تاریخ : Sat 06 Jun 2020 - 09:34
کد خبر : 41735
سرویس خبری : ورزش

وزیر حذف شد، ایران وقت گرفت

«فرهیختگان» گزارش می‌ دهد؛ تله‌کنفرانس مدیران فدراسیون ایران و فیفا

وزیر حذف شد، ایران وقت گرفت

طبق شنیده‌های «فرهیختگان» بعد از جمع بندی های انجام شده درخصوص پیش نویس اساسنامه و گرفته شدن تصمیمات مبذول در این زمینه، ظهر روز گذشته به وقت تهران در یک کنفرانس تلفنی آنلاین بین مسئولان فدراسیون فوتبال با مسئولان ذی‌ربط فیفا و‌ای‌اف‌سی، مذاکرات لازم انجام شده و اصلاحاتی که صورت‌گرفته در پیش نویس به اطلاع نهادهای بین المللی رسیده تا فعلا خطراتی مثل تعلیق یا ایجاد کمیته عادی‌سازی (انتقالی) از سر فوتبال ایران برطرف شود.

نکونام، دایی، کریمی، مهدوی‌کیا و فغانی می‌توانند رئیس فدراسیون شوند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، پس از نامه‌ای که فیفا به فدراسیون فوتبال ایران ارسال و تاکید کرد که تا انجام تغییرات در اساسنامه حق برگزاری انتخابات را ندارید، مجمع انتخاباتی 25 اسفند سال 98 لغو و مقرر شد مسئولان فدراسیون در سریع‌ترین زمان ممکن پیش‌نویس اساسنامه اصلاح‌شده را برای فدراسیون بین‌المللی فوتبال ارسال کنند. اگرچه بعد از رایزنی‌های انجام‌شده و تدوین جدول زمان‌بندی برای انجام امور اصلاح اساسنامه و انتخابات مقرر شد انتخابات در مهرماه سال جاری برگزار شود، اما برخی اتفاقات و نامه جدید هشدارآمیز فیفا کار را به‌سمتی برد که دوباره اوضاع پیچیده شود.

داستان از آنجا آغاز شد که چندی پیش و به‌دنبال نامه بدوی فیفا به فدراسیون ایران که انتخابات را لغوکرد، کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال تهیه پیش‌‌نویس اساسنامه را در دستورکار قرار داد و قرار شد در چندمرحله این اصلاحات صورت گیرد و پس از طی شدن روال اداری، پیش‌نویس نهایی در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا قرار گیرد. بر همین اساس فدراسیون فوتبال در نخستین اقدام خود از اعضای مجمع خواست نظرها و پیشنهادهایشان را درمورد اساسنامه تا روز 27 فروردین سال جاری ارسال کنند تا با درنظر گرفتن نقطه‌نظرات آنها، پیش‌نویس بدون کمترین ایراد تنظیم و در اختیار هیات‌رئیسه قرار بگیرد. کمیته حقوقی و تدوین مقررات پس از دریافت نقطه‌نظرات اعضای مجمع آن را در اختیار هیات‌رئیسه قرار داد تا تایید نهایی صورت گیرد و درنهایت برای فیفا ارسال شود.

بااین‌حال و بعد از ارسال پیش‌نویس اساسنامه به این امید که فیفا چشمانش را روی بسیاری از مسائل ازجمله نادیده گرفتن حق مسلم مجمع و احترامی که برای اعضای مجمع قائل نشد، ببندد؛ این اتفاق هرگز محقق نشده و فدراسیون جهانی فوتبال با برشمردن ایرادات ریز و درشت بسیاری، پیش‌نویس را برای بررسی بیشتر و اصلاح بسیاری از بندهای آن به فدراسیون ارجاع داد و از مسئولان فوتبال ایران خواسته شد تا روز جمعه اصلاحات نهایی را برای فیفا ارسال کنند و عنوان شد که درغیر این‌صورت احتمال تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته عادی‌سازی (انتقالی) وجود دارد. فیفا در این نامه تاکید کرد: «ما قویا درخواست داریم که فدراسیون ایران پیش‌نویس اساسنامه خود را براساس سند ضمیمه‌شده به این نامه، با حداقل تغییرات در ماهیت آن نهایی کند و یک نسخه از آن را حداکثر تا 5 ژوئن 2020 (16 خرداد) به FIFA و AFC ارائه کند و با توجه به موارد فوق‌الذکر، درصورت عدم‌رعایت این بخشنامه، موضوع برای اقدامات بیشتر به نهادهای مربوط FIFA ارجاع داده خواهد شد. ما اطمینان داریم نقش خود را در یاری در این موضوع ایفا کرده‌ایم. از توجه شما متشکریم و درصورت نیاز، آماده ارائه کمک‌های بیشتری هستیم.»

  اصلاحات اساسی انجام شد

فیفا در نامه‌ای که برای فدراسیون ایران ارسال کرده بود، خواستار ایجاد تغییرات در بخش‌هایی از پیش‌نویس اساسنامه شده بود که حضور وزیر ورزش و معاونش در مجمع و داشتن حق رای از مهم‌ترین ایرادهای واردشده بود. فیفا ایرادهای زیادی را به پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون وارد کرده بود، اما مسئولان ایران تاکید کردند که این ایرادها به تعداد انگشتان دو دست هم نیست. بااین‌حال هیات‌رئیسه فدراسیون تلاش کرد در فرصت کوتاه یک هفته‌ای که فیفا داده بود، چند ایراد مهم را برطرف کند و با ارسال این موارد به فیفا زمان جدیدی را برای تکمیل اساسنامه در اختیار بگیرد. بااین‌حال مسئولان ورزش کشور پس از برگزاری نشست‌های مشورتی به این جمع‌بندی رسیدند که حضور وزیر ورزش و معاونش در مجمع را حذف کنند تا یکی از بزرگ‌ترین ایرادهایی را که فیفا به اساسنامه گرفته است، برطرف کنند. یکی از دیگر مواردی که از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران اصلاح شده، مربوط به آیین‌نامه ثبت‌نام برای ریاست و هیات‌رئیسه فدراسیون بود که در اساسنامه ارائه‌شده سابقه مدیریتی ۱۰ ساله را برای ریاست فدراسیون درنظر گرفته بودند که در اصلاح جدید ۱۰ سال هم حذف شد. از سوی دیگر بازیکنانی که سابقه ملی بالایی دارند، اما سابقه مدیریت ندارند هم می‌توانند برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کنند. البته تعداد بازی ملی این بازیکنان باید بیشتر از ۱۰۰ بازی برای تیم ملی کشورشان باشد؛ بازیکنانی مانند نکونام، دایی، کریمی، سیدجلال حسینی، مهدوی‌کیا، حاج‌صفی و چه‌بسا آندرانیک تیموریان.

همچنین در اساسنامه فدراسیون فوتبال تاکید شده بود که افرادی که قصد ثبت‌نام برای انتخابات ریاست فدراسیون را دارند، باید ۱۰ امضا اعضای مجمع را داشته باشند که در اصلاحات جدید این میزان امضا به ۶ تا ۸ امضا رسید. از سویی پیش از این داوران اجازه ثبت‌نام برای ریاست فدراسیون فوتبال را نداشتند که در اصلاحات جدید این حق هم برای داوران درنظر گرفته شد که مثل سایرین بتوانند برای انتخابات ریاست فدراسیون ثبت‌نام کنند. البته این بخش شامل داورانی مثل علیرضا فغانی می‌شود که تجربه بین‌المللی بالایی داشته باشند. درنهایت یکی از بزرگ‌ترین ایرادهایی که فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته بود، انتصابی بودن ارکان قضایی فدراسیون توسط رئیس بود که در اصلاح جدید این ارکان شامل اعضای کمیته انضباطی، کمیته استیناف و کمیته اخلاق توسط مجمع انتخاب خواهند شد.

  جزئیات اصلاح اساسنامه فدراسیون از زبان نبی

مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره حضور وزیر در اساسنامه قبلی که با بحث استقلال فدراسیون منافات داشت و حذف این مورد در اساسنامه جدید، اظهار کرد: «موارد مدنظر فیفا را رعایت کردیم و در این بخش مشکلی نداریم. در بخش ارکان مستقل هم موارد فیفا را رعایت کردیم. کار سنگینی داشتیم چون تعطیلات زیادی بود و بحث کرونا هم پیش آمد.» دبیرکل فدراسیون فوتبال همچنین با اشاره به همکاری وزارت ورزش برای پیش‌نویس اساسنامه جدید خاطرنشان کرد: «وزارت ورزش انعطاف به خرج داد و از دوستان تشکر می‌کنم.»

وی که با برنامه «ورزش و مردم» گفت‌وگو می‌کرد، درخصوص انتخاب اعضای کمیته‌های قضایی مثل کمیته انضباطی و اخلاق یادآور شد: «اعضای این کمیته‌ها را مجمع باید با رای‌گیری انتخاب کند. حتی کمیته حسابرسی هم همین‌طور است.»

نبی درخصوص ایجاد تغییرات در شرایط کاندیداهای ریاست فدراسیون تاکید کرد: «در بخش اساسنامه و کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند، انعطاف خوبی به خرج داده شده است. بعد از بازگشت اساسنامه از فیفا آن را منتشر می‌کنیم. طبق قانون رفتار کردیم که در تاریخ فدراسیون فوتبال کم‌سابقه و بی‌سابقه است. اعضای مجمع مشارکت کردند و بخش اعظمی از مواردی که در اساسنامه آورده‏ایم، نظرات اعضای مجمع است.»

  تله‌کنفرانس تعیین‌کننده

طبق شنیده‌های «فرهیختگان» بعد از جمع‌بندی‌های انجام‌شده درخصوص پیش‌نویس اساسنامه و گرفته شدن تصمیمات مبذول در این زمینه، ظهر روز گذشته به وقت تهران در یک کنفرانس تلفنی آنلاین بین مسئولان فدراسیون فوتبال با مسئولان ذی‌ربط فیفا و‌ای‌اف‌سی، مذاکرات لازم انجام شده و اصلاحاتی که صورت‌گرفته در پیش‌نویس به اطلاع نهادهای بین‌المللی رسیده تا فعلا خطراتی مثل تعلیق یا ایجاد کمیته عادی‌سازی (انتقالی) از سر فوتبال ایران برطرف شود.

البته در همین خصوص منصور قنبرزاده عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ فدراسیون فوتبال هفته گذشته ضمن گوشزد برخی رفتارهای مدیران فوتبال ایران به «فرهیختگان» گفته بود: «این رویه‌ای که فدراسیون فوتبال پیش گرفته، اگر به نظرم خیلی سریع مسائلی که فیفا گوشزد کرده را مدنظر قرار ندهند، مطمئنا به‌سمت ایجاد کمیته انتقالی پیش می‌رویم. حالا و با اقدامات انجام‌شده به نظر می‌رسد فعلا این خطر برطرف شده و باید منتظر برخی تصمیمات از سوی فیفا در قبال فوتبال ایران باشیم.»

کمیته تدوین مقررات حتی رونویسی هم بلد نبود!

یکی از افراد مسئول در فوتبال که علاقه‌ای به انتشار نامش نداشت، یادداشتی درباره اتفاقات اخیر فدراسیون فوتبال در اختیار «فرهیختگان» قرار داده که در ادامه می‌خوانید.

«بعد از انتشار نامه تحقیرآمیز فیفا درمورد ارسال پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال مشخص شد که کمیته تدوین مقررات حتی رونویسی هم بلد نبوده است. فیفا می‌گوید که شما از شهریور ۹۸ فرصت داشتید اساسنامه خود را اصلاح کنید، اما این زمان را از دست داده‌اید و با وجودی که یک پیش‌نویس از قبل آماده‌شده در اختیار شما بوده، حتی قادر به رونویسی از آن هم نبوده‌اید. متاسفانه ساختار هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز فاقد تخصص لازم برای بحث و استدلال در رابطه با اساسنامه فدراسیون است و معلوم نیست در جلسه ۱۰ ساعته که آقایان در آکادمی فوتبال برگزار کرده‌اند، چه دسته‌گل‌هایی به آب داده‌اند که فیفا با لحن بسیار بد و بدون اینکه به ماده خاصی اشاره کند، فقط گفته است که این اساسنامه شوک‌آور است و شما مسیر را اشتباه رفته‌اید. کمیته تدوین مقررات با ترکیبی که هیچ‌کس از اهالی فوتبال آنها را نمی‌شناسد، در چهار سال گذشته حتی یک جلسه هم برگزار نکرده و در شب امتحانات اساسنامه جمع شده‌اند تا دبیرکل با چهره‌هایی که هیچ‌کس در فوتبال آنها را نمی‌شناسد، عکس بگیرد. پدیده محرمانه تلقی کردن تمامی کارهای فدراسیون و امنیتی کردن آن که از زمان مدیریت مستعفی وجود داشت، باعث شد رفته‌رفته اشکالات موجود در انتصاب افراد هم مشخص شود و کمیته‌ای که باید تدوین برای مقررات باشد، بیشتر ترجمه مقرراتی را انجام داده که گاهی برای داخل همخوانی نداشته است و این افتضاح که فیفا باعث افشای آن شد، انگار کسی را از رو نبرده است. فرد متخصصی می‌گفت وقتی کسی نه سابقه داوری دارد، نه مربیگری، نه بازی و نه مدیریت در یک جای فوتبال و نه سابقه تماشاچی بودن در فوتبال و نه قبل از آن علاقه‌مند به خواندن اخبار ورزشی، چطور توسط رئیس مستعفی در جایی منصوب می‌شود که آثار و تبعات آن این است که فیفا بگوید دستپخت آقایان شوک‌آور است! مسیر را هم گم کرده بودند؛ شایسته‌سالاری در فوتبال حلقه گمشده است و کسی جای خودش نیست؛ این آبروریزی شاید آخرین‌بار نباشد.»

 * نویسنده :  محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق،روزنامه‌نگار