تاریخ : Sat 16 May 2020 - 09:32
کد خبر : 41109
سرویس خبری : سیاست

تلاش آمریکا خلاف قواعد حقوق بین‌الملل است

محسن جلیلوند، حقوقدان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تلاش آمریکا خلاف قواعد حقوق بین‌الملل است

کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: «هیچ کشوری در جریان یک قرارداد نمی‌تواند از حق خود استفاده کند ولی تکالیف خود را انجام ندهد. وقتی ایالات متحده از برجام خارج شده است یعنی تکالیف خود را در برجام انجام نخواهم داد، بنابراین نمی‌تواند بگوید از حق امضای برجام می‌توانم استفاده کنم تا مکانیسم ماشه را دوباره فعال کنم. لذا این فرآیند و ادعای آمریکایی‌ها در این خصوص از نظر حقوقی اشکال دارد.»

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، محسن جلیلوند، حقوقدان، کارشناس حقوق بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» توضیحاتی را در خصوص تلاش‌های ایالات متحده برای استفاده از قطعنامه 2231 و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ارائه کرد.

وی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به یادداشت منتشر شده از جانب برایان هوک در خصوص استفاده این کشور از مکانیسم ماشه یا همان اسنپ‌بک گفت: «این روندی که آمریکا فعلا مدعی آن شده و گفته که می‌تواند از امکانات و ابزارهای درون برجام و یا قطعنامه 2231 استفاده کند واجد اشکالات حقوقی مهمی است.  از جمله اینکه وقتی کشوری وارد یک قرارداد می‌شود از نظر حقوق بین‌الملل همزمان دارای حقوق و تکالیفی خواهد بود که باید به صورت متوازن وجود داشته و رعایت شوند و مدنظر داشتن همین مساله هم دلیلی برای این است که ایالات متحده نمی‌تواند از بندهای درون برجام علیه ایران استفاده کند.»

وی در توضیح بیشتر این گزاره عنوان کرد: «هیچ کشوری در جریان یک قرارداد نمی‌تواند از حق خود استفاده کند ولی تکالیف خود را انجام ندهد. وقتی ایالات متحده از برجام خارج شده است یعنی تکالیف خود را در برجام انجام نخواهم داد، بنابراین نمی‌تواند بگوید از حق امضای برجام می‌توانم استفاده کنم تا مکانیسم ماشه را دوباره فعال کنم. لذا این فرآیند و ادعای آمریکایی‌ها در این خصوص از نظر حقوقی اشکال دارد.»

جلیلوند تاکید کرد: «قواعد حقوقی می‌گویند وقتی وارد یک قراردادی می‌شوید همزمان که از حقوقی برخوردار هستید باید نسبت به انجام تکالیف خود هم اقدام کنید،  نمی‌شود کشوری از یک قرارداد بیرون بیاید و از انجام تکالیف خود سرباز زند ولی بگوید حقوق آن همچنان برای من محفوظ است.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چون در حقوق بین‌الملل قوه قاهره‌ای وجود ندارد که بتواند ضمانت اجرای توافقات باشد، گفت: «کلا دو نوع ضمانت اجرایی در حقوق بین‌الملل داریم. یکی ضمانت اجرایی اخلاقی و دیگری ضمانت اجرایی عمل متقابل است. درمورد اول ماجرا همان تعهد اخلاقی وفای به عهد است ولی در مورد دوم می‌گوید که یک طرف قرارداد حق دارد هر کاری شما بکنید او هم در مقابل شما انجام دهد و بنابراین چنین حقوقی هم برای ایران ذیل برجام مفروض است.» 

وی تاکید کرد: «وقتی ترامپ دستور اجرایی خروج از برجام را امضا می‌کند یعنی رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را داشته و از برجام خارج شده است و اگر می‌خواهد برگردد باید تکالیف خود را انجام دهد و بعد درخصوص دیگر موارد نظر دهد یا اقدام کند.»

اخبار مرتبط:

فشار آمریکا به اروپا برای استفاده از مکانیسم ماشه بار دیگر ضعف‌های بزرگ برجام را نشان داد، دولت چه راه‌حلی برای مقابله دارد؟
میوه جدید برجام
 
محمد جهانتیغ، حقوقدان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
برجام متقدم بر قطعنامه است
 
یوسف مولایی‌ در گفت‌وگو با «فرهیختگان» امکان استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه را بررسی کرد
محتمل‌ترین حالت، فعال‌سازی مکانیسم ماشه به نیابت از آمریکاست