تاریخ : Sun 14 Jun 2020 - 08:05
کد خبر : 42063
سرویس خبری : سیاست

مخالفت چین و روسیه راه‌های آمریکا را می‌بندد

ظهره‌وند در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مخالفت چین و روسیه راه‌های آمریکا را می‌بندد

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: گزارش 14 صفحه‌ای گوترش کاملا برخلاف گزارش قبلی اوست که در آن عنوان کرده بود، ایرانی بودن موشک‌ها به‌‌هیچ‌عنوان قابل اثبات نیست.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، متن گفت وگوی ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل سیاسی با «فرهیختگان» به این شرح است:

تحلیل شما از گزارش 14 صفحه‌ای گوترش، دبیرکل سازمان ملل علیه کشورمان و ادعای ایرانی بودن موشک‌هایی که تاسیسات نفتی عربستان در آرامکو را مورد هدف قرار داد، چیست؟ ضمن اینکه این گزارش برخلاف مواضع سال گذشته دبیرکل سازمان ملل است.

با اینکه آمریکا تلاش می‌کرد مانع از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شود- درحالی‌که اکنون تنها چهارماه فرصت دارد- امکان استفاده از ظرفیت برجام و قطعنامه 2231 نیز برای آنها وجود ندارد و تمام این راه‌ها برای آمریکا بسته شده است، ضمن اینکه چین و روسیه نیز با این موضع قطعا مخالفت خواهند کرد. بنابراین طرف آمریکایی ناگزیر شده از ظرفیت سازمان ملل که در این مدت به‌دلیل بودجه و مباحث این‌چنینی تحت‌فشار آمریکا نیز بوده است، استفاده کند. گزارش 14 صفحه‌ای گوترش کاملا برخلاف گزارش قبلی اوست که در آن عنوان کرده بود، ایرانی بودن موشک‌ها به‌‌هیچ‌عنوان قابل اثبات نیست.

تناقض گزارش سازمان ملل درباره منشأ موشک‌ها را چطور می‌شود تحلیل کرد؟

این موضوع نشان‌دهنده این است که فشار آمریکا و همراهی گوترش، دبیرکل سازمان ملل با منویات ترامپ جلو می‌رود، چراکه درحال‌حاضر ترامپ بسیار نیاز دارد به‌هرنحوی که شده، باب مذاکره با ایران را باز کند، آن هم در شرایط دشوار کنونی در محیط داخلی این کشور که می‌تواند پیامدهای بسیار سختی را برای امنیت ملی آمریکا و هم نتیجه انتخابات برای ترامپ داشته باشد.

 در شرایطی که استفاده از ظرفیت برجام و قطعنامه 2231 برای آمریکا وجود ندارد، چقدر ماهیت این گزارش گوترش سیاسی است؟

در این شرایط آمریکا به هر ترفندی متوسل می‌شود و ازاین‌رو گزارش اخیر نیز قطعا چیزی جز یک ترفند سیاسی و هماهنگ‌شده نیست که البته این نکته جای تاسف دارد، چراکه سازمان ملل باید مستقل باشد و بتواند موضع متفاوت از فشار آمریکا و قدرت‌ها ارائه کند.

ماهیت گزارش گوترش مغایر با آن چیزی است که در سال گذشته توسط سازمان ملل عنوان شده بود، چراکه فشار آمریکا در این مقطع متفاوت شده است و آنها نیاز دارند با دامن زدن به موضوع «ایران‌هراسی» افکار عمومی جهان را نسبت به اعتراضات داخلی خود و به‌هم‌ریختگی و آنارشیسم موجود در ایالات‌متحده منحرف کرده و آدرس غلط بدهند.   نکته دیگر نیاز ترامپ برای به‌‌دست‌آوردن یک دستاورد است که آن مساله کشاندن ایران به میز مذاکره از طریق فشار تحریمی روی ایران است. نکته دیگر نیز این است که چون راه استفاده از ظرفیت برجام و قطعنامه 2231 برای ترامپ بسته است، این یکی از راه‌حل‌هایی است که به نظر آنها رسیده و به همین دلیل سراغ ظرفیت سازمان ملل رفته‌اند.   گوترش با موقعیت و جایگاه بین‌المللی خود، زاویه گرفته است، درحالی‌که مسئولیت دبیرکل سازمان ملل امر دیگری را اقتضا می‌کند.  

وزارت خارجه کشورمان نیز در بیانیه خود به سناریوی از پیش طراحی‌شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی اشاره کرد، فکر می‌کنید این موضوع چقدر برای طرف آمریکایی قابل‌استفاده خواهد بود؟

قطعا سازمان ملل و آمریکا از این فشار جدید علیه ایران نیز نتیجه نخواهند گرفت و این بی‌حیثیتی فقط برای ترامپ و سازمان ملل است که از موضع بایسته خود کاملا دور شده است.  این درحالی است که کاری که آمریکایی‌ها می‌کنند باید متکی به زیربنا و زیرساخت حقوقی باشد، اما همه شرایط به ضرر آمریکاست و به همین دلیل اروپایی‌ها تاکنون در این مساله سردرگم هستند که در قبال موضع آمریکا چه باید بکنند.  اما این گزارش صرفا یک ترفند سیاسی است و جای تاسف برای گوترش دارد، چراکه او تاکنون در مسائل مختلفی ازجمله ایفای نقش در جلوگیری از شیوع بیماری کرونا کارنامه ضعیفی داشته، اما با وجود این هیچ اثری از سازمان ملل در یک اپیدمی که وجهه بین‌المللی نیز دارد، دیده نشد؛ درحالی‌که سازمان ملل باید بهترین نقش را در این بحران ایفا می‌کرد.

اخبار مرتبط: