تاریخ : Mon 29 Jun 2020 - 11:04
کد خبر : 42601
سرویس خبری : دانشگاه

پاسخ به ۲۴ سوال دانشجویان درباره نقل و انتقالات دانشگاه آزاد

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد

پاسخ به ۲۴ سوال دانشجویان درباره نقل و انتقالات دانشگاه آزاد

دانشجویان درخصوص نحوه نقل‌وانتقال سوالات زیادی دارند. به‌طور مثال آنها می‌خواهند بدانند به درخواست آنها چه زمانی پاسخ داده می‌شود و یا امکان جابه‌جایی در رشته‌های گروه پزشکی یا دامپزشکی وجود دارد یا خیر؟ آنها همچنین می‌خواهند بدانند هزینه جابه‌جایی بین واحد مبدأ و مقصد چقدر است؟

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بیستم خرداد امسال بود که معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل روند اجرایی نقل‌وانتقال دانشجویی در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه آزاد اسلامی را ابلاغ کرد.

براساس این دستورالعمل، ثبت درخواست دانشجویان متقاضی میهمانی یا انتقال از تاریخ 25 خرداد آغاز شد و تا 25 تیرماه هم ازطریق سامانه منادا انجام می‌شود. در این بخشنامه تاکید شده بود به‌منظور فراهم آمدن حداکثر تسهیلات برای دانشجویان، روند انجام امور در سامانه منادا به‌نحوی طراحی شده که نیازی به تردد دانشجو بین واحدهای دانشگاهی مبد‌أ و مقصد جهت انجام درخواست خود نباشد. با این اوصاف و باتوجه به شرایط کرونا دانشجویان نمی‌توانند به دانشگاه رفته و سوالات خود را به‌صورت حضوری پیگیری کنند. دانشجویان درخصوص نحوه نقل‌وانتقال سوالات زیادی دارند. به‌طور مثال آنها می‌خواهند بدانند به درخواست آنها چه زمانی پاسخ داده می‌شود و یا امکان جابه‌جایی در رشته‌های گروه پزشکی یا دامپزشکی وجود دارد یا خیر؟ آنها همچنین می‌خواهند بدانند هزینه جابه‌جایی بین واحد مبدأ و مقصد چقدر است؟

  ثبت 5 هزار درخواست مهمانی در سامانه منادا

علیرضا صامت، مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در لایو اینستاگرامی خود به سوالات دانشجویان درخصوص نقل‌وانتقالات و نحوه ثبت درخواست خود در سامانه منادا پاسخ گفت. یکی از مهم‌ترین سوالات دانشجویان درخصوص نقل‌وانتقال دانشجویان در گروه پزشکی و دامپزشکی است. صامت می‌گوید به‌دلیل رعایت سقف کلاسی در واحد مقصد و جلوگیری از کاهش دانشجویان در واحد مبدأ دانشگاه مجبور است محدودیت‌هایی را اعمال کند.

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارند باتوجه به وضعیت موجود ناشی از شیوع کرونا، شرایط دانشجویان را تسهیل کنند، بنابراین به‌گفته صامت، در آیین‌نامه نقل‌وانتقال، یک «الحاقیه موقت» ایجاد شده که براساس آن، دانشجویان این امکان را دارند که با بارگذاری مدارک محل سکونت، درخواست خود را برای مهمانی ارائه دهند و درصورت موافقت واحد مبدأ و مقصد، بدون محدودیت در واحد و مقطع، مهمان شوند. دانشگاه می‌خواهد باتوجه به شیوع کرونا در کشور و برای حفظ سلامت دانشجویان تا حد امکان با درخواست‌ها موافقت کند. البته به گفته مدیر کل دانشجویی دانشگاه آزاد، قطعا در برخی رشته‌ها محدودیت وجود دارد و باید تمام درخواست‌ها به دقت بررسی شود.

براساس آخرین آماری که صامت ارائه می‌دهد، از حدود پنج‌هزار نفری که درخواست مهمانی داشتند، 35 تا 40 درصد درخواست‌ها خواستار نقل‌وانتقال ازطریق همین الحاقیه بوده است.

  محدودیت در نقل‌وانتقال ۴ رشته گروه پزشکی

البته به گفته او در گروه پزشکی؛ ازجمله رشته‌های دندانپزشکی، پزشکی، پرستاری و مامایی محدودیت خاصی در واحدها وجود دارد، چراکه از ترم ۳ و ۴ به بعد، کارورزی در محیط بیمارستانی شروع می‌شود و طبیعتا اگر تعداد درخواست‌ها زیاد شود، بیمارستان‌ها جوابگو نخواهند بود. ضمن اینکه کیفیت آموزشی در واحدهای مقصد که با افزایش تعداد دانشجو روبه‌رو می‌شوند، کاهش خواهد یافت.

آن‌طور که او گفته، انتقال براساس جدول همترازی و میانگین نمره است، اما در انتقالی‌ها هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد. صامت می‌گوید: «در بحث مهمانی هیچ محدودیتی نداریم، اما در بخش انتقال با محدودیت روبه‌رو هستیم. دانشجویان باید باتوجه به میانگین رنج نمره آزمون و براساس جدول همترازی، درخواست انتقال دهند.»

به گفته صامت، در آیین‌نامه نقل‌وانتقالات، ۱۲ بند وجود دارد که در بند یک تا ۱۱، شرایط خاص دانشجویان پیش‌بینی شده است؛ مثل بیماری یا ازدواج و در این شرایط بابت مهمانی هیچ هزینه اضافه‌تری از دانشجو گرفته نمی‌شود، اما دانشجویانی که این شرایط را ندارند و باز هم درخواست انتقال دارند، از آنها هزینه دریافت می‌شود که این هزینه در مقاطع گوناگون متفاوت است. این هزینه برای مقطع کارشناسی 400 هزار تومان، در کارشناسی ارشد 800 هزار تومان و برای مقطع دکتری یک میلیون و 500 هزار تومان است.

همچنین آن‌طور که او توضیح داده است، امکان انتقال از دانشگاه‌های دولتی به دانشگاه آزاد و بالعکس وجود دارد که البته منوط به موافقت دانشگاه مبدأ و مقصد است. اگر دانشجوی دولتی بخواهد در دانشگاه آزاد مهمان شود، باید موافقت محل تحصیل و دانشگاه مقصد را بگیرد و پس از آن پرونده او در کمیسیون بررسی و اگر شرایط را داشته باشد، موافقت خواهد شد.

مشروح گفت‌وگوی علیرضا صامت، مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص نقل‌وانتقالات دانشجویی در قالب 24 سوال مطرح شده که در ادامه می‌خوانید.

1- به‌طور کلی چند مرتبه در طول سال امکان نقل‌وانتقالات وجود دارد؟

هر سال در دو نوبت یعنی برای نیمسال اول و نیمسال دوم این امکان را فراهم می‌کنیم تا دانشجویان از طریق سامانه منادا، درخواست خود را ثبت کنند. آیین‌نامه‌ای در این خصوص تدوین و در سامانه طراحی شده است و طبیعتا سعی کردیم تا حداکثر تسهیلات را برای دانشجویان در این آیین‌نامه درنظر بگیریم. مواردی مثل ازدواج دانشجویان درنظر گرفته شده و امکان انتقال به محل سکونت همسر فراهم شده است.

2-درخواست میهمانی و انتقالی هر دو از طریق یک سامانه ثبت می‌شود؟

برای تمام موضوع نقل‌وانتقالات، یعنی چه موضوع میهمان به‌صورت یک ترم و چه به‌صورت انتقال دائم از یک واحد به واحد دیگر در سامانه منادا پیش‌بینی شده است.

3-همه دانشجویان برای بحث نقل‌وانتقال باید از طریق منادا اقدام کنند؟

بله، همه دانشجویان؛ گروه پزشکی هم باید به همین سامانه مراجعه کرده و درخواست خود را اعلام کنند.

4-هزینه بررسی درخواست انتقالی چقدر است؟

این مبلغ برای مقاطع مختلف متفاوت است. این هزینه برای بررسی مدارک است و همان‌طور که می‌دانید یک پروسه طولانی در بحث نقل‌وانتقال انجام می‌شود و این مبلغ برای بررسی مدارک و سوابق است.

5-با توجه به وضعیت کرونا آیا تغییراتی در شرایط انتقالی یا میهمانی صورت گرفته است؟

آیین‌نامه قبلی به قوت خود باقی است ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا یک ماده 18 تحت عنوان الحاقیه به این آیین‌نامه به صورت موقت اضافه شده است؛ این ماده به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا بدون محدودیت واحد و مقطع با بارگذاری مدارک و مستندات محل سکونت خود درخواست‌شان را برای میهمانی ارائه دهند و با موافقت واحد مبدا و مقصد این موضوع امکان‌پذیر خواهد بود. درحال حاضر با پنج هزار درخواستی که تاکنون ثبت شده است نزدیک به 35 تا 40 درصد درخواست‌ها در این ماده بود چراکه شرایط راحتی دارد.

6-برخی از دانشجویان می‌گویند اگر ثبت‌نام کردیم و ترم آینده به صورت غیرحضوری شد می‌توان بحث میهمانی را منتفی کرد؟

بله، این امکان وجود دارد و می‌تواند بحث میمهانی را منتفی کرده و به واحد مبدا بازگردد.

7-برخی از دانشجویان علوم پزشکی از شرایط سخت میهمانی گلایه دارند. علت این موضوع چیست؟

در گروه علوم پزشکی ازجمله رشته پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی محدودیت‌های خاصی در واحد داریم. همان‌طور که می‌دانید کارورزی این دسته از دانشجویان بعد از ترم سوم و چهارم شروع می‌شود که لازم است در محیط بیمارستانی حضور داشته باشند. طبیعتا وقتی تعداد درخواست‌ها زیاد شود بیمارستان‌ها جوابگو نیستند. به‌طور مثال دانشجویان در رشته مامایی بعد از ترم ششم، باید آمار پر کنند و به عبارتی زایمان بگیرند. بنابراین وقتی تعداد دانشجویان در یک واحد زیاد شود اصلا امکان پر کردن آمار وجود ندارد و بیمارستان‌ها نیز تعداد خارج از آن ظرفیت‌شان را نمی‌پذیرند. این محدودیت‌ها باعث می‌شود که درخواست‌ها با دقت بیشتری بررسی و اولویت‌بندی شوند. اما مسلما با درخواست‌های تعداد زیادی از بچه‌های گروه پزشکی که شرایط خاص دارند موافقت می‌شود، از سوی دیگر واحدهای مبدا ما نیز با مسائل مختلفی مواجه می‌شوند چون برای بقیه دانشجویان مشکل پیش می‌آید. به‌طور مثال اگر در یک کلاس 20 نفره 10 نفر میهمان شوند اگر دو دانشجو در یک ترم نتوانند واحدی را بگذرانند، برگزاری کلاس در ترم دیگر یا عملی نیست یا بسیار پرهزینه است؛ درنتیجه لطمه زیادی نیز به سایر دانشجویان وارد می‌شود. بر همین اساس درخواست‌ها با دقت بیشتری انجام می‌شود.

8-راهکاری برای حل مسائل و مشکلات نقل‌وانتقال گروه پزشکی به‌ویژه در 2 رشته مذکور وجود ندارد؟ به‌طور مثال یکی از استان‌ها با نظام پزشکی استان توافق کرده بودند و دانشجویان در سطح استان می‌توانستند جا‌به‌جا شوند. آیا در سطح کشوری می‌تواند چنین اقدامی کرد؟

با همکاران معاونت پزشکی در این خصوص صحبت خواهیم کرد؛ اما مشکل درخصوص محدودیت پذیرش است. در هر دوره واحد بیشتر از 20 تا 25 نفر نمی‌تواند پذیرش کند چون ظرفیت از سوی وزارت بهداشت تعیین می‌شود. واحدها برای ارائه درس‌ها باید تجهیزات آزمایشگاهی و کلینیکی تهیه کنند و با بیمارستان‌ها قرارداد ببندند. قرارداد براساس تعداد دانشجویان منعقد می‌شود و طبیعتا اگر واحد 20 تا قرارداد بسته باشد و دانشجو 3 نفر شود بیمارستان همان هزینه را دریافت می‌کند. از سوی دیگر کیفیت آموزش در واحد مقصد یعنی واحدهایی که تعداد دانشجویش زیاد است کاهش پیدا می‌کند. به‌جای اینکه در یک کلینیک یا آزمایشگاه که استاندارد آن 15 نفر است همان 15 دانشجو پذیرش شود، وقتی پذیرش آن زیاد می‌شود مجبور می‌شوند به‌طور مثال 30 نفر در آن آزمایشگاه حضور پیدا کنند و خود‌به‌خود کیفیت آموزشی کاهش پیدا می‌کند. به دلیل حساسیتی که روی کیفیت رشته‌های پزشکی وجود دارد این محدودیت‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین ناخودآگاه این اتفاق به‌وجود می‌آید. عزیزانی که این درخواست را دارند با علم به این موضوع ثبت‌نام کرده‌اند. مثلا در واحد زاهدان فقط دانشجوی بومی پذیرفته می‌شود ولی برخی درخواست دارند که به‌طور مثال به واحد مشهد بروند. این محدودیت‌ها در رشته‌های پزشکی وجود دارد و ما نمی‌توانیم با تمام درخواست‌ها موافقت کنیم.

9-آیا تسهیلات امکان نقل‌وانتقال فرزندان جانبازان حذف شده است؟

برای فرزندان ایثارگران و جانبازان زیر 25 درصد این موضوع وجود دارد. این عزیزان می‌توانند براساس این ماده درخواست دهند چراکه فقط در یک تعداد از رشته‌ها که محدودیت داشتیم این موضوع حذف شده است. یعنی رشته گروه پزشکی و دامپزشکی و در بقیه رشته‌ها بدون محدودیت و براساس همین بند می‌توانند درخواست دهند. تنها محدودیتی که ایجاد شده در گروه پزشکی و دامپزشکی است.

10-آیا باتوجه به شرایط کرونایی امکان کاهش هزینه‌ها وجود دارد؟

طبق آمار تعداد درخواست‌هایی که در این خصوص داشتیم 245 نفر بود و تعداد آنها چندان زیاد نیست و شرایط آنها آن‌قدر خاص نیست که بخواهیم این هزینه را کم کنیم، اما باز در این خصوص بررسی و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود اما نمی‌توان قول خاصی داد. درصورت موافقت حتما به واحدها اعلام می‌کنیم.

11-برخی از موافقت با همه درخواست‌های نقل‌وانتقال در ترم جاری با توجه به شرایط خاص موجود صحبت می‌کنند. اگر واقعا قرار است با تمام درخواست‌ها موافقت شود به‌نظر نیازی به بررسی مدارک نیست؟

به هر حال مدارک و پرونده باید بررسی شود؛ ما کنار حوزه دانشجویی و کنار دانشجو هستیم و همیشه می‌خواهیم به دانشجو کمک کنیم. در هر حال شرایط کرونا یک بند به آیین‌نامه اضافه کرده است اما اینکه با تمام درخواست‌ها موافقت شود، چنین موضوعی وجود ندارد. اگر دانشجویان آیین‌نامه را مطالعه کرده باشند ( در سایت منادا می‌توانند ملاحظه کنند) در بحث میهمانی هیچ محدودیتی نداریم.
یعنی دانشجو به‌طور مثال می‌تواند از یک واحد کوچک که در گروه 5 وجود دارد درخواست کرده و به گروه 2 بیاید و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد، اما در انتقال بحث هم‌ترازی وجود دارد. دانشجو وقتی منتقل می‌شود به نوعی دانشجوی واحد جدید شناخته می‌شود. به لحاظ اینکه سطح نمرات آزمون گاهی خیلی متفاوت است این گروه‌بندی انجام شده و یکی از ملاک‌های اصلی آن رنج نمره آزمون است و دانشجویان برای انتقال‌شان براساس جدول هم‌ترازی است و این گروه‌ها هستند که می‌توانند درخواست انتقال دهند؛ اما درخصوص میهمانی هیچ نوع محدودیتی نداریم.

12-برخی از دانشجویان می‌گویند سایت اختلال دارد و بسیاری از آنها هنوز نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند. مشکل سایت چیست و چه زمانی مرتفع خواهد شد؟

سایت از نظر سرور و بانک اطلاعاتی مشکلی ندارد و تاکنون بیش از پنج هزار نفر ثبت درخواست کرده‌اند. ممکن است این اختلال مربوط به سوالات نقل‌وانتقالات باشد. وقتی دانشجویان می‌خواهند پرداختی انجام دهند سایت، دانشجو را به درگاه بانک منتقل می‌کند؛ ممکن است موردی پیش‌ آید که دانشجو پرداخت را انجام دهد و پول از حساب او کم شود اما پرداخت تایید نشود و دانشجو مجبور شود بار دیگر هزینه پرداخت کند. این موضوع مربوط به بانک است و دانشگاه هیچ دخالتی در این موضوع ندارد. اما در چنین مواردی دانشجو می‌تواند به دانشگاه مراجعه کرده و ما با امور مالی هماهنگ کرده و مبلغ به آنها عودت داده می‌شود.

13-آیا با همه درخواست‌های میهمانی موافق می‌شود؟

به غیر از برخی از رشته‌ها و واحدها سعی می‌کنیم بیشترین کمک و تسهیلات را برای دانشجویان فراهم کنیم. اما درخواست‌های برخی از رشته‌ها مثل گروه پزشکی و دامپزشکی که هم درخواست‌ها زیاد است و هم ظرفیت‌های واحدهای مبدا و مقصد با مشکلاتی مواجه می‌شود با ملاحظه بیشتری بررسی می‌شود تا برای بقیه دانشجویانی که در همان واحد می‌مانند یا در واحد مقصد هستند و می‌خواهند درس بخوانند، مشکلی ایجاد نشود.

14-اگر کسی بخواهد میهمانی بگیرد برای تحصیل در آن ترم باید چه مقدار هزینه بیشتری پرداخت کند؟

اگر آیین‌نامه را ملاحظه کرده باشید می‌بینید که در این آیین‌نامه 12 بند وجود دارد؛ بند 1 تا 11، شرایط خاصی مثل بیماری، ازدواج و... را برای دانشجویان پیش‌بینی کرده است. 11 مورد وجود دارد که موردهای خاصی است که در آیین‌نامه پیش‌بینی شده و طبق آن، درخواست دانشجو برای جا‌به‌جایی را موجه می‌دانیم. بنابراین بابت میهمانی یا انتقال این دسته از دانشجویان هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. کل شهریه را به واحد مقصد پرداخت کرده و واحد مقصد شهریه متغییر را برای خود برداشته و شهریه ثابت را برای واحد مبدا ارسال کرده و هیچ هزینه‌ اضافه‌ای از آنها دریافت نمی‌شود. اما دانشجویانی که هیچ‌کدام از این شرایط خاص را ندارند اما می‌خواهند میهمان شوند هزینه‌ای به واحد مبدا پرداخت می‌کنند. این هزینه در مقطع کارشناسی 400 هزار تومان، در مقطع ارشد 800  هزار تومان و در مقطع دکتری یک میلیون و 500 هزار تومان است. این مبلغ به این دلیل به واحد مبدا پرداخت می‌شود که دانشجوی خود را از دست داده است چون فرقی نمی‌کند دو دانشجو سر کلاس حضور داشته باشد یا 20 نفر و این واحد مبدا است که باید هزینه‌ها را تامین کند.

15-اگر با درخواست دانشجویی در سایت منادا موافقت شد لزوما به این معنی نیست که حتما واحد مبدا و مقصد این موضوع را تایید کنند؟

خیر؛ واحد مبدا و مقصد نیز درخواست را تایید می‌کنند اما مواردی مربوط به رشته دامپزشکی واحد علوم‌وتحقیقات است که به دلیل تعداد زیاد درخواست‌ها با درخواست آنها موافقت نمی‌شود. در غیر این مورد، اگر در سایت منادا با درخواست آنها موافقت شود به شرط اینکه بتوانند واحد بگیرند با درخواست آنها موافقت می‌شود. فرض کنید دانشجو تعداد واحدی را در واحد مبدا گذرانده است و الان در یک واحد دیگر، میهمان می‌شود و با درخواست آن موافقت می‌شود. الزاما تمام درس‌های باقی‌مانده دانشجو ممکن است در واحد مقصد ارائه نشود و دانشجو انصراف داده یا ثبت‌نام نکند. این به این معنی نیست که با درخواست او موافقت نشده بلکه به این معنی است که واحد مقصد نمی‌تواند تمام دروس موردنظر دانشجو را ارائه دهد.

16-برخی از دانشجویان می‌گویند سامانه منادا تایید می‌کند اما برخی از واحدها (مثل واحد علوم‌وتحقیقات) درخواست دانشجو را نمی‌پذیرند. تکلیف دانشجویان در این شرایط چیست؟

این موضوع مربوط به ظرفیت‌های واحدهای مبدا و مقصد است؛ واحد علوم‌وتحقیقات یکی از واحدهای مقصد در رشته دامپزشکی است. با بحث انتقال موافقت می‌شود اما درمورد بحث میهمانی در برخی از گروه‌ها این سختگیری‌ها وجود دارد و توجیه آنها این است که ممکن است یک واحد، در سرفصل‌های کیفیت مدنظر متفاوت باشد و با میهمانی موافقت نمی‌کنند اما منعی برای انتقال وجود ندارد. به‌طور مثال اگر یک دانشجو بخواهد از واحد علوم‌وتحقیقات به واحد بوشهر منتقل شود هیچ منعی در این خصوص وجود ندارد. اگر واقعا دانشجو شرایط خاصی دارد می‌تواند درخواست انتقال کرده و منتقل شود.

17-دانشجویان ورودی آذر 97 انتقالی نمی‌گیرند؟

خیر؛ این دسته از دانشجویان میهمان هم نمی‌توانند بشوند. کسانی که در آذر 97 توانستند ثبت‌نام کنند با اخذ تعهد بوده است. آنها تعهد دادند مبنی‌بر اینکه به هیچ عنوان درخواست انتقال و میهمانی ندهند.

18-با توجه به اینکه آن زمان شرایط کرونا نبود؛ الان امکان بازنگری وجود ندارد؟

تعداد این دانشجویان محدود است؛ درخواست خود را ثبت کنند،  ان‌شاءالله مساعدت می‌کنیم. اما این دسته از دانشجویان که درخواست میهمانی یا انتقال دارند از ابتدا با این تعهد ثبت‌نام کردند و اگر این تعهد را نمی‌دادند دانشجوی دیگری به‌جای آنها ثبت‌نام می‌شد. اما با شرایط کنونی موضوع را بررسی کرده و اجازه ثبت درخواست را برای آنها فراهم می‌کنیم.

19-دانشجویانی که قبلا دو ترم میهمان شده‌اند، دیگر با درخواست میهمانی آنها موافقت نمی‌شود؟

درخواست خود را ارائه دهند و با توجه با شریاط کرونا، درخواست آنها بررسی می‌شود. البته اگر قرار شود اولویت‌بندی کنیم اولویت با کسانی است که تعداد میهمانی آنها کم بوده اما برای این دسته از دانشجویان نیز محدودیتی نداریم و آنها نیز می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

20-آیا انتقالی یا میهمانی دانشجوی دولتی به دانشگاه آزاد اسلامی و برعکس نیز وجود دارد؟ این موضوع هم از طریق سامانه منادا انجام می‌شود؟

بله، هر دو را داریم اما منوط به موافقت هر دو دانشگاه است اما ازطریق سایت منادا نیست، چون دانشجوی دانشگاه دولتی نمی‌تواند وارد سامانه منادا شود. ورود به سامانه منادا براساس شماره دانشجویی است و دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در دانشگاه آزاد اسلامی شماره دانشجویی ندارند. این نوع از نقل‌وانتقال بین دانشگاه‌های دولتی و آزاد از طریق مکاتبات انجام می‌شود. اگر دانشجوی دانشگاه دولتی بخواهد به دانشگاه آزاد اسلامی منتقل یا میهمان شود باید موافقت دانشگاه محل تحصیل خود را گرفته یا به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی یا واحد مقصد مورد نظر خود مراجعه و موافقت را دریافت کرده و اگر کمیسیون شرایطش را داشته باشد با آن موافقت می‌شود.

21-نتایج درخواست‌های نقل‌وانتقالات چه زمانی اعلام می‌شود؟

زمان اعلام نتایج بستگی به موضوع درخواست‌ها دارد؛ برخی از موضوعات را از واحدها خواستیم قسمت مربوط به خود را ظرف 72 ساعت انجام دهند. اما برخی از درخواست‌ها زمان‌بر است. به‌طور مثال در کمیسیون‌های پزشکی که دانشجویان درخواست خود را براساس بیماری اعلام کرده‌اند تا جا‌به‌جا شوند ممکن است برای معاینات بالینی دعوت شوند و این زمان‌بر است. ولی درنهایت تمام تلاش‌مان این است که قبل از شروع ثبت‌نام نیمسال اول(شهریورماه) نتایج اعلام شود تا دانشجویان تکلیف خود را بدانند و بتوانند یا در واحد مبدا یا در واحد مقصد ثبت‌نام کنند.

22-سایت منادا تا چه زمانی برای ثبت‌نام باز است؟ چون برخی از دانشجویان فعلا منتظر نتایج امتحانات خود هستند.

سایت 25 خردادماه باز شده و دانشجویان تا 25 تیرماه فرصت دارند درخواست خود را ثبت کنند ولی سایت باز است و دانشجویان می‌توانند تمام مراحل کاری خود را از طریق این سایت ببینند. بنابراین نیازی به مراجعه حضوری به واحدها برای دیدن نتایج درخواست خود نیست.

23-میهمانی ترم تابستان ازطریق سایت منادا انجام می‌شود؟

تابستان چون نیمسال محسوب نمی‌شد از ابتدا نیز در بحث نقل‌وانتقالات مطرح نبود و الان براساس معرفی واحد مبدا و مقصد این کار انجام می‌شود. یعنی واحد مبدا دانشجو را به واحد مقصد معرفی کرده و لیست دروس را ارائه می‌دهند و دانشجو ثبت‌نام می‌کند.

24-برخی از دانشجویان می‌گویند رشته ما در واحد محل سکونت ما وجود ندارد اما درس‌هایی که می‌خواهیم این ترم برداریم در آن دانشگاه وجود دارد. این دسته از دانشجویان امکان میهمانی دارند؟

اگر گروه آنها وجود داشته باشد می‌توانند یک ترم میهمان شوند. فرض کنید دانشجویی در رشته برق تحصیل می‌کند و می‌خواهد در گروه فیزیک یا ریاضی میهمان شود. در چنین شرایطی در درس‌هایی که می‌تواند بگیرد ممکن است بعدا با مشکل مواجه شود چون فقط می‌تواند دروس پایه را اخذ کند و حتی ممکن است سرفصل‌ها دقیقا مطابقت نداشته باشد. البته می‌توانند درخواست خود را برای میهمانی ارائه دهند اما توصیه من این است که چنین کاری نکنند چون هم با مشکل مواجه شده و هم از درس خود عقب می‌افتند. اما اگر مورد خاصی وجود داشته باشد دانشجو می‌تواند مراجعه کرده و درخواست کتبی ارائه دهد.

 * نویسنده: سارا طاهری، روزنامه‌نگار