تاریخ : Thu 25 Jun 2020 - 12:20
کد خبر : 42479
سرویس خبری : ورزش

اصرار فیفا به دور زدن قانون داخلی

تمام فدراسیون‌های ورزشی مطابق قانون داخلی نهاد عمومی غیردولتی هستند، اما فیفا باز تاکید کرد باید مستقل غیر دولتی شوید

اصرار فیفا به دور زدن قانون داخلی

نکته قابل توجه در این بین، موضع‌گیری نصفه و نیمه فدراسیون فوتبال نسبت به نامه اخیر فیفا بود تا همین اتفاق باعث گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای شود و شایعات و شائبه‌ها در این خصوص افزایش پیدا کند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نامه‌نگاری‌های فدراسیون فوتبال و فیفا درخصوص اصلاح پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال این روزها نقل محافل رسانه‌ای بوده و بعد از نامه آخر فدراسیون جهانی فوتبال به فدراسیون کشورمان حالا شایعات و شائبه‌ها درخصوص عواقب احتمالی این نامه درحال انتشار است. بررسی آنچه فیفا درباره آن به فدراسیون ایران هشدار داده و آخرین جزئیات آن نشان می‌دهد برخلاف آنچه برخی مدعی هستند که جای نگرانی درباره نامه اخیر فیفا وجود ندارد، اتفاقا باید نگران باشیم و اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد احتمالا عواقب سختی در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

  کمیته انتقالی محقق شد؟

«ظاهرا فدراسیون بین‌المللی فوتبال به این نتیجه رسیده که فدراسیون فوتبال ایران، قصد پیروی از دستورات را ندارد و برخی منابع می‌گویند تصمیمات برای تشکیل کمیته عادی‌سازی (انتقالی) گرفته شده است. یک منبع آگاه در این خصوص به «فرهیختگان» اعلام کرد که فیفا به اندازه کافی به فدراسیون ایران فرصت داده و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، با توجه به رویه‌ای که مدیران فوتبال و البته ورزش ایران درپیش گرفته‌اند شاهد تشکیل کمیته عادی‌سازی خواهیم بود و گفته می‌شود ریاست آن نیز طبق نظر فیفا به علی کفاشیان خواهد رسید.»

این متن خبری بود که 12 خردادماه امسال در «فرهیختگان» از آن پرده برداشته و اعلام کردیم با توجه به شواهد امر و زمزمه‌هایی که می‌شود، بازگشت کفاشیان به فدراسیون فوتبال جدی است و چه‌بسا این اتفاق برای راهبری کمیته انتقالی توسط رئیس سابق محقق شود؛ کمیته‌ای خارج از ساختار سیستم فعلی مدیریت فدراسیون فوتبال که باید نفراتش برای ایجاد ساختار جدید بعد از اصلاح اساسنامه توسط فیفا به رسمیت شناخته شود.

در همان گزارش به نقل از منصور قنبرزاده عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ فدراسیون فوتبال نیز نوشتیم که رویه‌ای که فدراسیون فوتبال پیش گرفته، مناسب نیست و اگر خیلی سریع مسائلی را که فیفا گوشزد کرده، مدنظر قرار ندهند، مطمئنا به‌سمت ایجاد کمیته انتقالی پیش می‌رویم و اتفاقات گذشته تکرار می‌شود. درواقع به‌نظر می‌رسد چنانچه با جدیت مواردی که فیفا مدنظر داشته و بارها نسبت به اصلاح آنها اعلام نظر کرده، عملیاتی نشود، متاسفانه به‌سمت کمیته انتقالی پیش می‌‌رویم که این اتفاق برای فوتبال ما فرآیند خوب و مناسبی نیست.

  رمزگشایی از حرف‌های رئیس سابق

در مصاحبه دو روز پیش علی کفاشیان با خبرنگاران نکته مهمی از زبان وی مطرح شد که این موضوع طی چند روز اخیر در محافل رسانه‌ای مغفول مانده و خیلی توجهی به آن نشد. نایب‌رئیس فدراسیون که حضورش با انتقادهای زیادی همراه بوده، گفت: «محرومیت من تمام شد. عضو هیات‌رئیسه هستم و به فدراسیون آمدم تا در این مدت کوتاه که باید دوره انتقالی را پشت‌سر بگذارد، کمک کنم. برای دور جدید هم نمی‌توانم به فوتبال بیایم و طبق اساسنامه کاندیدا شوم. قانون هم می‌گوید بازنشسته نمی‌تواند کار کند.»

یک رمزگشایی ساده از این صحبت‌ها یعنی آنکه شاید آن چیزی که حدود یک ماه پیش در «فرهیختگان» از آن خبر داده بودیم درحال محقق شدن است و فدراسیون فوتبال احتمالا به‌سمت کمیته انتقالی با ریاست موقت کفاشیان پیش می‌رود، هرچند در این خصوص حتی شنیده می‌شود اگر مجوز دولت درخصوص شخص کفاشیان که فردی بازنشسته است، صادر شود، او خیلی هم بی‌میل به ماندن در راس کار نبوده و برخلاف صحبت‌هایش که نمی‌تواند کاندیدای انتخابات شود، این اتفاق مهم خواهد افتاد.

  واکنش فدراسیون به نامه فیفا

نکته قابل‌توجه در این بین، موضع‌گیری نصفه و نیمه فدراسیون فوتبال نسبت به نامه اخیر فیفا بود تا همین اتفاق باعث گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای شود و شایعات و شائبه‌ها در این خصوص افزایش پیدا کند. فدراسیون فوتبال در واکنش به اقدام فیفا اعلام کرد در این نامه از همراهی فدراسیون فوتبال در تدوین پیش‌نویس اساسنامه تقدیر شده و در جهت تغییر مواردی در اساسنامه و مقررات انتخاباتی پیشنهادهایی ارائه شده که با توجه به شرایط حاکم بر جهان از حیث شیوع ویروس کرونا و عدم‌امکان برگزاری جلسات حضوری با فیفا، این‌گونه مکاتبات کاملا طبیعی است و جمع‏بندی نهایی در این‌باره پس از بحث و بررسی در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال و براساس قوانین کشورمان به اتخاذ تصمیم منجر خواهد شد.

  تهدیدی کاملا جدی!

اما آیا واقعا یک اتفاق طبیعی رخ داده که نگران‌کننده نیست؟ پیگیری‌ها نشان می‌دهد فدراسیون جهانی فوتبال در نامه جدید خود که دوشنبه هفته جاری به فدراسیون ایران ارسال کرده، برخی تغییرات صورت‌گرفته در اساسنامه را رد و اعلام کرده که درراستای الزامات و مقررات این نهاد بین‌المللی نیست. این موضوع باعث شده فیفا تا 8 تیرماه به فدراسیون ایران فرصت دهد تا اساسنامه را بازنویسی و تغییرات مدنظر را اعمال کند.

در نامه‌ای که در ضمیمه اساسنامه اصلاحی برای فیفا ارسال شده، این مجموعه با توجه به قوانین داخلی، «نهاد عمومی غیردولتی» معرفی و از کمیته ملی المپیک ایران به‌عنوان نهادی نام برده شده که دارای ساختار و ماهیت مشابه بوده و از سوی نهاد بین‌المللی هم تایید گرفته است. فیفا نیز در پاسخ به ایران، با استناد به اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران که در نهاد متناظر بین‌المللی خود به‌عنوان «نهاد مستقل غیردولتی غیرانتفاعی» ثبت شده، خواستار به ثبت رساندن از فدراسیون فوتبال با چنین ساختار حقوقی‌ای شده است.

با این حال، نکته جالب‌توجه آنجاست که در ماده واحده قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مصوب نوزدهم تیرماه 1373 مجلس شورای اسلامی و تایید ۲۹ تیر ۱۳۷۳ شورای نگهبان در ردیف هفتم نام کمیته ملی المپیک قرار دارد که در الحاقیه ۱۱ خرداد ۱۳۷۳ فدراسیون‌های ورزشی نیز به آن اضافه شده است. مطابق این قانون، کمیته ملی المپیک و همه فدراسیون‌های ورزشی ازجمله فدراسیون فوتبال مشمول نهادها و موسسات عمومی غیردولتی و تابع قوانین داخلی هستند و این یعنی کلیه مقررات عمومی داخلی ازجمله قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و همین‌طور کمک‌های دولت شامل حال این نهادها می‏شود و نمی‌توان ماهیت عمومی و غیردولتی بودن این نهادها را رفع اثر کرد.  طبق پیگیری‌های «فرهیختگان» نامه اخیر فیفا کاملا تهدیدآمیز بوده و فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرده که در پیش‌نویس ارسالی فدراسیون به فیفا هیچ دلیل قاطعی مبنی‌بر مستقل و غیردولتی بودن فدراسیون فوتبال ایران وجود ندارد و با این وضعیت تعلیق فوتبال ایران دور از ذهن نیست.

  دخالت‌هایی که دردسرساز شد

در این نامه که طی چند بند ایرادها به فدراسیون فوتبال اعلام شده، در بخشی به اظهارنظرهای نمایندگان مجلس و دخالت غیرفوتبالی‌ها هم اشاره شده و این موضوع امکان دارد که در آینده دردسرهایی را برای فدراسیون فوتبال برمبنای مصداق دخالت سیاست در فوتبال ایجاد کند.

* نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار