تاریخ : Tue 19 May 2020 - 10:00
کد خبر : 41278
سرویس خبری : دانشگاه

دغدغه‌ها را صریح گفتیم

7 فعال دانشجویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از حال‌وهوای دیدار اخیر دانشجویان با رهبر انقلاب صحبت کردند

دغدغه‌ها را صریح گفتیم

هرچند دیدار ماه رمضانی امسال رهبری با دانشجویان حال‌وهوای دیگری داشت اما در این گزارش به‌سراغ دانشجویان حاضر در این جلسه رفتیم تا برایمان از مطالب مطرح‌شده در طول جلسه و همچنین تفاوت آن با سایر دیدارها بگویند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دومین روز هفته جاری بود که دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان به‌رغم وجود ویروس نانومتری کرونا برگزار شد؛ دیداری که البته یک تفاوت عمده با همه دیدارهایی که تا امروز برگزار شده داشت و آن‌هم نحوه برگزاری‌اش از طریق ویدئوکنفرانس بود. در اصل دانشجویان در این دیدار مجبور بودند از طریق مجازی به بیان نظرات‌شان بپردازند و صحبت‌های مقام معظم رهبری را نیز از طریق همین بستر گوش کنند، اتفاقی که قطعا از جنب‌وجوش این دیدار کاسته بود و دیگر خبری از فضای پرانرژی دیدارهای قبل نبود؛ البته بسیاری از دانشجویان به همین برگزاری دیدار و گپ‌وگفت با رهبر انقلاب ولو از طریق بستر اینترنت نیز راضی بودند. از طرف دیگر رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز روز گذشته عنوان کرد بخشی از مجموعه دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها این مسئولیت را دارد تا نکات و مطالباتی را که از طرف مقام معظم رهبری مطرح می‌شوند، پیگیری کنند و از دستگاه‌های مسئول پاسخ این مطالبات را دریافت کنند؛ این مهم نشان‌دهنده عزم جدی برای پیگیری مطالبات رهبری است. هرچند دیدار ماه رمضانی امسال رهبری با دانشجویان حال‌وهوای دیگری داشت اما در این گزارش به‌سراغ دانشجویان حاضر در این جلسه رفتیم تا برایمان از مطالب مطرح‌شده در طول جلسه و همچنین تفاوت آن با سایر دیدارها بگویند.

معین رضیئی،  عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی  دانشجویان مستقل:

دیدار امسال دانشجویان  با رهبری از فضای ژورنالیستی فاصله گرفته بود

بنده تجربه دیدار سال‌های گذشته را نیز داشتم و معتقدم شوروشوقی که دیدار حضوری و دیدار در حسینیه امام خمینی (ره) داشت تحت هیچ شرایطی با دیدار ویدئوکنفرانس برابری نمی‌کند و این مساله کاملا در دیدار امسال مشهود بود اما قطعا این دیدار تاثیرات مثبتی نیز داشت و آن‌هم فاصله گرفتن از فضای ژورنالیستی و حرکت به‌سمت بیان مسائل کاربردی و عمیق‌تر بود؛ تا جایی که رهبری نیز به تفاوت‌های موجود در متن سخنرانی تشکل‌ها نسبت به سال‌های گذشته اشاره کردند. به‌عبارت دیگر، جمهوریت نقطه مشترکی در تمامی متن‌های دانشجویان بود و اینکه جمهوری نظام اسلامی طی دوسال اخیر آسیب‌دیده و باید برای ترمیم آن اقداماتی را انجام داد که مصداق‌های متفاوتی نیز برای این مساله توسط دانشجویان بیان شد که از مصداق‌های رسانه‌ای مانند صداوسیما گرفته تا مباحث مربوط به شفافیت و نقش مردم در نظارت بر مسئولان و... و در اصل بحث آسیب جمهوریت در تمام متن‌های دانشجویان یکسان بود. معتقدم مهم‌ترین مطلبی هم که رهبر انقلاب در این دیدار مطرح کردند در حوزه گفتمان‌سازی بود و اینکه تشکل‌ها باید در این حوزه ورود کرده و نقدها را به‌همراه راهکار بازگو کنند و به‌نظرم این مهم حلقه مفقوده جنبش دانشجویی در چندسال اخیر است؛ چراکه طی سال‌های گذشته جنبش دانشجویی صرفا به یک تشکل منتقد تبدیل شده که می‌تواند به‌خوبی از فضای فعلی کشور انتقاد کند اما هیچ راهکاری برای حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... ندارد و قطعا نبود راهکار نیز در همین دیدار دوروز پیش با رهبری هم قابل مشاهده بود. البته رهبری در این دیدار گفتند تشکل‌ها باید به عرصه گفتمان‌سازی ورود داشته باشند و امیدوارم تا یک‌سال آینده این فضا ایجاد شود که فعالان دانشجویی به این عرصه ورود کنند، همچنین رهبری فرمودند افراد را حذف نکنید و دایره جذب افراد باید گسترده‌تر شود؛ اما این صحبت تکمله‌ای نیز داشت که متاسفانه چندان به آن اشاره نشده است و آن‌هم اینکه باید با کسانی که در سطح دانشگاه دستاوردهای انقلاب را نادیده گرفته و تلاش می‌کنند دشمن را تزئین کنند، مرزبندی مشخصی داشته باشیم و معتقدم صحبت رهبری مبنی‌بر جذب افراد باید با این تکمله درنظر گرفته شود. معتقدم در دیدار سالانه رهبری با دانشجویان انتقادهای زیادی مطرح می‌شود که به‌دلیل فرصت کوتاه این دیدار، امکان پاسخ به همه انتقادها فراهم نیست و چون بسیاری از آنها بدون پاسخ باقی می‌ماند بعضا باعث ایجاد شبهه یا دلسردی دانشجویان می‌شود و طبیعتا باید سازوکاری درنظر گرفته شود که به این انتقادها پاسخ داده شود که شاید یکی از آنها برگزاری جلسات خصوصی رهبری با اعضای شورای مرکزی تشکل‌ها است یا پاسخ‌ها توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به دانشجویان منتقل شود و...  معقتدم باید این اتفاق رخ دهد و اینکه سوالی پرسیده شود اما پاسخی به آن داده نشود نه‌تنها باعث ایجاد سردرگمی بین تشکل‌ها می‌شود بلکه بعضا ممکن است باعث دلسردی دانشجویان نیز شود.

دانشور خدابنده‌لو، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت:

تقسیم کار خوب دانشجویان  در دیدار امسال با  رهبری در بیان مشکلات

 دیدار متفاوتی امسال برگزار شد، اما دل‌های ما در کنار یار بود و دوری و فاصله باعث نشد دیدار دانشجویی تحت‌تاثیر قرار بگیرد، حتی می‌توان گفت دیدار امسال یکی از بهترین دیدار‌های دانشجویی در سال‌های اخیر است. سخنان پرمحتوای دانشجویان هم در نوع خود کم‌نظیر بود، انگار تقسیم کار خوبی صورت گرفته بود تا هریک از نمایندگان به بیان دیدگاه‌‌های خود بپردازند. همچنین مهم‌ترین دغدغه‌‌های روز کشور مطرح شد؛ معیشت مردم، عدم‌توجه صداوسیما به نظرات عامه مردم و مساله ازدست‌دادن سرمایه اجتماعی کشور توسط این ارگان، بی‌توجهی دولت به مطالبات اصلی مردم، لزوم اصلاح قانون انتخابات و بازسازی مشارکت، ایجاد سازوکار نحوه اعتراض مردم نسبت به تصمیمات، عدم‌باور و اعتقاد مسئولان به جوان‌گرایی و خانواده و نظام و مسائل آن و بحران جمعیت و نگاه مساله‌محوری به موضوعات از مهم‌ترین موضوعات مطروحه دانشجویان در محضر رهبر معظم انقلاب بود. رهبری هم امسال چند نکته متفاوت را بیان کردند، ازجمله گستردگی فضای کاری دانشجویی و باز بودن فضای جبهه انقلاب و یارگیری کردن نکته حائز اهمیتی است که جنبش دانشجویی برای پررنگ شدن نیاز به آن دارند، همچنین رهبر انقلاب در دو سال گذشته از کار‌های خوب و موثر دانشجویی به‌صورت ویژه تقدیر کردند. از سوی دیگر معتقدم جمله «پرچم مطالبه‌گری را زمین نگذارید» باید همیشه سرمشق دانشجویان مطالبه‌گر باشد. البته توصیه‌‌های رهبری همیشه بهترین توصیه‌‌هاست، 10 نکته مدنظر ایشان هرکدام از منظر‌های مختلف قابل‌تامل است و دانشجویان باید نگاه ویژه‌ای به آنها داشته باشند.

مقصود درودی،  دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور:

تشکل‌‌ها انتقادات تند و تیزی را  در محضر  پدر معنوی‌شان مطرح کردند

در وهله اول باید به این مساله اشاره کنم که مقام معظم رهبری علی‌رغم لغو شدن بسیاری از دیدارهایشان اما تمایل داشتند دیدار دانشجویی‌شان لغو نشود و امسال نیز هرچند این دیدار به‌صورت مجازی برگزار شد و با توجه به اینکه دانشجویان در دانشگاه صداوسیما مستقر بودند، باید بگویم باز هم همان فضای پرجنب‌وجوشی را که در دیدار‌های قبلی دانشجویی حاکم بود، شاهد بودیم. از طرف دیگر امسال تشکل‌‌های دانشجویی، تند و تیزترین انتقادات را نسبت به همه ارگان‌‌های نظام درمقابل رهبری بیان کردند و ایشان را همانند یک پدر معنوی و پدر بزرگ خود می‌دانند که می‌توانند با ایشان درددل کنند. یکی از نکات جالب این دیدار هم آن بود که امسال ‌بخش زیادی از انتقادات نسبت به دفتر مقام معظم رهبری و منسوبان خود ایشان مطرح شد و رهبری نیز فرمودند که دفترشان جز به جز این انتقادات را پیگیری می‌کند و معتقدم این مهم سرمشقی برای دیگر مسئولان محسوب می‌شود که خودشان را درمعرض انتقادات دانشجویی قرار دهند.  در اصل همه تشکل‌‌های دانشجویی نسبت به رسانه ملی و ریاست این دستگاه اعتراض و انتقاد داشتند و رهبری نیز با خوشرویی این انتقادات را جواب دادند، البته سازمان‌‌های دیگری مانند سازمان تبلیغات اسلامی نیز موردانتقاد دانشجویان قرار گرفت و یکی دیگر از نکاتی که دانشجویان مطرح کردند، بحث مطالبات مردمی بود. دانشجویان تلاش کردند در این دیدار تربیون مردم باشند که ازجمله آن می‌توان مطرح شدن مسائلی چون پایین آمدن مشارکت مردم در انتخابات، پیگیری حادثه هواپیمای اوکراینی، شفافیت ارگان‌‌ها مانند آستان قدس رضوی، ناکارآمدی مسئولان، اعمال سیاست‌‌های جدید در سطح کلان مدیریتی، جوان‌گرایی و... اشاره کرد.  درمقابل رهبری نیز در ابتدا به برخی شبهات دانشجویان جواب دادند؛ به‌طور مثال یکی از دانشجویان سوال کرده بود منظور رهبری از جوان‌گرایی چیست که ایشان نیز پاسخ دادند منظورشان صرفا سن جوانی نیست و شاهد مثال‌شان نیز شهید قاسم سلیمانی بود؛ به‌عبارت دیگر ایشان عنوان کردند منظورشان از دولت جوان حزب‌اللهی این است که دولت چابک، خستگی‌ناپذیر و... باشد و در اصل خصلت‌‌های جوانی را داشته باشد. ‌بخش دوم صحبت‌هایشان نیز ناظر بر 10 توصیه بود که به جوانان داشتند که معتقدم دو توصیه اول ایشان یعنی خودسازی و تقویت مبانی و اعتقادات دینی دانشجویان جزء مهم‌ترین آنها بود؛ رهبری خطر انفعال و انحراف را متوجه جوانان دانسته و عنوان کردند که خطر اول با خودسازی و خطر دوم با تقویت مبانی دینی قابل حل است.

 عاطفه نصوری، دبیر روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:

دیدار امسال رهبری  نشان‌دهنده نگاه خاص ایشان به دانشجویان است

دیدار رمضانی امسال ‌دانشجویان با رهبر انقلاب ۲۸ اردیبهشت‌ماه برگزار شد که ‌تغییر آن نسبت به چند سال گذشته در شیوه برگزاری آن به‌صورت ویدئو کنفرانس بود که با توجه به شرایط خاص کشور این تصمیم اتخاذ و همین مساله باعث شد تا کمی از شور و شوق آن نسبت به سال‌های گذشته کمتر شود؛ ولی با تمام این موارد رهبر انقلاب مثل همیشه و به روال هر سال پای حرف دانشجویان نشستند و برگزاری این جلسه نگاه خاص رهبر انقلاب را به شنیدن دغدغه‌های دانشجویان نشان می‌دهد. نمایندگان دانشجویان و تشکل‌ها نیز با بیان دغدغه‌ها و نگاه آنها به معضلات و آینده انقلاب اسلامی نکات مختلفی را بیان کردند ‌که ازجمله آن می‌توان به برداشت نادرست از شیوه عدالت‌خواهی و درخواست تبیین آن از طرف رهبر انقلاب، تبیین منظور دولت جوان آینده، ‌نقد جدی به صداوسیما و اشاره به معضلات این سازمان، درخواست جایگاه و روشی برای بیان اعتراضات و شنیدن صدای مردم و شفافیت و مبارزه با فساد اشاره کرد که ‌سخن مشترک بیشتر نمایندگان بود.  

همچنین عدم‌پاسخگویی مسئولان و کارگزاران درباره نهادهای تحت اختیارشان و بحث مشارکت مردم ‌خلاصه‌ای از نکاتی بود که دانشجویان در این دیدار خدمت رهبری مطرح کردند.

با این حال از نظر بنده نکته‌ای که می‌توانست سخنرانی‌ها را بهتر و کاربردی‌تر کند ارائه گزارش از اقدامات ‌اتحادیه‌ها در یک سال گذشته ‌علی‌الخصوص ارائه گزارشی از نکات دیدار رمضانی سال گذشته و پاسخ دانشجویان و همت آنها برای توصیه‌های قبلی ‌رهبر ‌انقلاب بود. در ادامه رهبر انقلاب نیز اجمالا و با توجه به محدودیت زمان سعی کردند اکثر مطالب ‌عنوان شده را پاسخ ‌دهند و ایشان با اشاره به پیگیری و ادامه بحث مطالبه‌گری و پیگیری از طرف دانشجویان، الگو گرفتن از شیوه مدیریتی سردار سلیمانی، بیان دغدغه نسبت به وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها و ‌وضع حجاب و تشکیل دولت جوان انقلابی را مورد تاکید قرار دادند. باید به این مساله نیز اشاره کنم که وظیفه تشکل‌های دانشجویی این است که این سخنان و رهنمود‌ها را سرلوحه کار خود کنند و با پیگیری مسیر مشخص و توصیه‌های قبلی در راستای پیشرفت انقلاب اسلامی و اجرای منویات رهبری قدم‌های مثبتی را پیش بگیرند.

محمدرضا اثنی‌عشری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد:

جو نخبگانی دیدار امسال رهبری با  دانشجویان پررنگ‌تر از گذشته بود

در این دیدار صحبت تقریبا تمامی تشکل‌ها ناظر بر انتخابات ریاست‌جمهوری آینده بود و نماینده تشکل‌ها تلاش کردند مسئولانی را که قصد دارند برای ریاست‌جهوری کاندیدا شوند مورد نقد قرار دهند و به‌نوعی مخالفت‌شان را نسبت به برخی افرادی که احتمالا در آینده کاندیدا خواهند شد مطرح کردند. مساله دیگری که در این جلسه مطرح شد بحث نگاه تشکل‌ها به مسائل جامعه بود که برخی تشکل‌ها از دید طبقه متوسط به مسائل نگاه و در فضای جمهوریت و آزادی و... اقدام به نقد فضای جامعه می‌کردند و درمقابل دیگر تشکل‌ها تلاش می‌کردند مسائل را از نگاه کف جامعه بنگرند، با این حال باید بگویم تمرکز روی یک طبقه نبود و تقریبا دغدغه‌های همه طبقات مطرح شد. با این حال آنچه در این دیدار بیش از همه خودنمایی می‌کرد؛ نزدیک‌شدن نقدها به خطوط‌قرمز بود؛ چراکه جنبش دانشجویی در این دیدار نقدهایی را به خود نهادهای ذیل رهبری و حتی دفتر مقام معظم رهبری مطرح کردند و دانشجویان تلاش داشتند نقدهای صریحی را هم مطرح کنند و البته مقام معظم رهبری نیز نسبتا از این نقدها استقبال کرده و مراجعی را جهت رسیدگی به این نقدها معرفی کردند. ازسوی دیگر صحبت‌های مطرح‌شده توسط رهبری، دو قسمت بود که بخشی از آن مربوط به واکنش ایشان نسبت به مسائل مطرح‌شده ازسوی تشکل‌ها بود و بخش دیگر نیز صحبت‌های خود ایشان بود. رهبر انقلاب فرمودند اگر نقدی نسبت به افراد و ساختارهایی وجود دارد نباید به‌گونه‌ای باشد که این نقدها به کلیت جمهوری اسلامی و نظام اسلامی برگردد، بلکه باید نقدها متمرکز و دقیق و همراه با راه‌حل باشد؛ البته ایشان این مسائل را پیش‌تر نیز در دیدارهای قبلی مطرح می‌کردند اما این‌بار این مهم را به‌صورت جدی مطرح کردند که نقدها متوجه کلیت جمهوری اسلامی نشود. همچنین امسال ایشان توصیه‌هایی را نیز به تشکل‌ها داشتند که درجهت ارتقای آنها بود و دو، سه نکته رهبری در این دیدار بیشتر مورد توجه دانشجویان قرار گرفت؛ اول بحث اردوهای جهادی که رهبری به آن بسیار پرداختند و مساله دیگر بحث جذب حداکثری بود که رهبری توصیه کردند تشکل‌ها باید تمرکزشان بر جذب حداکثری افراد بیشتر شود. نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره کنم، بحث فضای خود جلسه بود و به‌رغم اینکه شوروحال دانشجویی این دیدار کمتر از سال‌های گذشته بود اما جو نخبگانی آن پررنگ‌تر شده بود و صمیمت جلسه نیز افزایش پیدا کرده بود. در اصل هم رهبری فرصت بیشتری دراختیار داشتند و هم تشکل‌های دانشجویی توانستند راحت‌تر مطالب خود را بیان کنند و درمجموع جلسه بیشتر از اینکه ژورنالیستی باشد، فضای نخبگانی داشت.

فاطمه‌سادات فیروزآبادی، مسئول واحد فرهنگی دفتر تحکیم‌وحدت:

ترویج ادبیات مردم‌سالاری دینی  در دیدار امسال دانشجویان با رهبری

 در این دیدار شاهد ترویج ادبیات مردم‌سالاری دینی از سوی بیشتر تشکل‌ها بودیم و علی‌رغم اینکه تحکیم وحدت از گذشته روی این مساله فعالیت می‌کرد اما امسال شاهد این بودیم که سایر تشکل‌ها نیز به این مهم ورود کرده‌اند و هرکدام مثال‌هایی را برای این مساله ناظر بر اتفاقات سال گذشته می‌زنند که ازجمله آن می‌توان به مشارکت مردم در بحث کرونا یا حضور کمرنگ مردم در انتخابات گذشته اشاره کرد. حتی نماینده نشریات دانشجویی نیز به بحث نقش آگاهی در مردم‌سالاری دینی اشاره کرد که تمرکز دفتر تحکیم نیز روی این مساله است و ما نیز دراین دیدار این مهم را هم در ذیل رسانه ملی و هم اعتراضات مردمی بازگو کردیم. دراصل ما به این مساله اشاره کردیم که بستر اعتراضات مردمی در جمهوری اسلامی کمرنگ است که یکی از مصداق‌های آن نیز همین اعتراضات معیشتی دوسال اخیر است. تشکل‌های دانشجویی هرکدام با دیدگاه خود به موضوع رسانه ملی پرداختند و ما نیز از این حیث که اگر فضای تلویزیون امنیتی شود مردم دیگر نمی‌توانند حرف‌های خود را بازگو کنند و امکان دارد اعتراضات شنیده نشود را در این جلسه مطرح کردیم، از سوی دیگر مسائل مربوط به حوزه زنان نیز از دیگر موضوعات مطرح‌شده توسط تشکل‌ها دراین دیدار محسوب می‌شود.  درکنار مسائل مطرح‌شده توسط دانشجویان؛ رهبر انقلاب نیز حدود 10 نکته را به تشکل‌ها یادآوری کردند که یکی از آنها فضای فعلی ایران درجهان بود و از طرف دیگر معتقدم تشکل‌های دانشجویی به‌حدی غرق فضاهای اجتماعی می‌شوند که عملا موضوع خودسازی را فراموش می‌کنند و همین مساله در برخی موارد آسیب‌زا می‌شود اما رهبری در این دیدار به این مساله اشاره کردند و تصور می‌کنم رهبری آسیب‌شناسی بسیار خوبی را از فضای تشکل‌های دانشجویی دارند و نکات بسیار خوبی را برای بهبود فضای تشکل‌ها مطرح کردند، نکاتی که قطعا برای دانشجویان بسیار جذاب بوده است.  درکنار همه مسائل مطرح‌شده باید به فضای این دیدار نیز اشاره کنم و با توجه به اینکه در سال 97 هم نیز در دیدار دانشجویی حضور داشتم باید بگویم قاعدتا این دیدار حال‌وهوای گذشته را نداشت؛ چراکه زیلوهای موجود در حسینیه امام خمینی (ره) خود حس‌وحال خاصی را به دانشجویان می‌دهد اما در دیدار امسال خبری از جنب‌وجوش دانشجویی نبود؛ اما همین که دیدار با رهبری از دانشجویان سلب نشد خودش یک نعمت بزرگی محسوب می‌شود، چراکه چنین دیدارهایی هم به نوعی درددل محسوب می‌شود و هم نقش مطالبه‌گری جنبش دانشجویی را حفظ می‌کند. 

 مهدی خطیب‌دماوندی، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی:

دیدار رهبری با دانشجویان مصداق بارز شفافیت در حکمرانی است

برای فعالان عرصه جنبش دانشجویی‌، دیدار با مقام معظم رهبری یکی از دلچسب‌ترین اتفاقات دوران دانشجویی است که هرسال قبل از شروع ماه رمضان انتظارش را می‌کشند و برایش لحظه‌شماری می‌کنند. گرچه، چهره تکراری برخی از دانشجویان که حسینیه امام خمینی‌‌(ره) را سرقفلی خود می‌دانند و به‌لحاظ تکثر حضور در دیدارهای پی‌در‌پی سابقه‌ای برابر با عمر 10 ساله جریان دانشجویی دارند، منجر به ناراحتی‌ دانشجویان تازه‌وارد می‌شود، اما هیچ‌کدام از این حواشی به اصل قضیه خدشه‌ای وارد نمی‌سازد. جنس چنین دیداری تقریبا متفاوت از تمام دیدارهای دیگر رهبر انقلاب است. باید دانشجو باشید و تجربه کرده باشید تا تلفیق میان عشق و دلتنگی چنین دیداری را درک کنید! دیدار دانشجویان با رهبری دیدار عاشق است با معشوق، دیدار فرزندی است که به شوق روی پدر معنای واقعی کلمه «انتظار» را با تمام وجودش درک می‌کند و فکر نشستن روی زیراندازهای حصیری و چشم دوختن به ساعت حسینیه امام خمینی (ره) و سردادن شعارهای «ای پسر فاطمه منتظر تو هستیم» ده‌ها خاطره برایش تداعی می‌سازد. کجای این کشور را می‌بینید که جوانی برای دیدن مسئولی لحظه‌شماری کند، انتظار بکشد و اشک بریزد؟ حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای جهان که نان دموکراسی را می‌خورند و شعار آزادی‌بیان و آزادی‌عقیده را به یدک می‌کشند، نظیر چنین دیداری وجود ندارد. در داخل هم، کسانی که درک صحیحی از فضای صمیمی دانشجویان با رهبر انقلاب ندارند سخت است تا باور کنند می‌توان این‌گونه صریح و بی‌پرده ارکان حکومت را به نقد کشید و از مشکلات سخن به‌میان آورد. این‌جا که باشی دلت محکم است هرچه بخواهی می‌توانی نقد کنی! بسیاری از تشکل‌های دولت‌ساخته هرسال به این دیدار می‌تازند و از اساس آن را زیرسوال می‌برند. برای چنین افرادی که به موضوعات شخص‌محور نگاه می‌کنند و نه متن‌محور، محتوای جلسه چندان اهمیتی ندارد. چراکه در نگاه آنان تمامی دیدار خلاصه در دانشجویانی است که در محضر رهبر انقلاب سخنرانی می‌کنند. درغیراین صورت باید تا به حال می‌فهمیدند که بسیاری از نقدها و مطالبات سخت‌گیرانه‌تر از حرف‌هایی است که قرار است توسط هم‌فکرهایشان در جلسه مطرح شود.

درحالی‌که بسیاری از مسئولان کشور با سوءاستفاده از مفهوم مصلحت عمومی و با گفتن این جمله که «پرداختن به فلان مساله به مصلحت کشور نیست!» از انجام وظایف‌شان سر باز می‌زنند، یکی از نقاط قوت دیدار دیروز مرزبندی صحیح تشکل‌های دانشجویی با مصلحت‌اندیشی و واقع‌گرایی بود. به‌قول دکتر شریعتی که می‌گفت «هیچ مصلحتی بالاتر از حقیقت نیست،» ‌دانشجویان هم بی‌آنکه ترسی از اخراج، توبیخ یا تنبیه داشته باشند آزادانه و در کمال احترام به ریز و درشت مسائل نقد کردند و برایشان هم فرقی نداشت که مورد نقد دستگاه دولتی است یا نهادی ذیل بالاترین مقام رسمی کشور.

امسال علی‌رغم اینکه دیدار به‌صورت مجازی برگزار شد اما دانشجویان با همان حس و حال‌های همیشگی به استقبال از رهبر معظم انقلاب آمدند و به ایراد نظرات‌شان پرداختند. البته ناگفته نماند که امسال به‌خاطر رعایت مسائل بهداشتی از فضای معنوی حسینیه امام خمینی‌(ره) محروم شدیم، اما بیانات مرادمان آن‌قدر دلنشین بود که غم و غصه عدم دیدار حضوری را برایمان کمتر ساخت. در یک آسیب‌شناسی کلی باید گفت که متاسفانه جریان دانشجویی در سال‌های اخیر دچار سطحی‌نگری شده است. مساله‌ای که دیروز هم رهبری بدان تاکید داشتند، مطالبه‌گری توامان با ارائه پیشنهاد و راهکار است وگرنه بیان حرف‌های کلی و انتزاعی دردی از نظام مسائل کشور را حل نمی‌کند. سطحی‌نگری از یک سو به‌معنای پرداختن به مشکلات و مسائل غیراولویت‌دار کشور و از سوی دیگر ارائه راهکارهای غیرعملی و هزینه‌‌‌زا برای حل آنهاست. به‌عنوان مثال، پیشنهاد یکی از نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی برای حل مشکل اطلاع‌رسانی و شفافیت در سازمان صداوسیما، ایجاد شورایی تحت عنوان «شورای عالی اطلاع‌رسانی» بود. درحالی‌که می‌دانیم ایجاد نهادهای موازی و اضافه کردن ساختار به ساختار خود منجر به بروز آسیب‌ها و مشکلات دیگری خواهد شد. برخی از مباحث مطرح شده مثل خصوصی‌سازی هم بازتکرار همان حرف‌هایی بود که نمایندگان جریان دانشجویی سال‌های گذشته بدان پرداخته بودند و امسال در پوستین مدرنیته و تغییر ادبیات روایی به‌محضر رهبر انقلاب ارائه شد. حضرت‌آقا هم به‌صورت ضمنی به این مساله اشاره کردند و فرمودند که از بیان حرف‌های تکراری و مطالبی که پاسخ آنها در گذشته داده شده است اجتناب کنید.

به‌نظر من هسته سخت جریان دانشجویی دربرگیرنده سه مولفه بسیار مهم آزاداندیشی، مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی است که تشکل‌های دانشجویی باید به داشتن آن افتخار کنند. وجه افتراق جریان دانشجویی با احزاب سیاسی نیز در همین روحیه ناب دوران جوانی نهفته است، چراکه دانشجو قادر است با کمترین تعلقات خاطر به مسائل مادی و با نگاه ارزشی به حل مشکلات نگاه کند، تحلیل کند و درنهایت وارد میدان عمل شود. حال آنکه عمده فعالیت احزاب سیاسی ناظر به گرفتن امتیاز و سهم‌خواهی از زنجیره قدرت است. در این راه اجر کسانی که با نیت الهی و برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی وارد فضای جریان دانشجویی می‌شوند بیش از دیگران است. دانشجویانی که در محیط داخل و خارج دانشگاه بی‌آنکه چشم‌داشتی به کسب قدرت و مسائل مادی داشته باشند خودشان را برای انقلاب اسلامی هزینه می‌‌کنند.

به همین جهت دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب مصداق بارز «شفافیت» در عرصه حکمرانی کشور است! شفافیت در عرصه کلام، رفتار و عمل!

 * نویسنده: زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار