تاریخ : Sun 12 Jul 2020 - 16:33
کد خبر : 43037
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

ارتباط دوسویه متن و بازی در زنده کردن یک نقش

نگاهی موردی به ارتباط متن 9 فیلمنامه حامد عنقا و احیای بازیگر

ارتباط دوسویه متن و بازی در زنده کردن یک نقش

این روزها سریال آقازاده به نویسندگی حامد عنقا از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود. سریالی که حضور چهره‌های بازیگری همچون نیکی کریمی، امیرآقایی و امین‌حیایی، باعث بهتر دیده شدن این سریال شده است.

به گزارش «فرهیختگان»،   این روزها سریال آقازاده به نویسندگی حامد عنقا از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود. سریالی که حضور چهره‌های بازیگری همچون نیکی کریمی، امیرآقایی و امین‌حیایی، باعث بهتر دیده شدن این سریال شده است. با نگاهی به برخی از آثار این فیلمنامه‌نویس شاهد حضور بازیگرانی هستیم که در نقش‌های متفاوت از آثار قبلی‌شان خوش درخشیدند و مسیر حضورشان در آثار بعدی هموار شد. در کارنامه هنری حامد عنقا، طراحی و نویسندگی فیلمنامه 9 سریال به‌چشم می‌خورد که ویژگی مشترک‌شان این است که زمینه‌های ظهور دوباره استعداد برخی بازیگران فراهم شد. در این گزارش نگاهی کوتاه خواهیم داشت به موقعیت بازیگرانی که در فیلمنامه‌های حامد عنقا حضور داشتند.

 

ویشکا آسایش / نردبام آسمان

نام شخصیت: آی بانو/سال پخش: 1388

دستاورد: ویشکا آسایش کارش را با داوود میرباقری و از اواسط دهه 70 در سینما و تلویزیون شروع کرد. او با حضور در فیلم سینمایی «ساحره» و سریال «امام علی(ع)» خود را به یک چهره موفق تبدیل کرد، اما این شهرت و محبوبیت را با سرعتی که در ابتدا تصور می‌شد ادامه نداد و سفر او به خارج از کشور، باعث شد چند سالی از سینما و تلویزیون دور باشد و حتی حضورش در «معصومیت از دست رفته» و فیلم‌های سینمایی مختلف هم نتوانست به بیشتر دیده شدن او نزد مخاطبان عام سینما و تلویزیون کمک کند.

این روند تا اواخر دهه 80 ادامه داشت، تا اینکه آسایش بعد از حدود 6 سال دوری از قاب دوربین، برای بازی در نقش «آی بانو» در سریال «نردبام آسمان» انتخاب شد.

 آی بانو در این سریال، دختر عصیانگری است که در ابتدای کار ممکن است مخاطب را به یاد «قطام» در سریال «امام علی(ع)» هم بیندازد، اما هرچه جلوتر می‌رفت، باتوجه به اتفاقاتی که در طول داستان برایش رخ می‌داد، پخته‌تر می‌شد.
بازی کم نظیر ویشکا آسایش در این نقش، بار دیگر توجهات را به‌سوی او جلب کرد و موقعیت‌های تازه‌ای را برای او در پی داشت.
 

آشا محرابی / قلب یخی 1 و 2

نام شخصیت: ستاره/سال پخش: 1389

دستاورد: آشا محرابی در میان تئاتری‌ها چهره شناخته شده‌ای است و پیش از اینکه نامش را به‌عنوان یک بازیگر آثار تلویزیونی و سینمایی سر زبان‌ها بیندازد، به‌عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر شناخته می‌شد. همین مساله باعث شده بود او بیشتر برای نقش‌های کوتاه در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی دعوت شود، اما حضورش در نقش ستاره در فصل اول و دوم مجموعه «قلب یخی» که اولین سریال شبکه نمایش خانگی در ایران بود، باعث شد توجه به‌سمت او بیش از پیش جلب شود و پس از حضور در این سریال، نقش‌هایی که به محرابی پیشنهاد شد، نقش‌های مهم‌تر و تاثیرگذارتری بودند. ستاره، یکی از کاراکترهای اصلی فصل اول قلب یخی بود که به قول آشا محرابی در یکی از مصاحبه‌هایش، در فصل دوم به‌سمت «خاموش شدن» رفت.

مینا ساداتی/ تنهایی لیلا

نام شخصیت: لیلا/سال پخش: 1394

دستاورد:‌ از اواسط دهه 80 تا سال 93 مینا ساداتی در آثار فیلمسازان مختلفی بازی کرد. در این هفت سال، او در نزدیک به هشت فیلم سینمایی بازی کرد و در مسیر چهره شدن قرار گرفت. اما یک نقطه عطف در کارنامه هنری او، باعث شد مسیر حرکتش، تندتر از قبل شود و آن هم بازی در نقش لیلا در سریال «تنهایی لیلا» بود. سریالی که در زمان پخش با اقبال عمومی مواجه شد و حضورش در این نقش، باعث شد که مینا ساداتی برای علاقه‌مندان به سینما و دوستداران آثار تلویزیونی، به نامی آشنا تبدیل شود. ساداتی در عرض چهار سال در بیش از 10 فیلم سینمایی با بسیاری از چهره‌های بنام سینمای ایران بازی کرد و به‌خاطر ایفای نقش ماندگارش در فیلم سینمایی «تابستان داغ» هم توانست در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم پکن، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کند. تنهایی لیلا، تنها سریال در کارنامه هنری مینا ساداتی است که در آن نقش دختری عاشق‌پیشه را ایفا می‌کرد، دختری از خانواده‌ای متمول که عاشق پسری می‌شود که از نظر اعتقادی و فرهنگی با او تفاوت‌های زیادی دارد.

آزاده صمدی/ انقلاب زیبا

نام شخصیت: زیبا/سال پخش: 1393

دستاورد:‌ تا پیش از پخش سریال «انقلاب زیبا» از شبکه یک، آزاده صمدی چهره‌ای بود که بیشتر از اهالی سینما، دوستداران سریال‌های تلویزیونی با او آشنا بودند. همین آشنایی اولیه باعث شد که او برای بازی در نقش زیبا در این سریال، از تمام توانایی‌های خود بهره ببرد تا بتواند از پس چالش‌های موجود در این نقش بربیاید. او در این سریال نقش پرچالشی را بازی کرد و به شکل جدی محک خورد. بازی متفاوتش بر شهرت او افزود. آزاده صمدی در مورد نقشی که در این سریال بازی کرده، گفته است: «زیبا دختری است که پدرش در آمریکا زندگی می‌کرده است و بعد از سال‌ها از آمریکا باز می‌گردد و درگیر جریان قتلی می‌شود که اتفاقاتی را در طول داستان شکل می‌دهد. زیبا محوریت این قصه را تشکیل می‌دهد و انقلابی که در نام سریال مطرح می‌شود بیشتر به تحول روحی در خود زیبا اشاره دارد.» صمدی پس از بازی در انقلاب زیبا، در سه سریال تلویزیونی و دو سریال شبکه نمایش خانگی به ایفای نقش پرداخت. اتفاقی که باعث شد باتوجه به حضور او در تئاترهای مختلف، نامش را در بین پرکارترین بازیگران چند سال اخیر سینما، تلویزیون و تئاتر قرار گیرد.

 بیژن امکانیان/ پدر

نام شخصیت: توفیق/سال پخش: 1397

دستاورد: بیژن امکانیان ستاره سینمای ایران در دهه 60 و اوایل دهه 70 بود، روزهایی که ستاره بودن، مانند این روزها نبود و یک بازیگر برای دیده شدن و به محبوبیت رسیدن باید سختی‌های زیادی می‌کشید. او در آن سال‌ها، این مسیر را رفت و تا مدت‌ها جوان اول فیلم‌های سینمایی بود و زمانی که از سینما فاصله گرفت، از اوایل دهه 80 به‌سمت تلویزیون آمد و در سریال‌ها ایفاگر نقش‌های ریز و درشت بود. نکته‌ای که درخصوص او تقریبا همواره ثابت بود، به تصویر کشیدن شخصیت‌های خوب و اصطلاحا اتو کشیده بود، نقش‌هایی که البته امکانیان در آن به درجه استادی رسیده بود. اما او بالاخره دست به یک ریسک اساسی زد و در سریال «پدر» نقش یک بدمن را ایفا کرد، کاراکتری به‌نام توفیق که عاشق دخترِ رفیقش می‌شود و به قول معروف، مخاطب را حسابی اذیت می‌کند. معمولا کم پیش می‌آید که ریسک‌های این مدلی از بازیگران در همان گام نخست موفقیت‌آمیز باشد، اما برای امکانیان این اتفاق رخ داد و او به‌خوبی از عهده ایفای نقش یکی از منفورترین شخصیت‌های منفی تلویزیون برآمد. امکانیان با این نقش توانست هیبتی متفاوت از بازیگری خودش را پیش روی مخاطبان تلویزیون نشان دهد.

عنایت بخشی/ بر سر دوراهی

نام شخصیت: جلال /سال پخش: 1398

دستاورد:‌ در بین پیشکسوتان بازیگری در ایران، نام عنایت بخشی، جایگاه ویژه‌ای دارد. او از سال 1344 تا به امروز با بازی در بیش از 70 مجموعه تلویزیونی، 70 فیلم سینمایی و نمایش‌های متعددی که در سالن‌های مختلف تئاتر روی صحنه برده، به یکی از چهره‌های شناخته شده سینما در کشورمان تبدیل شده است و نام و چهره‌اش برای دوستداران به هنر، کاملا آشناست. او یکی از قدیمی‌ترین ضدقهرمان‌های سینما و تلویزیون ایران است و در طول چند دهه اخیر، بیشتر او را در نقش‌های سیاه و خاکستری دیدیم. اگرچه با بالاتر رفتن سن، به‌سمت نقش‌های مثبت گرایش بیشتری پیدا کرد. آخرین حضور این بازیگر 75 ساله در تلویزیون مربوط به نوروز سال گذشته است، جایی که سریال «برسر دوراهی» از شبکه دو پخش می‌شد. او در بخشی که در این فیلم نقش طلبکار قهرمان داستان را ایفا می‌کرد، بار دیگر خوش درخشید و بعد از مدت‌ها، یاد نقش‌های خاطره‌انگیزی که مخاطبان پیش از این از او در قاب جعبه جادو دیده بودند، زنده شد.

امیر آقایی/ آقازاده

نام شخصیت: نیما /سال پخش: 1399

دستاورد: امیر آقایی با سریال خاک سرخ معروف شد و شهرتش در اولین شب آرامش به اوج رسید. کارنامه این بازیگر افت و خیز زیادی داشته و حالا به‌نظر می‌رسد مسیری تازه پیش روی او قرار گرفته است. آقایی در «آقازاده» نقش یک آقازاده به نام نیما را بازی می‌کند که هیچ مانعی بر سر راه خود برای رسیدن به آمالش نمی‌بیند. نقش نیما ظرفیت افتادن به دام کلیشه‌ها را دارد، اما آقایی در نقطه درست ایستاده و توانسته است شخصیت را ملموس ارائه کند. فریادهای او بجاست و سکوتش منطقی است. او از تمام اجزای صورت و بدن به‌خوبی بهره برده و نقش نیما را در کارنامه‌اش «یگانه» کرده است. امیر آقایی در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر توانست سیمرغ بهترین بازیگر مرد مکمل را دریافت کند. معمولا بازیگران بعد از دریافت سیمرغ به‌دلیل سخت‌پسند بودن‌شان، یک دوره انزوای بازیگری را پیش‌رو دارند. اما آقایی با ایفای دقیق نقش خود در سریال «آقازاده» ثابت کرد که دوره تازه‌ای از حضور هنری‌اش را تصویر می‌کند.