تاریخ : Mon 06 Jul 2020 - 20:31
کد خبر : 42866
سرویس خبری : سیاست

اصلاح قوانین مالیاتی کشور، ابزاری مناسب کاهش کسری بودجه دولت

اصلاح قوانین مالیاتی کشور، ابزاری مناسب کاهش کسری بودجه دولت

در حال حاضر برخی از قوانین مالیاتی نیازمند اصلاح و بازنگری هستند تا از طریق این ابزار بتوان عدالت مالیاتی را در کشور اجرا کرد.

به گزارش «فرهیختگان»، الهام آزاد، نماینده منتخب مردم نائین، خور و بیابانک که فارغ التحصیل رشته حقوق بین‌الملل است با حضور در برنامه تلویزیونی جلسه غیرعلنی به تشریح نظرات خود درباره موضوعات کشور پرداخت. این نماینده جوان که سبقه وکالت و تدریس در دانشگاه را در کارنامه کاری خود دارد، حضور در منصب نمایندگی مجلس را نتیجه ترسیم چشم انداز برای خدمت به ملت و دفاع از حقوق آنان در سطح وسیع دانست.
به گفته وی، نمایندگان مجلس با توجه به معدل توانمندی های خود باید با شایستگی و لیاقت برای تقنین قوانین، نظارت بر حسن اجرای آن، صیانت از آرا مردم و خون شهدا و امانت داری صادقانه گام بردارند.
آزاد ادامه داد: با توجه به نقص برخی از قوانین کشور، لازم است که در هر کمیسیون مجلس، حداقل یک حداقل حقوقدان حضور داشته باشد تا نواقص طرح ها و قوانین را به نمایندگان گوشزد کند تا علاوه بر این موضوع، دیگر شاهد  ضعف های ادامه مسیر نیز نباشیم.
وی با اشاره به موافقت خود با طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس اظهار کرد: نمایندگان مجلس به واسطه این امر که منتخب ملت هستند باید مردم را از رای و آرا خود مطلع سازند چراکه در صورت عدم اجرای این موضوع، وظیفه خود مبنی بر امانت داری صادقانه را انجام ندادند. از سوی دیگر وقتی نمایندگان بدانند که رای آنان در معرض دید قرار دارد، قطعا با نگاه کارشناسی و بررسی بیشتر و دقیق تر آرا نظرات خود را بیان می کنند.
آزاد در خصوص قانون مالیات مطرح کرد: در حال حاضر برخی از قوانین مالیاتی نیازمند اصلاح و بازنگری هستند تا از طریق این ابزار بتوان عدالت مالیاتی را در کشور اجرا کرد. برای مثال شاهد این موضوع هستیم که دلالان و قاچاقچیان به دلیل نقص قوانین قرار مالیاتی دارند و این فرارهای مالیاتی منجر به کسری بودجه دولت خواهد شد که لازم است برای بهبود این مشکل سازوکارها اصلاح گردد.
این نماینده مجلس در خصوص مهم ترین برنامه های خود در مجلس یازدهم بیان کرد: با توجه به نام گذاری امسال به نام جهش تولید و ترسیم نقشه اقتصاد مقاومتی لازم است که برای رونق تولید در کشور اقدامات اساسی صورت بگیرد. همچنین با توجه به اینکه کارگران، نقش محوری و مهمی را در تولید دارند باید قوانین کار و گارکر در جامعه اصلاح گردد و حمایت های ویژه ای از کارگران و کارفرمایان صورت بگیرد که کاهش بروکراسی های اداری، صدور مجوز بخشی از این اقدامات اصلاحی است. از سوی دیگر در بسیاری از زمینه های مختلف، ما دارای قوانین جامع و کامل هستیم که متاسفانه به دلیل عدم نظارت دقیق شاهد نقض قوانین هستیم. لذا لازم است که علاوه بر اصلاح قوانین توجه ویژه ای به نظارت آن داشته  باشیم.