تاریخ : Sun 07 Jun 2020 - 13:15
کد خبر : 41782
سرویس خبری : دانشگاه

جایگاه مهم ارتباط دانشگاه و صنعت در جهش تولید

محمدحسین صادقی:

جایگاه مهم ارتباط دانشگاه و صنعت در جهش تولید

«جهش تولید» نیاز اساسی و عامل اصلی رشد و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه و در شرایط کنونی کشور، می‌تواند تاثیر بسزایی در رفع مشکلات اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، محمدحسین صادقی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه مرند(جلفا- هادیشهر) طی یادداشتی نوشت: کار اصلی دانشگاه، تربیت نیروهای متخصص و متعهد براساس نیاز کشور با انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی است. دانشگاه‌های کار‌آفرین و مساله‌محور باید از اقتصاد و تولید ملی حمایت کنند و در خدمت کشور باشند. حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی مهم است، این پایان‌نامه‌ها می‌توانند در بخش تولید، اقتصاد و سایر اقدامات انجام‌گرفته در مسیر جهش و رونق تولید قرار بگیرند. وظایف دانشگاه‌ها در این مسیر مهم است. دانشگاه‌ها به‌واسطه تولید سرمایه فکری و انسانی می‌توانند نقش عمده‌ای در توسعه اقتصادی، بهبود فضای کسب‌وکار و عملیاتی‌کردن ارتباط دانشگاه با صنعت داشته باشند.

مراکز آموزش عالی در برابر رونق و جهش تولید و نیز سایر شعارهای تعیین‌شده از سوی مقام‌معظم‌رهبری مسئول هستند و وظیفه دارند علم را به فناوری و تکنولوژی تبدیل کرده و دانشگاه‌ها را به سمت‌وسوی مراکز کارآفرین و مساله‌محور سوق دهند. با توجه به ظرفیت بسیار مناسب ناحیه مرند در زمینه کشت گیاهان دارویی برای تولید عرقیجات و در راستای اقتصاد دانش‌بنیان با مشارکت سرمایه‌گذاران می‌توان در مسیر حمایت از شعار و تحقق جهش تولید گام برداشت. مرند در زمینه صنایع‌دستی ظرفیت بالایی دارد، محصولات صنایع‌دستی دارای بار فرهنگی خاصی بوده و با درنظر گرفتن ابعاد فرهنگی آن، توجه به تنوع تولیدات روستایی و گسترش آنها، یکی از اقدامات بنیادی برای تحقق آرمان‌های فرهنگی هر کشور است.

یکی از ظرفیت‌های شهرستان مرند فرش‌بافی سنتی(دست‌بافت) و صنایع‌دستی است. این واحد دانشگاهی درنظر دارد رشته‌های صنایع‌دستی و فرش را در آموزشکده فنی،حرفه‌ای سما و مدرسه مهارتی صنایع‌دستی و فرش راه‌اندازی کرده و به جذب دانشجو و دانش‌آموز اقدام کند. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی باید از ظرفیت منطقه آزاد ارس که یکی از مهم‌ترین مناطق تجاری، صنعتی، کشاورزی و گردشگری بوده، استفاده کنند. نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها برای تحقق شعار امسال مهم است، فعالیت شرکت‌ها‌ی دانش‌بنیان به مراحل خوبی رسیده و در حوزه تولید تاثیرگذار هستند و دولت باید به فعالیت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و خلاقیت این شرکت‌ها بهای بیشتری بدهد.

«جهش تولید» نیاز اساسی و عامل اصلی رشد و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه و در شرایط کنونی کشور، می‌تواند تاثیر بسزایی در رفع مشکلات اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشد. هماهنگی بیشتر در ارتباط بین صنعت و دانشگاه، هدایت محققان جوان دانشگاهی در سوق دادن پژوهش‌های کاربردی و حل مساله و باز کردن گره‌های چرخه تولیدات صنعتی از الزامات «جهش تولید» می‌توان تلقی کرد.

یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر دانشگاه آزاد اسلامی وجود واحد دانشگاهی بین‌المللی جلفا در نزدیکی سه کشور هم‌مرز و راه ارتباطی با کشور‌های اروپایی است که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با ایجاد یک نمایشگاه دائمی بین‌المللی برای محصولات و تولیدات دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه رونق و صدور محصولات به دیگر کشورها نقش اساسی ایفا کند. همچنین در تامین مایحتاج واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی چرخه فعالیت اقتصادی واحد‌ها را حرکت دهد. از دیگر نیازهای اساسی کشور هدایت صنعتی محصولات کشاورزی ازجمله بسته‌بندی استاندارد و نگهداری آن جهت استفاده مناسب در همه فصول سال و رقابت با محصولات دیگر کشورهای مطرح دنیاست که این موضوع از طریق برنامه‌های علمی دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است که با تعامل صنعت و دانشگاه و اصلاح چرخه‌های معیوب می‌توان در جهش تولید موثر بود و دانشگاه می‌تواند از ظرفیت و پتانسیل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در این خصوص بهره‌مند شود. موضوع مهم دیگری که می‌توان از آن در جهش تولید بهره برد استفاده از ظرفیت و امکانات موجود دانشگاه آزاد اسلامی است. ازجمله تمرکز تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی واحدهای هر استان در شهرک‌های صنعتی برای استفاده عموم یعنی خدمات را به محل خدمت انتقال دادن.

یکی دیگر از مهم‌ترین الزامات جهش تولید در دانشگاه آزاد اسلامی اصلاح قوانین و مقررات مطابق شرایط هدایت و اداره امور اقتصادی است و قوانین فعلی دانشگاه آزاد اسلامی، بیشتر برای امور اجرایی و اداری و آموزشی بوده و برای امور اقتصادی لازم به یک بازنگری است تا با رفع موانع راه را برای جهش تولید هموار کند. لازم به ذکر است، ناحیه مرند دارای واحدهای دانشگاهی مرند- جلفا- هادیشهر و مرکز خاروانا است که برخوردار از نیروی انسانی و متخصص قوی و تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی بسیار مطلوب است و با یک مدیریت واحد اداره می‌شوند.