تاریخ : Tue 14 Jul 2020 - 10:20
کد خبر : 43162
سرویس خبری : سیاست

ایده مجلس تا روز آخر دولت

هفت نماینده مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تشریح کردند

ایده مجلس تا روز آخر دولت

«فرهیختگان» با هفت نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه ها و اولویت های مجلس یازدهم گفت وگو کرده است.

به گزارش «فرهیختگان»، گفت وگوی «فرهیختگان»  با هفت نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه ها و اولویت های مجلس یازدهم و رابطه مجلس و دولت را در ادامه بخوانید:

احد آزادیخواه عضو کمیسیون کشاورزی:  تعامل  کمیسیون‌های تخصصی با دولت گره‌گشای مشکلات است

بهتر است به‌جای سوال و استیضاح از رئیس‌جمهور در سال آخر دولت، به‌صورت تخصصی امور جاری کشور را به‌صورت جدی رصد کنیم و هر کمیسیون بنا بر وظایف خود پیگیر مسائل اجرایی وزارتخانه‌ها باشد. روابط نزدیک کمیسیون‌های تخصصی با دولت می‌تواند گره‌گشای مشکلات کشور باشد.

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس: اجرای کامل قانون از سوی دولت فضای تعامل با مجلس را فراهم می‌کند

دولت باید خود را ملزم به اجرای کامل قوانین و مصوبات مجلس بداند، به‌گونه‌ای که هر آنچه در مجلس به تصویب نمایندگان می‌رسد بدون کم‌وکاست از سوی دولت به اجرا درآید. به‌عبارتی تنها در این شرایط است که وفق قانون‌اساسی رفتار شده و به‌عبارتی تعامل میان مجلس و دولت در چارچوب خود و به نحوه قابل‌قبولی شکل گرفته است.

نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون اصل 90: ساماندهی بازار مسکن  محور مهم تعامل با دولت  است

یکی از این موضوعات که بنده هم مدت‌هاست پیگیر آن هستم ساماندهی به وضعیت مسکن و بازار آن در کشور است. در این خصوص انصافا باید بگوییم که آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی همراهی زیادی با مجلس داشته‌اند و برای پیشرفت کار کمک کرده‌اند. در این خصوص مجلس طرح کارشناسی‌شده‌ای را آماده کرده است و امیدواریم که به‌زودی شرایط برای ابلاغ آن به دولت مهیا شود.

محمود عباس‌زاده‌مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی: قوانینی را تصویب خواهیم کرد که در واقعیت امکان اجرا داشته باشند

مجلس هیچ‌گاه آسمان را نگاه نمی‌کند و روی زمین راه برود، چراکه با چنین کاری در پستی و بلندی‌های زمین گرفتار خواهد شد. لذا انتظارات ما از دولت واقع‌بینانه و مبتنی‌بر امکان اجرای قوانین خواهد بود. مجلس آنچه را که خارج از توان دولت است، انتظار نخواهد داشت.

سیدسلمان ذاکر عضو کمیسیون اصل 90: کاری کنیم تا مدیران کل و استانداران فعال شوند

با تعامل با وزرا می‌توان کاری کرد که مدیران کل و استانداران کشور پای کار بیایند و نسبت به اجرای مصوبات مجلس و انتخاب مسیر‌هایی که منجر به رفع دغدغه‌‌های مردم شود، اقدام کنند. ازاین‌رو اگر مجلس بتواند کار کند تا در سطوح میانی و کارشناسی انگیزه‌‌های فعالیت بیشتر شود احتمال افزایش جنب‌وجوش در دولت و کار و فعالیت بیشتر فراهم خواهد شد.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات: بانک مرکزی و گمرک از فضای تعاملی دولت و مجلس استفاده کنند

لازم است که بانک مرکزی نیز در کنترل بازار ارز نظارت بیشتری داشته باشد. باید همکاری با بانک مرکزی و کمک به نظارت آنها بر بازار ارز ازجمله محورهای مهم کاری ما باشد. لذا بانک مرکزی و مجموعه‌هایی چون گمرک باید از روابط مجلس و دولت حداکثر استفاده را برده و محوری برای تعامل باشند تا بتوانند مشکلات کنونی کشور را برطرف کنند.

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس: اولویت نظارت بر دولت، حوزه‌‌های اقتصادی و فرهنگی است

طبیعتا حوزه مسئولیت مجلس محدود به نظارت نیست، لذا همان‌طور که در پیام حضرت‌آقا به مجلس هم اعلام شد، اولویت ما دو حوزه اقتصاد و فرهنگ است که اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد. اینکه در این مقطع سوال کردن درست است یا خیر، باید گفت در هر زمانی به شکل قانونی و با رعایت موازین اخلاقی و شرعی اشکالی ندارد، چراکه سوال حق قانونی نمایندگان است.