تاریخ : Wed 24 Jun 2020 - 10:55
کد خبر : 42416
سرویس خبری : سیاست

فراکسیون ادوار روحانیون

همه چیز درباره سمت روحانیون در تاریخ مجلس شورای اسلامی

فراکسیون ادوار روحانیون

مروری بر حضور روحانیون در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی و همچنین سوابق اعضای فراکسیون روحانیون مجلس یازدهم و کمیسیون انتخابی‌شان خالی از لطف نیست.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، با تعیین‌تکلیف اعضای کمیسیون‌های مجلس، می‌توان گفت مجلس یازدهم رسما وارد فاز عملیاتی شد. در این میان شاید حضور اعضای فراکسیون روحانیون مجلس در کمیسیون‌های مختلف قابل توجه باشد. حضوری که هر یک از منتخبان روحانی مردم را به یک کمیسیون کشانده و در این میان استقبال پرتعداد و هفت‌نفره روحانیون در کمیسیون کشاورزی مجلس شاید بیش از سایر کمیسیون‌ها قابل توجه باشد. از این رو مروری بر حضور روحانیون در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی و همچنین سوابق اعضای فراکسیون روحانیون مجلس یازدهم و کمیسیون انتخابی‌شان خالی از لطف نیست.

فراز و فرودهای فراکسیون روحانیون در هیات رئیسه مجلس   

مجلس اول

 در اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی، 164 روحانی به‌عنوان نمایندگان مردم از سراسر کشور به مجلس راه پیدا کردند که از میان آنان 13 نماینده، منتخبان مردم تهران بودند. در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، نمایندگان کرسی ریاست مجلس را نیز به‌نام یک روحانی یعنی اکبر هاشمی‌رفسنجانی ثبت کردند. محمد موسوی‌خوئینی‌ها، محمد یزدی و سیدمحمد خامنه‌ای نیز از دیگر نمایندگان روحانی این مجلس بودند که به‌عنوان نواب‌رئیس به هیات‌رئیسه راه یافتند. اسدالله بیات و سیدفضل‌الله حسینی‌برمانی نیز دو روحانی بودند که به‌عنوان دبیر، عضویت خود در هیات‌رئیسه مجلس اول را ثبت کردند.

مجلس دوم

153 کرسی از دومین مجلس شورای اسلامی به انتخاب مردم، به‌نام روحانیون ثبت شد. از میان این 153 روحانی، 11 نفر منتخب مردم تهران بودند. در این مجلس هم یک روحانی یعنی اکبر هاشمی‌رفسنجانی به ریاست مجلس رسید. محمد یزدی، سیدمهدی ربانی‌املشی و مهدی کروبی نیز روحانیون و البته تنها کسانی بودند که طی چهارسال مجلس دوم عنوان نایت‌رئیس را به‌نام خود ثبت کردند. در این مجلس از میان روحانیون اسدالله بیات، سید‌فضل‌الله حسینی‌برمانی، علی موحدی‌ساوجی و محمداسماعیل شوشتری به‌عنوان دبیر به هیات‌رئیسه راه یافتند.

مجلس سوم

در سومین دوره مجلس شورای اسلامی، 85 روحانی توانستند به پارلمان راه یابند که از این میان 12 نفر آنها منتخب مردم تهران بودند. در این دوره مجلس برای اولین‌بار بود که ریاست سنی مجلس به یک روحانی یعنی محمدحسین چهرگانی‌انزایی رسید. در مجلس سوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی ابتدا با رای نمایندگان در کرسی ریاست ابقا شد ولی بعد با رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب و انتخاب هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان رئیس‌جمهور، کرسی ریاست به‌نام روحانی دیگر یعنی مهدی کروبی ثبت شد. مهدی کروبی، حسین هاشمیان و اسدالله بیات نیز نواب‌رئیس مجلس سوم طی چهارسال بودند که هر سه در زمره روحانیون به‌شمار می‌رفتند. اسدالله بیات، رسول منتجب‌نیا، سیدرضا اکرمی، سیدحسین حسینی‌شاهرودی و سیدمحمد رضوی هم روحانیونی بودند که به‌عنوان دبیر در اجلاسیه‌های چهارگانه مجلس سوم به هیات‌رئیسه راه یافتند. عبدالواحد موسوی‌لاری و رسول منتجب‌نیا نیز دو روحانی راه‌یافته به هیات‌رئیسه به‌عنوان ناظر بودند.

مجلس چهارم

در انتخابات چهارمین مجلس شورای اسلامی 67 نماینده روحانی توسط مردم انتخاب شده و به مجلس راه یافتند که از میان آنها 12 نماینده منتخب مردم تهران بودند. ریاست سنی نیز در این مجلس همانند مجلس سوم به یک روحانی رسید و محمدباقر مهدوی به‌عنوان مسن‌ترین نماینده مجلس در روز اول به اداره مجلس پرداخت. کرسی ریاست در مجلس چهارم با رای اکثریت قاطع نمایندگان به‌نام علی‌اکبر ناطق‌نوری ثبت شد. حسن روحانی، محمدعلی موحدی‌کرمانی و حسین هاشمیان سه روحانی‌ای بودند که طی چهارسال مجلس چهارم علاوه‌بر اکبر پرورش توانستند نام خود را به‌عنوان نواب‌رئیس ثبت کنند. سیدرضا اکرمی و حسین سبحانی‌نیا روحانیونی بودند که در مجلس چهارم نام خود را به‌عنوان دبیر هیات‌رئیسه ثبت کردند. سیدرضا تقوی نیز تنها روحانی راه‌یافته به هیات‌رئیسه مجلس چهارم به‌عنوان ناظر بود.

مجلس پنجم

در انتخابات مجلس پنجم، مردم 53 روحانی را به‌عنوان نماینده راهی مجلس کردند که در این بین سهم تهرانی‌ها 13 نماینده از میان روحانی‌های راه‌یافته به پنجمین مجلس شورای اسلامی بود. در این مجلس نیز یک روحانی یعنی سیدمحمود نوری‌زاده مسن‌ترین نماینده و رئیس سنی محسوب می‌شد و کرسی ریاست نیز به انتخاب نمایندگان بار دیگر به‌نام علی‌اکبر ناطق‌نوری ثبت شد. حسن روحانی و محمدعلی موحدی‌کرمانی تنها نواب‌رئیس در این مجلس بودند. از میان روحانیون قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، سیدرضا اکرمی و علی موحدی‌ساوجی طی چهار اجلاسیه سالانه مجلس پنجم به‌عنوان دبیر به هیات‌رئیسه راه یافتند. سیدرضا تقوی و سیدطاها هاشمی از روحانیون ناظر در هیات‌رئیسه مجلس پنجم بودند.

مجلس ششم

سهم روحانیون از کرسی‌های مجلس ششم، 35 کرسی بود که در این میان پنج معمم به انتخاب تهرانی‌ها راهی مجلس شده بودند. مسن‌ترین نماینده در این مجلس برخلاف سه دوره گذشته روحانی نبود. ریاست مجلس اما همچنان به‌نام یک روحانی یعنی مهدی کروبی ثبت شد. روحانیون در این مجلس به هیچ‌یک از سمت‌های هیات‌رئیسه ازجمله نواب‌رئیس، دبیر و ناظر راه نیافتند.

مجلس هفتم

در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی 43 معمم توانستند به‌عنوان نماینده اعتماد مردم را جلب کنند که از این میان سهم تهرانی‌ها چهار منتخب روحانی بود. محمدعلی شیخ هم غیرروحانی بود که در این مجلس همانند مجلس ششم به ریاست سنی رسید. از تفاوت‌های عمده مجلس هفتم با 6 دوره مجالس شورای اسلامی قبل از آن این بود که کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی نیز برای اولین‌بار به یک غیرروحانی یعنی غلامعلی حدادعادل رسید. در این مجلس محمدحسن ابوترابی‌فرد، روحانی بود که درکنار محمدرضا باهنر در طول چهار سال به‌عنوان نایب‌رئیس برگزیده شد. حسین سبحانی‌نیا، سیداحمد موسوی و موسی قربانی نیز روحانیون راه‌یافته به‌عنوان دبیران هیات‌رئیسه در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی بودند.

مجلس هشتم

در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی 44 روحانی به‌عنوان منتخب مردم به بهارستان راه یافتند. 44 نماینده روحانی که پنج نفر آنها منتخب مردم تهران بودند. در این مجلس محمدتقی رهبر روحانی بود که ریاست سنی مجلس را برعهده گرفت. اگرچه رقابت برای کسب کرسی ریاست میان دو غیرمعمم یعنی علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل برگزار شد و درنهایت لاریجانی بر کرسی ریاست تکیه زد. در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز محمدحسن ابوترابی‌فرد، روحانی بود که سه‌سال اول به‌عنوان نایب‌رئیس در هیات‌رئیسه حضور داشت. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، موسی قربانی و حسین سبحانی‌نیا روحانیانی بودند که به‌عنوان دبیر در هیات‌رئیسه حضور داشتند.

مجلس نهم

در انتخابات مجلس نهم 27 نماینده روحانی به بهارستان راه یافتند که از این بین سهم منتخبان روحانی مردم تهران 6 نماینده بود. ریاست سنی به علیرضا مرندی رسید که پیشینه‌ای در روحانیت نداشت. علی لاریجانی نیز همچنان منتخب نمایندگان برای کرسی ریاست بود. محمدحسن ابوترابی‌فرد روحانی‌ای بود که در طول چهارسال نمایندگی مجلس نهم به‌عنوان نایب‌رئیس در هیات‌رئیسه حضور داشت. حسین سبحانی‌نیا نیز تنها روحانی‌ای بود که در دوسال اول مجلس نهم به‌عنوان دبیر در این مجلس حضور داشت.

مجلس دهم

دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی منجر به راهیابی 16 روحانی به‌عنوان نماینده مردم به بهارستان شد. از میان این 16 نماینده، دو روحانی منتخب مردم تهران بودند. نیاز به تکرار ندارد که علی لاریجانی که فردی غیرمعمم بود همچنان بر کرسی مجلس دهم تکیه زد. روحانیون مجلس دهم مسن‌ترین نمایندگان راه‌یافته به مجلس نبودند و از این‌رو ریاست سنی نیز به عبدالرضا هاشم‌زایی رسید. هیچ‌یک از اعضای فراکسیون روحانیون مجلس دهم در هیات‌رئیسه سمتی نداشتند.

مجلس یازدهم

 انتخابات مجلس یازدهم، 31 کرسی بهارستان را به‌نام نمایندگان روحانی ثبت کرد که از این میان سه نماینده روحانی با انتخاب مردم تهران راهی مجلس شورای اسلامی شدند. سیدرضا تقوی به‌عنوان مسن‌ترین نماینده عنوان رئیس سنی مجلس یازدهم را در روز اول به‌نام خود ثبت کرد. از میان اعضای فراکسیون روحانیون مجلس یازدهم، سیدناصر موسوی‌لارگانی به‌عنوان دبیر و علیرضا سلیمی به‌عنوان ناظر توانستند در همین گام‌های نخست مجلس یازدهم به هیات‌رئیسه راه یابند.

 

سوابق اعضای فراکسیون روحانیون مجلس یازدهم

   مرتضی آقاتهرانی

آقاتهرانی در دوره‌های هشتم و نهم مجلس نیز نماینده مردم تهران بود. او علاوه‌بر تحصیلات حوزوی، دارای فوق‌لیسانس روانشناسی از موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره)، فوق‌لیسانس مطالعات اسلامی از دانشگاه مک‌گیل مونترآل کانادا، فوق‌لیسانس فلسفه غرب و دکتری فلسفه عرفان از دانشگاه ایالتی نیویورک در بینگهمتون است. آقاتهرانی در این دوره نیز همچون مجلس نهم در کمیسیون فرهنگی عضویت دارد.

   سیدمحمود نبویان

نبویان که هم‌اینک به‌عنوان نماینده مردم تهران در مجلس حاضر است پیش از این در دوره نهم نیز از همین حوزه انتخابیه راهی بهارستان شده بود. وی که در مجلس نهم در کمیسیون آموزش و تحقیقات عضویت داشت اکنون به عضویت کمیسیون اصل 90 درآمده است. نبویان بعد از گذراندن مقطع کارشناسی‌ارشد رشته فلسفه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره)، مدرک دکتری فلسفه تطبیقی را هم در همین موسسه اخذ کرده است.

   سیدرضا تقوی

نماینده دوره دوم، چهارم و پنجم مجلس بوده و اکنون به نمایندگی از مردم تهران در بهارستان و در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور دارد. وی همچنین سابقه ریاست شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی را در کارنامه خود دارد. تقوی دارای تحصیلات حوزوی و همچنین دارای مدرک کارشناسی الهیات از دانشگاه تهران است.

   حسن نوروزی

نوروزی در مجالس هشتم و دهم نیز همانند دوره کنونی نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس بوده است. نوروزی سابقه عضویت در کمیسیون‌های قضایی و حقوقی و نیز شوراها و امور داخلی را دارد و به مدت چهارسال رئیس دادگاه انقلاب شهرستان شهریار بوده است. او علاوه‌بر اتمام دروس خارج‌فقه و اصول، مدرک دکتری مدیریت راهبردی دارد. وی در این دوره نیز به عضویت کمیسیون حقوقی و قضایی درآمده است.

   اکبر احمدپور

احمدپور نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس یازدهم است. وی هم‌اینک دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی است. ریاست سازمان تبلیغات اسلامی سیستان‌وبلوچستان، عضویت در هیات‌علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان ازجمله مهم‌ترین سوابق اجرایی و کاری احمدپور محسوب می‌شود. احمدپور فعالیت خود در مجلس یازدهم را در کمیسیون آموزش آغاز کرده است.

   جواد نیک‌بین

نیک‌بین به نمایندگی از مردم کاشمر راهی مجلس یازدهم شد. او تحصیلات حوزوی دارد و پیش از این مدیر حوزه علمیه کاشمر بوده است. نیک‌بین درحال حاضر به عضویت کمیسیون فرهنگی مجلس درآمده است.

   نصرالله پژمانفر

پژمانفر در دوره‌های نهم و دهم نمایندگی مردم مشهد را در مجلس برعهده داشت و در دوره یازدهم نیز از همین حوزه انتخابیه به مجلس راه یافته است. پژمانفر تحصیلات حوزوی دارد و ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس و معاونت آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ازجمله سوابق کاری او محسوب می‌شود.

   حسین‌زاده‌بحرینی

حسین‌زاده‌بحرینی علاوه‌بر دوره جاری نماینده مردم مشهد و کلات در مجالس نهم و دهم نیز بوده است. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد و دکتری اقتصاد از دانشگاه علامه‌طباطبایی بوده و هم‌اینک نیز عضو هیات‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد است. حسین‌زاده‌بحرینی در مجلس یازدهم نیز همانند دوره‌های قبلی عضویت در کمیسیون اقتصادی را بر سایر کمیسیون‌ها ترجیح داده است.

   سلمان ذاکر

ذاکر که در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم ارومیه بود، این دوره نیز از همین حوزه وارد بهارستان شده است. او از قضات دادگستری بوده و کارشناس بازرسی قضایی کل کشور است. ذاکر سابقه عضویت در کمیسیون‌های اصل 90 و قضایی و حقوقی را در کارنامه دارد. او علاوه‌بر تحصیلات حوزوی فوق‌لیسانس الهیات دارد.

   رضا باقری‌بنابی

باقری‌بنابی از حوزه انتخابیه بناب وارد مجلس یازدهم شد. او در مجلس نهم نیز نمایندگی مردم بناب را به عهده داشت و همچنین در کمیسیون‌های اقتصادی و فرهنگی این مجلس حضور داشت. باقری‌بنابی در مجلس یازدهم نیز به عضویت کمیسیون اقتصادی درآمده است. وی هم‌اکنون دانشجوی دکتری رشته فلسفه بوده و در دانشگاه ادیان و مذاهب مشغول به تحصیل است.

   سیدکاظم موسوی

موسوی پیش از این نماینده حوزه انتخابیه اردبیل در دوره هشتم مجلس بوده و در سوابق‌کاری او سمت‌هایی چون مشاور وزیر دادگستری در امور ایثارگران و کارشناس ارشد سازمان بازرسی کل کشور به‌چشم می‌خورد. موسوی در این دوره هم از حوزه انتخابیه اردبیل وارد مجلس شده و حضور در کمیسیون اقتصادی را نسبت به دیگر کمیسیون‌ها ترجیح داده است. موسوی که دارای فوق‌لیسانس حقوق جزا و جرم‌شناسی است، در مجلس هشتم نیز در کمیسیون آموزش عضویت داشت.

   صادق طباطبایی‌نژاد

طباطبایی‌نژاد در این دوره نیز همچون مجلس دهم به‌عنوان نماینده مردم اردستان راهی بهارستان شده است. او اگرچه در هر چهار سال حضور خود در مجلس دهم در کمیسیون فرهنگی عضویت داشت، اما برای دوره جدید به عضویت کمیسیون کشاورزی درآمده است. طباطبایی‌نژاد کارشناسی‌ارشد تفسیر قرآن کریم دارد و تحصیلات حوزوی وی نیز دروس خارج فقه و اصول است.

   حسین میرزایی

میرزایی که به نمایندگی از مردم اصفهان در مجلس یازدهم حضور یافته هم‌اکنون به عضویت کمیسیون فرنگی درآمده است. وی پس از اخذ کارشناسی عمران  وارد حوزه شده و به فراگیری دروس حوزوی پرداخت. در کارنامه میرزایی معاون نهاد دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیر مدرسه علمیه نیز دیده می‌شود.

   مجید نصیرایی

نصیرایی نماینده مردم فردوس در مجلس یازدهم است. مدیریت حوزه‌های علمیه استان خراسان‌جنوبی در کارنامه وی دیده می‌شود. نصیرایی مدرک کارشناسی‌ارشد فقه و اصول (سطح سه حوزه) دارد و هم‌اکنون نیز در دوره دکتری در رشته شیعه‌شناسی مشغول به تحصیل است. کمیسیون فرهنگی، مقصد نصیرایی در سال اول مجلس یازدهم است.

   مجتبی ذوالنوری

ذوالنوری که در مجلس دهم به‌عنوان نماینده مردم قم در بهارستان حضور یافته بود در سال پایانی این دوره ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را برعهده داشت. او هم‌اینک نیز به عضویت این کمیسیون درآمده است. ذوالنوری علاوه‌بر تحصیلات حوزوی لیسانس زبان انگلیسی و فوق‌لیسانس علوم‌دفاعی دارد. وی در گذشته جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه بود.

   محمدرضا میرتاج‌الدینی

میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی دولت دهم بود و سابقه نمایندگی در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد. او از حوزه انتخابیه تبریز وارد مجلس یازدهم شده و حالا به عضویت کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات درآمده است. میرتاج‌الدینی کارشناسی‌ارشد خود را در رشته الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم و دکتری خود را در رشته مدیریت استراتژیک دانشگاه عالی دفاع ملی خوانده است.

   جعفری‌بروجنی

جعفری‌بروجنی، نماینده مردم بروجن در مجلس یازدهم است. او پس از تحصیل در رشته کلام اسلامی با اتمام سطح چهار حوزه به تدریس در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مشغول شده و هم‌اینک نیز عضو هیات‌علمی این دانشگاه و مدرس حوزه علمیه شهرکرد است. او درحال حاضر در کمیسیون کشاورزی مشغول به فعالیت شده است.

   حسین جلالی

جلالی به‌عنوان نماینده مردم رفسنجان به مجلس یازدهم راه یافت. او بیش از هر چیز با عنوان رئیس‌دفتر آیت‌الله مصباح‌یزدی شناخته شده است. نام جلالی نیز در شمار روحانیونی قرار دارد که به کمیسیون فرهنگی رفته‌اند.

    احد آزادیخواه

آزادیخواه در این دوره نیز همانند دوره دهم مردم ملایر را در مجلس شورای اسلامی نمایندگی می‌کند. وی باوجود عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، در این دوره کمیسیون کشاورزی را ترجیح داده است. آزادیخواه نیز تحصیلات حوزوی دارد و در گذشته مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان بوده است.

   سیدجواد حسینی‌کیا

حسینی‌کیا در مجلس دهم نیز مثل دوره فعلی به نمایندگی از مردم سنقر و کلیایی راهی پارلمان شد. او مدرک کارشناسی فلسفه دارد و در این دوره نیز مانند مجلس دهم به عضویت کمیسیون صنایع و معادن درآمده است.

   محمدتقی نقدعلی

نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم است. او فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه تهران و حقوق جزا در دانشگاه تربیت مدرس است. معاونت اداره اوقاف استان اصفهان و تدریس در حوزه علمیه ازجمله مهم‌ترین سوابق اجرایی و علمی وی محسوب می‌شود. نقدعلی نیز ازجمله روحانیونی است که در این دوره، کمیسیون کشاورزی را به سایر کمیسیون‌ها ترجیح داده است.

   شجاعی‌علی‌آبادی

حسن شجاعی‌علی‌آبادی به نمایندگی از مردم ابهر در مجلس یازدهم حضور یافته است. در کارنامه فعالیت‌های او معاون علمی ستاد مجتمع حوزه‌ای صدرا(مشکات) به‌چشم می‌خورد. شجاعی‌علی‌آبادی درحال حاضر به عضویت کمیسیون اصل 90 درآمده است.

    موسی احمدی

احمدی از حوزه انتخابیه عسلویه وارد مجلس یازدهم شد. او در مجلس نهم نیز نماینده مردم عسلویه بود و در این دوره در کمیسیون‌های اصل 90 و اجتماعی عضویت داشت. احمدی دارای مدرک حوزوی درس خارج و دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد است. در کارنامه او سمت‌هایی چون معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قضاوت دیده می‌شود. احمدی هم‌اینک به عضویت کمیسیون انرژی درآمده است.

   سیدناصر موسوی‌لارگانی

موسوی‌لارگانی را می‌توان ازجمله نمایندگان باسابقه ادوار مجلس دانست. او در دوره‌های هشتم، نهم و دهم در مجلس حضور داشته و در دوره یازدهم نیز به‌عنوان نماینده مردم فلاورجان به بهارستان راه‌یافته است. موسوی‌لارگانی دارای تحصیلات حوزوی و کارشناسی‌ارشد تاریخ اسلام و DBA مدیریت استراتژیک است و در این دروه نیز به عضویت کمیسیون اقتصادی مجلس درآمده است.

   موسی غضنفرآبادی

غضنفرآبادی که به‌عنوان نماینده مردم بم و ریکان در مجلس یازدهم حضور یافته سابقه حضور در دوره‌های هفتم و هشتم از همین حوزه انتخابیه را نیز دارد. او در آن دوره نیز همانند دوره فعلی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بود. غضنفرآبادی فوق‌لیسانس حقوق جزا دارد و پیش از این چهار سال رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران بوده است.

   علیرضا سلیمی

سلیمی در مجالس هشتم، نهم و دهم نیز همانند دوره فعلی نماینده مردم محلات و دلیجان بود. وی دارای لیسانس و فوق‌لیسانس مبانی حقوق از دانشگاه تهران و دکتری فقه و مبانی حقوق از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است. سلیمی که سابقه عضویت در کمیسیون آموزش را دارد در این دوره کمیسیون صنایع و معادن را برای فعالیت تخصصی خود انتخاب کرده است.

   محمد سبزی

سبزی، نماینده مردم ساوه در مجلس یازدهم است. تحصیلات سبزی سطح دو حوزه بوده و پیش از این رئیس حوزه علمیه شهرستان ساوه بوده است. سبزی نیز درحال حاضر به عضویت کمیسیون کشاورزی درآمده است.

   سیدمحمد موحد

موحد، نماینده دوره چهام، پنجم، ششم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی بوده و در این دوره نیز به نمایندگی از حوزه انتخابیه کهگیلویه و بهمئی راهی بهارستان شده است. موحد که برای عضویت در کمیسیون انرژی تلاش می‌کرد با امتیاز پایین در رتبه 23 قرار گرفت و درنهایت راهی کمیسیون حقوقی و قضایی شد.

   محمدرضا مبلغی

مبلغی به نمایندگی از مردم کوهدشت در مجلس یازدهم حضور یافته است. او با داشتن تحصیلات عالی حوزوی سابقه ریاست حوزه علمیه خرم‌آباد را در کارنامه دارد. مبلغی نیز همچون تعدادی دیگر از روحانیون راه‌یافته به مجلس به عضویت کمیسیون فرهنگی درآمد.

   مجید ناصری‌نژاد

ناصری‌نژاد در دوره‌های هفتم و دهم نیز همچون دوره یازدهم نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی بوده است. وی تحصیلات حوزوی دارد و در گذشته ریاست دادگاه ماهشهر را به عهده داشته است. ناصری‌نژاد در این دوره نیز به عضویت کمیسیون انرژی مجلس درآمده است.

   محمد صفری‌ملک‌میان

صفری‌ملک‌میان، نماینده مردم رودسر و املش در مجلس یازدهم است. او پیش از این امام‌جمعه سابق این شهرستان بوده. نام صفری نیز در شمار روحانیونی به‌چشم می‌خورد که کمیسیون کشاورزی را برای فعالیت تخصصی در مجلس انتخاب کرده‌اند.

   احمد حسین‌فلاحی

حسین‌فلاحی به نمایندگی از مردم همدان در مجلس یازدهم حضور دارد. وی با داشتن تحصیلات عالی حوزوی هم‌اینک عضو هیات‌علمی دانشگاه پیام نور همدان و استاد حوزه است. حسین‌فلاحی عضویت در کمیسیون آموزش را برای فعالیت تخصصی در مجلس شورای اسلامی برگزیده است.

 * نویسنده: حانیه موحدین  و محمدجعفری،گروه راهبرد