تاریخ : Sun 31 May 2020 - 10:35
کد خبر : 41600
سرویس خبری : ورزش

فیفا علیه دولت

گزارش «فرهیختگان» از ایرادات مهم به اساسنامه فوتبال و خطر جدی تعلیق

فیفا علیه دولت

از راهروهای فدراسیون شنیده می‌شود تلاش‌ها برای برگزاری جلسات و انجام مذاکره با مسئولان فیفا و AFC در اولویت قرار دارد. ظاهرا حل مشکلات به روش کدخدامنشی، فدراسیون‌نشین‌ها را حسابی بدعادت کرده و آنها تصور می‌کنند به این روش همه مشکلات را می‌توان برطرف کرد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، «احتمال تعلیق و ایجاد کمیته انتقالی محتمل‌تر است»؛ این پاسخ یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال به «فرهیختگان» است. لغو مجمع فدراسیون فوتبال در 25 اسفند 98 و درخواست فیفا برای تغییر در اساسنامه هرچند ابتدا موضوع مهمی تصور نمی‌شد، اما به‌مرور و وقتی تهدیدها مبنی‌بر برگزارنشدن انتخابات تا زمان اصلاح اساسنامه شدت بیشتری گرفت، مهم‌تر جلوه کرد. چندمرحله ارسال اساسنامه به AFC و فیفا انجام شد، اما ایرادات اساسی که فدراسیون بین‌المللی فوتبال از اساسنامه گرفته بود، کماکان تغییر نمی‌کرد تا درنهایت فیفا به ایران اعلام کند که درصورت عدم اصلاح مشکلات بنیادین اساسنامه، حکم به تشکیل کمیته انتقالی خواهد داد؛ کمیته‌ای که گفته می‌شود یکی از مدیران پیشین فدراسیون فوتبال که به‌تازگی کنار رفته، عهده‌دار ریاست آن خواهد بود. هرچند شنیده می‌شود تکاپو در فدراسیون برای حل ایرادات اساسنامه ادامه دارد، اما 80 ایراد از اساسنامه 85 بندی ارسالی فدراسیون فوتبال به فیفا، آب سردی بر پیکر مسئولان بود. هرچند روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال ایران موضوع را تکذیب و عنوان کرد: «نخستین پاسخ رسمی فیفا جهت اعلام‌نظر پیرامون متن پیش‌نویس در روز جمعه نهم خرداد دریافت و موارد اصلاحی موردنظر در اختیار کمیته تدوین مقررات قرار گرفته است. این روند متداول تعامل فدراسیون و فیفا و ای‌اف‌سی در مسیر اصلاح اساسنامه همچنان تا رسیدن به متن نهایی ادامه خواهد داشت و با تبادل مواد قانونی و بخش‌های مختلف اساسنامه فرآیند مربوطه تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌شود.»

 بندهای ایراددار

براساس آنچه به «فرهیختگان» رسیده، ایرادات گرفته‌شده از اساسنامه به‌گونه‌ای است که احتمالا قابلیت اصلاح ندارند، زیرا فدراسیون فوتبال درصورت قبول ایجاد اصلاح در اساسنامه، مجبور به حذف نقش و تاثیر غیرمستقیم وزارت ورزش و جوانان در فدراسیون فوتبال خواهد بود و در این صورت، احتمال ایجاد مشکلات بعدی وجود دارد. براساس ادعای یک منبع آگاه، ایرادات اصلی و مهمی که فیفا از اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران گرفته، به شرح زیر است:

1- حذف کلمه «عمومی» از تعریف فدراسیون فوتبال به‌عنوان «نهاد عمومی غیردولتی» به‌دلیل احتمال دخالت دولت ازطریق بودجه عمومی در ورزش کشورهای مختلف.
2- حذف وزیر ورزش و جوانان به‌عنوان یکی از اعضای مجمع به‌دلیل حفظ استقلال فدراسیون فوتبال از دخالت دولتی‌ها و قید کردن به صراحت استقلال فوتبال از دولت.
3- حذف بند تعیین اعضای کمیته قضایی فدراسیون (شامل کمیته اخلاق، کمیته انضباطی و کمیته تعیین وضعیت) با نظر رئیس و انتخاب این اعضا با نظر مجمع.
4- حذف کلمه «معادل» از شروط تحصیلی کاندیداها، به این‌معنی که برخی از اعضای فدراسیون فوتبال مدارک معادل دکتری و فوق‌لیسانس دارند و کلمه معادل برای فیفا و AFC قابل‌قبول نیست. (یکی از اعضای فدراسیون در این‌باره می‌گوید یکی از آقایان، دوره‌ای را که در وزارت نیرو برگزار می‌شد پشت‌سر گذاشت و گواهی پایان‌دوره را گرفت و آن را معادل مدرک لیسانس کرد، درحالی‌که در همان گواهی صراحتا ذکر شده این مدرک جز در وزارت نیرو، ارزش دیگری ندارد، اما یکی از روسای فدراسیون‌ها که در یکی از دانشگاه‌ها عنوان دارد، به‌راحتی مدرک‌معادل گرفت!)
5- حذف شرط 10سال سابقه مدیریت در فوتبال برای حضور نیروهای جوان‌تر در فدراسیون فوتبال و استفاده از خلاقیت آنها.
6- حذف بند انتخاب اعضای تعیین صلاحیت کاندیداها با نظر رئیس و تغییر آن به انتخاب با نظر مجمع برای جلوگیری از احتمال ایجاد شائبه در انتخابات.

 به‌دنبال کدخدامنشی!

«درصورت عدم رعایت موارد فوق، موضوع به نهادهای دیگر فیفا ارسال می‌شود»؛ این تهدیدی است که فیفا در پایان‌نامه 80 بندی خود بر آن تاکید کرده است. برخورد خونسردانه و همراه با سکوت فدراسیون فوتبال البته موضوعی است که توجه‌ها را به‌خود جلب کرده است. از راهروهای فدراسیون شنیده می‌شود تلاش‌ها برای برگزاری جلسات و انجام مذاکره با مسئولان فیفا و AFC در اولویت قرار دارد. ظاهرا حل مشکلات به روش کدخدامنشی، فدراسیون‌نشین‌ها را حسابی بدعادت کرده و آنها تصور می‌کنند به این روش همه مشکلات را می‌توان برطرف کرد.

 * نویسنده :  محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار