تاریخ : Wed 13 May 2020 - 10:00
کد خبر : 40960
سرویس خبری : دانشگاه

تلا ش کمبریـج برای تکرار نشدن بحران مالی

گزارش «فرهیختگان» از جدیدترین مطالعات علمی یک دانشگاه انگلیسی

تلا ش کمبریـج برای تکرار نشدن بحران مالی

دانشگاه کمبریج، ازجمله دانشگاه‌های انگلیس است که فعالیت‌های ارزشمندی را در زمینه مقابله با کووید-19 انجام داده و محققان و دانشمندان در این دانشگاه در هر زمینه‌ای دور هم جمع شده‌اند تا هرکدام بتوانند بخشی از این مشکل جهانی را حل کنند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دانشگاه کمبریج دومین دانشگاه قدیمی انگلیسی‌زبان و چهارمین دانشگاه قدیمی پابرجا در دنیاست. با وخیم بودن اوضاع انگلیس در شرایط کرونایی، دانشگاه‌های این کشور به‌عنوان بدنه علمی انگلیس از همان روزهای نخست شیوع بیماری در این کشور به‌راه افتادند و آستین‌ها را بالا زدند تا برای نجات مردم کاری کنند. دانشگاه کمبریج، ازجمله دانشگاه‌های انگلیس است که فعالیت‌های ارزشمندی را در زمینه مقابله با کووید-19 انجام داده و محققان و دانشمندان در این دانشگاه در هر زمینه‌ای دور هم جمع شده‌اند تا هرکدام بتوانند بخشی از این مشکل جهانی را حل کنند. مطالعاتی که انجام شده حکایت از آن دارد که انگلیس در مقایسه با کشورهای دیگری چون ایتالیا و اسپانیا وضعیت ناگوارتری دارد و در این میان، کم‌ترین خطر متوجه کره‌جنوبی است. محققان دانشگاه کمبریج، مطالعاتی را روی نگاه مردم نسبت به این ویروس در یکی دو ماه گذشته داشته‌اند. گروه‌هایی از محققان این دانشگاه در این مدت به‌بررسی عوامل روانی تأثیرگذار روی نگرانی مردم پرداخته‌اند و معتقدند باید بدون استفاده از دارودرمانی و تنها با ایجاد تغییرات رفتاری در افراد، وضعیت روحی و روانی آنها را در شرایط کرونایی فعلی بهبود بخشیم.

    پیشگام در کنترل بیماری

دانشگاه کمبریج در میان دیگر دانشگاه‌های انگلیس نقش اساسی در مطالعه، شناخت و کنترل عفونت کروناویروس دارد. از طریق 20 میلیون پوند سرمایه‌گذاری از سوی این دانشگاه، کنسرسیوم انگلیسی ژنوم کووید-19 متشکل از مرکز NHS، «مؤسسه ولکام سنگر»، آژانس‌های بهداشت عمومی و شماری از مؤسسات آکادمیک مطالعات گسترده‌ای را روی توالی علل بروز بیماری بررسی می‌کنند. نمونه‌های گرفته شده از بیماران تأییدشده مبتلا به کووید-19 به شبکه‌ای از مراکز بررسی و کنترل فرستاده می‌شود. کمبریج با همکاری «مؤسسه ولکام سنگر» که یکی از بزرگ‌ترین مرکز پیشرفته ژنوم و اطلاعات ژنتیکی در دنیاست، کار هماهنگی میان محققان انگلیسی را برای تجزیه‌وتحلیل کدهای ژنتیکی نمونه‌های کووید-19 انجام می‌دهد تا از طریق شناخت بیشتر عملکرد ویروس بتوانند ابزار بی‌نظیری برای مقابله با این ویروس در اختیار محققان قرار دهند. با مطالعه کلی ژنوم ویروس کرونا در افرادی که ابتلای آنها تأییدشده، دانشمندان قادر خواهند بود تغییرات ایجادشده در ویروس را در مقیاس ملی بررسی کرده و احتمال گسترش آن را پیش‌بینی کنند و حتی از احتمال ظهور گونه‌های جدیدی از این ویروس هم باخبر شوند. تمام این اقدامات به‌نجات جان شمار بیشتری از مردم کمک می‌کند.

درواقع، این نخستین‌باری است که این کنسرسیوم با جمعی از برترین دانشمندان انگلیسی تشکیل می‌شود تا با کمک هم بتوانند مسیر بهتری را برای پیشگیری بیشتر از شیوع کرونا در پیش گیرند و حتی با آن مقابله مؤثرتری داشته باشند. این مطالعات حتی به کشف داروی این ویروس در آینده هم کمک می‌کند. انگلیس یکی از برترین مقاصد مطالعات ژنتیک و توسعه آن در دنیا محسوب می‌شود و محققان امیدوارند درقالب این فعالیت جمعی کنسرسیوم، بتوانند راهکار مؤثری برای مواجهه و مبارزه با کرونا بیابند.

    فاجعه‌ای برای اقشار آسیب‌پذیر

چند سالی است که مرکز تحقیقات برنامه‌ریزی کمبریج و دانشگاه کمبریج، روی مساله محرومیت دیجیتال، فعالیت تحقیقاتی انجام می‌دهند. ناتوانی بسیاری از سالمندان انگلیسی در استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مختلف، مشکلی است که در دنیای دیجیتال امروز باید مورد توجه قرار گیرد چراکه گاه ممکن است بی‌توجهی به این امر، این قشر از جامعه را در بسیاری از فعالیت‌ها از قلم بیندازد. درواقع، محرومیت دیجیتال وجه دیگری از ناعدالتی عمیق در بافت اجتماعی انگلیس است و بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که مردم این کشور از آن آگاه هستند. بحران بهداشت عمومی که درحال‌حاضر انگلیس را تحت‌فشار قرار داده، از سوی دیگر محرومیت دیجیتالی را برای میلیون‌ها نفر تشدید کرده و بیشترین قشری که از آن آسیب می‌بینند، اقشار فقیر جامعه هستند. قرنطینه شدن انگلیس شاید شیوع ویروس را کاهش داد، اما از سوی دیگر، اثرات منفی زیادی در قشر آسیب‌پذیر و فقیر جامعه گذاشت. با شروع قرنطینه شبکه مجازی رنگ‌وبوی دیگری پیدا کرد و شبکه‌های فناوری‌های دیجیتال و پلتفرم‌ها در این کشور گسترش یافتند. درواقع، دوران قرنطینه وابستگی مردم را به ابزارهای مجازی برای برقراری ارتباط با دیگران دوچندان کرد. اما این مساله درحالی رخ داده است که 22 درصد از جمعیت انگلیس، پیش از شروع ویروس‌کرونا هم فاقد مهارت‌های پایه‌ای دیجیتال و کار کردن با دنیای مجازی بودند.

درحقیقت، اگر محرومیت دیجیتال را هم جزء محرومیت‌ها در انگلیس به‌شمار بیاوریم، نمی‌توان آن را نادیده گرفت. احتمال دسترسی به اینترنت در این کشور با نسبت افزایش درآمد، بالا می‌رود؛ به‌طوری‌که تنها 51 درصد خانواده‌هایی که بین 6 هزار تا 10 هزار پوند درآمد دارند، امکان دسترسی به اینترنت خانگی دارند، درصورتی‌که 99 درصد خانوارها بیش از 40 هزار دلار درآمد ماهیانه دارند. ارتباط میان فقر و محرومیت دیجیتال در انگلیس، رابطه‌ای مستقیم است به‌طوری‌که اگر فقیر باشی، شانس آنلاین بودن و استفاده از اینترنت هم کاهش می‌یابد. کودکانی هم که در مناطق فقیرنشین انگلیس زندگی می‌کنند نسبت به فرزندان خانواده‌های ثروتمند، دسترسی پایین‌تری دارند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که حتی پرداخت هزینه وای‌فای برای برخی خانواده‌ها سنگین است. بسیاری از فرزندان خانواده‌ها نه دسترسی به گوشی دارند و نه تبلت و تاکنون نتوانسته‌اند دروس آنلاین مدرسه را دنبال کنند. درنتیجه، درشرایط قرنطینه که بسیاری از آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها به‌طور آنلاین و از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام شده، شکاف طبقاتی در این کشور و عدم‌دسترسی گروه‌هایی از جامعه به IT و اینترنت، بیشتر احساس می‌شود و این نتایج در آینده وضوح بیشتری پیدا خواهد کرد و پیامدهای منفی به‌دنبال خواهد داشت. با نبود دسترسی به اینترنت، برخی والدین هم به‌دلیل نداشتن مهارت لازم، نمی‌توانند دروس را به فرزندان خود آموزش دهند.

    سرمایه‌گذاری روی داروهای شناخته‌شده

از زمان ظهور ویروس کرونا در اواخر سال 2019، شمار زیادی از مردم دنیا مبتلا شدند و تعداد زیادی هم جان خود را از دست دادند. از همان موقع محققان در تلاشند تا دارو یا واکسن مناسبی را برای مقابله با این ویروس تولید کنند. اما با توجه به سرعت گسترش ویروس و درگیری زیادی که ایجاد کرده بود، محققان مجال کافی پیدا نمی‌کردند و همین امر باعث شد تا ابتدا تمرکز خود را روی استفاده از داروهای موجود و شناخته‌شده‌ای بگذارند که برای درمان بیماری‌های دیگر به‌کار می‌رود. گروهی از محققان اتحادیه بین‌المللی داروشناسی بالینی و پایه معتقد بودند که فعلا دارویی برای این بیماری وجود ندارد و تا تولید واکسن و ورود آن به بازار هم زمان زیادی باید بگذرد. زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود، جدا از اینکه قبلا هم مبتلا به این بیماری بوده‌ایم یا واکسن آن را تزریق کرده‌ایم، با شکستن سلول‌ها، وارد آن شده و در داخل بدن رشد و تکثیر پیدا می‌کند. یکی از محققان دانشگاه کمبریج معتقد است هر درمانی که بخواهد برای ویروس کووید- 19 مورد استفاده قرار گیرد، باید روی سه مرحله تمرکز کند: جلوگیری از ورود ویروس به سلول‌ها در گام نخست؛ توقف تکثیر در صورت ورود به بدن و کاهش آسیب به بافت‌هایی چون ریه و قلب. پروتئین‌های سطحی سلول‌ها به نام‌های ACE2 و TMPRSS2 که به ویروس متصل می‌شوند، یکی از موارد هدف داروهای احتمالی هستند.

پروتئین TMPRSS2 معمولا در هر سلولی یافت می‌شود اما پروتئین ACE2 معمولا در حجم کم در سلول‌ها وجود دارند که مقدار آن بسته به جنسیت، سن و سابقه سیگار کشیدن افزایش می‌یابد. محققان دانشگاه کمبریج در مطالعات خود به این دست یافته‌اند که این پروتئین‌ها در بروز عفونت کرونا ویروس نقش مهمی دارند و آنها قصد دارند از داروهای تایید شده موجود در بازار با هدف دیگری استفاده کنند. این درمان‌ها از پیش بی‌خطر بودن خود را اثبات کرده‌اند و اگر مشخص شوند که این داروها روی کووید- 19 هم می‌تواند مؤثر باشد، می‌توان آن را با سرعت بالاتری نسبت به داروهایی که قرار است ساخته شود، روانه بازار کرد. گروه محققان دانشگاه کمبریج بر این باورند که باید با سرعت حرکت کرد تا با داروهای موجود بتوان بیماران کرونایی را درمان کرد و آنها را به زندگی برگرداند. به‌طور تقریبی، محققان دنیا بیش از 300 آزمایش بالینی را در دستورکار خود قرار دادند که بیشتر آنها تحقیق روی داروهای آزمایشی هستند که هنوز تأثیر آنها روی ویروس کرونا به‌درستی مشخص نیست. آنها تلاش می‌کنند تا به نتیجه رسیدن واکسن‌های تولیدی و آزمایشی روی نمونه‌های انسانی، بتوانند داروهای مؤثری را برای مقابله با کرونا روانه بازار کنند.

    امید به رشد اقتصادی با بسته‌های سبز کووید-  19 تجزیه و تحلیل بسته‌های احیای اقتصادی

 کووید- 19 حکایت از توازن قدرتمند میان اقتصاد و محیط زیست دارد. در راستای این اقدامات طی 6 ماه آینده است که مشخص می‌کند باید راهکاری برای اثرات مخرب آن روی گرمایش جهانی درنظر گرفت. مطالعات محققان دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که سیاست‌های دوستدار محیط زیست نتایج بهتری برای اقتصاد و محیط زیست به‌دنبال دارد. اقتصاددانان با مطالعه روی بحران مالی سال 2008 اعلام کرده‌اند که پروژه‌های سبز، علاوه‌بر اینکه باعث رونق مشاغل بیشتر می‌شوند، برگشت سرمایه بیشتری را برای اقتصاد به‌دنبال دارد که منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر در درازمدت می‌شود. شروع گسترش کرونا و قرنطینه شدن بسیاری از کشورها ازجمله انگلیس، در کوتاه‌مدت هم که شده باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شد، اما محققان معتقدند که می‌توان بار دیگر آغاز کرد و زندگی را به طبیعت برگرداند و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد. چیزی که در این میان مساله است، اینجاست که بازارها نگران بدهی‌های دولتی انگلیس نیستند بلکه کلید اصلی اینجاست که بدهی‌های جدید باید به شکلی هوشمندانه صورت‌گیرند تا بتوان از آن در راستای تولید نوآوری و افزایش بهره‌وری سرمایه‌گذاری و نیز گسترش ظرفیت‌های پایدار استفاده کرد. دیگر نمی‌توان به مدل تجارت قدیم برگشت؛ در عوض باید با سرمایه‌گذاری در ساختارهای بهتر با تهدیدهایی که در برابر اقتصاد قد می‌کشند، مواجه شد.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه کمبریج مسیری سبز را برای تأثیر بر اقتصاد و محیط زیست انتخاب کرده‌اند تا با یک تیر دو نشان بزنند. آنها بیش از 700 سیاست محرک را دسته‌بندی کرده و مطالعات جامعی را انجام داده‌اند. درواقع، سیاست‌های سبزی که محققان درپیش گرفته‌اند، شامل تمرکز بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌عنوان کلید اصلی سلامت محیط زیست است. طبق این مقاله، تداوم چنین سیاست‌هایی، بازگشت سرمایه زیادی به همراه دارند و می‌توانند به سرعت و در مدت زمان کوتاهی تأثیر مثبتی روی آب‌وهوا و بهبود کیفیت محیط زیست بگذارد. به‌عنوان نمونه می‌توان به سرمایه‌گذاری روی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید اشاره کرد. احداث زیرساخت‌های انرژی پاک کار دشواری است که در مقایسه با سرمایه‌گذاری روی سوخت‌های فسیلی، مشاغل بیشتری را خلق می‌کند و شمار زیادی از افراد مشغول به فعالیت می‌شوند که در اوضاع کرونایی فعلی، می‌تواند راه فراری برای مشکلات اقتصادی بسیاری از مردم جهان باشد.

هزینه روی تحقیق و توسعه پاک، سرمایه‌گذاری سرمایه طبیعی برای احیا و نگهداری اکوسیستم و سرمایه‌گذاری روی آموزش‌وپرورش و رفع بیکاری در شرایط کرونایی از دیگر نمونه سیاست‌های مطلوب در این راستا به‌شمار می‌رود. در کشورهای درحال توسعه، طرح هزینه حمایتی روستایی مانند کشاورزی پایدار در درجه اولویت قرار دارد. در این میان، طبق این طرح، دانشگاه‌ها موظف شده‌اند طبق برنامه‌ریزی و سیاست‌های صورت‌گرفته برای بهبود اقتصاد جهان به‌دنبال رکورد وضعیت اقتصادی در جهان، انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برسانند. این شبکه، از گروهی بیش از 30 دانشگاه انگلیسی تشکیل شده که دانشگاه کمبریج هم جزئی از آن است و هدف مشترک آنها کمک به ایجاد تغییرات قابل توجه در آب‌وهوا و محیط زیست است.

 *  مترجم: ندا اظهری