامات سیاسی که به تهران می‌آیند حامل پیام‌هایی در رابطه با میانجی‍گری برای کاهش تنش میان ایران با عربستان و آمریکا باشند. این را رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، اما مشخص نیست این اخبار صحیح باشد. با این‌حال ظاهرا عربستان سعودی از ماه‌های گذشته موضوع کاهش تنش با جمهوری اسلامی ایران را جزء دستورکار سیاست خارجی خود قرار داده است و در این رابطه از همه امکانات موجود و از همه کسانی که با ایران دارای روابط خوب و حسنه هستند، استفاده خواهد کرد.

ممکن است در این سفر چنین اتفاقی رخ دهد، زیرا نخست‌وزیر عراق قبل از سفر به تهران به ریاض سفر خواهد کرد. ممکن است از جهتی این سفر حامل پیامی از سوی سعودی‌ها برای کاهش تنش با ایران باشد.  نگاه جمهوری اسلامی ایران به همه مسئولان کشورهای منطقه، با خواست ملت‌های آنان تطابق دارد. الکاظمی برآیند اجماع نظر شیعیان در عراق است که وظیفه تعیین نخست‌وزیر را در این کشور برعهده دارند. با توجه به این مساله، وی به‌دلیل آرایی که در پارلمان عراق به‌دست آورده مورد احترام ایران است. البته ممکن است او مطلوب جمهوری اسلامی نباشد. الکاظمی نخست‌وزیر اجماعی عراق است و با توجه به این مساله روابط تهران با او مانند هرمقام دیگر مورد تایید مردم کشورهای دیگر است.