تاریخ : Thu 14 May 2020 - 03:00
کد خبر : 41011
سرویس خبری : دانشگاه

دانشگاه مهر به وسعت ایران

«فرهیختگان» از مشارکت واحدهای دانشگاه آزاد در رزمایش همدلی گزارش می‌دهد

دانشگاه مهر به وسعت ایران

دانشگاه‌های آزاد درسراسر ایران این روزها به شکل‌های مختلفی، محل هماهنگی و اجرای رزمایش بزرگ همدلی هستند. «فرهیختگان» در شماره امروز تلاش کرده گوشه‌ای از دریای باعظمت مهربانی و همدلی واحدهای دانشگاه آزاد را منعکس کند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، رزمایش تعبیری بود که تا پیش از این صحنه‌های غرورآفرین عملیات‌های نظامی سربازان میهن را برایمان تداعی می‌کرد و برعکس این روزها، کمتر در ادبیات روزمره ما کاربرد داشت. واژه همدلی ماه رمضان آخرین سال دهه 90 درکنار عبارت رزمایش نشست تا مفهوم تازه و خاطرات مشترک جدیدی در اذهان ملت ایران به‌یادگار گذارد؛ رزمایشی که برخلاف مدل نظامی‌اش نه مرز و گستره جغرافیایی خاصی می‌شناسد و نه صرفا به قشر خاصی محدود می‌شود. ایران در پس بحران کرونا که چندماهی از دامنگیری‌اش می‌گذرد، حالا صحنه پرعطوفت و پرمهری خلق کرده که تا سال‌ها یاد آن درخاطر مردم این سرزمین خواهد ماند. کرونا کم دردسر برای ایرانی‌ها نساخت، هم به جان‌شان افتاد و عده‌ای را داغدار کرد و هم با تحت‌شعاع قرار دادن فضای اجتماعی کشور، کسب‌وکار خیلی‌ها را مختل کرد. ایرانی‌ها شاید درابتدا غافلگیر شدند اما نه از خط‌مقدم مبارزه با این ویروس منحوس عقب نشستند و نه آسیب‌دیدگان اقتصادی آن را فراموش کردند و با هر شغل و توانی به میدان آمدند. دانشگاهیان هم جزئی از این رزمایش بزرگ کشوری هستند که در مقیاسی به‌وسعت ایران اجرا می‌شود. دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها دست‌به‌دست هم دادند تا هرچند اندک، ذره‌ای از آلام محرومان کم کنند. دانشگاه‌های آزاد اسلامی درسراسر ایران هم این روزها به شکل‌های مختلفی، محل هماهنگی و اجرای این رزمایش بزرگ هستند. «فرهیختگان» در شماره امروز تلاش کرده گوشه‌ای از دریای باعظمت مهربانی و همدلی واحدهای دانشگاه آزاد را منعکس کند.

  توزیع 28 هزار بسته غذایی در مناطق محروم آذربایجان‌غربی

پوریوسف، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: «پس از فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اقدام مومنانه روزه‌داران در کمک به هموطنان نیازمند تحت‌عنوان «کمک‌های مومنانه» اعضای قرارگاه جهادی شهیدسلیمانی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌غربی در هر سه حوزه کارکنان، اساتید و دانشجویان مصرانه پای‌کار ایستاده‌اند و اقدامات بسیار خوبی درخصوص تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی و بسته‌های ارزاق به اقشار محروم جامعه انجام داده‌اند. ضمن اینکه جهت تامین بودجه برای هیج موردی از بودجه دانشگاه هزینه نکردیم یعنی برای این موارد یا تولید ماسک، تامین منابع از طریق خیرین و کمک همکاران بوده است. تا الان 30میلیون تومان در دانشگاه جمع‌آوری شده و درکنار آن 28هزار بسته غذایی با پشتیبانی و هماهنگی ستاد فرمان امام استان در مناطق محروم و حاشیه شهر توزیع شده است. کمک‌های اساتید و دانشجویان در سه بخش توزیع مواد غذایی، کارگاه تولید ماسک و خدمات خارج از دانشگاه برای جانبازان بالای 70درصد انجام شده است که 183 خانــــــواده جانبــــــاز بــــــــالای 70درصـــد در ســــــطح استان از آن بهره‌مند شده‌اند. همچنین 23 استاد و 85 دانشجو در این کار همکاری داشتند.»

  اساتید بسیجی البرز از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده کرونا حمایت کردند

برهانی‌فر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی البرز با اشاره به مشارکت استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در رزمایش همدلی گفت: «تهیه 2000 ماسک بهداشتی و توزیع آن بین کارکنان و 5 بیمارستان سطح شهرستان و انجام سنت حسنه قربانی ویژه نیمه‌شعبان جهت رفع بلیه کرونا، برگزاری طرح استانی بسیج اساتید برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده در ایام کرونا ازجمله اقدامات این دانشگاه پیش از ماه مبارک رمضان بوده است. جهت تهیه بسته‌های حمایتی و توزیع در بین خانوارهای نیازمند بیش از 11میلیون تومان توسط معاونت فرهنگی دانشگاه جمع‌آوری شد. اجرای سه مرحله پویش مومنانه توسط بسیج دانشجویی و جمع‌آوری 30میلیون تومان که به‌صورت بسته‌های حمایتی بین اقشار کم‌بضاعت توزیع شد، بخش دیگری از اقدامات انجام‌شده در دانشگاه آزاد استان البرز در راستای رزمایش همدلی بوده است.»

  همکاری اعضای هیات‌علمی استان فارس در رزمایش همدلی

کاوه پشقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به جمع‌آوری 70میلیون تومان در استان فارس اظهار کرد: «این کمک‌ها درقالب 30 بسته غذایی و بهداشتی تکمیل و توزیع شده است. البته بسیاری از اساتید به‌صورت غیرنقدی کمک کردند که از این طریق هم حدود 200 کیلو برنج اهدا شده که در بسته‌ها آماده و توزیع شد. اکثر اساتید و کارکنان در این کار همکاری داشتند. خانواده‌های نیازمند توسط دانشجویان، کانون‌ها و فعالان فرهنگی دانشگاه از قبل شناسایی شدند و بعد از شناسایی توسط کارکنان دانشگاه کمک‌ها به بیش از 300 خانوار اهدا شد.»

پیشقدم خاطرنشان کرد: «از طریق دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد و معاونت مالی دانشگاه، حسابی باز شد و به بحث جمع‌آوری کمک‌ها اختصاص یافت.»

  مشارکت 400 میلیون تومانی مازندرانی‌ها در رزمایش همدلی

حسین کرمانیان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره رزمایش همدلی اظهار کرد: «روزانه طبخ غذا و آماده‌کردن بسته‌های معیشتی را در واحدهای استان داشتیم. به‌طور مثال در واحد ساری روزانه 400 وعده غذایی گرم آماده و درموقع افطار پخش می‌شود. در همین واحد برخی اساتید و کارکنان توانستند 30میلیون تومان جمع‌آوری کنند. آنچه جمع‌آوری شده به‌نظر با مواد غذایی گرم و جیره خشک به‌طور کل 400میلیون تومان در استان رسیده است. جیره‌های خشک جمع‌آوری‌شده بیش از 200میلیون تومان بوده و 200میلیون تومان هم نقدی کمک شده است.» وی درخصوص خانواده‌های بهره‌مند در رزمایش همدلی گفت: «بیش از 1000 خانواده در تمام استان از این بسته‌ها بهره‌مند می‌شوند. افرادی که ممکن است از طریق کمیته امداد کمک معیشتی به آنها نرسد، با کمک پایگاه‌های بسیج محلات آنها را شناسایی کردیم. البته برخی افراد هم تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی بودند.» کرمانیان درباره آمار همکاری اساتید اظهار کرد: «300 نفر از استادان، هیات‌علمی و کارمند در استان همکاری داشتند. همچنین اعضای بسیج دانشجویی را نیز باید به این عدد اضافه کنیم.»

  اساتید یزدی درصدی از حقوق‌شان را به محرومان کمک کردند

معصومه طباطبایی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد به «فرهیختگان» گفت: «مرکز نیکوکاری غریب مدینه به‌صورت مشترک با بنیاد مستضعفان همکاری می‌کند و دفتری از آن در دانشگاه آزاد یزد وجود دارد. پنج‌شنبه گذشته همزمان با میلاد امام حسن‌مجتبی(ع) بسته‌های معیشتی به نیازمندان شناسایی‌شده اهدا شد. همچنین با مشارکت 30 نفر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه که علاقه‌مند به اختصاص درصدی از حقوق‌شان به این حرکت بودند، تاکنون بیش از 120 بسته معیشتی به ارزش 200 هزار تومان آماده و پخش شده است و تعداد 250 بسته معیشتی دیگر برای شب 27 ماه مبارک رمضان توزیع خواهد شد.» وی در این خصوص گفت: «حدود 250 خانواده از دانشجویان، کارکنان دانشگاه و بعضا خانواده‌هایی که بنیاد مستضعفان معرفی کرده است، از این بسته‌ها بهره‌مند شده‌اند.»

  توزیع 5 هزار بسته در مناطق کم‌برخوردار هرمزگان

احسان کامرانیان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار و 500 بسته بهداشتی به محرومان استان اهدا شده است، تصریح کرد: «در ماه مبارک رمضان با مشارکت خیرین و با کمک دانشجویان بیش از پنج هزار بسته معیشتی در مناطق کم‌برخوردار کل استان توزیع شده و خواهد شد.»

وی درخصوص همکاری اساتید و دانشجویان و کارکنان گفت: «حدود 100 نفر از اساتید هیات‌علمی، دانشجویان و کارکنان در این رزمایش همکاری داشته‌اند.»

  100 خانواده تحت‌پوشش کمک‌های بوشهری‌ها

اسماعیل عبداللهی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر هم به «فرهیختگان» گفت: «بیش از 10 میلیون تومان با کمک قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و تشکل‌های دانشجویی تاکنون جمع‌آوری و صرف خرید و آماده‌سازی بسته‌های غذایی شده که توزیع شده‌ است. 40 خانواده در خود دانشگاه و 60 خانواده در خارج آن، تحت‌پوشش این کمک‌ها قرار گرفته‌اند. حدود 50 نفر از اعضای هیات‌علمی در این رزمایش شرکت کرده‌اند.»

  اساتید سمنان 500 میلیون تومان به رزمایش همدلی کمک کردند

عبدالله خالصی‌دوست، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با اشاره به جمع‌آوری مبلغ 500 میلیون تومان از سوی دانشگاهیان این استان، اظهار کرد: «بخشی از کمک‌ها ریالی و بخشی دیگر به‌صورت بسته‌های غذایی جمع شده و  بیش از 400 خانواده از این کمک‌ها بهره می‌برند، البته امیدواریم تا پایان هفته بیشتر هم بشود. بودجه این حرکت از طریق همکاران و کارکنان دانشگاه آزاد و همچنین خیرین استان تامین شده است.»

  کمک‌های 400 استاد دانشگاه آزاد لرستان به محرومان

سیامک بهاروند، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان گفت: «تاکنون 170 میلیون تومان برای این رزمایش جمع‌آ‌وری شده و قرار است این کمک مومنانه در بین مناطق محروم و خانواده‌های نیازمند در شهر توزیع شود. همچنین توزیع هزار ماسک یکی دیگر از این کارها بوده است. در کل استان تقریبا حدود 400 استاد در این رزمایش همکاری داشته‌اند.»

  توزیع 300 بسته معیشتی در کهگیلویه‌وبویراحمد

کرم‌الله جانی‌پور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه‌وبویراحمد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: «به‌دنبال توصیه ویژه و اکید رهبر فرزانه انقلاب مبنی‌بر «رزمایش کمک‌های مومنانه‌‌‌‌» و رسیدگی به نیازمندان جامعه، در دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه‌وبویراحمد، جلسه‌ای با همین عنوان تشکیل و با تقسیم کار بین عناصر مرتبط ازجمله دفتر نهاد، حوزه فرهنگی و بسیج اعم از بسیج اساتید، بسیج کارکنان و بسیج معزز دانشجویی، مقرر شد از طریق فراخوان، کمک‌های متمکنان و دانشگاهیان تجمیع و با همکاری سایر عناصر، قرارگاه استانی، سپاه پاسداران و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط هدایایی در قالب بسته‌های معیشتی و بهداشتی آماده شود تا به این وسیله به یاری مستمندان جامعه بشتابیم. تاکنون و در چند نوبت متناوب بسته‌های بهداشتی تولید و توزیع شده است. برخی اقلام بهداشتی توسط خود واحدهای استانی و دانشگاهیان با همکاری بسیج اساتید تولید شد و روی‌هم‌رفته از محل کمک‌های دانشگاهیان 300 بسته معیشتی بهداشتی جدید قرار است بین نیازمندان دانشگاهی و حتی برون‌دانشگاهی توزیع شود.»

  کارمندان ایلامی یک روز از حقوق‌شان را هدیه کردند

میرزایی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه در رزمایش همدلی از بودجه دانشگاه استفاده نکردیم، اظهار کرد: «هزینه‌های این حرکت توسط خیرین، اساتید و کارکنان تامین شده است. 50 نفر از کارمندان دانشگاه در اقدامی خداپسندانه یک روز از حقوق خود را برای رزمایش همدلی هدیه کردند.»

وی افزود: «بسته‌های مختلفی هم ارائه داده‌ایم از جمله به خانواده دانشجویانی که مشکل مالی دارند، یا افرادی که در خانواده فرد معلول دارند، یا افرادی که تحت‌پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند که از طریق معاونت مالی شناسایی شده‌اند؛ کمک شده است. در مرحله اول 150 بسته و در مرحله دوم 100 بسته و اخیرا با مبالغی که دریافت و تبدیل به ارزاق شد حدود 200 بسته بوده که با مساعدت بنیاد مستضعفان تهیه و توزیع شده است.»

میرزایی در تشریح نحوه جمع‌آوری مبالغ کمک‌های رزمایش همدلی خاطرنشان کرد: «حدود 20 میلیون تومان از سوی اساتید کل استان جمع‌آوری شد. کمک‌های غیرنقدی هم جمع شده که بیش از این مبلغ بوده است.»

میرزایی با بیان اینکه حدود 300 خانواده از این بسته‌ها بهره‌مند شدند، گفت: «روزگذشته 200 بسته ارزاق آماده کردیم و درمجموع تاکنون 60میلیون تومان کمک جمع‌آوری و بسته تهیه شده است.»

  300 بسته معیشتی در زنجان بین نیازمندان توزیع شد

فیروزفر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان درباره اقدامات صورت‌گرفته در این دانشگاه برای رزمایش همدلی و کمک مومنانه اظهار کرد: «در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نیکوکاری و احیای سنت‌های حسنه اسلامی و تقویت مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک وظیفه دینی و انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با کمک‌های دانشجویان، اساتید و کارکنان، در دو مرحله اقدامات و مشارکت صورت گرفته است که مرحله اول از بازه زمانی اسفند ۹۸ تا اوایل فروردین ۹۹ و مرحله دوم از بازه زمانی فروردین ۹۹ تاکنون بوده است. در این راستا، کمک‌های جمع‌آوری‌شده از دانشجویان در کل استان ۲۵۰ میلیون ریال و کمک‌های جمع‌آوری‌شده از اعضای هیات‌علمی و کارکنان ۳۲۰ میلیون ریال بوده که بخشی از آن در قالب بسته‌های غذایی و بخشی دیگر در قالب بسته‌های بهداشتی بین نیازمندان و جامعه هدف توزیع شده است. آمار بسته‌های غذایی حدود ۳۰۰ بسته و ارزش هربسته حدود ۲۰۰ هزار تومان بوده و آمار بسته‌های بهداشتی بالغ بر هزار بسته و از تولیدات دانشگاه آزاد اسلامی زنجان بوده است.»

وی اضافه کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با تولید بالغ بر 230 هزار عدد ماسک بهداشتی و استریل‌شده و ژل ضدعفونی‌کننده در تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی با کمک دانشجویان، خیرین، اعضای هیات علمی، کارکنان دانشگاه و مجموعه سما در قالب پویش هم‌نفس و پویش نوبهار شرکت داشته و این بسته‌های بهداشتی بین نیازمندان که عمدتا از خانواده‌های معرفی‌شده توسط تیم رصد دانشجویی و بسیج دانشجویی و کانون‌های فرهنگی و قرارگاه‌های جهادی دانشجویی و استادی بودند، توزیع شده است.»

فیروزفر ادامه داد: «مشارکت دانشجویان در قالب 6گروه جهادی و در گروه‌های ۱۵ نفره و مشارکت اساتید با محوریت کانون بسیج اساتید دانشگاه و حضور فعال اعضای هیات‌علمی دانشگاه بوده است. نهایتا در تهیه اقلام و بسته‌های فوق از کمک‌ها و هدایا و مبالغ جمع‌آوری شده توسط اعضای هیات‌علمی و خانواده آنها و دانشجویان استفاده شده است.»

  جمع‌آوری 70 میلیون تومان کمک نقدی از دانشگاهیان آزاد قزوینی

موسی‌خانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اظهار کرد: «تاکنون بیش از 70 میلیون در سطح استان جمع‌آوری شده است که درنتیجه آن300 بسته ارزاق کمک‌های مومنانه برای خانواده‌های بی‌سرپرست آماده شده و شب شهادت مولای متقیان امام علی(ع) بین افراد بی‌سرپرست توزیع خواهد شد. جامعه هدف این توزیع توسط بسیج دانشجویی شناسایی شده‌ است.»

وی درخصوص همکاری اساتید بیان کرد: «هرکدام از 700 استاد و کارمند ما به‌صورت داوطلبانه، بسته به توانمندی‌شان شرکت کرده‌اند که در مرحله اول 300 خانواده از آن بهره‌مند شده‌اند.»

  1350 خانواده قمی تحت پوشش کمک‌های رزمایش همدلی

سیف‌الله فضل‌اللهی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم اظهار کرد: «طبیعی است که در دانشگاه آزاد استان امکان استفاده از منابع مالی در این مسائل وجود ندارد، از همین‌رو تاکنون با مشارکت بسیج دانشجویی، بسیج اساتید و سایر تشکل‌های دانشجویی و همچنین خیرین استان کارهای خوبی انجام شده است. این دانشگاه تاکنون سه دور به تعداد 150 بسته به مبلغ 300هزار تومان برای خانواده‌های کرونایی تهیه کرده و تحویل داده است. همچنین با هماهنگی بسیج اساتید و بسیج دانشجویی هزار بسته حمایتی ساماندهی و تقدیم خانواده‌ها شد. اگر جمع‌بندی کنیم 1350 خانوار تحت پوشش قرار گرفتند ضمن اینکه 35 نفر از اساتید دانشگاه در این زمینه همکاری داشتند.»

  2  هزار خانوار کرمانی از کمک‌های معیشتی استفاده کردند

منظری‌توکلی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به حضور فعالانه دانشگاه آزاد این استان در رزمایش همدلی خاطرنشان کرد: «کمک قابل‌توجهی ازسوی کارکنان و اساتید این دانشگاه صورت گرفته است. این کمک‌ها عمدتا به‌صورت نقدی بوده که تبدیل به ارزاق شده است. بیش از دوهزار بسته توزیع شده است که دوهزار خانواده در کل استان از آن بهره‌مند شدند.»

وی ادامه داد: «600 نفر از کارمندان و حدود 300 نفر از اساتید در این کار همکاری داشتند.»

  پخت روزانه 2 هزار غذای گرم در دانشگاه آزاد بجنورد

رجبعلی وثوقی‌مطلق، رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان‌شمالی گفت: «در این زمینه رزمایش طرح مومنامه که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار گرفته، در دو واحد استان بجنورد و شیروان دو آشپزخانه فعال کردیم. برای این حرکت تفاهمنامه‌ای با کمیته امداد  منعقد شده که در ایام ماه مبارک رمضان پخت دوهزار غذای گرم داشته باشیم. البته هزینه‌ای بابت این کار جمع‌آوری نشده است بلکه فضای فیزیکی و نیروی انسانی برای پخت غذا را دراختیار گذاشتیم.»

  کمک دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری به 500 خانواده نیازمند

ابراهیم رحیمی، رئیس دانشگاه آزاد شهرکرد هم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: «صندوق خیریه‌ای با عنوان کریم اهل‌بیت راه‌اندازی کردیم و نزدیک به 14میلیون تومان در این صندوق جمع‌آوری شده است. ماحصل کمک خیرین تهیه بیش از 400 بسته معیشتی، هر بسته به ارزش 200هزار تومان بوده است که به شکل ارزاق بین افرادی که با کمک کمیته امداد شناسایی شدند، توزیع شد. تقریبا همه اعضای هیات‌علمی و کارمندان دانشگاه کمک کردند و در این رزمایش حدود 500 خانواده بهره‌مند شدند. برای تامین بودجه آن‌هم کارمندان و اعضای هیات‌علمی میان خود این پول را جمع‌آوری و ارزاق را تهیه کردند.»

  500  خانواده گلستانی تحت پوشش کمک‌های دانشگاه آزاد

علی طاهری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان درباره رزمایش کمک مومنانه اظهار کرد: «هر واحدی خودش راسا به جمع‌آوری اقدام کرده است و خود واحدها نیازمندان را شناسایی و اقدام کرده‌اند. واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد گلستان تا قبل از فراخوان عمومی مقام معظم رهبری اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی و اهدا به نیازمندان کردند. ازسوی دیگر پس از فراخوان مقام معظم رهبری، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان به دو صورت جهت جمع‌آوری کمک‌های مومنانه دانشگاهیان اقدام به فعالیت کرد. یک راه ارائه شماره‌حساب دانشگاه آزاد استان جهت واریز مستقیم کمک‌ها و راه دیگر کسر از حقوق ماهیانه اساتید و کارکنان بود.» وی افزود: «بیش از 50 نفر از اساتید و کارکنان واحد گرگان 10میلیون تومان به این رزمایش کمک کردند. در کنار این کمک‌ها قرار است با کمک بسیج کارکنان و اساتید این واحد 110 پرس غذای گرم در سالروز شهادت امیرالمومنین (ع) پخته و توزیع شود.»

طاهری در ادامه تصریح کرد: «در واحد آزادشهر 18 میلیون تومان کسر از حقوق اساتید و کارکنان جمع‌آوری شد و درکنار 100 کیلوگرم برنج اهدایی از طرف واحد درقالب 150 بسته اقلام مختلف 27 اردیبهشت‌ماه میان دانشجویان مستمند و نیازمند پخش شد. در واحد علی‌آباد نیز  48 بسته به ارزش  135هزارتومان، 45 بسته به ارزش 150هزارتومان و 47 عدد کارت‌هدیه 150هزارتومانی توزیع شد. همچنین در مینودشت چهارمیلیون تومان و در بندرگز حدود دومیلیون تومان جمع‌آوری شده است. درمجموع می‌توان گفت با کمک بیش از 300 نفر از اساتید و کارکنان استان، 500 خانواده گلستانی تحت پوشش کمک‌های معیشتی قرار گرفتند.»

  همکاری 500 استاد و کارمند دانشگاه آزاد همدان

قائمی، رئیس دانشگاه  آزاد اسلامی همدان گفت: «حدود 300 استاد و 200 کارمند درطول برگزاری رزمایش همدلی در دانشگاه آزاد این استان همکاری داشتند. شناسایی نیازمندان با کمک بسیج اساتید انجام شد و پس از آن 600 بسته  میان 600 خانواده توزیع شد.»

  جمع‌آوری 200 میلیون تومان توسط دانشگاه آزادی‌های آذربایجان‌شرقی

عزیز جوانپورهروی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی هم به «فرهیختگان» گفت: «400 بسته حمایتی توسط بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با حضور امام‌جمعه تبریز جمع‌آوری شد.» وی با بیان اینکه تقریبا بیش از 200 میلیون تومان کمک نقدی جمع‌آوری شده است، افزود: «اگر کمک‌های جمع‌شده در مرکز استان را که 46میلیون تومان بوده به‌همراه کمک‌های واحدها و مراکز حساب کنیم جمعا می‌توان گفت 200میلیون تومان نقدی جمع‌آوری شده است. با کمیته امداد هماهنگ شدیم که آنها لیست افراد بی‌بضاعت را بدهند، البته یک‌سری دانشجوهای بی‌سرپرست و تحت پوشش کمیته امداد در دانشگاه آزاد وجود دارند که در اولویت برای کمک هستند و بعد مابقی به افرادی که کمیته امداد و خیریه‌ها معرفی کردند، کمک می‌شود.» وی اضافه کرد: «روز گذشته به 400 خانواده کمک شد و قبل‌تر هم به 300 خانواده کمک شده بود. سری سوم نیز در انتهای ماه رمضان خواهد بود.» جوانپور با بیان اینکه در هرماه رزمایشی برگزار خواهد شد، گفت: «عمده کار با استادان بوده است که تقریبا بیش از 50 استاد در این کار همکاری داشتند.»

  توزیع 1000 بسته معیشتی در استان تهران توسط دانشگاه آزاد

سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت: «1000 بسته کمک معیشتی برای رزمایش همدلی به‌صورت غیرنقدی توزیع شد که هر بسته حدود 300هزار تومان ارزاق و مواد غذایی بود.»
وی افزود: «بیش از 200میلیون تومان نقدی ازسوی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران جمع شد که در بین خانواده‌های نیازمندی که از طریق واحدهای استان تهران شناسایی و معرفی می‌شوند، توزیع می‌شود. همچنین نیروهای خدماتی و نیازمندان دانشگاه آزاد اسلامی هم در استان مدنظر هستند که تامین بودجه آن از طریق مرکز نیکوکاری شهیدشهریاری وابسته به بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی بوده که تقریبا بیش از 300 استاد در آن همکاری داشته‌اند.»

  کمک 90 درصدی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به رزمایش همدلی

اسحاق رسولی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل هم به «فرهیختگان» گفت: «در مرکز استان اردبیل 35 میلیون تومان به‌صورت نقدی جمع‌آوری شده است.» وی با بیان اینکه تاکنون در سه مرحله حرکت مومنانه انجام شده است، گفت: «با هیات‌های مذهبی استانی مشارکت داشته‌ایم و طی چند دوره گوشت قربانی بین نیازمندان توزیع شد. مبالغی ازسوی همکاران و اساتید جمع‌آوری شد و به‌صورت نقدی با همکاری سپاه برای تهیه بسته‌های مواد غذایی اقدام شد. سومین حرکت مومنانه روز گذشته برگزار شد که کانون‌های فرهنگی-مذهبی دانشجویی حدود 120 بسته که حاوی 12 قلم کالا بود، توزیع کردند.» وی اضافه کرد: «این بسته‌ها به خانواده‌هایی که شناسایی شده و نیازمند هستند و تاکنون به آنها کمک‌رسانی نشده است، تعلق می‌گیرد. ازمجموع 420 استاد در کل استان اردبیل، تقریبا 350 استاد در این کار همکاری داشته‌اند.»

  اولویت رزمایش همدلی با نیروهای خدماتی دانشگاه آزاد بود

حسین کلانتریان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: «به غیر از موارد غیرنقدی تقریبا بیش از 15میلیون تومان در سطح استان به‌صورت نقدی جمع‌آوری شده است و غیرنقدی‌ها به‌صورت بسته ارزاق و مواد غذایی بوده است. نقدی را تبدیل به کالاهای اساسی کرده و بین نیازمندان توزیع می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «هنوز مواد غذایی به‌صورت بسته‌بندی‌شده نیست و هفته آینده بسته‌بندی و توزیع خواهد شد.» وی با بیان اینکه برای کمک اولویت ما نیروهای خدماتی دانشگاه است، گفت: «تعداد مشخصی در دانشگاه شناسایی شده‌اند که اولویت اول با دانشگاه آزاد است و سپس به افراد دیگر کمک خواهد شد. البته هنوز تمامی خانواده‌های بی‌بضاعت شناسایی نشده‌اند چون نیازمندان هم در دانشگاه و هم خارج از دانشگاه وجود دارند.»

کلانتریان با بیان اینکه اساتید و کارکنان دانشگاه طی فراخوانی کمک کردند، اظهار کرد: «نزدیک به 100 نفر از اساتید در این رزمایش همکاری داشتند.»

  اهدای بخشی از حقوق 60 استاد اصفهانی به خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اظهار کرد: «توزیع بسته‌های مواد غذایی در دو مرحله صورت گرفته است؛ در مرحله اول150 بسته و در مرحله دوم 500 بسته ازسوی بسیج دانشجویی که هرکدام از بسته‌ها مبلغ 200 هزار تومان بوده که به‌صورت ارزاق و مواد غذایی تهیه و توزیع شده است.»

  وی با بیان اینکه تاکنون 300 خانواده از این ارزاق بهره برده‌اند، گفت: «مبالغ این بسته‌ها از طریق کسر از حقوق حدود 60 استاد و اعضای هیات‌علمی بوده و همچنین بخش عمده آن به صورت نقدی جمع شده است.» نجفی ادامه داد: «مبالغ جمع‌شده بیش از 60 میلیون تومان نقدی و غیرنقدی‌ها و اجناس هم مبلغ 20 میلیون تومان بوده است.» وی ادامه داد: «تمامی این بسته‌ها از طریق بسیج دانشجویی و بسیج اساتید بین خانواده‌های بی‌بضاعت و آسیب‌دیده از کرونا توزیع می‌شود.»

  آماده‌‌سازی 50 هزار بسته افطاری توسط دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

دانشجویان عضو تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی-سیاسی و هیات‌های مذهبی دانشجویی دانشگاه‌ آزاد اسلامی مشهد برای تهیه و آماده‌سازی 50 هزار بسته اقلام غذایی درنظر گرفته شده برای وعده افطار روزه‌داران مشهدی، مشارکت افتخاری داشتند. براساس گزارش روابط‌عمومی این دانشگاه، دانشجویان دختر و پسر تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی-سیاسی و هیات‌های مذهبی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در رزمایش مواسات و همدلی و کرامت رضوی، 50 هزار بسته اقلام غذایی برای وعده افطاری را بسته‌بندی و آماده توزیع کردند. این بسته‌ها که شامل اقلامی چون شیر، خرما، پنیر، حلواارده، نشاسته و چای است، در سوله ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بسته‌بندی شده و به همت آستان قدس رضوی آماده توزیع بین نیازمندان و قشر آسیب‌پذیر است. پیش از این هم هیات‌رئیسه و جمعی از اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با مشارکت در این امر مومنانه و خداپسندانه یک تا سه روز از حقوق ماهیانه خود را در سه‌ماه متوالی به مرکز پویش مواسات و همدلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اختصاص داده‌اند.

  توزیع 500 بسته مواد غذایی در سیستان‌وبلوچستان

سلطانعلی میر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: «مبلغ 45 میلیون تومان توسط بیش از 200 نفر از اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی سیستان‌وبلوچستان به‌صورت نقدی جمع‌آوری شده است. البته این مبلغ یک‌قلم از کمک‌های اساتید بوده که در استان انجام شده و بخشی از آن هم در قالب بسته‌های معیشتی در واحدهای مختلف بوده است. همچنین حدود 500 بسته مواد غذایی در واحدها توزیع شده است.»

میر ادامه داد: «هر بسته به یک خانواده بی‌بضاعت می‌رسد که تقریبا 500 خانواده از آن بهره‌مند می‌شوند. توزیع بسته‌های بهداشتی ازقبیل ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده و ژل از دیگر اقداماتی است که انجام شده است. محل توزیع این بسته‌ها بیشتر در حاشیه‌های شهر و مناطق کم‌درآمد و فقیر بوده است.»

 * نویسنده: ابوالفضل مظاهری و مریم حضرتی، خبرنگار