تاریخ : Thu 28 May 2020 - 03:47
کد خبر : 41517
سرویس خبری : دانشگاه

مطالبه‌گری دانشجویی به سبک مساله‌محوری

«فرهیختگان» از ورود فعالان دانشجویی به مساله غیزانیه گزارش می‌دهد

مطالبه‌گری دانشجویی به سبک مساله‌محوری

از همان ساعات اولیه انتشار اخبار مربوط به برخورد نیروی انتظامی با مردم معترض منطقه غیزانیه، دانشجویان پیش از هر گروه یا نهاد و مسئولی، خود را به غیزانیه رساندند تا در کنار گفت‌وگو با مردم این خطه و همدردی با آنها، بتوانند قدمی برای حل مشکلات‌شان بردارند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، برای بسیاری از ما ایرانی‌ها که تا پیش از این از وجود منطقه‌ای باعنوان غیزانیه کمترین اطلاعات و شناختی نداشتیم، حالا شنیدن غیزانیه، رنج و سختی مردمی را به ذهن متبادر می‌کند که پس از سال‌ها نجابت و ایستادگی در برابر مشکلات آبی، مجبور به انجام حرکت غیرمتعارفی برای رساندن صدایشان شده‌اند؛ از همان ساعات اولیه انتشار اخبار مربوط به برخورد نیروی انتظامی با مردم معترض این منطقه، دانشجویان پیش از هر گروه یا نهاد و مسئولی، خود را به غیزانیه رساندند تا در کنار گفت‌وگو با مردم این خطه و همدردی با آنها، بتوانند قدمی برای حل مشکلات‌شان بردارند. مرتضی جمشیدپور، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اهواز در این‌خصوص گفت: «با حضور در منطقه، شناسایی اولیه از روستاهای منطقه صورت گرفت. بزرگ‌ترین مشکلی که در این منطقه وجود دارد، تنها مربوط به عدم مدیریت صحیح منابع است. بچه‌های جنبش دانشجویی در کنار مردم این منطقه تمام ظرفیت خود را به صحنه می‌آورند تا مطالبات بحق مردم را به سرانجام برسانیم.»

   موضوع آب و فاضلاب مساله‌ای اساسی و ریشه‌ای در خوزستان است

مصطفی حیدری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان اینکه موضوع آب و فاضلاب یک مساله اساسی و ریشه‌ای در خوزستان است، اظهار کرد: «مشکل بی‌آبی مساله تازه‌ای نیست و پیش‌تر هم با آن مواجه بوده‌ایم؛ همین دوسال پیش بود که آب خرمشهر و آبادان شور شد و بچه‌های جهادی در آن زمان هم برای رساندن آب به این مناطق تلاش کردند. سال گذشته سیلی که اتفاق افتاد به عدم مدیریت درست منابع آبی برمی‌گشت. زمستان اخیر هم در شهر اهواز آبگرفتگی را تجربه کردیم که پس از چندساعت باران، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد. این موارد نشان‌دهنده نبود رویه درست و بی‌سروسامانی مساله مدیریت منابع آبی و توزیع آن در خوزستان است.»

وی درباره مشکلات منطقه غیزانیه تصریح کرد: «غیزانیه یکی از محل‌هایی است که درزمینه دسترسی به آب مشکل دارد. این اواخر قطعی آب در این منطقه به‌واسطه فرسودگی خطوط انتقال آب و همچنین ضعف در پمپاژ آب باعث شد حتی دسترسی چندساعته مردم به آب هم مختل شود. البته بسیاری از روستاهای دیگر همین الان با چنین مشکلاتی مواجه هستند، مورد غیزانیه به واسطه اتفاقاتی که رخ داد رسانه‌ای شد و تا پیش از آن کسی صدای مردم این منطقه را نشنیده بود، هرچند پیش‌تر و در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی هم به‌صورت نمادین اعتراض خود را نشان داده بودند، اما متاسفانه نتیجه‌ای نگرفتند.»

حیدری وعده‌های بدون نتیجه مسئولان را به‌عنوان یکی دیگر از مسائل ناراحت‌کننده مردم مطرح کرد و گفت: «وعده‌های مسئولان هم مزید بر علت بوده که تاریخ‌های متعددی را برای حل مشکل به مردم اعلام کرده‌اند، اما متاسفانه هیچ‌گاه عملی نشده است. در این سال‌ها چندمرتبه از استاندار به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی استان وعده گرفته‌اند، اما نتیجه‌ای در پس آن ندیده‌اند.»

   از ساعات اولیه اتفاقات غیزانیه دانشجویان وارد صحنه شدند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به پیگیری‌ها و مطالبه‌گری دانشجویان درخصوص مشکلات آبی، افزود: «مشکل آب، مساله جدیدی نیست، ما هم کم و بیش پیگیر این موضوع بودیم. خاصه در بحث غیزانیه از همان شب عید که این اتفاقات افتاد بچه‌های دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی و شهید چمران اهواز وارد صحنه شده و به‌صورت میدانی در منطقه حاضر شدند. فردای آن روز با حضور در منطقه با مردم به‌صورت چهره به چهره ارتباط گرفتیم و دغدغه‌های آنها را در قالب‌های مختلف منتشر کردیم. الحمدلله بازخورد خوبی هم گرفته شد و مسئولان مختلف ازجمله رئیس‌جمهور درمورد ضرورت رسیدگی به مردم غیزانیه دستور داد و هم استاندار و نماینده ولی‌فقیه در استان در منطقه حاضر شدند و می‌توان گفت مسئولان امر پای کار مساله آمدند.»

   تا حل کامل مساله پیگیر هستیم

حیدری خاطرنشان کرد: «کاری که الان باید انجام دهیم، پیگیری مداوم وضعیت منطقه است تا مساله غیزانیه فراموش نشود. متاسفانه با آمدن موج رسانه‌ای جدید، موضوع قبلی از یاد می‌رود. هرچند فعالیت‌های رسانه‌ای ما تداوم دارد. از طرف دیگر قرار است بیانیه‌ای توسط دفاتر بسیج دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف کشور صادر شود. ما تا حل کامل مساله پیگیریم و اجازه نمی‌دهیم حل مساله با کم شدن تب‌وتاب رسانه‌ای متوقف شود.»

 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: «کاری که در این زمینه از دانشجویان برمی‌آید مطالبه‌گری است. ما قبل‌تر هم کارهای مختلفی انجام دادیم، اما متاسفانه تا موضوع در رسانه‌ها داغ نشود، افکار عمومی درگیر و متوجه آن نمی‌شود. برای مثال بعد از سیل 98 باید اقدماتی جهت جلوگیری از وقوع مجدد سیل انجام می‌شد. از اواسط زمستان سال گذشته خط مطالبه‌ای را درخصوص ساخت و ترمیم سیل‌بندها دنبال کردیم، ولی با اینکه احتمال سیل وجود داشت، در فضای رسانه چندان دیده نشد. در همین مساله غیزانیه هم، این‌گونه نبوده که تا پیش از این، کسی متوجه مشکلات منطقه نباشد، حتی چندین بار گزارش‌های مختلفی از شرایط و مشکلات تهیه شده بود، اما تا جنجالی رخ ندهد، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. مساله آب خوزستان، موضوع کلانی است که نیازمند توجه اساتید و کارشناسان است و با توجه به ابعاد گسترده آن ارگان‌های مختلف باید وارد عمل شوند.»

   مساله غیزانیه به‌سادگی قابل‌حل بود

محمدامین احمدی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز نیز درخصوص اقدامات و پیگیری‌های دانشجویان در راستای حل مشکلات مردم غیزانیه گفت: «مساله غیزانیه با توجه و رسیدگی خیلی ساده‌تر حل می‌شد، اما با دست‌دست کردن و وعدهای پوچ منتج به غائله‌ای بزرگ می‌شود. غیزانیه تنها یک بخش و یک مشکل از صدها مشکل این استان است.»

وی در ادامه با اشاره به حضور دانشجویان در منطقه غیزانیه افزود: «با حضور چندروزه دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل آزاد اهواز در منطقه و هم صحبت شدن با اهالی این منطقه به موارد مختلفی درباره این بحران  برخورده‌ایم. مساله‌ای که باعث عصبانیت مردم آن شده وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان ذی‌ربطاست؛ از استاندار استان گرفته تا مسئولان آبفا. مساله‌ای که باعث تحریک خواسته یا ناخواسته این مردم شریف شده، شرایط محیطی آنان است. مردم نظاره‌گر لوله‌های چند ده اینچی نفت در همسایگی خانه‌هایشان هستند و مقایسه با لوله چند اینچی خالی آب آنها را عصبانی می‌کند. تلخ‌تر اینکه اگر خواهان کشیدن لوله‌های چند صد متری نفت باشند، آن را در کمتر از هفته‌ای عملیاتی می‌کنند، اما درمورد مساله حیاتی آب چنین سهل‌انگاری‌هایی می‌شود. درواقع برای منطقه‌ای که بالای ۷۵۰ حلقه چاهی دارد و جز دود آن چیزی در چشم و خانه‌هایشان نرفته، این مساله برای سال‌های متمادی عذاب‌آور خواهد بود.»

احمدی در ادامه اظهار کرد: «عصبانیت مردم زمانی تشدید می‌شود که با خلأ حضور مسئول پاسخگو مواجه می‌شوند و مدام درحال پاس‌کاری هستند. مردم برای دیده شدن صدای اعتراض‌شان به جاده ترانزیتی روی آورده و با سد کردن آن خواستند صدای خودشان را به مسئولان برسانند.»

   فعالان دانشجویی خوزستان  به حل مشکلات استان کمک می‌کنند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز خاطرنشان کرد: «قضیه غیزانیه درحال رسیدگی سریع  است، اما مساله مهم‌تر و اصلی این است که این قضیه مشکل اول و آخر این استان نیست. دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با حضور فعالانه در این منطقه و بقیه مناطق استان درحال پیگیری برای کمک به حل هرچه بیشتر مشکلات استان هستند.»

احمدی در پایان گفت: «حق اعتراض و شیوه بیان آن از چالش‌های این روزهای کشور است و متاسفانه این‌گونه حوادث این پیام را به مردم مخابره می‌کند که مشکلات فقط با ساختارشکنی شنیده می‌شوند. سوالی اصلی‌ مطرح می‌شود که چرا تا وقتی مساله امنیتی نشود به داد مردم نمی‌رسند؟»

   روزشماری دانشجویان  برای حل مشکل آب غیزانیه

مرتضی جمشیدپور، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اهواز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «با توجه به اعلام مهلت چهارهفته‌ای نماینده رهبری به مسئولان امر جهت رفع مشکل آب منطقه غیزانیه، جنبش دانشجویی دوشادوش امام جمعه اهواز، اطلاعیه و روزشماری را تا ۲۴ ساعت آینده جهت تشریح مشکل آب منطقه و پیگیری مجدد وضع آب غیزانیه منتشر می‌کند.»