تاریخ : Wed 08 Jul 2020 - 09:04
کد خبر : 42912
سرویس خبری : سیاست

مجلس نباید به دنبال شوی سیاسی باشد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

مجلس نباید به دنبال شوی سیاسی باشد

طغیانی گفت: باید سوالاتی ناظر به ماه‌های آینده دولت طراحی شود و به شکلی باشد که رئیس‌جمهور با برنامه خود برای اداره کشور برای یک سال باقی‌مانده به مجلس بیاید. نمی‌خواهیم کار سیاسی یا شوی سیاسی اجرا شود، بدون اینکه مسائل عادی مردم که مساله اقتصاد و معیشت است، حل شده یا لااقل تسکین پیدا کند.

به گزارش «فرهیختگان»، مهدی طغیانی، عضو هیات‌علمی دانشگاه اصفهان از منتقدان طرح تدوین‌شده برای سوال از رئیس‌جمهور است و آن را مفید به فایده نمی‌داند.  او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با انتقاد از محتوای سوالات مطرح شده در طرح نمایندگان گفت: «واقعیت این است که بنده و برخی از نمایندگان معتقد هستیم اگر قرار است سوالی از رئیس‌جمهور طرح شود باید اولا با محتوای متناسب با شرایط امروز کشور باشد و ثانیا رو به جلو و پیش‌برنده باشد. اینکه بخواهیم درباره اتفاقات گذشته صحبت کنیم، درباره اشتباهات و کم‌‌کاری‌های دولت صحبت کنیم مشکلی حل نمی‌شود.» 

وی افزود: «حتی اگر با کشاندن رئیس‌جمهور به مجلس با طرح کنونی به جمع‌بندی برسیم و دولت هم بپذیرد این اشکالات را داشته است که البته بعید است این اتفاق رخ دهد، بازهم ما به نقطه صفر رسیده‌ایم. حرف ما این است که باید روبه جلو حرکت کنیم و باید سوالاتی ناظر به ماه‌های آینده دولت طراحی شود و به شکلی باشد که رئیس‌جمهور با برنامه خود برای اداره کشور برای یک سال باقی‌مانده به مجلس بیاید. نمی‌خواهیم کار سیاسی یا شوی سیاسی اجرا شود، بدون اینکه مسائل عادی مردم که مساله اقتصاد و معیشت است، حل شده یا لااقل تسکین پیدا کند. این مهم‌ترین حرف ماست. دوستان سوالات سطحی مطرح کردند و فکر می‌کنم تا این اشکالات برطرف نشود کار نتیجه نخواهد داد.»

وی ادامه داد: «افق حرکت و برنامه این چند ماه دولت برای ما مهم است. باید مشخص شود برنامه دولت و رئیس‌جمهور برای تامین کسری بودجه چیست؟ آیا با ایجاد بدهی به‌دنبال رفع کسری بودجه هستند؟ یا اینکه باید مشخص شود برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز چیست؟ با همین منابع موجود برنامه‌ها باید ارائه شود. باید مشخص شود که آیا واقعا نمی‌توانند بازار را کنترل کنند؟ در اینجاست که باید پاسخ روشن دریافت کنیم، باید مشخص شود برنامه‌ای دارند یا برنامه‌ای ندارند! اگر برنامه دارند، این برنامه باید به محک کارشناسان گذاشته شود.»

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با طرح این سوال که «آیا رئیس‌جمهور می‌خواهد کما فی‌السابق کشور را اداره کند»، تاکید کرد: «مطلوب نیست که دولت بخواهد روش قبلی را ادامه دهد، لذا بحث ما این است و اینکه اکنون دولت به چه نحوی می‌خواهد مسائل را پیش ببرد، آیا این برنامه می‌تواند مفید یا غیرمفید باشد.» 

وی در پایان با اشاره به لزوم انجام برخی اقدامات فوری از سوی دولت گفت: «الان متاسفانه بازارهای ما به‌نوعی فضای مناسب سوداگری و دلال بازی شده است. به‌نظر من اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاری که دولت باید در همه این بازارها انجام دهد، این است که دلال‌بازی و سوداگری را از آنها دور کند که البته این کار روش‌هایی دارد. مهم‌ترین آنها، روش‌های مالیاتی و کنترل چرخه ریال است. موارد دیگری هم البته هست ولی پیشنهادهای ما بیشتر فنی است و باید دولت به‌صورت کارشناسی پای کار بیاید، به شرط اینکه عزمی برای تغییر و اصلاح وجود داشته باشد و فقط نخواهند از رویه‌های غلط قبل استفاده کنند.»

چند نکته درباره طرح سوال از رئیس‌جمهور نمایندگان مجلس یازدهم
دولت پاسخی ندارد، جواب‌ها را برسانید
 
رئیس مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
مجلس نباید با «سوال از رئیس‌جمهور» به‌دنبال اثرگذاری اقتصادی باشد
 
سرمقاله از   محمد زعیم‌زاده،جانشین سردبیر