تاریخ : Sun 17 May 2020 - 05:03
کد خبر : 41167
سرویس خبری : جامعه

وقتی می‌توانیم ادعا کنیم از پیک اصلی عبور کردیم که از همه تست بگیریم/ خوش‌خیالی را نباید به مردم منتقل کرد

واکنش عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور:

وقتی می‌توانیم ادعا کنیم از پیک اصلی عبور کردیم که از همه تست بگیریم/ خوش‌خیالی را نباید به مردم منتقل کرد

مینو محرز تاکید کرد: این ادعا که ما از پیک اصلی کرونا عبور کردیم درست نیست. تعداد زیادی از مردم در شهرهایی که شیوع بالا بود، مبتلا شده‌اند، اما وقتی می‌توانیم چنین ادعایی کنیم که همه را تست کنیم و ببینیم که چند نفر مصونیت پیدا کرده‌اند؛ ما که چنین قدرتی نداریم تا از همه تست بگیریم.

از سرگیری فعالیت‌ها هنوز برای همه دنیا و ایران زود است

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت است با توجه به اظهارات رئیس‌جمهور و ناظر به تجربیات سایر کشورها و همچنین وضعیت فعلی ایران در ماجرای مواجهه با کرونا به «فرهیختگان» گفت: «این مسیر اشتباه عادی‌سازی را آلمان یک‌بار رفت و دوباره مجبور شد محدودیت‌ها را اعمال کند. ایران هم چنین وضعیتی دارد.

وی ادامه داد: همان‌طورکه از آمار اعلام شده مشخص است، می‌بینیم که تعداد کیس‌های مبتلا درحال رشد هستند. در خوزستان و برخی مناطق دیگر کشور با پیک بیماری روبه‌رو هستیم و به‌نظر من هنوز زود است که بخواهیم فعالیت برخی مشاغل را از سر بگیریم. در مطالعه اخیری هم که انجام شده، بدترین و خطرناک‌ترین محیط برای انتقال آلودگی، رستوران‌ها هستند چون شما حداقل دو ساعت همه با هم بدون‌ماسک و دستکش (با ماسک که نمی‌شود غذا خورد) در یک محیط بسته درحال غذا خوردن هستید و این از همه بدتر است. مضاف بر این من وقتی خیابان‌ها را می‌بینم هیچ‌کس اصلا رعایت نمی‌کند و نه ماسکی روی صورت‌ها هست و نه چیزی، این خوش‌خیالی را نباید به مردم منتقل کرد. تجربه کشورهای دیگر هم موجود است، به‌محض اینکه این فاصله فیزیکی کمرنگ شود، این بیماری برمی‌گردد؛ این بیماری هنوز هست، همه‌جای کشور هست و مرتفع نشده است.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در ووهان که سخت‌ترین و دیکتاتورگونه‌ترین مدل مواجهه و قرنطینه پیش گرفته شد و حتی در خانه مردمی که مبتلا داشتند را هم پلمپ کردند به‌محض اینکه محدودیت‌ها را کمی رفع کردند الان مشاهده می‌کنید که موارد ابتلا درحال رشد است. در آلمان هم همین‌طور، کمی آنجا محدودیت‌ها را برداشتند و دوباره مجبور شدند به عقب برگردند و تعداد کیس‌های ابتلا زیاد شد.»

محرز در ادامه به ‌عدم‌توانایی ایران در انجام تست‌های بالا اشاره کرد و گفت: «مسئولان کشورها، از آمریکا تا همه‌جای دنیا به‌خاطر مسائل اقتصادی سعی می‌کنند که محدودیت‌ها را رفع کنند، ما هم دل‌مان می‌خواهد که این اتفاق بیفتد، مردم خسته و بیکار شده‌اند و مشکلات زیادی ایجاد شده، ولی تجربه نشان داده است به‌محض اینکه شل کنید ویروس به‌سرعت برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: این ادعا که ما از پیک اصلی کرونا عبور کردیم هم درست نیست. بالاخره تعداد زیادی از مردم در شهرهایی که شیوع بالا بود، مبتلا شده‌اند، اما وقتی می‌توانیم چنین ادعایی کنیم که همه را تست کنیم و ببینیم که چند نفر مصونیت پیدا کرده‌اند؛ ما که چنین قدرتی نداریم تا از همه تست بگیریم. ووهان که دوباره درحال بازگشت به‌ شرایط قبل است، چین می‌خواهد از همه تست بگیرد، یعنی می‌خواهد از حدود 12 میلیون نفر تست بگیرد، ما قدرت این کار را نداریم. نمی‌دانم واقعا این کار درستی است یا نه؟! اما این کشورها چنین امکانی دارند و ما نداریم.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در پایان گفت: هنوز مصونیت جامعه آن‌قدر بالا نیست که ما بتوانیم همه فعالیت‌ها را از سر بگیریم. بنابراین هیچ جای دنیا ثابت نشده که زود بازکردن و از سرگیری فعالیت‌ها و آزادی دادن‌ها امکان‌پذیر است، این اتفاق هنوز برای همه دنیا زود است، برای ایران هم زود است.»

گزارش «فرهیختگان» در این خصوص را از «اینجا» بخوانید.

 

اخبار مرتبط:

علی دباغ در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
رعایت بهداشت فردی و تغییر نگرش و رفتار از هر اتفاق و تصمیمی مهم‌تر است/ ما باید زندگی با کرونا را یاد بگیریم

 

* نویسنده: ابوالقاسم رحمانی، دبیرگروه جامعه